Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Vi spiser fem og er som regel ferdig etter en halv time. Så åpner vi presangene en og en så er klokka 18. I fjor tror jeg det var 10 pakker her. Til mamma fra datter og fra datter til mamma. Og så hadde vi av hvilken grunn kjøpt samme pakker. I år blir det minstmann og meg. Da går sikkert spisingen enda fortere og så skal han åpne presangene sine. 4 presanger til meg og resten til ham, 8 stykker regner jeg med, kansje et par til Hmm, var du aleine med ett barn i fjor, og skal være aleine med det andre barnet i år? Men uansett, finnes det ikke annen slekt som du og/eller barnet får gaver av? Er man bare to, så er det jo klart at det meste går rimelig kjapt ja! Da får man kjøpe noe spennende til barnet, som det kan leke med etter å ha åpnet det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hmm, var du aleine med ett barn i fjor, og skal være aleine med det andre barnet i år? Men uansett, finnes det ikke annen slekt som du og/eller barnet får gaver av? Er man bare to, så er det jo klart at det meste går rimelig kjapt ja! Da får man kjøpe noe spennende til barnet, som det kan leke med etter å ha åpnet det:-) Jepp, dattera mi skal antagelig jobbe så hun kan ikke komme. I fjor var minstemann hos pappaen sin. Ingen annen familie nei ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jepp, dattera mi skal antagelig jobbe så hun kan ikke komme. I fjor var minstemann hos pappaen sin. Ingen annen familie nei ) Du har da en sønn til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jepp, dattera mi skal antagelig jobbe så hun kan ikke komme. I fjor var minstemann hos pappaen sin. Ingen annen familie nei ) Du får se og komme deg ut på sjekkemarkedet Dorthe. Jeg er sikker på at det finnes mange kjekke menn for deg som ser så ung og vakker ut. Har sett bilde av deg og skulle ikke tro du var over 50:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Oi, wow! Takker for tips:-) Skal følge det så langt det lar seg gjøre! Gang og stue er mer eller mindre ett her da, men vi har en sportsbod ute, som jo er kald, men ikke like kald som ute antagelig... Åhh, så deilig å kunne hugge tre selv:-) Det gjorde vi alltid da vi var små - på gården til farfaren min. Det var så innmari koselig:-) Jeg kan alltdis ta med meg frøet på på eiketrehugging på tunet her, og ta med meg den stakkers årsgamle kvasten, men jeg tviler på at det blir populært i borettslaget...! Ja, vi bruker sportsboden til å "varme" treet litt først, men jeg turte ikke skrive det siden jeg hadde inntrykk av at det er noe de færreste har.. Hehe.. Å hugge treet selv er kjempekoselig ja, det skal være sikkert! :-) Har aldri hatt kjøpetre jeg, men jeg ser for meg at det er langt fra like koselig å kjøpe som å hugge selv.. Men spørs om du ikke bør ligge unna borettslagets eiketrekvast likevel ja! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du kommer som vanlig med mange flotte idèer:-) Men nå er det slik at hun ikke er her på morgenen. Vi henter henne ikke veldig lenge før middagstid. Det er fordi hun er over hos farmoren sin fra lille julaften, og de vil ha litt tid sammen til å se på "tre nøtter" og slikt på formiddagen der. Dermed får hun ikke deltatt i matlagingen. Menyen var også noe av det vi prøvde å få ut av henne sist vi tok det opp. Hun er av typen som trenger litt tid til å tenke igjennom ting som blir sagt, og derfor fikk hun hele helga på seg til å skrive en liste. Der kom det ikke frem noe mat, enda samboeren min spesifikt nevnte dette for henne... Men menyen består uansett av det meste av det hun er vant til - samboeren min er også vanedyr;-) Jeg har til og med "ofret" riskremen for gele, slik de er vant til...! :-) Jeg tror ikke det vil være noe spesielt av mat eller godt hun vil savne. Juletre har vi egentlig bestemt oss for ikke å ha, da vi har både katt og baby som kommer til å gå berserk i