Gå til innhold

Jente 9 år, ulidelig treg med lekser


Anbefalte innlegg

Er ikke treg på skolen. Har bra lesehastighet,skriver pent og raskt, har ingen problemer i andre fag heller. Alt går som en drøm. Men det er på skolen.......

Men det er disse leksene da.... Det er sutring og klaging fra a-å, ho lar seg forstyrre av den minste lille ting. Innimellom kan leksene ta 3 timer eller mer å få gjennomført. Jeg blir sprø av det. Ho blir sprø av meg, og jeg blir sprø av ho :-)

Hvorfor kan ho ikke bare høre på sunn fornuft å få leksene unnagjort i en fei???? Hvorfor gidder ho bruke hele ettermiddager og kveld på dette, når det eneste ho har lyst til er å leke?????

Ho har virkelig ikke mye lekser heller synes jeg. Det hadde vært unnagjort på under en halvtime hvis ho hadde vært litt effektiv.

Sitter ho alene blir ingenting gjort, og jeg har også 2 andre unger som også trenger mora si litt, så å sitte sånn i mange timer å følge med funker ikke.

Noen som har noen tips om hvordan jeg skal legge det opp så ho kan få konsentrert seg, og få lyst til å få dette unna??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319662-jente-9-%C3%A5r-ulidelig-treg-med-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • waxo

    21

  • Dorthe

    5

  • AneM1365380603

    5

  • laban

    3

Mest aktive i denne tråden

Å, som jeg kjenner meg igjen fra da sønnen var yngre. Hele kvelden gikk med på lekser.

Jeg har desverre ikke noe godt råd å gi annet en at det må være mest mulig ro i rundt. Minst mulig lyder som tar konsentrasjonen vekk.

Min erfaring var også at leksene gikk raskere hvis jeg satt ved siden og passet på.

Det krever tålmodighet.

Det har blitt mye bedre med årene her, men jeg må stadig stikke hodet inn og sjekke at han ikke lurer seg til å slå på pc`en når han gjør lekser.

Høres kjent ut. Har ingen vidundermedisin. Finner du en så la meg få vite om det omgående.

Ting jeg synes hjelper.

Prøv å ignorer sutringen _fullstendig_. Dine frustrasjoner over barnets adferd har ingen ting med saken å gjøre. La være å irritere deg. Altså vær rolig og vennlig samme pokker. Fokuser kun på det som skal gjøres. Nei, jeg klarer det ikke alltid jeg heller. Men det funker faktsik ganske godt, om jeg klarer å styre meg.

Noe av kluet tror jeg er å unngå maktkampen slike ting utvikler seg til. Formaninger og irrettesettelser for dårlige holdninger, hvor berettigede de enn kan være, er bensin på konfliktbålet. Ikke diskuter med barnet. Ikke argumenter.

Kan også være greit å tenke gjennom hvordan man kan bryte spiralen av gjensidig negative forventninger til hverandre i leksesituasjonen.

Bedre og si ting som jeg tror du kan klare dette ganske for. Jeg skal hjelpe deg så det ikke tar så lang tid. Altså hold blikket stivt festet på oppgaver og mål. "Flott, nå setter jeg to streker under svaret for deg." (Som respons på ti tonn klaging.)

Del oppgavene inn i kortere delmål. Ha en vannflaske stående på bordet. (Vannglass ender selvsagt i sølekatastrofer.)

Fokuser på noe kjekt hun får gjøre etterpå. Om det da ikke bare fører til enda større utålmodighet.

Små luksusting kan hjelpe. Som å tegne marg i boken for henne. Sette to streker under svaret iblant. Hjelpe til med et kjedelig fargeleggingsprosjekt. Etc. Ting som har lite å si for innlæringen. Men som kan ha stor effekt som "sympatierklæringer".

Mange bar trenger en ytre motivasjon / drivkraft for å klare å fokusere på skolearbeidet. På skolen kan det at det er dette de skal gjøre nå, mangelen på andre alternativer og lærerens forventninger/krav være tilstrekkelig. Men når de kommer hjem raser hele dette systemet sammen.

(Det er en grunn til at mange studenter sitter på en lesesal, selv om de kan ha bedre arbeidsforhold hjemme.)

Jeg gleder meg til ungene blir mer selvgånede på dette området...

mvh

Å, som jeg kjenner meg igjen fra da sønnen var yngre. Hele kvelden gikk med på lekser.

Jeg har desverre ikke noe godt råd å gi annet en at det må være mest mulig ro i rundt. Minst mulig lyder som tar konsentrasjonen vekk.

