Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hehe, fullt så idyllisk har ikke mine juletreturer vært, dessverre. Skal jeg ha boller eller kakao må jeg pent lage selv :-P Mamma har stortsett vært hjemme for å vaske huset da, og det er godt nok synes jeg! :-) Det skal man jammen ikke klage på nei:-) Får dra frem støvsugeren jeg da, mens gubben kjøper juletre på Esso... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det skal man jammen ikke klage på nei:-) Får dra frem støvsugeren jeg da, mens gubben kjøper juletre på Esso... ;-) Hehe, ja det får være godt nok det også synes jeg! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he, det ser ut til å være enstemmig her... Får ta det opp med gubben, og se om vi ikke kan grave litt dypere i de allerede juleslitte lommene:-) Tror stedatteren også ville satt pris på det, forståelig nok! Ingen du kjenner som har en liten skogflekk du kan hente deg ett lite tre? Eller noen som kan hjelpe dere med ett til en billig penge? Det blir ingen jul uten et tre i stua. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ser ikke for meg at det vil være like julekoselig heller liksom... :-) Nei, juletreshopping er ikke på langt nær det samme som juletrejakt! Så det er bare en ting man må få gjort liksom... Men det er jo like koselig når det er i hus da:-) Merkelig at ikke de som eier litt skog tar fett betalt for å la familier jakte på juletrær. Sikkert mange som ville gitt doble prisen for et tre dersom barna fikk opplevelsen ved å dra på skogstur og hugge det selv! Juletreshopping er koselig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Juletreshopping er koselig. Ok, så var jeg kanskje i overkant pessimistisk... Har aldri vært ute og kjøpt tre jeg, og hvis jeg tar med babyen og later som om vi går i skogen på juletrejakt, så kan det sikkert bli hyggelig det også:-) Man må bare slutte å sammenligne det med noe som ville vært bedre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he:-) Det er egentlig viktig for meg også... Det blir så veldig jul i stua! Men, du som har hatt baby og tre samtidig... Hvordan unngår du at kuler annen pynt går i gulvet? Har man plast går det jo greit men. Hvordan unngår du at babyen spiser barnåler, og at katta (har du katt?) klatrer i treet og velter det? Jeg er klar over at jobben som mamma innebærer å passe på frøet altså, men jeg står ikke over henne hvert eneste sekund av dagen nei, det hender jeg må tisse...! Og vi har bare en leilighet, så ikke noe sted vi kan lukke døren eller ha treet i et annet rom eller noe nei! Dessuten går det litt på det økonomiske også, selv om jeg er klar over at det virker smålig. Vi er langt fra rike for tiden, og skal vi kjøpe tre, fot og pynt, blir det fort tusenlappen... Men det vurderes altså likevel:-) Ungen: ha billige plastkuler nederst og ingen lange glitterlenker som henger nedover så hun kan gripe tak i dem. Får hun i seg en barnål så er det bare sunt. ) Katta: sett opp en krok eller skrue i veggen og barduner treet i den med en hyssing over midten av stammen. Dette gjorde min eks-svigermor hvert eneste år, ikke at hun hadde verken katt eller småunger i huset, men... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 :-) Det SKAL være snø når man skal hugge juletre! Og man SKAL bli utslitt! Også SKAL man få kakao når man kommer hjem:-) Gjerne skal barna være med far i skogen, mens mor er hjemme og koker kakao og baker boller etc. Men det var kanskje en drøm det... '':-) Det SKAL være snø når man skal hugge juletre! Og man SKAL bli utslitt! Også SKAL man få kakao når man kommer hjem:-) Gjerne skal barna være med far i skogen, mens mor er hjemme og koker kakao og baker boller etc. Men det var kanskje en drøm det...'' Den drømmen vil jeg også ha! *Begeistret* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he, det ser ut til å være enstemmig her... Får ta det opp med gubben, og se om vi ikke kan grave litt dypere i de allerede juleslitte lommene:-) Tror stedatteren også ville satt pris på det, forståelig nok! Hvis du bor i Trondheim kan du få låne juetrefot og lys av meg! ) Det er klart man må ha juletre, i alle fall når man har en unge på 11 år! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Alt som trenger batterier bør gis bort med batterier. Det er jeg helt enig i:-) Men ikke alle tenker på dette, og da bør mor&far sørge for å ha litt vanlig type batterier på lur. Og visse ting for de aller minste burde helst også vært _montert_! Noen leker sitter så inni hampen godt fast i eskene fordi de skal se pene ut i hyllene, så man sliter nesten vettet av seg for å få opp metallbåndene som holder det på plass..