trollemor;o) Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Nei, vi leser ikke juleevangeliet vi heller, selv om det er koselig og en vakker historie, som barna gjerne kunne få høre. Men har opplevd opplesing i forbindelse med jul, og da gjerne etter middag, dermed tror jeg fort det skal være slik . Vurderer å gå i kirken julaften, men må innrømme at det ikke er så mye direkte religiøst bak dette ønsket heller. Du kan vel gå i kirken likevel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du kan vel gå i kirken likevel? Ja, selvfølgelig, spørs bare hvordan det passer inn i programmet den dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 Syns jeg ser dere alle fire eller fem i juledrakter ;o) Skriver inn en legende under her, som hun kunne lese. En koselig, men ikke for lang tekst. Kanskje dere kan tenke litt i forhold til en julegave til henne, som kanskje kan være artig å holde på med etter alle gavene var pakket opp. Et spill, en hobbypakke el...? Legenden om de fire lysene! Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille, så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre. Det første lyset sukket og sa: ”Mitt navn er fred. Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg”. Lyset ble mindre og mindre, til slutt slukket det helt. Det andre lyset sa: ”Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite av Gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner”. Så slukket det andre lyset. Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset: Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne. Menneskene overser meg. De ser bare seg selv og ikke de andre som de skulle elske”. Også det tredje lyset sluknet. Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa: ”Dere skal da lyse og ikke slukne”, med øynene fulle av tårer. Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset: ”vær ikke redd! Så lenge jeg brenner, kan vi tenne de andre lysene igjen. Mitt navn er håp”. Og barnet tok en flamme fra håpets lys med en fyrstikk og tente igjen alle de andre lysene. Så nydelig:-) Takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hun kan være julenisse! (jeg har ikke lest andre svar så tipset har du sikkert fått alt ) Julenisse, gaveutdeler, "babyhjelpeåpner" Sørg for at hun får mandelen. Få henne til å lage en overraskelse til sin far som bare dere to vet om. Hjelpe med middag/grønnsaker og ønske velkommen til bords Jeg tror nok at det meste går naturlig og greit. Det må ikke bli for mye pes heller. Tenk over dine egne oppgaver da du var barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Minstemann på 12 hadde vært lykkelig får å få være med å lage middag og dessert. Og så hadde jeg passet på å kjøpe en spennende DVD, slik at hun kunne se på etter gaveutdeling. Han hadde hatet å dekke bordet, men det husker jeg at jeg elsket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du har fåt mange gode forslag her. Her er et forslag til som ungene her synes er koselig. Vi lager snølykter ute i hagen på formiddagen, hvis det er snø, som vi tenner lys i om kvelden. Sånn mange små snøballer som vi bygger oppå hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Eh... helt umiddelbart synes jeg kanskje det er motsetning mellom det å forberede noe og opptre julaften og det å være en del av familien... Skal dere andre forberede noe og opptre? (Hvis du synes jeg er negativ/ironisk så se bort fra dette, det var bare en umiddelbar tanke, delvis med bakgrunn i egne erfaringer av forskjellige situasjoner som barn). Jeg tenker at det kan være litt vanskelig for henne å tenke igjennom og skrive en liste over dette alene, det er ikke sikkert en 12-åring helt forstår dette med "viktig for deg" engang. Kanskje en idé å sette seg sammen med henne, snakket igjennom julaften og selv notere seg noen punkter: hva pleier hun å gjøre? Spise? Synge? Se på tv? Ha på seg Osv. Eller snakke med moren, hun har vel også noen tanker om dette, kanskje? Ellers tenker jeg at det viktigste for at hun skal føle seg vel og som en del av familien at hun blir behandlet sånn, hva nå det måtte innebære. Kanskje noe dere kan snakke videre om, dere voksne imellom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hva med å lage en rebusløype for henne, hvor hun finner en julegave i den andre enden........ ? Det har vært poppis hos oss flere julaftner. Ellers syns gjerne barn i den alderen at det er kos at familien kan se noe på TV sammen (en film e.l. - f.eks. "Tre nøtter til Askepott") 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hun føler seg kanskje mer inkludert av å få delta og ha innflytelse over alle de små og store tingene, enn at det "konstrueres" spesielle oppgaver for henne. Ting som understreker familietilknytningen. La henne få en gave som er kun fra deg. La det være noe spesielt og som hun ønsker seg. Skriv gjerne litt ekstra på pakkelappen. Gave fra lillesøster til storesøster. Og fra faren din om han kommer. Men dette har dere sikkert alt tenkt på. La henne være med å bestemme ting. Hvilken du på bordet, hvilke servietter, hvilke lys. (Ha noen alternativer.) Ikke rett på hennes valg. Selv om de ikke faller i smak hos deg. Ros hennes valg og gode smak. La henne være med i planleggingen av menyen. Selv om du må bytte fra ribbe til kalkun el.l. Er det noen spesielle småkaker, gløgg, eller andre ting som har vært med i hennes juletradisjon -så pass på å få dem med. Det er ofte en sammensetning av de små, velkjente, kjære, tingene som gir julestemning. La henne får være med å pynte juletreet om hun vil og ha reell innflytelse. (Om dere pynter det noen dager før kan hun kanskje komme bort og være med på det.) La henne bestemme hvem som skal sitt hvor ved bordet. La henne bestemme hva lillesøster skal ha på seg. Ut fra to-tre alternativer. La henne være super storesøster. Spør henne om hun vil delta i arbeisdoppgaver. "Har du lyst til å...." La det være de litt mer kreative tingene, ikke å skrelle poteter... Har du noen passende (upinlige) kvinne til kvinne betroelser å komme med, så gjør det om faller seg naturlig. Ha litt passende sminke på lager som hun kan få låne av deg om hun vil. La det være "ekte" voksensminke. Om hun ønsker, kan hun låne et smykke av deg. (Om hun ikke alt har et på seg.) Vil hun at lillesøster skal legge seg litt senere, så gi henne den innflytelsen. Dere overlever den halvtimen. Involver henne gjerne i leggingen. Vær positiv til hennes spontane forslag i løpet av dagen og implimenter dem så sant det er praktisk mulig. Også om de kommer i form av "Hos mamma/bestemor pleier vi å..." Kan det ikke gjennomføres, så gi uansett hjertelig anerkjennelse av forslaget. Blir hun utålmodig og lei av ventingen, så fortell om et av dine 'verste venteminner' fra din barndoms jul. Smør gjerne tjukt på i forhold til egen utålmodighet. Jeg har stor tro på den jevne og "naturlige" involveringen, administrert i passelige doser. For mye blir bare kunstig og pinlig. Hun kan også ha sin spesielle oppgaver og glansnummer om dette passer. Men jo flere små ting hun er med på og har innflytelse over, jo mer vil hun føle seg som en del av og ikke en gjest i denne julefeiringen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hun føler seg kanskje mer inkludert av å få delta og ha innflytelse over alle de små og store tingene, enn at det "konstrueres" spesielle oppgaver for henne. Ting som understreker familietilknytningen. La henne få en gave som er kun fra deg. La det være noe spesielt og som hun ønsker seg. Skriv gjerne litt ekstra på pakkelappen. Gave fra lillesøster til storesøster. Og fra faren din om han kommer. Men dette har dere sikkert alt tenkt på. La henne være med å bestemme ting. Hvilken du på bordet, hvilke servietter, hvilke lys. (Ha noen alternativer.) Ikke rett på hennes valg. Selv om de ikke faller i smak hos deg. Ros hennes valg og gode smak. La henne være med i planleggingen av menyen. Selv om du må bytte fra ribbe til kalkun el.l. Er det noen spesielle småkaker, gløgg, eller andre ting som har vært med i hennes juletradisjon -så pass på å få dem med. Det er ofte en sammensetning av de små, velkjente, kjære, tingene som gir julestemning. La henne får være med å pynte juletreet om hun vil og ha reell innflytelse. (Om dere pynter det noen dager før kan hun kanskje komme bort og være med på det.) La henne bestemme hvem som skal sitt hvor ved bordet. La henne bestemme hva lillesøster skal ha på seg. Ut fra