Gå til innhold

Hva slags julaftenoppgave for ei på 11?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

He he:-) Det er egentlig viktig for meg også... Det blir så veldig jul i stua! Men, du som har hatt baby og tre samtidig... Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet? Har man plast går det jo greit men. Hvordan unngår du at babyen spiser barnåler, og at katta (har du katt?) klatrer i treet og velter det? Jeg er klar over at jobben som mamma innebærer å passe på frøet altså, men jeg står ikke over henne hvert eneste sekund av dagen nei, det hender jeg må tisse...! Og vi har bare en leilighet, så ikke noe sted vi kan lukke døren eller ha treet i et annet rom eller noe nei!

Dessuten går det litt på det økonomiske også, selv om jeg er klar over at det virker smålig. Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... Men det vurderes altså likevel:-)

Vi hadde katter i mitt barndomshjem, og vi har selv katt nå. Kan ikke huske noen av dem klatre i juletreet... Men det høres jo ut som en god idé (hvis man er en leken katt) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

58

• morsan

23

• PieLill

17

• Dorthe

8

Mest aktive i denne tråden

Hehe, vår første jul med guttene var i fjor, og da var de 2,5 år... Det gikk ca en kule pr dag, men da hadde jeg god samvittighet da jeg kjøpte noen nye fine kuler i å r;-) Det var veldig stas å snurre på kulene, og å speile seg i dem. Gavene vi hadde under treet var kjempe stas... De satte seg så fint på dem... Vi måtte da passe på at det var uknuselige gaver som lå ytters... brått kom de drassende med gaver etter seg, for hyssingen var jo så fin å dra gavene i... Men det aller beste er å se barnas strålende øyne, og alt det de opplever og skal utforse i forbindelse med julen. Jeg gleder meg stort til julen i år også. Jeg tror ikke de klåfingra banra mine greier å la gaver og kuler og glitter være i fred i år heller... men pytt, jula skal være en fin tid for barna!

Du skal se vinduskarmene mine i år, barna har pyntet til jul. I det ene stuevinduet står alle englene tett i tett, i et annet stuevindu står det nisser hulter i bulter... De har også funnet fram noen telysestaker, og de er så fine å ha en nisse oppå hver ;o) Julepynten har aldri vært så rotete satt opp, men det er barna som har pyntet i år, og da kan jeg leve med det. Det er en fryd hver gang de er borte i vnduet å leker med nissene og englene. Nissene hopper stadig fra lys til lys på den 7-armede staken...

''De har også funnet fram noen telysestaker, og de er så fine å ha en nisse oppå hver ;o) ''

Og ikke brannfarlig i det hele tatt.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

''De har også funnet fram noen telysestaker, og de er så fine å ha en nisse oppå hver ;o) ''

Og ikke brannfarlig i det hele tatt.

;-)

mvh

Har ikke telys i dem... bare nisser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt interesserte seg ikke for treet i det hele tatt til tross for sin lekenhet. Han hadde ikke de forventede preferansene:O)

Og selv om jeg er veldig redd for kulene min, som jeg har brukt mye tid på å lage så var det til vår alles skuffelse, når alt kom til alt...

;-)

Forstår den skuffelsen.

En av mine ekskatter spilte firefotet pigpong med juletrekulene...

Kult.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vår første jul med guttene var i fjor, og da var de 2,5 år... Det gikk ca en kule pr dag, men da hadde jeg god samvittighet da jeg kjøpte noen nye fine kuler i å r;-) Det var veldig stas å snurre på kulene, og å speile seg i dem. Gavene vi hadde under treet var kjempe stas... De satte seg så fint på dem... Vi måtte da passe på at det var uknuselige gaver som lå ytters... brått kom de drassende med gaver etter seg, for hyssingen var jo så fin å dra gavene i... Men det aller beste er å se barnas strålende øyne, og alt det de opplever og skal utforse i forbindelse med julen. Jeg gleder meg stort til julen i år også. Jeg tror ikke de klåfingra banra mine greier å la gaver og kuler og glitter være i fred i år heller... men pytt, jula skal være en fin tid for barna!

Du skal se vinduskarmene mine i år, barna har pyntet til jul. I det ene stuevinduet står alle englene tett i tett, i et annet stuevindu står det nisser hulter i bulter... De har også funnet fram noen telysestaker, og de er så fine å ha en nisse oppå hver ;o) Julepynten har aldri vært så rotete satt opp, men det er barna som har pyntet i år, og da kan jeg leve med det. Det er en fryd hver gang de er borte i vnduet å leker med nissene og englene. Nissene hopper stadig fra lys til lys på den 7-armede staken...