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ungen: ha billige plastkuler nederst og ingen lange glitterlenker som henger nedover så hun kan gripe tak i dem. Får hun i seg en barnål så er det bare sunt. ) Katta: sett opp en krok eller skrue i veggen og barduner treet i den med en hyssing over midten av stammen. Dette gjorde min eks-svigermor hvert eneste år, ikke at hun hadde verken katt eller småunger i huset, men... ;o) Hyssing er jo litt synlig, da, ville heller brukt fisketråd. Et år kjøpte vi "verdens største juletre" - det var så digert at vi måtte ommøblere for å komme forbi det, og vi måtte tilkalle svigerfar for å få reist det opp, for mannen min og jeg klarte det ikke med bare to personer...;-) Da hadde vi vel 5 barduner med fisketråd...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ok, så var jeg kanskje i overkant pessimistisk... Har aldri vært ute og kjøpt tre jeg, og hvis jeg tar med babyen og later som om vi går i skogen på juletrejakt, så kan det sikkert bli hyggelig det også:-) Man må bare slutte å sammenligne det med noe som ville vært bedre! ''Man må bare slutte å sammenligne det med noe som ville vært bedre!'' Det er jeg forsåvidt enig i. Men hva som er "best" er også avhengig av tradisjoner og minner, og nå har du mulighet for å skape en ny tradisjon for den lille familien deres, mor, far, baby og stedatter. Kan stedatteren din være med å kjøpe juletre? Jeg har tenkt litt på "problemet" ditt med å inkludere stedatteren din i julefeiringen. Det er jo ikke bare juleaften som er viktig, forberedelsene er minst like viktige for mange. Jeg har skjønt at det er en del ting du har klare meninger om, som du ikke vil la henne få innflytelse over. Men det er kanskje ting hun kan få være med å bestemme også? Etter hva jeg har forstått må dere også ha en del juletrepynt. Kanskje hun kan få lov til å velge noe av det? Ev. mellom to-tre ting du kan "akseptere". Mitt inntrykk, når jeg leser tråden her, er at du vil skape en "perfekt" jul for deres lille familie. Det skjønner jeg godt at du vil, men det er ikke så lett å få til "voksen-perfekt" når det er barn involvert. Tenk tilbake på julefeiringene i din barndom. Hva var det du satte spesielt pris på? Hva er dine beste juleminner? Det er den gode julestemningen du vil videreføre til de to barna i familien. Og når det gjelder babyen. Ettersom jeg har forstått vil storesøster være sammen med henne på julaften. Du sier det er uaktuelt å la babyen være oppe lenger enn vanlig, det forstyrrer døgnrytmen hennes. Hva med å spise middag litt tidligere enn planlagt, så får storesøster og babyen mer tid sammen på julaften. Og så må du huske at julen og juletradisjoner er mer enn bare julaften. Har dere noen tradisjoner første juledag? Sen familiefrokost, forspise dere på marsipan mens dere spiller spill, aketur? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er jeg helt enig i:-) Men ikke alle tenker på dette, og da bør mor&far sørge for å ha litt vanlig type batterier på lur. Og visse ting for de aller minste burde helst også vært _montert_! Noen leker sitter så inni hampen godt fast i eskene fordi de skal se pene ut i hyllene, så man sliter nesten vettet av seg for å få opp metallbåndene som holder det på plass..... Det er nok lurt å ha noen batterier i bakhånd, ja. Kjedelig med nye, spennende leker som man ikke får brukt på mange dager. Da jeg vokste opp, en gang i oldtiden var ikke det noe utbredt problem. Har aldri tenkt på at det kan være vanskelig å pakke ut gavene. Burde jo egentlig vært klare til bruk når de blir pakket ut, men da blir det vanskelig å bytte, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Oi... Selv har jeg liten familie altså, og synes vi har hatt meget koselige julaftner likevel! Men bare meg selv og barnet... Det krever litt av en å holde julestemningen oppe og tradisjonene på plass da! Men er helt sikkert koselig på sitt vis også... Barnet får din fulle oppmerksomhet hele julaften da i hvert fall:-) Det er han ikke interessert i. Når gavene er utdelt så tipper jeg at han vil se dvd uansett hva jeg foreslår. Og så kommer han til å spise og spise etterpå ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er nok lurt å ha noen batterier i bakhånd, ja. Kjedelig med nye, spennende leker som man ikke får brukt på mange dager. Da jeg vokste opp, en gang i oldtiden var ikke det noe utbredt problem. Har aldri tenkt på at det kan være vanskelig å pakke ut gavene. Burde jo egentlig vært klare til bruk når de blir pakket ut, men da blir det vanskelig å bytte, da. ''Da jeg vokste opp, en gang i oldtiden var ikke det noe utbredt problem. '' Samma her - kan bare huske den ene gangen med snøgalsskula (som jeg fikk av søsteren min, og hun tenkte vel ikke på det). Men om bensinstasjoner hadde vanlig husholdningsbatterier da, tviler jeg vel på, for vi måtte vente helt til 3. juledag. Nå kan man jo svippe bortom en bensinstasjon første juledag i det minste. ''Har aldri tenkt på at det kan være vanskelig å pakke ut gavene. Burde jo egentlig vært klare til bruk når de blir pakket ut, men da blir det vanskelig å bytte, da.'' Ja, he he, man kan jo ikke pakke ut og montere med mindre man er helt sikker på at gaven skal beholdes*S* Men jeg har