Gå til innhold

Hva slags julaftenoppgave for ei på 11?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Langt om lenge og etter mye om og men, har vi kommet frem til at vi skal være hjemme på julaften i år:-)

Da blir vi oss to voksne, babydatteren vår, muligens min far, og stedatteren min på nærmere 12.

Stedatteren har alltid vært med til samboeren min sin familie de årene hun har vært sammen med ham - der de er mange. Det er hun også vant til hjemmefra. Derfor tenker vi at det fort kan bli litt stusselig her for henne, så vi prøver å lage en plan på hva vi _kan_ gjøre dersom det stopper litt opp. Vi skal ikke gå etter en fastsatt plan på julaften altså, men jeg vil ha tenkt litt på det på forhånd, og ha noen idèer.

For at hun skal føle at hun er en viktig del av denne feiringen har vi bedt henne skrive opp hvilke ting som er viktig for henne på julaften. Da kom det frem en liste full av fantasi. At vi alle skulle gå i nissedrakter, at babyen skulle være våken hele kvelden osv... Det er vanskelig å få henne til å tenke igjennom hva som betyr noe for henne!

Derfor tenkte jeg å gjøre det på den måten at hun får noen "oppgaver" på julaften. Hun skal selvfølgelig dele ut pakkene, men jeg kunne også tenke meg at hun fikk et par andre oppgaver. For eksempel lese et slags julestykke for oss eller synge noe eller slikt... Dette ville hun helt sikkert synes var koselig når jeg foreslo det, men hun ville ganske garantert ikke ha forbedredt seg til det, og da er litt av poenget borte.

Så... Har dere noen forslag til hva som kan være hennes del av kvelden? Slik at hun føler at hun er en viktig brikke i det hun også, at det ikke ville blitt fullstendig uten henne... Hun er som sagt veldig ivrig der og da, men lite lysten på å faktisk legge noe jobb i noenting, så det må ikke være noe hun må gjøre seg flid med eller lese for mye på eller slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

58

• morsan

23

• PieLill

17

• Dorthe

8

Mest aktive i denne tråden

Vil bare si at dette var hyggelig tenkt av deg!

Må si hun er heldig som har deg som stemor, som er full av omtanke!

He he, har fått mengder av juling for det motsatte her før! Men takk:-) Jeg bryr meg om henne, og det er viktig for meg at hun får en fin julaften sammen med oss og føler seg som en viktig del! Selv om hverdagen med din og vår kan være vanskelig noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hun kan kanskje lese juleevangeliet før maten?

''Hun kan kanskje lese juleevangeliet før maten?''

Næ, det skal da leses etterpå, nærmere bestemt til kaffen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan kanskje lese juleevangeliet før maten?

Juleevangeliet... Tja, nå er vi så hyklerske vi da, at vi feirer jul selv om vi ikke bryr oss det minste om gud og jesus og alt det der! Så det er kanskje ikke noe for oss tror jeg. Selv om jeg har tenkt tanken:-)

Men det er nok også litt langt, og man bør ha lest litt på det på forhånd, hvilket jeg som sagt er redd ikke vil bli gjort. Det er ikke noe press på at ting skal være perfekt altså - langt ifra! Men tar man på seg en slik oppgave, synes jeg det bør øves litt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, man kødder ikke med juletradisjonene nei;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleevangeliet... Tja, nå er vi så hyklerske vi da, at vi feirer jul selv om vi ikke bryr oss det minste om gud og jesus og alt det der! Så det er kanskje ikke noe for oss tror jeg. Selv om jeg har tenkt tanken:-)

Men det er nok også litt langt, og man bør ha lest litt på det på forhånd, hvilket jeg som sagt er redd ikke vil bli gjort. Det er ikke noe press på at ting skal være perfekt altså - langt ifra! Men tar man på seg en slik oppgave, synes jeg det bør øves litt på...

