Gå til innhold

Psykisk syke venner

Gjest Vil jerne hjelpe men

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest hele tråden, men hvis du ønsker å være en ok venn så ville jeg sagt til henne det du har skrevet her. Spurt om hun tror hun har mulighet for å være på en annen måte. Hvis du forklarer nøye hva du opplever som vanskelig, så kanskje hun har mulighet til å endre på måten hun oppfører seg på.

Forøvrig har du selvfølgelig ingen plikt til å ta deg av henne, men hvis du har lyst til å være en god venn så har jeg tro på det å snakke om situasjonen åpent.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• frosken

5

• songbirdy

3

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg tror heller ikke at dette alltid er et bevisst valg fra den psykes side.Tror ikke alle er klar over det, tror det kommer an på personlighet og andre faktorer. Jeg er ikke noe for det med 'dulling' fordi det lett øker symptomene til den psyke. Tror vi er mange som ønsker å leve et så normalt liv som mulig. Det får vi jo ikke til hvis vi skal tas på med silkehansker:)

Enig. Jeg tror også at man ofte er litt i "tåkeheimen" når man er så langt nede at man ikke hører/ser seg selv. Når egne behov, smerte og lidelse blir altoverskyggende kan det være på sin plass med et velrettet og velmenende spark bak, med tydelig tale til rett tid. Vært der selv, og trengte en dytt for å komme meg opp av gropa... Tror det gjelder for mange. :)

Gjest Vil gjerne hjelpe men

Jeg har ikke lest hele tråden, men hvis du ønsker å være en ok venn så ville jeg sagt til henne det du har skrevet her. Spurt om hun tror hun har mulighet for å være på en annen måte. Hvis du forklarer nøye hva du opplever som vanskelig, så kanskje hun har mulighet til å endre på måten hun oppfører seg på.

Forøvrig har du selvfølgelig ingen plikt til å ta deg av henne, men hvis du har lyst til å være en god venn så har jeg tro på det å snakke om situasjonen åpent.

Tror rett og slett hun er for dårlig til en slik samtale,forstår henne ikke helt for hun surrer endel,en gang hun var her spurte hun om hun kunne få låne deodoranten min,noe hun fikk men jeg måtte jo kaste den etterpå. Det er jo ikke vanlig da at folk spørr om,tror ikke hun er klar over det selv.

Signerer på Froskens forslag.

Om hun har vært pasient lenge kan det hende at pasientrollen er så inngravert at hun mer eller mindre har glemt friske og jevnbyrdige roller.

Kan hende vil en utfordring på dette området være til stor hjelp for henne.

Du må selvsagt sørge for å sette de grensene som er nødvendige for at du skal kunne ta vare på deg selv og ditt ansvar i forhold til dine nærmeste.

mvh

Signerer på Froskens forslag.

Om hun har vært pasient lenge kan det hende at pasientrollen er så inngravert at hun mer eller mindre har glemt friske og jevnbyrdige roller.

Kan hende vil en utfordring på dette området være til stor hjelp for henne.

Du må selvsagt sørge for å sette de grensene som er nødvendige for at du skal kunne ta vare på deg selv og ditt ansvar i forhold til dine nærmeste.

mvh

Men hun blir så lett dårlig,en gang snakker jeg om noen andres problemer,merket at hun ble dårlig for hun oppførte seg så rart,det ble første og siste gang jeg snakket til henne om problemer.

Men hun blir så lett dårlig,en gang snakker jeg om noen andres problemer,merket at hun ble dårlig for hun oppførte seg så rart,det ble første og siste gang jeg snakket til henne om problemer.

Tenk på dette som oppførselen til en bortskjemt og selvsentrert jentunge. Det er jo det det er.

Barn kan f.eks. få vondt i magen hver gang de må gjøre lekser eller rydde på rommet. Straks mer attraktive gjøremål er tilgjengelige friskner de til.

Rydde-rommet-kvalme kureres ganske effektivt med å fortelle at det det går helt fint å rydde rommet selv om man har vondt i magen. Og så sørge for å sette makt bak kravet.