to-tre alternativer. La henne være super storesøster. Spør henne om hun vil delta i arbeisdoppgaver. "Har du lyst til å...." La det være de litt mer kreative tingene, ikke å skrelle poteter... Har du noen passende (upinlige) kvinne til kvinne betroelser å komme med, så gjør det om faller seg naturlig. Ha litt passende sminke på lager som hun kan få låne av deg om hun vil. La det være "ekte" voksensminke. Om hun ønsker, kan hun låne et smykke av deg. (Om hun ikke alt har et på seg.) Vil hun at lillesøster skal legge seg litt senere, så gi henne den innflytelsen. Dere overlever den halvtimen. Involver henne gjerne i leggingen. Vær positiv til hennes spontane forslag i løpet av dagen og implimenter dem så sant det er praktisk mulig. Også om de kommer i form av "Hos mamma/bestemor pleier vi å..." Kan det ikke gjennomføres, så gi uansett hjertelig anerkjennelse av forslaget. Blir hun utålmodig og lei av ventingen, så fortell om et av dine 'verste venteminner' fra din barndoms jul. Smør gjerne tjukt på i forhold til egen utålmodighet. Jeg har stor tro på den jevne og "naturlige" involveringen, administrert i passelige doser. For mye blir bare kunstig og pinlig. Hun kan også ha sin spesielle oppgaver og glansnummer om dette passer. Men jo flere små ting hun er med på og har innflytelse over, jo mer vil hun føle seg som en del av og ikke en gjest i denne julefeiringen. mvh Kjempebra svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hun kan være julenisse! (jeg har ikke lest andre svar så tipset har du sikkert fått alt ) Julenisse, gaveutdeler, "babyhjelpeåpner" Sørg for at hun får mandelen. Få henne til å lage en overraskelse til sin far som bare dere to vet om. Hjelpe med middag/grønnsaker og ønske velkommen til bords Jeg tror nok at det meste går naturlig og greit. Det må ikke bli for mye pes heller. Tenk over dine egne oppgaver da du var barn? Gode forslag:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Eh... helt umiddelbart synes jeg kanskje det er motsetning mellom det å forberede noe og opptre julaften og det å være en del av familien... Skal dere andre forberede noe og opptre? (Hvis du synes jeg er negativ/ironisk så se bort fra dette, det var bare en umiddelbar tanke, delvis med bakgrunn i egne erfaringer av forskjellige situasjoner som barn). Jeg tenker at det kan være litt vanskelig for henne å tenke igjennom og skrive en liste over dette alene, det er ikke sikkert en 12-åring helt forstår dette med "viktig for deg" engang. Kanskje en idé å sette seg sammen med henne, snakket igjennom julaften og selv notere seg noen punkter: hva pleier hun å gjøre? Spise? Synge? Se på tv? Ha på seg Osv. Eller snakke med moren, hun har vel også noen tanker om dette, kanskje? Ellers tenker jeg at det viktigste for at hun skal føle seg vel og som en del av familien at hun blir behandlet sånn, hva nå det måtte innebære. Kanskje noe dere kan snakke videre om, dere voksne imellom? Veldig enig i det du sier om å heller få fram jentas ønsker gjennom en samtale og ikke ved at hun må lage liste, evt snakke med moren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Syns jeg ser dere alle fire eller fem i juledrakter ;o) Skriver inn en legende under her, som hun kunne lese. En koselig, men ikke for lang tekst. Kanskje dere kan tenke litt i forhold til en julegave til henne, som kanskje kan være artig å holde på med etter alle gavene var pakket opp. Et spill, en hobbypakke el...? Legenden om de fire lysene! Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille, så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre. Det første lyset sukket og sa: ”Mitt navn er fred. Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg”. Lyset ble mindre og mindre, til slutt slukket det helt. Det andre lyset sa: ”Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite av Gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner”. Så slukket det andre lyset. Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset: Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne. Menneskene overser meg. De ser bare seg selv og ikke de andre som de skulle elske”. Også det tredje lyset sluknet. Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa: ”Dere skal da lyse og ikke slukne”, med øynene fulle av tårer. Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset: ”vær ikke redd! Så lenge jeg brenner, kan vi tenne de andre lysene igjen. Mitt navn er håp”. Og barnet tok en flamme fra håpets lys med en fyrstikk og tente igjen alle de andre lysene. Vakkert! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hun føler seg kanskje mer inkludert av å få delta og ha innflytelse over alle de små og store tingene, enn at det "konstrueres" spesielle oppgaver for henne. Ting som understreker familietilknytningen. La henne få en gave som er kun fra deg. La det være noe spesielt og som hun ønsker seg. Skriv gjerne litt ekstra på pakkelappen. Gave fra lillesøster til storesøster. Og fra faren din om han kommer. Men dette har dere sikkert alt tenkt på. La henne være med å bestemme ting. Hvilken du på bordet, hvilke servietter, hvilke lys. (Ha noen alternativer.) Ikke rett på hennes valg. Selv om de ikke faller i smak hos deg. Ros hennes valg og gode smak. La henne være med i planleggingen av menyen. Selv om du må bytte fra ribbe til kalkun el.l. Er det noen spesielle småkaker, gløgg, eller andre ting som har vært med i hennes juletradisjon -så pass på å få dem med. Det er ofte en sammensetning av de små, velkjente, kjære, tingene som gir julestemning. La henne får være med å pynte juletreet om hun vil og ha reell innflytelse. (Om dere pynter det noen dager før kan hun kanskje komme bort og være med på det.) La henne bestemme hvem som skal sitt hvor ved bordet. La henne bestemme hva lillesøster skal ha på seg. Ut fra to-tre alternativer. La henne være super storesøster. Spør henne om hun vil delta i arbeisdoppgaver. "Har du lyst til å...." La det være de litt mer kreative tingene, ikke å skrelle poteter... Har du noen passende (upinlige) kvinne til kvinne betroelser å komme med, så gjør det om faller seg naturlig. Ha litt passende sminke på lager som hun kan få låne av deg om hun vil. La det være "ekte" voksensminke. Om hun ønsker, kan hun låne et smykke av deg. (Om hun ikke alt har et på seg.) Vil hun at lillesøster skal legge seg litt senere, så gi henne den innflytelsen. Dere overlever den halvtimen. Involver henne gjerne i leggingen. Vær positiv til hennes spontane forslag i løpet av dagen og implimenter dem så sant det er praktisk mulig. Også om de kommer i form av "Hos mamma/bestemor pleier vi å..." Kan det ikke gjennomføres, så gi uansett hjertelig anerkjennelse av forslaget. Blir hun utålmodig og lei av ventingen, så fortell om et av dine 'verste venteminner' fra din barndoms jul. Smør gjerne tjukt på i forhold til egen utålmodighet. Jeg har stor tro på den jevne og "naturlige" involveringen, administrert i passelige doser. For mye blir bare kunstig og pinlig. Hun kan også ha sin spesielle oppgaver og glansnummer om dette passer. Men jo flere små ting hun er med på og har innflytelse over, jo mer vil hun føle seg som en del av og ikke en gjest i denne julefeiringen. mvh Veldig bra svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nei!!!!! Den er hellig! Den leste vi bestandig da jeg var liten, så er det noen som skal lese den - så er det jeg som leser for babyen:-) Kanskje du kunne ta med begge jentene på den lesestunden? F.eks. ved leggetid for minsten. Det vil være en super måte å innkludere størsten på og samtidig knytte søskenbånd og bånd mellom deg og den største. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hun føler seg kanskje mer inkludert av å få delta og ha innflytelse over alle de små og store tingene, enn at det "konstrueres" spesielle oppgaver for henne. Ting som understreker familietilknytningen. La henne få en gave som er kun fra deg. La det være noe spesielt og som hun ønsker seg. Skriv gjerne litt ekstra på pakkelappen. Gave fra lillesøster til storesøster. Og fra faren din om han kommer. Men dette har dere sikkert alt tenkt på. La henne være med å bestemme ting. Hvilken du på bordet, hvilke servietter, hvilke lys. (Ha noen alternativer.) Ikke rett på hennes valg. Selv om de ikke faller i smak hos deg. Ros hennes valg og gode smak. La henne være med i planleggingen av menyen. Selv om du må bytte fra ribbe til kalkun el.l. Er det noen spesielle småkaker, gløgg, eller