Må smile til beretningen om hvordan det kan bli seende ut etter at barn har pyntet. Det er jo bare koselig:-)

Husker det året gutten min var 2,5 år. Vi skulle dra til mormor, og der ville juletreet være ferdig pyntet før vi kom. Vi var ikke interessert i å ha et kjempetre som bare skulle stå og visne mens vi var borte, men samtidig ville vi jo at han skulle få være med og pynte et tre. Det var jo første året han var i skikkelig stand til å delta.

Så vi kjøpte et bittelite tre, det var vel bare drøye meteren høyt. Junior forflyttet seg ikke i løpet av pyntingen, og all pynt han hang opp var derfor bare på den ene siden av treet.

For syns skyld hang vi opp litt på resten av treet, men det forble veldig skjevt pyntet og det så i tillegg komisk ut med det bittelille treet;-) Særlig ettersom vi bruker å utnytte takhøyden og ha et tre på oppunder 3,5 meter;-)

Men så utrolig sjarmerende og koselig det var. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vel aldri sagt at "i dag kan du få være oppe så lenge du vil", slik at det har blitt et "tema". Jeg husker dette skjedde med niesa mi et år (hun var 3-4 år), og når mamma hadde sagt at hun fikk være oppe så lenge hun ville, så skulle hun jommen meg være oppe selv om hun begynte å bli ekstremt overtrøtt. Tror nok søsteren min angret seg litt på dette løftet, for jenta ville absolutt ikke til sengs;-)

Men vi har aldri hatt helt rigide leggetider som ikke har kunnet variere med hva man har gjort den dagen, og vi har aldri gjort et poeng av at "nå er klokka X, så da må du legge deg", slik at "X" blir et magisk klokkeslett som det er helt umulig å fravike ett sekund.

Men mangel på rigide klokkeslettleggetider er ikke det samme som at barnet selv får bestemme når det må legge seg, så vi ser an hvor trøtt barnet er og hvor vi er hen i opplegget for dagen. Og i feriene blir det alltid litt senere legging (OG oppvåkning) enn ellers av året.

Men da tror jeg vi er ganske enige se:-) Jeg mener heller ikke at vi skal si at "klokken det og det skal du legge deg i dag", eller at vi skal avslutte det vi driver med fordi at hun skal legge seg! Men at vi kan be henne gå og legge seg når det absolutt ikke er moro mer, og alt blir mas og hysjing og styr... Det vil jo uansett bli en del seinere enn vanlig mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da tror jeg vi er ganske enige se:-) Jeg mener heller ikke at vi skal si at "klokken det og det skal du legge deg i dag", eller at vi skal avslutte det vi driver med fordi at hun skal legge seg! Men at vi kan be henne gå og legge seg når det absolutt ikke er moro mer, og alt blir mas og hysjing og styr... Det vil jo uansett bli en del seinere enn vanlig mener jeg.

Ja, det beste er jo å få avsluttet kvelden på en hyggelig måte:-)

dette får meg forresten til å tenke på et godt råd for enhver juleaftenfeiring, og det er å sørge for at det finnes nok _batterier_ til det barna måtte få på julaften!! :-)

Jeg husker jeg selv fikk en sånn glasskule med "snø" inni, en man kunne sette i batterier så fikk man lys i tillegg. Men ingen batterier fulgte med og ikke noe var å oppdrive før enn butikkene åpnet igjen 3. juledag;-)

Jeg husker ennå hvor spennende det var å ligge i senga i et ellers mørkt rom og se lyset inne i den kula:-) Hadde jeg opplevd det på selve julekvelden hadde det vært helmax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? Hun blir nemlig umulig å ha med å gjøre når hun blir overtrøtt, og det blir bare en kjedelig avslutning på en fin kveld.''

Få henne i seng før hun blir overtrøtt. Men kall det for all del ikke leggetid! Og ikke henvis til hva klokken er! Bare lirk det til slik at det blir naturlig å legge seg da. Pappaen kan sikkert ordne en ekstra koselig leggestund slik at det blir stas å komme under dyna også.

Er det utsikter til krise, kan hun jo få nytt sengetøy og vite at det er en godnattapakke i senga. Kan jo være koselig uansett.

Greit at maten blir ca slik hun er vant til.