Ut fra det du skriver, virker det som det er akkurat den samme mekanismen som gjør henne 'syk'.

Men det har neppe noen hensikt om du ensidig konfronterer henne om hun stadig vekk finner noen andre å gråte på skulderen til. Da er det nok best å bare jatte med du også og ellers begrense kontakten mest mulig.

mvh

Annonse

Jeg blandet sammen denne tråden med en annen.

Beklager.

Prinsippet jeg skisserer kan kanskje likevel ha relevans.

Men jeg ville ikke vært så bombastisk om jeg hadde holdt tunga rett i munnen i forhold til hvilken tråd jeg var på.

Beklager igjen.

mvh

Beklager.

Men jeg ville ikke vært så bombastisk om jeg hadde holdt tunga rett i munnen i forhold til hvilken tråd jeg var på.

Beklager igjen.

mvh

Det er greit det.

Beklager.

Beklager igjen.

mvh

Prinsippet har neppe relevans hvis personen det her er snakk om har en alvorlig sinnslidelse. Da blir det svært upassende se på det i en slik forståelsesramme.

mener

Prinsippet har neppe relevans hvis personen det her er snakk om har en alvorlig sinnslidelse. Da blir det svært upassende se på det i en slik forståelsesramme.

mener

Det har du helt rett i.

Derfor skrev jeg _kan_ ha relevans. Men jeg burde nok gjort det tydeligere at det ikke nødvendigvis har det.

Var så opptatt med å rette feilen fortest mulig.

Iblant hadde det vært flott å kunne slette egne innlegg...

mvh

Tror rett og slett hun er for dårlig til en slik samtale,forstår henne ikke helt for hun surrer endel,en gang hun var her spurte hun om hun kunne få låne deodoranten min,noe hun fikk men jeg måtte jo kaste den etterpå. Det er jo ikke vanlig da at folk spørr om,tror ikke hun er klar over det selv.

Hvis hun er mye psykotisk, så er det ikke sikkert at det vil komme noe godt ut av en slik direkte samtale som jeg foreslo. Men jeg vet ikke helt om eksempelet med deodoranten var så oppsiktsvekkende; hvis hun mente hun luktet svette så kunne det vel være en grei strategi å be om å få låne deodorant?

Jeg tenker at hver og en av oss godt kan stille litt ekstra opp for en i vår omgangskrets som har det mer strevsomt enn gjennomsnittet. Men ingen av oss har sannsynligvis godt av å stille opp for "alle" som vi måtte treffe gjennom livet.

Hvis hun er såpass syk at det ikke er mulig å få til en vanlig vennerelasjon, så tenker jeg at du må gjøre opp med deg selv om du vil gi litt av din tid til henne eller ikke. Hvis du ikke vil det, så bør du formidle dette på en varsom måte.

Det har du helt rett i.

Derfor skrev jeg _kan_ ha relevans. Men jeg burde nok gjort det tydeligere at det ikke nødvendigvis har det.

Var så opptatt med å rette feilen fortest mulig.

Iblant hadde det vært flott å kunne slette egne innlegg...

mvh

Ja, det var jo ikke akkurat vanskelig å se at du hadde surret med trådene...*s*

Annonse

Hvis hun er mye psykotisk, så er det ikke sikkert at det vil komme noe godt ut av en slik direkte samtale som jeg foreslo. Men jeg vet ikke helt om eksempelet med deodoranten var så oppsiktsvekkende; hvis hun mente hun luktet svette så kunne det vel være en grei strategi å be om å få låne deodorant?

Jeg tenker at hver og en av oss godt kan stille litt ekstra opp for en i vår omgangskrets som har det mer strevsomt enn gjennomsnittet. Men ingen av oss har sannsynligvis godt av å stille opp for "alle" som vi måtte treffe gjennom livet.

Hvis hun er såpass syk at det ikke er mulig å få til en vanlig vennerelasjon, så tenker jeg at du må gjøre opp med deg selv om du vil gi litt av din tid til henne eller ikke. Hvis du ikke vil det, så bør du formidle dette på en varsom måte.

