Gjest togli Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Sint har jeg aldri sett henne faktisk! Det er jo det som er litt vanskelig her, hun uttrykker aldri følelser, uansett hvordan man jobber for å få dem frem... Men man ønsker at hun skal ha det hyggelig uansett, selv om man ikke får høre det, og selv om det ikke ville vises dersom hun ikke syntes det... Men ja, det kan bli for krampaktig! Men en slags plan vil jeg som sagt legge, slik at vi har noen tanker _dersom_ det skulle stoppe opp litt. Ellers har den dårlige stemningen lett for å komme snikende, når en overtrøtt, sukkerhøy 11åring ikke har noe å gjøre på selveste julaften! Vår 11-åring tåler heller ikke sukker, så før var julaften og 17.mai ganske travle dager, for å si det sånn ;-) Det som funker perfekt for henne, er at pappaen herjer litt med henne De spiller fotball i gangen, løper for å ta hverandre etc. Da blir jentungen helt gåen og avslappa etter ei lita stund, og humøret er på topp igjen:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ja, Trondheim i Østfold;-) http://www.nyttig.no/produkt.cfm?path=10&id=1370 Her fant jeg en fot til 79 kroner - skal vel godt gjøres å få det billigere! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Sier som cathlin. Det skal du ikke være for sikker på. Det begynner jeg å få erfaring på etter så mange år. Jeg har ikke noen lavere forventninger nå enn før så... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ja, da skal det prøves:-) I tillegg fikk jeg et tips nedi her om hvordan man får det til å drysse minst mulig! Holdt på å spørre om dine to små hadde spist barnåler... Får ikke det ut av hodet jeg altså;-) Spesielt eldstejenta spiste alt hun kom over. Hun åt lodotter på gulvet i barnehagen, til de ansattes fortvilelse ;-) Mht. juletre, så husker jeg at vi ga henne streng beskjed om ikke å spise barnålene. Jeg fotfulgte henne med det samme vi hadde fått treet og når hun var på vei bort til treet, tok jeg på ei barnål og viste at jeg fikk "vondt" og sa "auuu"! Det gjorde inntrykk på vesla, så hun lot både tre og dryssende barnåler være i fred Hun var 1 1/2 år gammel da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 ''Du må nesten bare stålsette deg å akseptere at du ikke får full kontroll.'' Hei - vet du hvem du snakker til, eller? ;-);-) En femstjerners kontrollfreak som har fått barn....? Må jo prøve å forberede henne på det store sjokket. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ja det er ikke fritt for at hun har spist litt av avisa til pappa slikt fra før, så akkurat det skulle nok gå greit. Stort sett ender det uansett med at hun roper på meg mens hun fortvilet prøver å få pirket makkverket ut igjen;-) Men miste kontroll?! ALDRI;-) Du får jo heller satse på litt kontrollert papir og barnålsmaking... ;-) Gled deg til hun smaker på sann, steiner og gress... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 En femstjerners kontrollfreak som har fått barn....? Må jo prøve å forberede henne på det store sjokket. ;-) mvh *he he* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Du får jo heller satse på litt kontrollert papir og barnålsmaking... ;-) Gled deg til hun smaker på sann, steiner og gress... mvh ''Gled deg til hun smaker på sann, steiner og gress...'' ...og holder øye med om det er sneiper eller hundebæsj i nærheten, samtidig som man krysser fingrene og håper det ikke har vært hunder som har tisset her i det siste - ihvertfall ikke etter siste regnskyll;-) Jeg har sommerbarn, og barnets to første somre var ganske langt fra hverandre når det gjaldt inntak av ymse. Sommer nr én: Nyfødt og bare morsmelk og koking av smokker osv. Sommer nr 2: Se ovenfor!!;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 ''Gled deg til hun smaker på sann, steiner og gress...'' ...og holder øye med om det er sneiper eller hundebæsj i nærheten, samtidig som man krysser fingrene og håper det ikke har vært hunder som har tisset her i det siste - ihvertfall ikke etter siste regnskyll;-) Jeg har sommerbarn, og barnets to første somre var ganske langt fra hverandre når det gjaldt inntak av ymse. Sommer nr én: Nyfødt og bare morsmelk og koking av smokker osv. Sommer nr 2: Se ovenfor!!;-) LOL! Heldigvis har jeg ikke behøvd å bekymre meg for så mye sneiper og hundebæsj i nærmiljøet. Magen knyter seg bare ved tanken... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 LOL! Heldigvis har jeg ikke behøvd å bekymre meg for så mye sneiper og hundebæsj i nærmiljøet. Magen knyter seg bare ved tanken... mvh Vi har tilbragt mange somre ved en fin sandstrand i Norge, og der er det ikke mye hundebæsj, heldigvis, men dertil mer sneiper. Folk tror tydeligvis at hvis de bare dytter sneipene 10 cm ned i sanda, så er problemet borte for alltid.... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Vi har tilbragt mange somre ved en fin sandstrand i Norge, og der er det ikke mye hundebæsj, heldigvis, men dertil mer sneiper. Folk tror tydeligvis at hvis de bare dytter sneipene 10 cm ned i sanda, så er problemet borte for alltid.... :-( Gremmer meg ved tanken. For å spore helt av. Jeg er ganske fasinert av de sommerlige debattene om for dårlig kommunalt renhold på badestrender. Hva med å ha søppelvakter som bøtlegger med f.eks. kr 1000,- når folk ikke tar med seg søpla si hjem. Mangel på søppelspann er ingen unnskyldning. De klarte jo å slepe tingene med seg før de ble søppel. Jeg kan ikke skjønne at det skal være en offentlig oppgave å plukke opp søppel etter meg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løveføtter Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ja, Trondheim i Østfold;-) Hvis du bor i Østfold, da har du ihvertfall mange plantasjenbutikker å kjøpe halvpris julepynt rett før julaften! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Gremmer meg ved tanken. For å spore helt av. Jeg er ganske fasinert av de sommerlige debattene om for dårlig kommunalt renhold på badestrender. Hva med å ha søppelvakter som bøtlegger med f.eks. kr 1000,- når folk ikke tar med seg søpla si hjem. Mangel på søppelspann er ingen unnskyldning. De klarte jo å slepe tingene med seg før de ble søppel. Jeg kan ikke skjønne at det skal være en offentlig oppgave å plukke opp søppel etter meg. mvh ''Mangel på søppelspann er ingen unnskyldning. De klarte jo å slepe tingene med seg før de ble søppel.'' *he he* Ikke sant? Men jeg synes nå likevel det er flott med søppelkasser, da. Men vi drar ofte ut på holmer og skjær med båt om sommeren, og på de aller fleste stedene er det - naturlig nok - ikke søppelkasser. Så da må man jo bare dra med seg søppelet sitt hjem igjen. Vi passer alltid på å ha med plastpose til dette, da det føles mye mer renslig enn å putte det tilbake i de "vanlige" bagene. Dessuten er det kjekt med god plass til søppel, for vi tar nesten alltid med oss noen annens søppel på vei hjem også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 ''Mangel på søppelspann er ingen unnskyldning. De klarte jo å slepe tingene med seg før de ble søppel.'' *he he* Ikke sant? Men jeg synes nå likevel det er flott med søppelkasser, da. Men vi drar ofte ut på holmer og skjær med båt om sommeren, og på de aller fleste stedene er det - naturlig nok - ikke søppelkasser. Så da må man jo bare dra med seg søppelet sitt hjem igjen. Vi passer alltid på å ha med plastpose til dette, da det føles mye mer renslig enn å putte det tilbake i de "vanlige" bagene. Dessuten er det kjekt med god plass til søppel, for vi tar nesten alltid med oss noen annens søppel på vei hjem også. Jo, det er kjekt med søppelspann. Men man må jo ha digre containere om det skal ta unna for en varm sommerdag på en populær strand i Oslo-området. Jeg er generlet lite tilhenger av buskpoliti og bøter for alt mulig. Men akkurat på dette området gjør jeg gladelig et unntak. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ja, da skal det prøves:-) I tillegg fikk jeg et tips nedi her om hvordan man får det til å drysse minst mulig! Holdt på å spørre om dine to små hadde spist barnåler... Får ikke det ut av hodet jeg altså;-) ''Holdt på å spørre om dine to små hadde spist barnåler... Får ikke det ut av hodet jeg altså;-)'' Hehe, jeg kan jo late som jeg har to små hvis det kan hjelpe ;O) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Kanskje er allerede et nummer innøvd på skolen - kanskje kan det brukes? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Ungen: ha billige plastkuler nederst og ingen lange glitterlenker som henger nedover så hun kan gripe tak i dem. Får hun i seg en barnål så er det bare sunt. ) Katta: sett opp en krok eller skrue i veggen og barduner treet i den med en hyssing over midten av stammen. Dette gjorde min eks-svigermor hvert eneste år, ikke at hun hadde verken katt eller småunger i huset, men... ;o) Det går faktisk an ja - å feste treet i veggen! Her blir det stående rett foran verandadøra i så fall, så da trenger vi ikke skru i veggen engang - bare knyte det i dørhåndtaket. Så kan det løsnes lett dersom ånden skulle komme over oss og vi ville gå rundt juletreet... Takk for tipset:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 ''Man må bare slutte å sammenligne det med noe som ville vært bedre!'' Det er jeg forsåvidt enig i. Men hva som er "best" er også avhengig av tradisjoner og minner, og nå har du mulighet for å skape en ny tradisjon for den lille familien deres, mor, far, baby og stedatter. Kan stedatteren din være med å kjøpe juletre? Jeg har tenkt litt på "problemet" ditt med å inkludere stedatteren din i julefeiringen. Det er jo ikke bare juleaften som er viktig, forberedelsene er minst like viktige for mange. Jeg har skjønt at det er en del ting du har klare meninger om, som du ikke vil la henne få innflytelse over. Men det er kanskje ting hun kan få være med å bestemme også? Etter hva jeg har forstått må dere også ha en del juletrepynt. Kanskje hun kan få lov til å velge noe av det? Ev. mellom to-tre ting du kan "akseptere". Mitt inntrykk, når jeg leser tråden her, er at du vil skape en "perfekt" jul for deres lille familie. Det skjønner jeg godt at du vil, men det er ikke så lett å få til "voksen-perfekt" når det er barn involvert. Tenk tilbake på julefeiringene i din barndom. Hva var det du satte spesielt pris på? Hva er dine beste juleminner? Det er den gode julestemningen du vil videreføre til de to barna i familien. Og når det gjelder babyen. Ettersom jeg har forstått vil storesøster være sammen med henne på julaften. Du sier det er uaktuelt å la babyen være oppe lenger enn vanlig, det forstyrrer døgnrytmen hennes. Hva med å spise middag litt tidligere enn planlagt, så får storesøster og babyen mer tid sammen på julaften. Og så må du huske at julen og juletradisjoner er mer enn bare julaften. Har dere noen tradisjoner første juledag? Sen familiefrokost, forspise dere på marsipan mens dere spiller spill, aketur? Vi tar henne selvfølgelig med på så mye av forberedelsene som mulig. Og ja, jeg har mange fastsatte tradisjoner ang. julaften, men det er for det meste småting. Så det er masse rom for andres ønsker også:-) Maten blandt annet, har stedatteren fått mulighet til å bestemme, jeg står bare bastant på at vi skal ha oksestek! Men så kan vi jo godt ha noe annet i tillegg da... Julepynt kan hun godt få velge dersom hun er med når det skal kjøpes. Min tradisjon er å spise mens sølvguttene synger klokken fem, men i år har vi lagt middagen til klokken fire - nettopp for at det skal bli tid for babyen til å åpne pakker og greier etterpå. Noe tidligere enn det synes jeg blir drøyt tidlig... På førstedag skal hun hjem til sin mor og være med på middag med den delen av familien, men det er klart det blir julemiddagsrestefrokost:-) Og alle de tingene er også en del av greia selvsagt! Ja, det er vel slik at det aldri blir slik en planlegger uansett, spesielt med barn i huset! Og det er ikke slik at det spiller noen rolle om ting ikke går helt som planlagt altså! Jeg vil som sagt bare ha en plan slik at ikke ting stopper fullstendig opp, i og med at forholdet oss i mellom ellers er veldig opp og ned. Akkurat julaften vil jeg at vi alle skal kose oss:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Vår 11-åring tåler heller ikke sukker, så før var julaften og 17.mai ganske travle dager, for å si det sånn ;-) Det som funker perfekt for henne, er at pappaen herjer litt med henne De spiller fotball i gangen, løper for å ta hverandre etc. Da blir jentungen helt gåen og avslappa etter ei lita stund, og humøret er på topp igjen:) Ja, det funker for meg! Sende dem ut en time så babyen og jeg får litt fred:-) Det er nemlig ingen boltreplass i leiligheten her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 http://www.nyttig.no/produkt.cfm?path=10&id=1370 Her fant jeg en fot til 79 kroner - skal vel godt gjøres å få det billigere! :-) He he, takk:-) Nå blir det vel frakt i tillegg da, men rimelig blir det nå uansett! Jeg kom på at vi kan høre med faren min først. Vi hadde jo alltid juletre der da vi var små, men nå har han det aldri lenger. Kanskje vi kan låne hans... Men, nå har vel en juletrefot også forandret seg litt de siste 20 årene muligens...? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.