Gjest Løveføtter Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du kommer som vanlig med mange flotte idèer:-) Men nå er det slik at hun ikke er her på morgenen. Vi henter henne ikke veldig lenge før middagstid. Det er fordi hun er over hos farmoren sin fra lille julaften, og de vil ha litt tid sammen til å se på "tre nøtter" og slikt på formiddagen der. Dermed får hun ikke deltatt i matlagingen. Menyen var også noe av det vi prøvde å få ut av henne sist vi tok det opp. Hun er av typen som trenger litt tid til å tenke igjennom ting som blir sagt, og derfor fikk hun hele helga på seg til å skrive en liste. Der kom det ikke frem noe mat, enda samboeren min spesifikt nevnte dette for henne... Men menyen består uansett av det meste av det hun er vant til - samboeren min er også vanedyr;-) Jeg har til og med "ofret" riskremen for gele, slik de er vant til...! :-) Jeg tror ikke det vil være noe spesielt av mat eller godt hun vil savne. Juletre har vi egentlig bestemt oss for ikke å ha, da vi har både katt og baby som kommer til å gå berserk i det lenge før julaften;-) Men så vurderer vi det liksom likevel da... Stedatteren er her helga før jul, så dersom vi bestemmer oss for å ha et tre, så pynter vi det nok den helga ja. Klær, sminke og smykker blir nok stæsjet hos farmor:-) De to har et helt spesielt forhold, og koser seg med slikt sammen! Babyen legger seg når hun skal legge seg, den er jeg ikke villig til å fire på! Sist det hun ufrivillig blei lagt en halvtime seinere enn vanlig, blei det masse ekstra styr, og hun våkner mye lettere av hver minste lyd fordi hun er så stresset i kroppen. Da synes jeg det er bedre at babyen får det som hun vil, og hun kan legges og vi andre fortsette med julaften uten masse skrik:-) Kommer hun med forslag til hva hun har lyst til å gjøre, så er de hjertlig velkomne! Det er også slikt vi prøvde å få henne til å tenke over. Men det kommer kanskje lettere der og da, og det er ikke noe problem å flette inn noen ekstra tradisjoner for henne - vi blir jo toppen fem mennesker! Babyen har allerede fått julekjole, og ved bordet har vi faste plasser, som er både praktiske i forhold til mating av baby, hvem som skal fly frem og tilbake med mat, at stedatteren skal sitte ved siden av pappa osv, så der tror jeg hun er fornøyd:-) Hun er veldig lite vant til å ta del i det som foregår her fra før av, og synes stort sett det er et ork hvis jeg spør henne om hun vil ta del i matlaging, dekke av bordet e.l. I motsetning til de fleste jenter på hennes alder har jeg inntrykk av... Derfor synes jeg det er vanskelig å tenke ut noe hun kan ha glede av å ta del i! Det å spørre henne hva hun har lyst til resulterer stort sett i fantasering som jeg sier. I stedet for å foreslå å spille et spill sammen, kan hun godt finne på å foreslå kanefart liksom... Og det midt på julekvelden og mens babyen sover! Så hun må få tid til å tenke på slikt. Så er det bare det å huske på å tenke på det da;-) Noen andre her foreslo en film etter pakkeåpning, og det tror jeg kanskje kunne være koselig! En julefamiliefilm av noe slag - gjerne disney, som man ikke må følge med på hvert minutt for å få med seg handlingen. Babyen legger seg klokken åtte, så da blir det tid til en film og å spille et spill eller slikt etterpå. Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? Hun blir nemlig umulig å ha med å gjøre når hun blir overtrøtt, og det blir bare en kjedelig avslutning på en fin kveld. Er det unaturlig å ha leggetid 23.00 for eksempel, når hun vanligvis legger seg 21.30 på helgedager? Det er tidligere enn de fleste - det veit jeg, men det er fordi hun trenger det, og synes det er helt greit selv også! Hjemme får hun gjerne lite søvn, og ser ut til å synes det er deilig å komme hit og få sove ut:-) Nå har vi jo en baby som vi skal tidlig opp med også, så det blir seinest midnatt på oss voksne. Også synes vi det hadde vært kos med litt voksentid på tampen av kvelden... Å vær så snill og kom fram til at dere har juletre! Man kan ikke feire julaften