Hva med historien om snekker Andersen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes juleevangeliet er så vakkert. :o)

Men en annen liten julestubb da - noe fra Prøysen? "Juletreet i svingen" er koselig da! http://home.no.net/alcjul//jul_juleglans/jul_juleglans.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser ikke juleevangeliet, men jeg synes det er så vakkert at jeg godt kunne tenkt meg å innføre det som tradisjon, men jeg tror ikke jeg orker prøve engang. Får vel nøye meg med å lese det for meg selv. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi leser ikke juleevangeliet, men jeg synes det er så vakkert at jeg godt kunne tenkt meg å innføre det som tradisjon, men jeg tror ikke jeg orker prøve engang. Får vel nøye meg med å lese det for meg selv. :o)

Nei, vi leser ikke juleevangeliet vi heller, selv om det er koselig og en vakker historie, som barna gjerne kunne få høre.

Men har opplevd opplesing i forbindelse med jul, og da gjerne etter middag, dermed tror jeg fort det skal være slik :).

Vurderer å gå i kirken julaften, men må innrømme at det ikke er så mye direkte religiøst bak dette ønsket heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi leser ikke juleevangeliet vi heller, selv om det er koselig og en vakker historie, som barna gjerne kunne få høre.

Men har opplevd opplesing i forbindelse med jul, og da gjerne etter middag, dermed tror jeg fort det skal være slik :).

Vurderer å gå i kirken julaften, men må innrømme at det ikke er så mye direkte religiøst bak dette ønsket heller.

''Vurderer å gå i kirken julaften, men må innrømme at det ikke er så mye direkte religiøst bak dette ønsket heller.''

Samme her. :o) Lurer på om jeg skal få skviset inn en julegudstjeneste før jeg drar til eksen og ungene på julaften, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med historien om snekker Andersen, da?

Nei!!!!! Den er hellig! Den leste vi bestandig da jeg var liten, så er det noen som skal lese den - så er det jeg som leser for babyen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes juleevangeliet er så vakkert. :o)

Men en annen liten julestubb da - noe fra Prøysen? "Juletreet i svingen" er koselig da! http://home.no.net/alcjul//jul_juleglans/jul_juleglans.htm

Takk:-) Noe sånt ville kunne være aktuelt, selv om hun nok bør lese det et par ganger først for å forstå enkelte av ordene med dialekt... Jeg får prate med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kan lese juleevangeliet, eller en annen historie (som du også nevner). Hun behøver ikke å forberede seg noe særlig til det. Du eller faren kan vise henne hvor det er, og så bare la det stå til.

Kanskje hun kan være med å dekke bordet? Eller kanskje hun kan være med og lage maten?

Hun kan få i oppgave å trille en tur med babyen.

Hun kan brette serviettene til julebordet.

Hun kan sørge for at det er stearinlys/telys i alle staker, og få lov til å tenne på dem når dere er klare for det.

Ellers er det sikkert noe på TV hun kan se på?

Julehefter å lese?

Spill og spille?

Husker at jeg syntes det var deilig å bare gjøre ingenting på juleaften. Bare kjenne den deilige lukta som bredte seg i huset og glede meg til middagen. Gå og vake rundt juletreet og se på alle pakkene som lå der - drømme om hva som lå i dem.

Hjelpe mor med småting var greit, men helst ville jeg bare se på TV og kose meg :)

Min oppgave var i mange år og lese juleevangeliet, og å være forsanger når vi gikk rundt juletreet. I tillegg delte broren min og jeg på å dele ut gavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere har kommet frem til en god løsning. Lykke til på julaften, dere får det sikker hyggelig!

Takk:-) Jeg er overbevist om at vi kan få det koselig! Også koser jeg meg med å planlegge litt også jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kan lese juleevangeliet, eller en annen historie (som du også nevner). Hun behøver ikke å forberede seg noe særlig til det. Du eller faren kan vise henne hvor det er, og så bare la det stå til.

Kanskje hun kan være med å dekke bordet? Eller kanskje hun kan være med og lage maten?

Hun kan få i oppgave å trille en tur med babyen.

Hun kan brette serviettene til julebordet.

Hun kan sørge for at det er stearinlys/telys i alle staker, og få lov til å tenne på dem når dere er klare for det.