Jeg ville kanskje prøvd å finne noe litt mer originalt enn enda en Disney-film. Tante-pose, kanskje. Men det er nå bare min smak.

Det er nok ikke så enkelt for henne å tenke på hva hun vil frem i tid. Men om du inne i mellom har noen "akkutte" spørsmål til henne med 2-3 ulike valgmuligheter, kan dette bidra til at hun føler seg viktig og som en del av. Er hun ikke interessert i det du spør om, er det helt greit.

Ikke dropp juletreet. Er hun vant med juletre, kan dette bli en nedtur. Kjøp noe billig som ikke knuser så lett til å henge nederst, og la det stå til. I januar kommer all juletrepynten på salg og dere kan etterfylle lageret. (Bare venn deg til tanken på at juletrepynt kommer til å være forbruksvare i noen år.)

;-)

Å få lov å være juletrepyntesjef, kan være en super delmåte å få henne til å føle at dette er hennes jul og hennes hjem. - Og så får du prøve å bite sammen tennene og holde tilbake dine meninger. Om du klarer, så la det være hennes greie.

;-)

Uansett er det ikke så mye hva man gjør, men hvordan man gjør det og hvilke følelser man gir hverandre som teller. Og den biten virker det som du har godt på plass.

mvh

Neida, ingen krise med leggetid her! Hun synes som sagt stort sett det er deilig å bli bedt om å gå og legge seg, for hun er alltid overtrøtt når hun kommer hit. Hjemme kan hun drøye og drøye i det uendelige, med alle slags unnskyldninger, men her er leggetid leggetid, og det har aldri vært noe problem.

Og hvis pappaen blir med opp på sengekanten og prater litt i tillegg, og hun får ligge og lese litt i en ny bok eller titte litt på noe annet hun har fått, så er det ikke vanskelig å be henne om å legge seg!

Og nei, vi ville selvfølgelig ikke sagt at "i dag skal du legge deg klokken det og det"! Bare sett an når det begynte å bli masete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har vel juletre selv om de har baby. Katt har jeg ikke, så det kan jeg ikke svare deg på, men jeg kan ikke huske annet enn at dette med juletre gikk helt fint, også med baby, smårolling, og litt større barn.

Det er bare å henge uknuselig pynt nederst og passe på at treet står støtt og godt:-)

''Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, ''

Skjønner at det er mye hvis dere må ha alt dette, ja, men man kan jo få mye billig på Eurorpris og Nille og slikt. Men har dere absolutt ingenting fra før? Heller ikke han, som jo har hatt datter i mange år?? Er litt overrasket over det, må jeg si;-)

Vi hadde juletre før vi fikk barn også;-)

De har alltid vært hos hans familie på julaften! Og lille julaften... Og første juledag... Og andre juledag... Så nei, han har heller ikke pleid å ha juletre;-) Mannfolk! He he.

Ja, det blir nok å kjøpe en del billig i år i så fall ja, og så heller kjøpe inn litt når det blir salg på slikt i januar. Så har vi til neste år.

Det som bekymrer meg mest er egentlig alt det hun kan få i munnen, ikke alt som kan bli ødelagt... Også er katta mi ekstremt klåen også da, spesielt nå som det er kaldt/snø og hun er minst mulig ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... ''

Rett før jul, er det halv pris på all julepynt på bl.a Plantasjen, men også mange andre butikker. Så vent med å handle inn til juletre rett før julaften.

Oi, takk for tipset:-) Trodde ikke det var før i januar jeg... Belønning for å være treig, det er en ordning jeg liker;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet?''

Det unngår du ikke. Bare venn deg til tanken først som sist. Neste år kommer enda mer til å ramle ned...

;-)

Jeg tror katten kommer til å leke med kulene mer enn den klatrer i treet. Tror du nurket klarer å plukke opp små barnåler?

Jeg har faktisk aldri tenkt på at barnålspising kunne være et problem. Så det har jeg heller ikke passet på. Men det har gått bra.

Juletrefot behøver ikke være så dyrt, sjekk f.eks. Europris. Ikke juletreet heller. Billige plastkuler knuser som regel ikke så lett. Om de knuser blir det ikke så skumle skår av det. Og så kan man lage papirfelttekurver og andre ting som barn synes er stas og som koster lite. Pepperkaker er også deilig julepynt...

Når du ser barneøynene til både den store og din lille, så er det vell verdt det. Også de potensielle katastrofene.