uten juletre når man har barn i huset. Svigermor har ikke hatt juletre siden svigerfar døde, og det er ganske tamt på julaften syns jeg. Så jeg har bestemt, med mannens samtykke, at nå når vi har barn skal vi alltid feire hjemme hos oss MED juletre. Jeg kan ikke barna feire julaften uten juletre, det er liksom like viktig som juleribba for meg;o) Så jeg fikk helt frysninger da jeg leste at dere vurderte å ikke ha tre... ;-) Det tror jeg er viktig for barn også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Du har fåt mange gode forslag her. Her er et forslag til som ungene her synes er koselig. Vi lager snølykter ute i hagen på formiddagen, hvis det er snø, som vi tenner lys i om kvelden. Sånn mange små snøballer som vi bygger oppå hverandre. He he, nå bor vi i Østfold da...! Vi trekker oftere for gardinene for å skjerme for regnværet på julaften, enn vi lager snølykter:-) Dessuten bor vi i leilighet, så da måtte det bli å tenne utpå tunet her... Men det kan vi jo godt gjøre! Skal hun være med å bygge, kan vi jo gjøre det helgen før, og satse på at de står til julaften. Hun kommer nemlig nesten rett til middagen, og synes sikkert ikke det er like stas dersom hun ikke har fått være med og lage lykten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Å vær så snill og kom fram til at dere har juletre! Man kan ikke feire julaften uten juletre når man har barn i huset. Svigermor har ikke hatt juletre siden svigerfar døde, og det er ganske tamt på julaften syns jeg. Så jeg har bestemt, med mannens samtykke, at nå når vi har barn skal vi alltid feire hjemme hos oss MED juletre. Jeg kan ikke barna feire julaften uten juletre, det er liksom like viktig som juleribba for meg;o) Så jeg fikk helt frysninger da jeg leste at dere vurderte å ikke ha tre... ;-) Det tror jeg er viktig for barn også! He he:-) Det er egentlig viktig for meg også... Det blir så veldig jul i stua! Men, du som har hatt baby og tre samtidig... Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet? Har man plast går det jo greit men. Hvordan unngår du at babyen spiser barnåler, og at katta (har du katt?) klatrer i treet og velter det? Jeg er klar over at jobben som mamma innebærer å passe på frøet altså, men jeg står ikke over henne hvert eneste sekund av dagen nei, det hender jeg må tisse...! Og vi har bare en leilighet, så ikke noe sted vi kan lukke døren eller ha treet i et annet rom eller noe nei! Dessuten går det litt på det økonomiske også, selv om jeg er klar over at det virker smålig. Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... Men det vurderes altså likevel:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he, nå bor vi i Østfold da...! Vi trekker oftere for gardinene for å skjerme for regnværet på julaften, enn vi lager snølykter:-) Dessuten bor vi i leilighet, så da måtte det bli å tenne utpå tunet her... Men det kan vi jo godt gjøre! Skal hun være med å bygge, kan vi jo gjøre det helgen før, og satse på at de står til julaften. Hun kommer nemlig nesten rett til middagen, og synes sikkert ikke det er like stas dersom hun ikke har fått være med og lage lykten! Nei, da er det ikke så lett å få til nei;-) Det er ikke så ofte det er snø nok på julaften her i Oslo heller, så det er ikke ofte vi har gjort det vi heller, men likevel føler ungene at det har blitt en tradisjon. Her om dagen spurte den store og tøffe 15-åringen om vi ikke kunne lage snølykter på julaften slik vi "pleier" å gjøre, for det var så koselig, mente han:-) Ellers har du fått mange andre gode forslag her og du høres ut til å være en god mor, så jeg er helt sikker på at du greier å lage en koselig julaften for stedatteren din:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Minstemann på 12 hadde vært lykkelig får å få være med å lage middag og dessert. Og så hadde jeg passet på å kjøpe en spennende DVD, slik at hun kunne se på etter gaveutdeling. Han hadde hatet å dekke bordet, men det husker jeg at jeg elsket. Hun skal ikke være her på formiddagen se - kommer nesten rett til middagen. Men å dekke på bordet kan hun jo gjøre, det blir hun sikkert gald for faktisk:-) Det med dvd er ikke noen dårlig idè, og den har jeg jammen tenkt til å snappe! Hun skal sove over hos farmor fra lille julaften, og jeg mener hun pleier å få en dvd i strømpa der... Men det skal jeg snakke med svigermor om, for ellers skal vi skaffe en hyggelig julefamiliefilm som vi alle kan se på. Når pakkene er åpnet og babyen har lagt seg - det er da vi trenger noe kost å gjøre! Kommer sikkert til å spille litt Uno eller slikt, det synes hun er gøy. Men en film hadde kommet godt med ja, takk for tipset! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Nei, da er det ikke så lett å få til nei;-) Det er ikke så ofte det er snø nok på julaften her i Oslo heller, så det er ikke ofte vi har gjort det vi heller, men likevel føler ungene at det har blitt en tradisjon. Her om dagen spurte den store og tøffe 15-åringen om vi ikke kunne lage snølykter på julaften slik vi "pleier" å gjøre, for det var så koselig, mente han:-) Ellers har du fått mange andre gode forslag her og du høres ut til å være en god mor, så jeg er helt sikker på at du greier å lage en koselig julaften for stedatteren din:-) He he, da veit du at du har gjort noe riktig - når din 15 år gamle sønn kommer og ber om å få lage snølykt med deg:-) Så flott! Jeg tror det er delte meninger om hvor god stemor jeg er, men akkurat julaften skal vi jammen ha det hyggelig sammen! Tusen takk uansett, for fine ord:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du kommer som vanlig med mange flotte idèer:-) Men nå er det slik at hun ikke er her på morgenen. Vi henter henne ikke veldig lenge før middagstid. Det er fordi hun er over hos farmoren sin fra lille julaften, og de vil ha litt tid sammen til å se på "tre nøtter" og slikt på formiddagen der. Dermed får hun ikke deltatt i matlagingen. Menyen var også noe av det vi prøvde å få ut av henne sist vi tok det opp. Hun er av typen som trenger litt tid til å tenke igjennom ting som blir sagt, og derfor fikk hun hele helga på seg til å skrive en liste. Der kom det ikke frem noe mat, enda samboeren min spesifikt nevnte dette for henne... Men menyen består uansett av det meste av det hun er vant til - samboeren min er også vanedyr;-) Jeg har til og med "ofret" riskremen for gele, slik de er vant til...! :-) Jeg tror ikke det vil være noe spesielt av mat eller godt hun vil savne. Juletre har vi egentlig bestemt oss for ikke å ha, da vi har både katt og baby som kommer til å gå berserk i det lenge før julaften;-) Men så vurderer vi det liksom likevel da... Stedatteren er her helga før jul, så dersom vi bestemmer oss for å ha et tre, så pynter vi det nok den helga ja. Klær, sminke og smykker blir nok stæsjet hos farmor:-) De to har et helt spesielt forhold, og koser seg med slikt sammen! Babyen legger seg når hun skal legge seg, den er jeg ikke villig til å fire på! Sist det hun ufrivillig blei lagt en halvtime seinere enn vanlig, blei det masse ekstra styr, og hun våkner mye lettere av hver minste lyd fordi hun er så stresset i kroppen. Da synes jeg det er bedre at babyen får det som hun vil, og hun kan legges og vi andre fortsette med julaften uten masse skrik:-) Kommer hun med forslag til hva hun har lyst til å gjøre, så er de hjertlig velkomne! Det er også slikt vi prøvde å få henne til å tenke over. Men det kommer kanskje lettere der og da, og det er ikke noe problem å flette inn noen ekstra tradisjoner for henne - vi blir jo toppen fem mennesker! Babyen har allerede fått julekjole, og ved bordet har vi faste plasser, som er både praktiske i forhold til mating av baby, hvem som skal fly frem og tilbake med mat, at stedatteren skal sitte ved siden av pappa osv, så der tror jeg hun er fornøyd:-) Hun er veldig lite vant til å ta del i det som foregår her fra før av, og synes stort sett det er et ork hvis jeg spør henne om hun vil ta del i matlaging, dekke av bordet e.l. I motsetning til de fleste jenter på hennes alder har jeg inntrykk av... Derfor synes