Min erfaring var også at leksene gikk raskere hvis jeg satt ved siden og passet på.

Det krever tålmodighet.

Det har blitt mye bedre med årene her, men jeg må stadig stikke hodet inn og sjekke at han ikke lurer seg til å slå på pc`en når han gjør lekser.

Akkurat det med ro rundt er ikke så veldig lett i et hus med flere barn :-) Men jeg skjønner helt klart poenget! Jeg har prøvd at ho sitter på rommet sitt og gjør lekser, men da må jeg sitte der konstant i flere timer. Ho kan sitte med pennen i hånden og titte i lufta en halv time om gangen :-)))))

Jeg synes ikke det er helt riktig ovenfor de andre to unga at jeg sitter der inne fra 15-18 hver dag heller liksom.

De to andre trenger også en voksen rundt seg og litt hjelp til lekser, iallefall 6 åringen.

Innimellom har jeg lurt på om det kan være en ide å bare sende ho på skolen med halvgjorte lekser ei uke eller to, så får ho kjenne litt på det selv at det faktisk er lurt å få de gjort.

Tror jeg kunne fått lærer med på den.

Hadde en periode for et par år siden at de største var så trege på morran at vi stadig ikke rakk bussen. Da avtalte jeg med lærer at jeg rett og slett ikke skulle kjøre de på skolen en dag og heller ikke sende med melding dagen etter. Da måtte de forklare selv for lærer at de hadde vært så trege. Den satt den, det skal jeg love deg. De er ennå raske og effektive om morran :-)

Høres kjent ut. Har ingen vidundermedisin. Finner du en så la meg få vite om det omgående.

Ting jeg synes hjelper.

Prøv å ignorer sutringen _fullstendig_. Dine frustrasjoner over barnets adferd har ingen ting med saken å gjøre. La være å irritere deg. Altså vær rolig og vennlig samme pokker. Fokuser kun på det som skal gjøres. Nei, jeg klarer det ikke alltid jeg heller. Men det funker faktsik ganske godt, om jeg klarer å styre meg.

Noe av kluet tror jeg er å unngå maktkampen slike ting utvikler seg til. Formaninger og irrettesettelser for dårlige holdninger, hvor berettigede de enn kan være, er bensin på konfliktbålet. Ikke diskuter med barnet. Ikke argumenter.

Kan også være greit å tenke gjennom hvordan man kan bryte spiralen av gjensidig negative forventninger til hverandre i leksesituasjonen.

Bedre og si ting som jeg tror du kan klare dette ganske for. Jeg skal hjelpe deg så det ikke tar så lang tid. Altså hold blikket stivt festet på oppgaver og mål. "Flott, nå setter jeg to streker under svaret for deg." (Som respons på ti tonn klaging.)

Del oppgavene inn i kortere delmål. Ha en vannflaske stående på bordet. (Vannglass ender selvsagt i sølekatastrofer.)

Fokuser på noe kjekt hun får gjøre etterpå. Om det da ikke bare fører til enda større utålmodighet.

Små luksusting kan hjelpe. Som å tegne marg i boken for henne. Sette to streker under svaret iblant. Hjelpe til med et kjedelig fargeleggingsprosjekt. Etc. Ting som har lite å si for innlæringen. Men som kan ha stor effekt som "sympatierklæringer".

Mange bar trenger en ytre motivasjon / drivkraft for å klare å fokusere på skolearbeidet. På skolen kan det at det er dette de skal gjøre nå, mangelen på andre alternativer og lærerens forventninger/krav være tilstrekkelig. Men når de kommer hjem raser hele dette systemet sammen.

(Det er en grunn til at mange studenter sitter på en lesesal, selv om de kan ha bedre arbeidsforhold hjemme.)

Jeg gleder meg til ungene blir mer selvgånede på dette området...

mvh

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal overse det meste en stund. La ho gjøre det ho rekker og heller få kjenne litt på hvor flaut det er å ikke ha gjort leksene skikkelig. Etter avtale med lærer selvfølgelig. Får kanskje ta det i en periode hvor det ikke er så mye nytt de skal lære, så ikke ho blir liggende bakpå :-)

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal overse det meste en stund. La ho gjøre det ho rekker og heller få kjenne litt på hvor flaut det er å ikke ha gjort leksene skikkelig. Etter avtale med lærer selvfølgelig. Får kanskje ta det i en periode hvor det ikke er så mye nytt de skal lære, så ikke ho blir liggende bakpå :-)

Høres ut som en god idé.