Ellers er det sikkert noe på TV hun kan se på?

Julehefter å lese?

Spill og spille?

Husker at jeg syntes det var deilig å bare gjøre ingenting på juleaften. Bare kjenne den deilige lukta som bredte seg i huset og glede meg til middagen. Gå og vake rundt juletreet og se på alle pakkene som lå der - drømme om hva som lå i dem.

Hjelpe mor med småting var greit, men helst ville jeg bare se på TV og kose meg :)

Min oppgave var i mange år og lese juleevangeliet, og å være forsanger når vi gikk rundt juletreet. I tillegg delte broren min og jeg på å dele ut gavene.

Juleevangeliet er som sagt litt langt tror jeg, og jeg hadde nå tenkt å la henne forberede seg på noe da. Gi henne beskjed om at dette var hennes viktige oppgave på julaften - og at det var en viktig del for at alt skulle bli riktig.

Men det finnes andre, mindre stykker hun kan lese for oss da, som hun kan lese på et par ganger i løpet av en helg hun skal være hos oss for eksempel... Som det Lillemus ga meg en link til.

Gå tur med babyen får hun ikke, hun er et surrehue ut av en annen verden;-)

Å hjelpe til med maten og dekking av bord er jo ting hun kan gjøre, men jeg tenkte på noe som var bare hennes ansvar. Men det hjelper jo på det også, å ta del i det som gjøres her.

Vi henter henne nok ikke før utpå dagen en gang, så morgenen er ikke noe stress. Og det skal ikke være oppgaver av typen stressende arbeide altså, bare noen småting for at hun skal få all oppmerksomheten innimellom også - det blir så lett babyen som får fullt fokus!

Skal tenke litt til jeg, men takk for idèer! Dekke bord og slikt er i hvert fall ting hun liker å hjelpe til med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Syns jeg ser dere alle fire eller fem i juledrakter ;o)

Skriver inn en legende under her, som hun kunne lese. En koselig, men ikke for lang tekst.

Kanskje dere kan tenke litt i forhold til en julegave til henne, som kanskje kan være artig å holde på med etter alle gavene var pakket opp. Et spill, en hobbypakke el...?

Legenden om de fire lysene!

Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille, så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre.

Det første lyset sukket og sa:

”Mitt navn er fred. Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg”.

Lyset ble mindre og mindre, til slutt slukket det helt.

Det andre lyset sa:

”Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite av Gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner”.

Så slukket det andre lyset.

Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset:

Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne. Menneskene overser meg.

De ser bare seg selv og ikke de andre som de skulle elske”.

Også det tredje lyset sluknet.

Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa:

”Dere skal da lyse og ikke slukne”, med øynene fulle av tårer. Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset: ”vær ikke redd! Så lenge jeg brenner, kan vi tenne de andre lysene igjen. Mitt navn er håp”.

Og barnet tok en flamme fra håpets lys med en fyrstikk og tente igjen alle de andre lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg ser dere alle fire eller fem i juledrakter ;o)

Skriver inn en legende under her, som hun kunne lese. En koselig, men ikke for lang tekst.

Kanskje dere kan tenke litt i forhold til en julegave til henne, som kanskje kan være artig å holde på med etter alle gavene var pakket opp. Et spill, en hobbypakke el...?

Legenden om de fire lysene!

Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille, så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre.

Det første lyset sukket og sa:

”Mitt navn er fred. Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg”.

Lyset ble mindre og mindre, til slutt slukket det helt.

Det andre lyset sa:

”Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite av Gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner”.

Så slukket det andre lyset.

Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset:

Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne. Menneskene overser meg.

De ser bare seg selv og ikke de andre som de skulle elske”.

Også det tredje lyset sluknet.

Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa:

”Dere skal da lyse og ikke slukne”, med øynene fulle av tårer. Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset: ”vær ikke redd! Så lenge jeg brenner, kan vi tenne de andre lysene igjen. Mitt navn er håp”.

Og barnet tok en flamme fra håpets lys med en fyrstikk og tente igjen alle de andre lysene.

Så fint:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...