jeg det er vanskelig å tenke ut noe hun kan ha glede av å ta del i! Det å spørre henne hva hun har lyst til resulterer stort sett i fantasering som jeg sier. I stedet for å foreslå å spille et spill sammen, kan hun godt finne på å foreslå kanefart liksom... Og det midt på julekvelden og mens babyen sover! Så hun må få tid til å tenke på slikt. Så er det bare det å huske på å tenke på det da;-) Noen andre her foreslo en film etter pakkeåpning, og det tror jeg kanskje kunne være koselig! En julefamiliefilm av noe slag - gjerne disney, som man ikke må følge med på hvert minutt for å få med seg handlingen. Babyen legger seg klokken åtte, så da blir det tid til en film og å spille et spill eller slikt etterpå. Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? Hun blir nemlig umulig å ha med å gjøre når hun blir overtrøtt, og det blir bare en kjedelig avslutning på en fin kveld. Er det unaturlig å ha leggetid 23.00 for eksempel, når hun vanligvis legger seg 21.30 på helgedager? Det er tidligere enn de fleste - det veit jeg, men det er fordi hun trenger det, og synes det er helt greit selv også! Hjemme får hun gjerne lite søvn, og ser ut til å synes det er deilig å komme hit og få sove ut:-) Nå har vi jo en baby som vi skal tidlig opp med også, så det blir seinest midnatt på oss voksne. Også synes vi det hadde vært kos med litt voksentid på tampen av kvelden... ''Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? '' Nei, det håper jeg da ikke! :-) Min er 11 denne jula, og kan ikke huske at vi har praktisert strenge leggerutiner noensinne på julaften. Selvsagt la han seg tidligere da han var f eks 2 år enn da han var 9, men vi har sett det an og tatt det som det kommer og lagt han på et tidspunkt som har føltes naturlig hele kvelden sett under ett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hun kan være julenisse! (jeg har ikke lest andre svar så tipset har du sikkert fått alt ) Julenisse, gaveutdeler, "babyhjelpeåpner" Sørg for at hun får mandelen. Få henne til å lage en overraskelse til sin far som bare dere to vet om. Hjelpe med middag/grønnsaker og ønske velkommen til bords Jeg tror nok at det meste går naturlig og greit. Det må ikke bli for mye pes heller. Tenk over dine egne oppgaver da du var barn? Middagen får hun ikke hjulpet til med, for vi henter henne rett før middagstid... Og mandelen hører til i grøten hos farmor på lille julaften;-) Men hun kunne jo jammen vært julenisse ja! Hun skal jo uansett dele ut gavene. Kommer vel til å skremme vettet av frøet, men det får bare være - på julaften kommer nissen, enten en vil eller ei;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Å vær så snill og kom fram til at dere har juletre! Man kan ikke feire julaften uten juletre når man har barn i huset. Svigermor har ikke hatt juletre siden svigerfar døde, og det er ganske tamt på julaften syns jeg. Så jeg har bestemt, med mannens samtykke, at nå når vi har barn skal vi alltid feire hjemme hos oss MED juletre. Jeg kan ikke barna feire julaften uten juletre, det er liksom like viktig som juleribba for meg;o) Så jeg fikk helt frysninger da jeg leste at dere vurderte å ikke ha tre... ;-) Det tror jeg er viktig for barn også! Enig! Tre må man ha!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 ''Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? '' Nei, det håper jeg da ikke! :-) Min er 11 denne jula, og kan ikke huske at vi har praktisert strenge leggerutiner noensinne på julaften. Selvsagt la han seg tidligere da han var f eks 2 år enn da han var 9, men vi har sett det an og tatt det som det kommer og lagt han på et tidspunkt som har føltes naturlig hele kvelden sett under ett. Ja, men da er jo det en leggetid på sett og vis... Jeg mente egentlig om det er vanlig at ungene er våkne så lenge de vil, eller om de blir bedt om å gå og legge seg når de er utslitte? Også så store barn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 ''Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? '' Nei, det håper jeg da ikke! :-) Min