Lykke til. Og fortell gjerne hvordan det går.

mvh

Annonse

Gjest ViViola

Slik hadde vi det med 2. klassingen før, og det var helt forferdelig!

Til slutt satte vi oss ned og ble enige om noen "kjøreregler" for dette med lekser: Når hun kommer hjem på mandag, ser vi på hva slags lekser som må gjøre i løpet av uka. Så ser vi på ukeplanen _vår_, altså hvilke aktiviteter som skal foregå mandag-torsdag. Og til slutt blir vi enige om hvilke lekser som skal gjøres hvilke dager.

Til å begynne med valgte hun selv _når_ på ettermiddagen hun skulle gjøre dem, men nå har vi blitt enige om at det er best å ta det med èn gang etter skoleslutt. Det har blitt en veldig trivelig stund for oss begge, for da lager jeg middag mens hun gjør lekser. Må minne henne om å konsentrere seg innimellom, men nå går alt mye, mye bedre.

Håper dere finner ut av det!

Akkurat det med ro rundt er ikke så veldig lett i et hus med flere barn :-) Men jeg skjønner helt klart poenget! Jeg har prøvd at ho sitter på rommet sitt og gjør lekser, men da må jeg sitte der konstant i flere timer. Ho kan sitte med pennen i hånden og titte i lufta en halv time om gangen :-)))))

Jeg synes ikke det er helt riktig ovenfor de andre to unga at jeg sitter der inne fra 15-18 hver dag heller liksom.

De to andre trenger også en voksen rundt seg og litt hjelp til lekser, iallefall 6 åringen.

Innimellom har jeg lurt på om det kan være en ide å bare sende ho på skolen med halvgjorte lekser ei uke eller to, så får ho kjenne litt på det selv at det faktisk er lurt å få de gjort.

Tror jeg kunne fått lærer med på den.

Hadde en periode for et par år siden at de største var så trege på morran at vi stadig ikke rakk bussen. Da avtalte jeg med lærer at jeg rett og slett ikke skulle kjøre de på skolen en dag og heller ikke sende med melding dagen etter. Da måtte de forklare selv for lærer at de hadde vært så trege. Den satt den, det skal jeg love deg. De er ennå raske og effektive om morran :-)

"Akkurat det med ro rundt er ikke så veldig lett i et hus med flere barn :-) Men jeg skjønner helt klart poenget! Jeg har prøvd at ho sitter på rommet sitt og gjør lekser, men da må jeg sitte der konstant i flere timer. Ho kan sitte med pennen i hånden og titte i lufta en halv time om gangen :-))))) Jeg synes ikke det er helt riktig ovenfor de andre to unga at jeg sitter der inne fra 15-18 hver dag heller liksom. De to andre trenger også en voksen rundt seg og litt hjelp til lekser, iallefall 6 åringen"

Jeg vet akkurat hva du mener. Jeg foretrakk også at sønnen vår satt i stua da han var yngre, nettopp av de årsakene du nevner.

Det er ikke lett å få til ro. Jeg mente at det ikke må stå tv, radio, musikk på som kan forstyrre. Men her også var det vanskelig med minstemor som svimset rundt og forstyrret broren hele tiden.

Det hjalp litt at jeg satte i gang henne også med "lekser". Da var det ihverfall stille en liten stund.

"Innimellom har jeg lurt på om det kan være en ide å bare sende ho på skolen med halvgjorte lekser ei uke eller to, så får ho kjenne litt på det selv at det faktisk er lurt å få de gjort. Tror jeg kunne fått lærer med på den"

Det er kanskje ikke så dumt. Jeg tenkte på det jeg også mange ganger, men jeg hadde ikke samvittighet til det.

"Hadde en periode for et par år siden at de største var så trege på morran at vi stadig ikke rakk bussen. Da avtalte jeg med lærer at jeg rett og slett ikke skulle kjøre de på skolen en dag og heller ikke sende med melding dagen etter. Da måtte de forklare selv for lærer at de hadde vært så trege. Den satt den, det skal jeg love deg. De er ennå raske og effektive om morran :-)"

Det var lurt.

Jeg har tenkt mange ganger at det er godt ikke alle barna mine er like. Hos de andre 2 så går leksene som en lek. Hun eldste har alltid vært selvgående og hun yngste på 7 kan jeg bare sette i gang og hun er ferdig i løpet av kort tid. Det eneste jeg må bruke litt tid på der er 15-20 min. lesing hver dag.