det lenge før julaften;-) Men så vurderer vi det liksom likevel da... Stedatteren er her helga før jul, så dersom vi bestemmer oss for å ha et tre, så pynter vi det nok den helga ja. Klær, sminke og smykker blir nok stæsjet hos farmor:-) De to har et helt spesielt forhold, og koser seg med slikt sammen! Babyen legger seg når hun skal legge seg, den er jeg ikke villig til å fire på! Sist det hun ufrivillig blei lagt en halvtime seinere enn vanlig, blei det masse ekstra styr, og hun våkner mye lettere av hver minste lyd fordi hun er så stresset i kroppen. Da synes jeg det er bedre at babyen får det som hun vil, og hun kan legges og vi andre fortsette med julaften uten masse skrik:-) Kommer hun med forslag til hva hun har lyst til å gjøre, så er de hjertlig velkomne! Det er også slikt vi prøvde å få henne til å tenke over. Men det kommer kanskje lettere der og da, og det er ikke noe problem å flette inn noen ekstra tradisjoner for henne - vi blir jo toppen fem mennesker! Babyen har allerede fått julekjole, og ved bordet har vi faste plasser, som er både praktiske i forhold til mating av baby, hvem som skal fly frem og tilbake med mat, at stedatteren skal sitte ved siden av pappa osv, så der tror jeg hun er fornøyd:-) Hun er veldig lite vant til å ta del i det som foregår her fra før av, og synes stort sett det er et ork hvis jeg spør henne om hun vil ta del i matlaging, dekke av bordet e.l. I motsetning til de fleste jenter på hennes alder har jeg inntrykk av... Derfor synes jeg det er vanskelig å tenke ut noe hun kan ha glede av å ta del i! Det å spørre henne hva hun har lyst til resulterer stort sett i fantasering som jeg sier. I stedet for å foreslå å spille et spill sammen, kan hun godt finne på å foreslå kanefart liksom... Og det midt på julekvelden og mens babyen sover! Så hun må få tid til å tenke på slikt. Så er det bare det å huske på å tenke på det da;-) Noen andre her foreslo en film etter pakkeåpning, og det tror jeg kanskje kunne være koselig! En julefamiliefilm av noe slag - gjerne disney, som man ikke må følge med på hvert minutt for å få med seg handlingen. Babyen legger seg klokken åtte, så da blir det tid til en film og å spille et spill eller slikt etterpå. Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? Hun blir nemlig umulig å ha med å gjøre når hun blir overtrøtt, og det blir bare en kjedelig avslutning på en fin kveld. Er det unaturlig å ha leggetid 23.00 for eksempel, når hun vanligvis legger seg 21.30 på helgedager? Det er tidligere enn de fleste - det veit jeg, men det er fordi hun trenger det, og synes det er helt greit selv også! Hjemme får hun gjerne lite søvn, og ser ut til å synes det er deilig å komme hit og få sove ut:-) Nå har vi jo en baby som vi skal tidlig opp med også, så det blir seinest midnatt på oss voksne. Også synes vi det hadde vært kos med litt voksentid på tampen av kvelden... Jeg har fulgt med fra sidelinjen, og det er en ting jeg må si: ikke kutt ut juletreet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ja, det beste er jo å få avsluttet kvelden på en hyggelig måte:-) dette får meg forresten til å tenke på et godt råd for enhver juleaftenfeiring, og det er å sørge for at det finnes nok _batterier_ til det barna måtte få på julaften!! :-) Jeg husker jeg selv fikk en sånn glasskule med "snø" inni, en man kunne sette i batterier så fikk man lys i tillegg. Men ingen batterier fulgte med og ikke noe var å oppdrive før enn butikkene åpnet igjen 3. juledag;-) Jeg husker ennå hvor spennende det var å ligge i senga i et ellers mørkt rom og se lyset inne i den kula:-) Hadde jeg opplevd det på selve julekvelden hadde det vært helmax. Alt som trenger batterier bør gis bort med batterier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg har tenkt på dette fra før, og det er flere her inne som har foreslått det også. Men jeg hadde egentlig slått det fra meg, nettopp