er 11 denne jula, og kan ikke huske at vi har praktisert strenge leggerutiner noensinne på julaften. Selvsagt la han seg tidligere da han var f eks 2 år enn da han var 9, men vi har sett det an og tatt det som det kommer og lagt han på et tidspunkt som har føltes naturlig hele kvelden sett under ett. "Nei, det håper jeg da ikke! :-) Min er 11 denne jula, og kan ikke huske at vi har praktisert strenge leggerutiner noensinne på julaften" Ikke vi heller. Sønnen vår satt alltid å bygget lego til langt på natt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løveføtter Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he:-) Det er egentlig viktig for meg også... Det blir så veldig jul i stua! Men, du som har hatt baby og tre samtidig... Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet? Har man plast går det jo greit men. Hvordan unngår du at babyen spiser barnåler, og at katta (har du katt?) klatrer i treet og velter det? Jeg er klar over at jobben som mamma innebærer å passe på frøet altså, men jeg står ikke over henne hvert eneste sekund av dagen nei, det hender jeg må tisse...! Og vi har bare en leilighet, så ikke noe sted vi kan lukke døren eller ha treet i et annet rom eller noe nei! Dessuten går det litt på det økonomiske også, selv om jeg er klar over at det virker smålig. Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... Men det vurderes altså likevel:-) Hehe, vår første jul med guttene var i fjor, og da var de 2,5 år... Det gikk ca en kule pr dag, men da hadde jeg god samvittighet da jeg kjøpte noen nye fine kuler i å r;-) Det var veldig stas å snurre på kulene, og å speile seg i dem. Gavene vi hadde under treet var kjempe stas... De satte seg så fint på dem... Vi måtte da passe på at det var uknuselige gaver som lå ytters... brått kom de drassende med gaver etter seg, for hyssingen var jo så fin å dra gavene i... Men det aller beste er å se barnas strålende øyne, og alt det de opplever og skal utforse i forbindelse med julen. Jeg gleder meg stort til julen i år også. Jeg tror ikke de klåfingra banra mine greier å la gaver og kuler og glitter være i fred i år heller... men pytt, jula skal være en fin tid for barna! Du skal se vinduskarmene mine i år, barna har pyntet til jul. I det ene stuevinduet står alle englene tett i tett, i et annet stuevindu står det nisser hulter i bulter... De har også funnet fram noen telysestaker, og de er så fine å ha en nisse oppå hver ;o) Julepynten har aldri vært så rotete satt opp, men det er barna som har pyntet i år, og da kan jeg leve med det. Det er en fryd hver gang de er borte i vnduet å leker med nissene og englene. Nissene hopper stadig fra lys til lys på den 7-armede staken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ja, men da er jo det en leggetid på sett og vis... Jeg mente egentlig om det er vanlig at ungene er våkne så lenge de vil, eller om de blir bedt om å gå og legge seg når de er utslitte? Også så store barn... Vi har vel aldri sagt at "i dag kan du få være oppe så lenge du vil", slik at det har blitt et "tema". Jeg husker dette skjedde med niesa mi et år (hun var 3-4 år), og når mamma hadde sagt at hun fikk være oppe så lenge hun ville, så skulle hun jommen meg være oppe selv om hun begynte å bli ekstremt overtrøtt. Tror nok søsteren min angret seg litt på dette løftet, for jenta ville absolutt ikke til sengs;-) Men vi har aldri hatt helt rigide leggetider som ikke har kunnet variere med hva man har gjort den dagen, og vi har aldri gjort et poeng av at "nå er klokka X, så da må du legge deg", slik at "X" blir et magisk klokkeslett som det er helt umulig å fravike ett sekund. Men mangel på rigide klokkeslettleggetider er ikke det samme som at barnet selv får bestemme når det må legge seg, så vi ser an hvor trøtt barnet er og hvor vi er hen i opplegget for dagen. Og i feriene blir det alltid litt senere legging (OG oppvåkning) enn ellers av året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 "Nei, det håper jeg da ikke! :-) Min er 11 denne jula, og kan ikke