Gå til innhold

luft i magen og lys avføring

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei:-) Jeg har en gutt på 4 år som har mye luft i magen , i tillegg er fargen på avføringen hans veldig lys og vekstkurven hans har flatet ut . Han er 94cm høy og veier 13,2 kg, ( han var 3100g og 47 cm når han ble født).Han har ikke diare og er ellers i god form , springer hele dagen. Han har astma og går derfor på ventolin, flutide og Singular, men "mageproblemene" beg før han fikk singular. Har tatt avføringsprøve som var litt forhøyet dvs 67, fikk da beskjed om at han måtte utredes for cølliaki/morbuschron. Legen vi er blitt henvist til utreder ham for alt annet en dette, dvs systisk fibrose, mangel på veksthormoner .......Melkeallergi.... Jeg er nå helt fortvila over alle disse undersøkelsene som gutten vår blir utsatt for, som det etter min mening ikke er noe grunnlag for å ta. Hva skal vi gjøre ? Har du noen ide om hva som feiler ham , hvilke undersøkelser bør vi be om at de utfører? Fastlegen tok blodprøver for å se om han var allergisk for noen matvarer, men det var ingen utslag. Hilsen en veldig fortvilet mor!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Luft i magen er et uttrykk for at fordøyelsen ikke fungerer riktig, det danner seg da gasser som gir rumlng og ubehag, Samtidig vil avføringen blir hyppigre og tynnere enn vanlig, den passerer raskere gjennom tarmen,. det gjør at avføringen blir lysere, det blir mindre gallefargestoffer i den, det er det som gir den brune fargen.

Dersom barnets vektkurve er flatet ut, betyr det at det er noe galt med fordøyelsen, og det er vel det legen din har lett etter: en forklaring på hva som kan være galt.

For å vise dette må det desverre tas en del prøver. Jeg tror ikke astmamedisinene er årsaken, men dersom barnet er allergisk, vil legen også lete etter allergi i tarmen, eks. melkeallergi. Cøliaci synes jeg er viktig å utelukke,det er en ganske hyppig sykdom, som krever nærmere utredning for evt. å gi glutenfri diett. Jeg er enig i at utredning mot matallergi er viktig å undersøke på. Det er ikke mulig å angi hvilke prøver som skal tas når jeg ikke kjenner hva som er tatt og resultatet av disse.

Jeg synes du skal snakke med legen og få han til å fortelle hvordan han tenker og hva han leter etter som årsak og resultatet av prøvene som er tatt, i detalj..

At barnets vektkurve flater av er et sikkert uttrykk for at det er noe galt med tarmen, men sier ikke hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...