Og tenk på bildene du har å vise vesla senere fra hennes første jul der hun utforsker og evt. smaker på juletrekulene...

;-)

mvh

Her slikkes gulvene slik at intet bøss skal unnslippe, så ja - barnåler vil fort bli et problem! Men da er det vel bare å henge på støvsugeren da...

Flettekurver er forresten flott lunsj!

Men ja, det er noe helt spesielt ved å ha juletre, og jeg ser allerede for meg bildene ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde katter i mitt barndomshjem, og vi har selv katt nå. Kan ikke huske noen av dem klatre i juletreet... Men det høres jo ut som en god idé (hvis man er en leken katt) :-)

Min katt er ekstremt klåen ja! Spesielt nå som det er kaldt/snø ute og hun er mye inn og sparer opp ål;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har alltid vært hos hans familie på julaften! Og lille julaften... Og første juledag... Og andre juledag... Så nei, han har heller ikke pleid å ha juletre;-) Mannfolk! He he.

Ja, det blir nok å kjøpe en del billig i år i så fall ja, og så heller kjøpe inn litt når det blir salg på slikt i januar. Så har vi til neste år.

Det som bekymrer meg mest er egentlig alt det hun kan få i munnen, ikke alt som kan bli ødelagt... Også er katta mi ekstremt klåen også da, spesielt nå som det er kaldt/snø og hun er minst mulig ute!

I begynnelsen hadde vi juletre bare annethvert år, for annethvert år dro vil alltid til mine foreldre og var der i 5-7 dager i strekk, så da kuttet vi ut treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det beste er jo å få avsluttet kvelden på en hyggelig måte:-)

dette får meg forresten til å tenke på et godt råd for enhver juleaftenfeiring, og det er å sørge for at det finnes nok _batterier_ til det barna måtte få på julaften!! :-)

Jeg husker jeg selv fikk en sånn glasskule med "snø" inni, en man kunne sette i batterier så fikk man lys i tillegg. Men ingen batterier fulgte med og ikke noe var å oppdrive før enn butikkene åpnet igjen 3. juledag;-)

Jeg husker ennå hvor spennende det var å ligge i senga i et ellers mørkt rom og se lyset inne i den kula:-) Hadde jeg opplevd det på selve julekvelden hadde det vært helmax.

He he:-) Ja det er vel ikke fritt for at i hvert fall babyen får en del batteridrevne ting... Men vi har et helt stasj oppe i skuffen, så det er ikke noe stress! Så lenge det ikke sånne små, flate eller slikt da, men det er bare dårlig gjort å gi bort slike leker, blir bare jobb for mottageren;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slikkes gulvene slik at intet bøss skal unnslippe, så ja - barnåler vil fort bli et problem! Men da er det vel bare å henge på støvsugeren da...

Flettekurver er forresten flott lunsj!

Men ja, det er noe helt spesielt ved å ha juletre, og jeg ser allerede for meg bildene ja;-)

Flott og - harmløs lunsj, sånn en gang iblant.

;-)

Men det er jo bare å henge dem litt høyere opp.

Om dere kjøper vanlig gran får du det virkelig travelt med støvsugeren.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det høres jo ut som en god idé (hvis man er en leken katt) :-)''

Å liker å stikke seg på barnåler...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og - harmløs lunsj, sånn en gang iblant.

;-)

Men det er jo bare å henge dem litt høyere opp.

Om dere kjøper vanlig gran får du det virkelig travelt med støvsugeren.

;-)

mvh

Kan jo ikke henge all pynten fra midten og opp heller... Men det går nok helt greit tenker jeg:-)

Men siden du har peiling på hva slags gran som drysser mye, så har du kanskje peiling på hva slags gran som drysser lite også...? Reint bortsett fra plast da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke henge all pynten fra midten og opp heller... Men det går nok helt greit tenker jeg:-)

Men siden du har peiling på hva slags gran som drysser mye, så har du kanskje peiling på hva slags gran som drysser lite også...? Reint bortsett fra plast da;-)

Vi bruker å ha edelgran. Drysser lite, er grønnere og er allergivennlig.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å ha edelgran. Drysser lite, er grønnere og er allergivennlig.

:o)

Allergivennlig er jo faktisk viktig her også ja... Frøet har allergi, og kan visstnok lett utvikle flere dersom hun blir utsatt for det. Jeg har alltid vært allergisk mot gran, men velger å ignorere det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...