tenkt tanken at det biurde ha vært gjort, der jeg ligger på alle fire på gulvet med kjole og alt og strever. Nå er det uansett et tilbakelagt stadium, for det gis ikke så mye "leker" lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 ''Man må bare slutte å sammenligne det med noe som ville vært bedre!'' Det er jeg forsåvidt enig i. Men hva som er "best" er også avhengig av tradisjoner og minner, og nå har du mulighet for å skape en ny tradisjon for den lille familien deres, mor, far, baby og stedatter. Kan stedatteren din være med å kjøpe juletre? Jeg har tenkt litt på "problemet" ditt med å inkludere stedatteren din i julefeiringen. Det er jo ikke bare juleaften som er viktig, forberedelsene er minst like viktige for mange. Jeg har skjønt at det er en del ting du har klare meninger om, som du ikke vil la henne få innflytelse over. Men det er kanskje ting hun kan få være med å bestemme også? Etter hva jeg har forstått må dere også ha en del juletrepynt. Kanskje hun kan få lov til å velge noe av det? Ev. mellom to-tre ting du kan "akseptere". Mitt inntrykk, når jeg leser tråden her, er at du vil skape en "perfekt" jul for deres lille familie. Det skjønner jeg godt at du vil, men det er ikke så lett å få til "voksen-perfekt" når det er barn involvert. Tenk tilbake på julefeiringene i din barndom. Hva var det du satte spesielt pris på? Hva er dine beste juleminner? Det er den gode julestemningen du vil videreføre til de to barna i familien. Og når det gjelder babyen. Ettersom jeg har forstått vil storesøster være sammen med henne på julaften. Du sier det er uaktuelt å la babyen være oppe lenger enn vanlig, det forstyrrer døgnrytmen hennes. Hva med å spise middag litt tidligere enn planlagt, så får storesøster og babyen mer tid sammen på julaften. Og så må du huske at julen og juletradisjoner er mer enn bare julaften. Har dere noen tradisjoner første juledag? Sen familiefrokost, forspise dere på marsipan mens dere spiller spill, aketur? Godt svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hvis du bor i Trondheim kan du få låne juetrefot og lys av meg! ) Det er klart man må ha juletre, i alle fall når man har en unge på 11 år! Ja, Trondheim i Østfold;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du må nesten bare stålsette deg å akseptere at du ikke får full kontroll. Julen blir mye hyggeligere da. ;-) Et eller annet, ganske mye faktisk, kommer prinsessa til å stappe i munnen i munnen etter hvert. Litt glanspapir er fullstendig harmløst. Derimot ville jeg passet på å bruke juletrekuler som er for store til å bite over. mvh ''Du må nesten bare stålsette deg å akseptere at du ikke får full kontroll.'' Hei - vet du hvem du snakker til, eller? ;-);-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det har jeg oppdaget for lengst at ingen menn vil ha damer i rullestol så der kommer jeg til kort gitt ) Sier som cathlin. Det skal du ikke være for sikker på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 ''Er det vanlig at barn på den alderen har leggetid på julaften? '' Nei, det håper jeg da ikke! :-) Min er 11 denne jula, og kan ikke huske at vi har praktisert strenge leggerutiner noensinne på julaften. Selvsagt la han seg tidligere da han var f eks 2 år enn da han var 9, men vi har sett det an og tatt det som det kommer og lagt han på et tidspunkt som har føltes naturlig hele kvelden sett under ett. Jeg tror ingen i vår familie har måttet legge seg før de selv ønsket det på julaften etter fylte 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ser ikke for meg at det vil være like julekoselig heller liksom... :-) Nei, juletreshopping er ikke på langt nær det samme som juletrejakt! Så det er bare en ting man må få gjort liksom... Men det er jo like koselig når det er i hus da:-) Merkelig at ikke de som eier litt skog tar fett betalt for å la familier jakte på juletrær. Sikkert mange som ville gitt doble prisen for et tre dersom barna fikk opplevelsen ved å dra på skogstur og hugge det selv! ''Merkelig at ikke de som eier litt skog tar fett betalt for å la familier jakte på juletrær.'' Det er flere gårder rundt Oslo som har slike tilbud, men vi har ikke benyttet oss av det. Det blir liksom litt for tidkrevende oppi alt det andre som skal gjøres. Pluss at det sikkert spiller en rolle at far i huset alltid har kjøpt juletre og ikke helt skjønner vitsen;-) Vi hogde også juletre i farfars skog. Dette var en skikkelig "tur" for far og barna, for farfar bodde 8 mil unna. Vi vasset rundt i dyp snø for å finne det beste treet, hogde det, og dro deretter til gården der vi fikk mat og overleverte pakker og tok en tur i fjøset for å hilse på sauene. Moren min satte sikkert pris på å få en hel dag helt alene i huset hjemme;-) Jeg frykter jo at selvhugst sammen med ørten nadre hos en bonde som har et plantefelt der alle trærne står på rekke og rad ikke vil ha samme sjarmen...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.