andre ting som har vært med i hennes juletradisjon -så pass på å få dem med. Det er ofte en sammensetning av de små, velkjente, kjære, tingene som gir julestemning. La henne får være med å pynte juletreet om hun vil og ha reell innflytelse. (Om dere pynter det noen dager før kan hun kanskje komme bort og være med på det.) La henne bestemme hvem som skal sitt hvor ved bordet. La henne bestemme hva lillesøster skal ha på seg. Ut fra to-tre alternativer. La henne være super storesøster. Spør henne om hun vil delta i arbeisdoppgaver. "Har du lyst til å...." La det være de litt mer kreative tingene, ikke å skrelle poteter... Har du noen passende (upinlige) kvinne til kvinne betroelser å komme med, så gjør det om faller seg naturlig. Ha litt passende sminke på lager som hun kan få låne av deg om hun vil. La det være "ekte" voksensminke. Om hun ønsker, kan hun låne et smykke av deg. (Om hun ikke alt har et på seg.) Vil hun at lillesøster skal legge seg litt senere, så gi henne den innflytelsen. Dere overlever den halvtimen. Involver henne gjerne i leggingen. Vær positiv til hennes spontane forslag i løpet av dagen og implimenter dem så sant det er praktisk mulig. Også om de kommer i form av "Hos mamma/bestemor pleier vi å..." Kan det ikke gjennomføres, så gi uansett hjertelig anerkjennelse av forslaget. Blir hun utålmodig og lei av ventingen, så fortell om et av dine 'verste venteminner' fra din barndoms jul. Smør gjerne tjukt på i forhold til egen utålmodighet. Jeg har stor tro på den jevne og "naturlige" involveringen, administrert i passelige doser. For mye blir bare kunstig og pinlig. Hun kan også ha sin spesielle oppgaver og glansnummer om dette passer. Men jo flere små ting hun er med på og har innflytelse over, jo mer vil hun føle seg som en del av og ikke en gjest i denne julefeiringen. mvh Veldig fint og konstruktivt svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hun føler seg kanskje mer inkludert av å få delta og ha innflytelse over alle de små og store tingene, enn at det "konstrueres" spesielle oppgaver for henne. Ting som understreker familietilknytningen. La henne få en gave som er kun fra deg. La det være noe spesielt og som hun ønsker seg. Skriv gjerne litt ekstra på pakkelappen. Gave fra lillesøster til storesøster. Og fra faren din om han kommer. Men dette har dere sikkert alt tenkt på. La henne være med å bestemme ting. Hvilken du på bordet, hvilke servietter, hvilke lys. (Ha noen alternativer.) Ikke rett på hennes valg. Selv om de ikke faller i smak hos deg. Ros hennes valg og gode smak. La henne være med i planleggingen av menyen. Selv om du må bytte fra ribbe til kalkun el.l. Er det noen spesielle småkaker, gløgg, eller andre ting som har vært med i hennes juletradisjon -så pass på å få dem med. Det er ofte en sammensetning av de små, velkjente, kjære, tingene som gir julestemning. La henne får være med å pynte juletreet om hun vil og ha reell innflytelse. (Om dere pynter det noen dager før kan hun kanskje komme bort og være med på det.) La henne bestemme hvem som skal sitt hvor ved bordet. La henne bestemme hva lillesøster skal ha på seg. Ut fra to-tre alternativer. La henne være super storesøster. Spør henne om hun vil delta i arbeisdoppgaver. "Har du lyst til å...." La det være de litt mer kreative tingene, ikke å skrelle poteter... Har du noen passende (upinlige) kvinne til kvinne betroelser å komme med, så gjør det om faller seg naturlig. Ha litt passende sminke på lager som hun kan få låne av deg om hun vil. La det være "ekte" voksensminke. Om hun ønsker, kan hun låne et smykke av deg. (Om hun ikke alt har et på seg.) Vil hun at lillesøster skal legge seg litt senere, så gi henne den innflytelsen. Dere overlever den halvtimen. Involver henne gjerne i leggingen. Vær positiv til hennes spontane forslag i løpet av dagen og implimenter dem så sant det er praktisk mulig. Også om de kommer i form av "Hos mamma/bestemor pleier vi å..." Kan det ikke gjennomføres, så gi uansett hjertelig anerkjennelse av forslaget. Blir hun utålmodig og lei av ventingen, så fortell om et av dine 'verste venteminner' fra din barndoms jul. Smør gjerne tjukt på i forhold til egen utålmodighet. Jeg har stor tro på den