huske at vi har praktisert strenge leggerutiner noensinne på julaften" Ikke vi heller. Sønnen vår satt alltid å bygget lego til langt på natt:-) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du kommer som vanlig med mange flotte idèer:-) Men nå er det slik at hun ikke er her på morgenen. Vi henter henne ikke veldig lenge før middagstid. Det er fordi hun er over hos farmoren sin fra lille julaften, og de vil ha litt tid sammen til å se på "tre nøtter" og slikt på formiddagen der. Dermed får hun ikke deltatt i matlagingen. Menyen var også noe av det vi prøvde å få ut av henne sist vi tok det opp. Hun er av typen som trenger litt tid til å tenke igjennom ting som blir sagt, og derfor fikk hun hele helga på seg til å skrive en liste. Der kom det ikke frem noe mat, enda samboeren min spesifikt nevnte dette for henne... Men menyen består uansett av det meste av det hun er vant til - samboeren min er også vanedyr;-) Jeg har til og med "ofret" riskremen for gele, slik de er vant til...! :-) Jeg tror ikke det vil være noe spesielt av mat eller godt hun vil savne. Juletre har vi egentlig bestemt oss for ikke å ha, da vi har både katt og baby som kommer til å gå berserk i det lenge før julaften;-) Men så vurderer vi det liksom likevel da... Stedatteren er her helga før jul, så dersom vi bestemmer oss for å ha et tre, så pynter vi det nok den helga ja. Klær, sminke og smykker blir nok stæsjet hos farmor:-) De to har et helt spesielt forhold, og koser seg med slikt sammen! Babyen legger seg når hun skal legge seg, den er jeg ikke villig til å fire på! Sist det hun ufrivillig blei lagt en halvtime seinere enn vanlig, blei det masse ekstra styr, og hun våkner mye lettere av hver minste lyd fordi hun er så stresset i kroppen. Da synes jeg det er bedre at babyen får det som hun vil, og hun kan legges og vi andre fortsette med julaften uten masse skrik:-) Kommer hun med forslag til hva hun har lyst til å gjøre, så er de hjertlig velkomne! Det er også slikt vi prøvde å få henne til å tenke over. Men det kommer kanskje lettere der og da, og det er ikke noe problem å flette inn noen ekstra tradisjoner for henne - vi blir jo toppen fem mennesker! Babyen har allerede fått julekjole, og ved bordet har vi faste plasser, som er både praktiske i forhold til mating av baby, hvem som skal fly frem og tilbake med mat, at stedatteren skal sitte ved siden av pappa osv, så der tror jeg hun er fornøyd:-) Hun er veldig lite vant til å ta del i det som foregår her fra før av, og synes stort sett det er et ork hvis jeg spør henne om hun vil ta del i matlaging, dekke av bordet e.l. I motsetning til de fleste jenter på hennes alder har jeg inntrykk av... Derfor synes jeg det er vanskelig å tenke ut noe hun kan ha glede av å ta del i! Det å spørre henne hva hun har lyst til resulterer stort sett i fantasering som jeg sier. I stedet for å foreslå å spille et spill sammen, kan hun godt finne på å foreslå kanefart liksom... Og det midt på julekvelden og mens babyen sover! Så hun må få tid til å tenke på slikt. Så er det bare det å huske på å tenke på det da;-) Noen andre her foreslo en film etter pakkeåpning, og det tror jeg kanskje kunne være koselig! En julefamiliefilm av noe slag - gjerne disney, som man ikke må følge med på hvert minutt for å få med seg handlingen. Babyen legger seg klokken åtte, så da blir det tid til en film og å spille et spill eller slikt etterpå. Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? Hun blir nemlig umulig å ha med å gjøre når hun blir overtrøtt, og det blir bare en kjedelig avslutning på en fin kveld. Er det unaturlig å ha leggetid 23.00 for eksempel, når hun vanligvis legger seg 21.30 på helgedager? Det er tidligere enn de fleste - det veit jeg, men det er fordi hun trenger det, og synes det er helt greit selv også! Hjemme får hun gjerne lite søvn, og ser ut til å synes det er deilig å komme hit og få sove ut:-) Nå har vi jo en baby som vi skal tidlig opp med også, så det blir seinest midnatt på oss voksne. Også synes vi det hadde