Får tenke på hva jeg skal gjøre med dette,er ikke bare det med deodoranten heller,hun oppfører seg merkelig. Sier ting om og om igjen,har lurt på om hun får for mye medisiner.

Jeg prøver på nytt...

Vet du noe om hvor godt behandlingsopplegget og støtteapparatet rundt henne fungerer?

Om det ikke er så bra: Har du mulighet til å hjelpe henne med å oppsøke bedre hjelp. Eller kjenner du (til) noen som kan trekke i de riktige trådene for henne.

mvh

Jeg prøver på nytt...

Vet du noe om hvor godt behandlingsopplegget og støtteapparatet rundt henne fungerer?

Om det ikke er så bra: Har du mulighet til å hjelpe henne med å oppsøke bedre hjelp. Eller kjenner du (til) noen som kan trekke i de riktige trådene for henne.

mvh

Vel,hun har familie som "passer" på henne,hun har prøvd på selvmord også tidligere,ellers er hun ut og inn av sykehuset,tror hun får god hjelp men sikkert ikke god nok. Vet ikke hva jeg kan gjøre med det. Lurer på om hun får for høy dose medisiner siden hun surrer sånn,men det vet jeg ikke for det kan jo være en del av sykdommen.

Vel,hun har familie som "passer" på henne,hun har prøvd på selvmord også tidligere,ellers er hun ut og inn av sykehuset,tror hun får god hjelp men sikkert ikke god nok. Vet ikke hva jeg kan gjøre med det. Lurer på om hun får for høy dose medisiner siden hun surrer sånn,men det vet jeg ikke for det kan jo være en del av sykdommen.

Godt å høre at hun har familie i ryggen.

Har du spurt henne om medisinene?

Du har nok rett i at det ikke er så veldig mye du kan gjøre med mindre du skulle støte på et opplegg som du tror kan være veldig bra for henne.

mvh

Får tenke på hva jeg skal gjøre med dette,er ikke bare det med deodoranten heller,hun oppfører seg merkelig. Sier ting om og om igjen,har lurt på om hun får for mye medisiner.

Ikke alle blir friske, samme hvor god behandling de får. De som har kroniske sykdommer som ikke er mulig å helbrede, trenger også venner og mennesker som bryr seg om dem.

Men som jeg sa tidligere, det er ikke gitt at du skal pålegge deg selv å opprettholde kontakten hvis du ikke ønsker det.

Hva gir dette såkalte "vennskapsforholdet" deg? Bortsett fra at du har bedre samvittighet ved å være der for henne?

Jeg brøt med en venninne for noen uker siden. Jeg orket rett og slett ikke mer. Jeg har i åresvis tatt vare på denne venninnen, vært sjelesørger og søppelbøtte ved behov for tømming hos henne.

De siste årene har jeg mistet flere nære og kjære og selv fått en kronisk sykdom. Hverdagen er helt satt på hodet, men jeg har ikke fått et fnugg av støtte. Alt handler fortsatt om henne.

Hun har vært igjennom mangt og mye denne damen og er psykisk syk, og jeg har selvsagt hatt ekstremt vondt av henne og vært der og vært der.

Nå har jeg imidlertid innsett at dette ikke gir meg annet enn bekymringer og at jeg ikke kan hjelpe henne med hennes selvdestruktive adferd og jeg har sagt klart i fra at jeg ikke ønsker mer kontakt. Jeg gråt i to dager og det rev og slet i min sjel. Men jeg har det faktisk bedre uten denne såkalte "venninen", så lenge alt handler om enveiskjøring.

Jeg har vært der i 25 år og er rett og slett for sliten til å ta meg av henne videre. Jeg blir nedtrykt hver gang jeg er sammen med henne eller vi snakkes på tlf. Bortsett fra de gangene hun er forelsket da :) Da er det høyt opp noen uker.

Du får sette opp +'er ved venninneforholdet. Er det få av dem er du kanskje best tjent med å ha henne minst mulig i livet ditt, selv om det skulle gi deg dårlig samvittighet en stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...