fordi vi absolutt ikke er religiøse! Men det er jo nydelig likevel da... Og moren hennes er kristen - stedatteren vingler litt til og fra tror jeg, men det kan jo hende hun ville sette pris på det likvel. Men er det ikke litt langt, hvis hun ikke vil ta seg tid til å lese gjennom det først? Juleevangeliet er så vakkert uansett, så om man ikke føler det er hyklersk, så hvorfor ikke? Vis henne teksten til juleevangeliet og spør om hun har lyst å øve seg på å lese det eller ikke. Enkelt og greit Velger hun å lese det opp og det plutselig går skeis på julaften, så overlever dere nok det også ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nei, jeg kan ikke legge dette på henne egentlig... Forholdet mellom oss alle når hun er her, går veldig opp og ned. Jeg finner det vanskelig å forholde meg til et barn med helt annen oppdragelse enn jeg selv er vant til, mens pappaen ikke har lyst til å forandre på noe, for han vil ikke være streng pappa. Dermed blir det noen tøffe tak her hjemme noen ganger, og mye dårlig stemning dessverre. Jeg bryr meg absolutt om jenta, men det er ikke alltid så lett å fungere godt sammen likevel... Men... Akkurat julaften vil jeg at vi skal ha det kost alle sammen! Det betyr mye for meg at hun også skal få føle det, at hun betyr mye også for meg! Så da overdriver jeg kanskje litt, fordi jeg ikke helt veit hva "naturlig" er når hun er her... Jeg forstår... Uansett tror jeg nesten det kan bli verre hvis du krampaktig forsøker å "styre dette" slik at det skal bli hyggelig. Elleveåringer kan være like uberegnelige som "fjortiser", så jeg ville forsøkt å slappe av. Slår hun seg vrang og blir sinna, så la henne bli sinna. Dere koser dere jo videre allikevel ;-) (lat iallefall som det overfor henne) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du har da en sønn til? Men han kommer ikke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du får se og komme deg ut på sjekkemarkedet Dorthe. Jeg er sikker på at det finnes mange kjekke menn for deg som ser så ung og vakker ut. Har sett bilde av deg og skulle ikke tro du var over 50:-) Det har jeg oppdaget for lengst at ingen menn vil ha damer i rullestol så der kommer jeg til kort gitt ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det har jeg oppdaget for lengst at ingen menn vil ha damer i rullestol så der kommer jeg til kort gitt ) Det skal du ikke være så sikker på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Jepp, dattera mi skal antagelig jobbe så hun kan ikke komme. I fjor var minstemann hos pappaen sin. Ingen annen familie nei ) Oi... Selv har jeg liten familie altså, og synes vi har hatt meget koselige julaftner likevel! Men bare meg selv og barnet... Det krever litt av en å holde julestemningen oppe og tradisjonene på plass da! Men er helt sikkert koselig på sitt vis også... Barnet får din fulle oppmerksomhet hele julaften da i hvert fall:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Ja, vi bruker sportsboden til å "varme" treet litt først, men jeg turte ikke skrive det siden jeg hadde inntrykk av at det er noe de færreste har.. Hehe.. Å hugge treet selv er kjempekoselig ja, det skal være sikkert! :-) Har aldri hatt kjøpetre jeg, men jeg ser for meg at det er langt fra like koselig å kjøpe som å hugge selv.. Men spørs om du ikke bør ligge unna borettslagets eiketrekvast likevel ja! ;-) Ser ikke for meg at det vil være like julekoselig heller liksom... :-) Nei, juletreshopping er ikke på langt nær det samme som juletrejakt! Så det er bare en ting man må få gjort liksom... Men det er jo like koselig når det er i hus da:-) Merkelig at ikke de som eier litt skog tar fett betalt for å la familier jakte på juletrær. Sikkert mange som ville gitt doble prisen for et tre dersom barna fikk opplevelsen ved å dra på skogstur og hugge det selv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg har fulgt med fra sidelinjen, og det er en ting jeg må si: ikke kutt ut juletreet. He he, det ser ut til å være enstemmig her... Får ta det opp med gubben, og se om vi ikke kan grave litt dypere i de allerede juleslitte lommene:-) Tror stedatteren også ville satt pris på det, forståelig nok! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Juleevangeliet er så vakkert uansett, så om man ikke føler det er hyklersk, så hvorfor ikke? Vis henne teksten til juleevangeliet og spør om hun har lyst å øve seg på å lese det eller ikke. Enkelt og greit Velger hun å lese det opp og det plutselig går skeis på julaften, så overlever dere nok det også ;-) Ja det er for all del ikke det at alt skal være så perfekt! Slik er ingen av oss... Det er bare det at det ikke er noe poeng dersom det ikke betyr noe for henne å gjøre det. Men vi får se, vi må ta det opp med henne igjen litt nærmere tror jeg, når hun ser julaften innen rekkevidde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ser ikke for meg at det vil være like julekoselig heller liksom... :-) Nei, juletreshopping er ikke på langt nær det samme som juletrejakt! Så det er bare en ting man må få gjort liksom... Men det er jo like koselig når det er i hus da:-) Merkelig at ikke de som eier litt skog tar fett betalt for å la familier jakte på juletrær. Sikkert mange som ville gitt doble prisen for et tre dersom barna fikk opplevelsen ved å dra på skogstur og hugge det selv! Tror ikke så mange gidder, krever jo mye mindre innsats å kjøpe enn å hugge selv ;-) I mitt tilfelle kan det også godt være over en meter snø når treet skal hugges, og det er jo en utfording i seg selv :-P Selv om det de siste årene har vært tilnærmet snøfritt når juletrehuggingen har funnet sted.. *sukke* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg forstår... Uansett tror jeg nesten det kan bli verre hvis du krampaktig forsøker å "styre dette" slik at det skal bli hyggelig. Elleveåringer kan være like uberegnelige som "fjortiser", så jeg ville forsøkt å slappe av. Slår hun seg vrang og blir sinna, så la henne bli sinna. Dere koser dere jo videre allikevel ;-) (lat iallefall som det overfor henne) Sint har jeg aldri sett henne faktisk! Det er jo det som er litt vanskelig her, hun uttrykker aldri følelser, uansett hvordan man jobber for å få dem frem... Men man ønsker at hun skal ha det hyggelig uansett, selv om man ikke får høre det, og selv om det ikke ville vises dersom hun ikke syntes det... Men ja, det kan bli for krampaktig! Men en slags plan vil jeg som sagt legge, slik at vi har noen tanker _dersom_ det skulle stoppe opp litt. Ellers har den dårlige stemningen lett for å komme snikende, når en overtrøtt, sukkerhøy 11åring ikke har noe å gjøre på selveste julaften! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Tror ikke så mange gidder, krever jo mye mindre innsats å kjøpe enn å hugge selv ;-) I mitt tilfelle kan det også godt være over en meter snø når treet skal hugges, og det er jo en utfording i seg selv :-P Selv om det de siste årene har vært tilnærmet snøfritt når juletrehuggingen har funnet sted.. *sukke* :-) Det SKAL være snø når man skal hugge juletre! Og man SKAL bli utslitt! Også SKAL man få kakao når man kommer hjem:-) Gjerne skal barna være med far i skogen, mens mor er hjemme og koker kakao og baker boller etc. Men det var kanskje en drøm det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 :-) Det SKAL være snø når man skal hugge juletre! Og man SKAL bli utslitt! Også SKAL man få kakao når man kommer hjem:-) Gjerne skal barna være med far i skogen, mens mor er hjemme og koker kakao og baker boller etc. Men det var kanskje en drøm det... Hehe, fullt så idyllisk har ikke mine juletreturer vært, dessverre. Skal jeg ha boller eller kakao må jeg pent lage selv :-P Mamma har stortsett vært hjemme for å vaske huset da, og det er godt nok synes jeg! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.