jevne og "naturlige" involveringen, administrert i passelige doser. For mye blir bare kunstig og pinlig. Hun kan også ha sin spesielle oppgaver og glansnummer om dette passer. Men jo flere små ting hun er med på og har innflytelse over, jo mer vil hun føle seg som en del av og ikke en gjest i denne julefeiringen. mvh Du kommer som vanlig med mange flotte idèer:-) Men nå er det slik at hun ikke er her på morgenen. Vi henter henne ikke veldig lenge før middagstid. Det er fordi hun er over hos farmoren sin fra lille julaften, og de vil ha litt tid sammen til å se på "tre nøtter" og slikt på formiddagen der. Dermed får hun ikke deltatt i matlagingen. Menyen var også noe av det vi prøvde å få ut av henne sist vi tok det opp. Hun er av typen som trenger litt tid til å tenke igjennom ting som blir sagt, og derfor fikk hun hele helga på seg til å skrive en liste. Der kom det ikke frem noe mat, enda samboeren min spesifikt nevnte dette for henne... Men menyen består uansett av det meste av det hun er vant til - samboeren min er også vanedyr;-) Jeg har til og med "ofret" riskremen for gele, slik de er vant til...! :-) Jeg tror ikke det vil være noe spesielt av mat eller godt hun vil savne. Juletre har vi egentlig bestemt oss for ikke å ha, da vi har både katt og baby som kommer til å gå berserk i det lenge før julaften;-) Men så vurderer vi det liksom likevel da... Stedatteren er her helga før jul, så dersom vi bestemmer oss for å ha et tre, så pynter vi det nok den helga ja. Klær, sminke og smykker blir nok stæsjet hos farmor:-) De to har et helt spesielt forhold, og koser seg med slikt sammen! Babyen legger seg når hun skal legge seg, den er jeg ikke villig til å fire på! Sist det hun ufrivillig blei lagt en halvtime seinere enn vanlig, blei det masse ekstra styr, og hun våkner mye lettere av hver minste lyd fordi hun er så stresset i kroppen. Da synes jeg det er bedre at babyen får det som hun vil, og hun kan legges og vi andre fortsette med julaften uten masse skrik:-) Kommer hun med forslag til hva hun har lyst til å gjøre, så er de hjertlig velkomne! Det er også slikt vi prøvde å få henne til å tenke over. Men det kommer kanskje lettere der og da, og det er ikke noe problem å flette inn noen ekstra tradisjoner for henne - vi blir jo toppen fem mennesker! Babyen har allerede fått julekjole, og ved bordet har vi faste plasser, som er både praktiske i forhold til mating av baby, hvem som skal fly frem og tilbake med mat, at stedatteren skal sitte ved siden av pappa osv, så der tror jeg hun er fornøyd:-) Hun er veldig lite vant til å ta del i det som foregår her fra før av, og synes stort sett det er et ork hvis jeg spør henne om hun vil ta del i matlaging, dekke av bordet e.l. I motsetning til de fleste jenter på hennes alder har jeg inntrykk av... Derfor synes jeg det er vanskelig å tenke ut noe hun kan ha glede av å ta del i! Det å spørre henne hva hun har lyst til resulterer stort sett i fantasering som jeg sier. I stedet for å foreslå å spille et spill sammen, kan hun godt finne på å foreslå kanefart liksom... Og det midt på julekvelden og mens babyen sover! Så hun må få tid til å tenke på slikt. Så er det bare det å huske på å tenke på det da;-) Noen andre her foreslo en film etter pakkeåpning, og det tror jeg kanskje kunne være koselig! En julefamiliefilm av noe slag - gjerne disney, som man ikke må følge med på hvert minutt for å få med seg handlingen. Babyen legger seg klokken åtte, så da blir det tid til en film og å spille et spill eller slikt etterpå. Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? Hun blir nemlig umulig å ha med å gjøre når hun blir overtrøtt, og det blir bare en kjedelig avslutning på en fin kveld. Er det unaturlig å ha leggetid 23.00 for eksempel, når hun vanligvis legger seg 21.30 på helgedager? Det er tidligere enn de fleste - det veit jeg, men det er fordi hun trenger det, og synes det er helt greit selv også! Hjemme får hun gjerne lite søvn, og ser ut til å synes det er deilig å komme hit og få sove ut:-) Nå har vi jo en baby som vi skal tidlig opp med også, så det blir seinest midnatt på oss voksne. Også synes vi det hadde vært kos med litt voksentid på tampen av kvelden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Kanskje du kunne ta med begge jentene på den lesestunden? F.eks. ved leggetid for minsten. Det vil være en super måte å innkludere størsten på og samtidig knytte søskenbånd og bånd mellom deg og den største. mvh Hun legger seg klokken åtte - begynner stellet klokken halv åtte. Skal vi i tillegg rekke lesing før hun legger seg, så blir det jo knapt nok tid til pakkeåpning mellom middag og leggetid! Ellers hadde selvfølgelig det vært en fin idè. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hva med å lage en rebusløype for henne, hvor hun finner en julegave i den andre enden........ ? Det har vært poppis hos oss flere julaftner. Ellers syns gjerne barn i den alderen at det er kos at familien kan se noe på TV sammen (en film e.l. - f.eks. "Tre nøtter til Askepott") Hmm, det kunne vi jo faktisk ha tenkt på... Ikke store plassen inne her, men det er jo jammen ikke noe i veien for å bruke tunet ute her heller! Hun er ikke her på formiddagen, ellers ville vi nok ha sett "tre nøtter..." sammen ja, for det er fast tradisjon for meg:-) Men det er godt mulig vi kjøper en type julefamiliefilm som vi kan se på kvelden, etter at babyen har lagt seg og pakkene er åpnet:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Eh... helt umiddelbart synes jeg kanskje det er motsetning mellom det å forberede noe og opptre julaften og det å være en del av familien... Skal dere andre forberede noe og opptre? (Hvis du synes jeg er negativ/ironisk så se bort fra dette, det var bare en umiddelbar tanke, delvis med bakgrunn i egne erfaringer av forskjellige situasjoner som barn). Jeg tenker at det kan være litt vanskelig for henne å tenke igjennom og skrive en liste over dette alene, det er ikke sikkert en 12-åring helt forstår dette med "viktig for deg" engang. Kanskje en idé å sette seg sammen med henne, snakket igjennom julaften og selv notere seg noen punkter: hva pleier hun å gjøre? Spise? Synge? Se på tv? Ha på seg Osv. Eller snakke med moren, hun har vel også noen tanker om dette, kanskje? Ellers tenker jeg at det viktigste for at hun skal føle seg vel og som en del av familien at hun blir behandlet sånn, hva nå det måtte innebære. Kanskje noe dere kan snakke videre om, dere voksne imellom? Tja, jeg skal lese adventsversene ja, før vi setter oss ved bordet. Også skal vi tenne et lys i vinduet for alle de som ikke har det så godt som oss denne spesielle dagen. Og da sier jeg noen ord rundt det... Men det er jo ikke meningen at hun skal holde et helt show for oss da:-) Men slike ting som det er naturlig at blir lest (f.eks. juleevangeliet - dersom vi pleide å lese det), eller å synge første vers i en julesang vi skal synge sammen for eksempel... Jeg synes ikke det er noe rart! Denne listen som hun blei bedt om å skrive... Det kom etter en lang samtale med pappaen. Han fortalte henne at vi skulle være her på julaften, og så snakket de litt om det. At det også kunne være veldig fint, selv om vi blei færre. Så sa han at han ville hun skulle tenke gjennom ting - for eksempel mat. Hva slags mat syntes hun var veldig "jul"? Hva var viktig for henne å gjøre på julaften - hun er for eksempel vant til å spille spill med søskenbarna sine. Han ga henne mange slike stikkord som de snakket en del om, og så skulle hun skrive en liste over de viktigste tingene. Det også for at hun skulle få en klar følelse av inflytelse. Dersom pappaen har spurt om medisterkaker er viktig for henne på julaften og hun har sagt ja - så betyr ikke det at hun husker det på julaften, at der er medisterkakene jeg bestilte ja! Derfor syntes vi det var viktig at hun selv fikk lage en liste, men det funket som sagt ikke helt... Men altså, nå har jo pappaen god oversikt over hva slags mat de har pleid å spise da, og hva som har vært viktigst for henne på julaften. For eksempel veit vi at det aller viktigste for henne denne dagen, er å være sammen med farmor. Det lar seg dessverre ikke gjøre i år, derfor foreslo vi for farmor at hun kunne ha henne over fra lille julaften og til litt utpå ettermiddagen på julaften. Det blei de veldig glad for begge to, og jeg tror det viktigste ønsket blei oppfylt der:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.