vært kos med litt voksentid på tampen av kvelden... ''Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? Hun blir nemlig umulig å ha med å gjøre når hun blir overtrøtt, og det blir bare en kjedelig avslutning på en fin kveld.'' Få henne i seng før hun blir overtrøtt. Men kall det for all del ikke leggetid! Og ikke henvis til hva klokken er! Bare lirk det til slik at det blir naturlig å legge seg da. Pappaen kan sikkert ordne en ekstra koselig leggestund slik at det blir stas å komme under dyna også. Er det utsikter til krise, kan hun jo få nytt sengetøy og vite at det er en godnattapakke i senga. Kan jo være koselig uansett. Greit at maten blir ca slik hun er vant til. Jeg ville kanskje prøvd å finne noe litt mer originalt enn enda en Disney-film. Tante-pose, kanskje. Men det er nå bare min smak. Det er nok ikke så enkelt for henne å tenke på hva hun vil frem i tid. Men om du inne i mellom har noen "akkutte" spørsmål til henne med 2-3 ulike valgmuligheter, kan dette bidra til at hun føler seg viktig og som en del av. Er hun ikke interessert i det du spør om, er det helt greit. Ikke dropp juletreet. Er hun vant med juletre, kan dette bli en nedtur. Kjøp noe billig som ikke knuser så lett til å henge nederst, og la det stå til. I januar kommer all juletrepynten på salg og dere kan etterfylle lageret. (Bare venn deg til tanken på at juletrepynt kommer til å være forbruksvare i noen år.) ;-) Å få lov å være juletrepyntesjef, kan være en super delmåte å få henne til å føle at dette er hennes jul og hennes hjem. - Og så får du prøve å bite sammen tennene og holde tilbake dine meninger. Om du klarer, så la det være hennes greie. ;-) Uansett er det ikke så mye hva man gjør, men hvordan man gjør det og hvilke følelser man gir hverandre som teller. Og den biten virker det som du har godt på plass. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he:-) Det er egentlig viktig for meg også... Det blir så veldig jul i stua! Men, du som har hatt baby og tre samtidig... Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet? Har man plast går det jo greit men. Hvordan unngår du at babyen spiser barnåler, og at katta (har du katt?) klatrer i treet og velter det? Jeg er klar over at jobben som mamma innebærer å passe på frøet altså, men jeg står ikke over henne hvert eneste sekund av dagen nei, det hender jeg må tisse...! Og vi har bare en leilighet, så ikke noe sted vi kan lukke døren eller ha treet i et annet rom eller noe nei! Dessuten går det litt på det økonomiske også, selv om jeg er klar over at det virker smålig. Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... Men det vurderes altså likevel:-) De aller fleste har vel juletre selv om de har baby. Katt har jeg ikke, så det kan jeg ikke svare deg på, men jeg kan ikke huske annet enn at dette med juletre gikk helt fint, også med baby, smårolling, og litt større barn. Det er bare å henge uknuselig pynt nederst og passe på at treet står støtt og godt:-) ''Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, '' Skjønner at det er mye hvis dere må ha alt dette, ja, men man kan jo få mye billig på Eurorpris og Nille og slikt. Men har dere absolutt ingenting fra før? Heller ikke han, som jo har hatt datter i mange år?? Er litt overrasket over det, må jeg si;-) Vi hadde juletre før vi fikk barn også;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løveføtter Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he:-) Det er egentlig viktig for meg også... Det blir så veldig jul i stua! Men, du som har hatt baby og tre samtidig... Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet? Har man plast går det jo greit men. Hvordan unngår du at babyen spiser barnåler, og at katta (har du katt?) klatrer i treet og velter det? Jeg er klar over at jobben som mamma innebærer å passe på frøet altså, men jeg står ikke over henne hvert eneste sekund av dagen nei, det hender jeg må tisse...! Og vi har bare en leilighet, så ikke noe sted vi kan lukke døren eller ha treet i et annet rom eller noe nei! Dessuten går det litt på det økonomiske også, selv om jeg er klar over at det virker smålig. Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... Men det vurderes altså likevel:-) ''Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... '' Rett før jul, er det halv pris på all julepynt på bl.a Plantasjen, men også mange andre butikker. Så vent med å handle inn til juletre rett før julaften. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he:-) Det er egentlig viktig for meg også... Det blir så veldig jul i stua! Men, du som har hatt baby og tre samtidig... Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet? Har man plast går det jo greit men. Hvordan unngår du at babyen spiser barnåler, og at katta (har du katt?) klatrer i treet og velter det? Jeg er klar over at jobben som mamma innebærer å passe på frøet altså, men jeg står ikke over henne hvert eneste sekund av dagen nei, det hender jeg må tisse...! Og vi har bare en leilighet, så ikke noe sted vi kan lukke døren eller ha treet i et annet rom eller noe nei! Dessuten går det litt på det økonomiske også, selv om jeg er klar over at det virker smålig. Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... Men det vurderes altså likevel:-) ''Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet?'' Det unngår du ikke. Bare venn deg til tanken først som sist. Neste år kommer enda mer til å ramle ned... ;-) Jeg tror katten kommer til å leke med kulene mer enn den klatrer i treet. Tror du nurket klarer å plukke opp små barnåler? Jeg har faktisk aldri tenkt på at barnålspising kunne være et problem. Så det har jeg heller ikke passet på. Men det har gått bra. Juletrefot behøver ikke være så dyrt, sjekk f.eks. Europris. Ikke juletreet heller. Billige plastkuler knuser som regel ikke så lett. Om de knuser blir det ikke så skumle skår av det. Og så kan man lage papirfelttekurver og andre ting som barn synes er stas og som koster lite. Pepperkaker er også deilig julepynt... Når du ser barneøynene til både den store og din lille, så er det vell verdt det. Også de potensielle katastrofene. Og tenk på bildene du har å vise vesla senere fra hennes første jul der hun utforsker og evt. smaker på juletrekulene... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hun legger seg klokken åtte - begynner stellet klokken halv åtte. Skal vi i tillegg rekke lesing før hun legger seg, så blir det jo knapt nok tid til pakkeåpning mellom middag og leggetid! Ellers hadde selvfølgelig det vært en fin idè. Kan han den til gode til hun blir litt større. Eller ta det om det passer på et annet tidspunkt. Kan jo også være en fin ting å gjøre når man har tuslet opp på første juledag. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 ''Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet?'' Det unngår du ikke. Bare venn deg til tanken først som sist. Neste år kommer enda mer til å ramle ned... ;-) Jeg tror katten kommer til å leke med kulene mer enn den klatrer i treet. Tror du nurket klarer å plukke opp små barnåler? Jeg har faktisk aldri tenkt på at barnålspising kunne være et problem. Så det har jeg heller ikke passet på. Men det har gått bra. Juletrefot behøver ikke være så dyrt, sjekk f.eks. Europris. Ikke juletreet heller. Billige plastkuler knuser som regel ikke så lett. Om de knuser blir det ikke så skumle skår av det. Og så kan man lage papirfelttekurver og andre ting som barn synes er stas og som koster lite. Pepperkaker er også deilig julepynt... Når du ser barneøynene til både den store og din lille, så er det vell verdt det. Også de potensielle katastrofene. Og tenk på bildene du har å vise vesla senere fra hennes første jul der hun utforsker og evt. smaker på juletrekulene... ;-) mvh Vår katt interesserte seg ikke for treet i det hele tatt til tross for sin lekenhet. Han hadde ikke de forventede preferansene:O) Og selv om jeg er veldig redd for kulene min, som jeg har brukt mye tid på å lage så var det til vår alles skuffelse, når alt kom til alt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.