Gå til innhold

Krisemaksimerer jeg når jeg har pms?

Anbefalte innlegg

Det er jeg nysgjerrig på også. Men det er ikke slik at det alltid tar flere uker før et SSRI virker. For depresjon kan det ta lengre tid, mens for angsttilstander kan virkningen komme raskt. Har jeg blitt fortalt. Så det er kjent at den kan virke inn etter kortere eller lengre tid etter hva en skal behandle. Psykiateren min sa han kunne merke forandring etter veldig få dager på enkelte tilstander når de begynte på AD.

Jeg har selv bivirkninger den første uken på SSRI, så jeg hadde også tenkt at det ikke var det helt store med av og på. Men noen har jo ikke disse bivirkningene. Jeg har også startet med cipralex et par ganger, og var forbauset over hvor stor forskjell det var på bivirkninger den første uken. Jeg trodde det ville bli rimelig likt hver gang, men det var det ikke.

Da er vi nysgjerrige på de samme tingene.

;-)

Din kommentar utfyller mitt spørsmål.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

2

• Mary Poppins

2

Nils Håvard Dahl, psykiater

Annonse

Placeboen kan ha en litt lengre effekt ved depresjoner hos de som får placeboeffekt. Men den holder ikke så veldig lenge der heller.

mvh

Kanskje det er nettopp derfor placeboeffekten har en innvirkning når medikamentene brukes en uke i mnd? Vi får se om Nhd kommer med noe vettugt svar til deg, han burde ha kjennskap til dette. Selv om linkene hans ikke ga noe svar på dette.

Jeg var i utgangspunktet allerede ganske sikker på at det virker.

Det jeg lurte mer på er om du kunne si noe om _hvordan_ en ikke regelmessig dose kan ha effekt.

Jeg fikk med meg fra artiklene at man oppnår bedre effekt på en regelmessig dose.

mvh

"Det jeg lurte mer på er om du kunne si noe om _hvordan_ en ikke regelmessig dose kan ha effekt"

Fint at du spør om dette, da jeg lurte litt på det samme.

"Det jeg lurte mer på er om du kunne si noe om _hvordan_ en ikke regelmessig dose kan ha effekt"

Fint at du spør om dette, da jeg lurte litt på det samme.

Dette har jeg lurt på ganske lenge, så det var jo hyggelig å få en unnskyldning til å spørre.

;-)

mvh

Kanskje det er nettopp derfor placeboeffekten har en innvirkning når medikamentene brukes en uke i mnd? Vi får se om Nhd kommer med noe vettugt svar til deg, han burde ha kjennskap til dette. Selv om linkene hans ikke ga noe svar på dette.

Om man har så store følelsesmessige PMS-plager at man velger å forsøke medisiner, har jeg minimal tro på at noen placebo ville kunne utgjøre noen forskjell.

Dessuten er det jo ofte slik med PMS-humørsvingningene at man først i etterkant skjønner tegninga.... At det ikke var gubben, men hormonene som kronglet.

;-)

Artiklene viste vel til dobbelt-blind-studier. Så er vel placeboeffekten sjaltet ut av virknings-statistikken.

mvh

Om man har så store følelsesmessige PMS-plager at man velger å forsøke medisiner, har jeg minimal tro på at noen placebo ville kunne utgjøre noen forskjell.

Dessuten er det jo ofte slik med PMS-humørsvingningene at man først i etterkant skjønner tegninga.... At det ikke var gubben, men hormonene som kronglet.

;-)

Artiklene viste vel til dobbelt-blind-studier. Så er vel placeboeffekten sjaltet ut av virknings-statistikken.

mvh

" At det ikke var gubben, men hormonene som kronglet"

*kremt*

Det er nå litt begge deler, tror jeg:-)

" At det ikke var gubben, men hormonene som kronglet"

*kremt*

Det er nå litt begge deler, tror jeg:-)

I ditt tilfelle ville jeg satt 80-90% på gubben, minst...

Jeg mente dette i generelle vendinger. Altså PMS-plager uten at det tilsettes eksterne katastrofetriggere.

;-)

mvh

Annonse

;-)

mvh

Vel, jeg har lenge skjønt at det er jeg som krongler jeg hehe. Og jeg ber stadig om unnskyldning for bad behavior og blir takk og lov tilgitt.

Vel, dette studiet var basert på daglig bruk, eller misforstod jeg noe?

Han som sitter på svaret, har ennå ikke svart ser jeg. Jeg tror egentlig ikke han har noe svar heller dessverre, men det er spennende å leve i spenninga om at jeg kanskje tar feil ;)

Vel, jeg har lenge skjønt at det er jeg som krongler jeg hehe. Og jeg ber stadig om unnskyldning for bad behavior og blir takk og lov tilgitt.

Vel, dette studiet var basert på daglig bruk, eller misforstod jeg noe?

Han som sitter på svaret, har ennå ikke svart ser jeg. Jeg tror egentlig ikke han har noe svar heller dessverre, men det er spennende å leve i spenninga om at jeg kanskje tar feil ;)

Et minst et av studiene omhandlet både daglig bruk og ikke kontinuerlig bruk. Det konkluderte med at daglig bruk hadde størst effekt, om jeg husker tallene riktig var forskjellen ganske stor.

Min forløpige delteori, i påvente av fagekspertisen, er at etter som noen har effekt av SSRI fra dag en, vil disse ikke behøve en fast dose av SSRI i forhold til PMS-plager. Men det er et fullstendig udokumentert utsagn fra min side.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg var i utgangspunktet allerede ganske sikker på at det virker.

Det jeg lurte mer på er om du kunne si noe om _hvordan_ en ikke regelmessig dose kan ha effekt.

Jeg fikk med meg fra artiklene at man oppnår bedre effekt på en regelmessig dose.

mvh

Det står litt om dette i denne artikkelen "Why SSRIs"

http://www.dtb.bmj.com/cgi/content/full/40/9/70

Et minst et av studiene omhandlet både daglig bruk og ikke kontinuerlig bruk. Det konkluderte med at daglig bruk hadde størst effekt, om jeg husker tallene riktig var forskjellen ganske stor.

Min forløpige delteori, i påvente av fagekspertisen, er at etter som noen har effekt av SSRI fra dag en, vil disse ikke behøve en fast dose av SSRI i forhold til PMS-plager. Men det er et fullstendig udokumentert utsagn fra min side.

mvh

Jaja, vi får se om "Klara Klok" svinger innom med litt mer utfyllende info. Ha en fortsatt god dag :)

Jaja, vi får se om "Klara Klok" svinger innom med litt mer utfyllende info. Ha en fortsatt god dag :)

Nå har vi fått en til artikkel og kose oss med.

Ser at mine antagelser om lav placebo ikke holder stikk.

;-)

Ha en fin dag du også.

mvh

Nå har vi fått en til artikkel og kose oss med.

Ser at mine antagelser om lav placebo ikke holder stikk.

;-)

Ha en fin dag du også.

mvh

Takk :) Hehehe jeg har lest med store øyne her jeg, men ble ikke så mye klokere av det i forhold til ditt konkrete spørsmål. Men artikkelen sa meg at dette er en behandling som ikke skal ses på med letthet og startes opp uten at en mengde kriterier er tilstede på forhånd. Så får vi håpe de som anbefaler denne typen behandling vet å behandle sine pasienter med omhu.

Only a minority of women of reproductive age (perhaps 3-5%) have premenstrual symptoms of a severity that has been shown to benefit from treatment with an SSRI. Such treatment should therefore not be started without an adequate prospective assessment of symptoms, and careful clinical evaluation to exclude other disorders that might require different management.

Over og ut herfra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...