Nå får jeg nesten dårlig samvittighet over at jeg bare klager på den mellomste hele tiden, men det skal sies at han har utviklet seg veldig i postiv retning.

Den eneste trøsten jeg kan gi deg er at det du er midt oppe i nå plutselig er mye bedre, veldig mye raskere enn du tror.

Jeg synes ikke det er lenge siden jeg var der du er. Plutselig er ungene store og alt er så mye lettere. Vel, jeg har en 7-åring enda da, men jeg føler allerede nå at det blir enklere med henne enn med broren.

"Akkurat det med ro rundt er ikke så veldig lett i et hus med flere barn :-) Men jeg skjønner helt klart poenget! Jeg har prøvd at ho sitter på rommet sitt og gjør lekser, men da må jeg sitte der konstant i flere timer. Ho kan sitte med pennen i hånden og titte i lufta en halv time om gangen :-))))) Jeg synes ikke det er helt riktig ovenfor de andre to unga at jeg sitter der inne fra 15-18 hver dag heller liksom. De to andre trenger også en voksen rundt seg og litt hjelp til lekser, iallefall 6 åringen"

Jeg vet akkurat hva du mener. Jeg foretrakk også at sønnen vår satt i stua da han var yngre, nettopp av de årsakene du nevner.

Det er ikke lett å få til ro. Jeg mente at det ikke må stå tv, radio, musikk på som kan forstyrre. Men her også var det vanskelig med minstemor som svimset rundt og forstyrret broren hele tiden.

Det hjalp litt at jeg satte i gang henne også med "lekser". Da var det ihverfall stille en liten stund.

"Innimellom har jeg lurt på om det kan være en ide å bare sende ho på skolen med halvgjorte lekser ei uke eller to, så får ho kjenne litt på det selv at det faktisk er lurt å få de gjort. Tror jeg kunne fått lærer med på den"

Det er kanskje ikke så dumt. Jeg tenkte på det jeg også mange ganger, men jeg hadde ikke samvittighet til det.

"Hadde en periode for et par år siden at de største var så trege på morran at vi stadig ikke rakk bussen. Da avtalte jeg med lærer at jeg rett og slett ikke skulle kjøre de på skolen en dag og heller ikke sende med melding dagen etter. Da måtte de forklare selv for lærer at de hadde vært så trege. Den satt den, det skal jeg love deg. De er ennå raske og effektive om morran :-)"

Det var lurt.

Jeg har tenkt mange ganger at det er godt ikke alle barna mine er like. Hos de andre 2 så går leksene som en lek. Hun eldste har alltid vært selvgående og hun yngste på 7 kan jeg bare sette i gang og hun er ferdig i løpet av kort tid. Det eneste jeg må bruke litt tid på der er 15-20 min. lesing hver dag.

Nå får jeg nesten dårlig samvittighet over at jeg bare klager på den mellomste hele tiden, men det skal sies at han har utviklet seg veldig i postiv retning.

Den eneste trøsten jeg kan gi deg er at det du er midt oppe i nå plutselig er mye bedre, veldig mye raskere enn du tror.

Jeg synes ikke det er lenge siden jeg var der du er. Plutselig er ungene store og alt er så mye lettere. Vel, jeg har en 7-åring enda da, men jeg føler allerede nå at det blir enklere med henne enn med broren.

Kan ikke du også lære deg å sette opp sitater, da blir det mer leselig?

Det er den enkeltapostrofen som på mange tastaturer er til høyre for Æ, kanskje sammen med *. To ganger foran og to ganger bak teksten.

Kan ikke du også lære deg å sette opp sitater, da blir det mer leselig?

Det er den enkeltapostrofen som på mange tastaturer er til høyre for Æ, kanskje sammen med *. To ganger foran og to ganger bak teksten.

'' Kan ikke du også lære deg å sette opp sitater, da blir det mer leselig?''

Du mener disse " " " " " "?

Annonse

Det som sjokkerer meg mest er hvordan du beskriver din datter. Ulidelig treg, sutrende og du blir sprø av henne. Du lurer på hvorfor hun "gidder" dette. Skulle tro du snakket om en voksen person her. Du minner meg om mødrene man ser i Nanny 911.

Har du noengang tenkt på at å bruke tv'n og datamaskinen som barnevakt kan være årsaken til at din datter er så ukonsentrert hjemme? Hvis du har gjort det da...

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal overse det meste en stund. La ho gjøre det ho rekker og heller få kjenne litt på hvor flaut det er å ikke ha gjort leksene skikkelig. Etter avtale med lærer selvfølgelig. Får kanskje ta det i en periode hvor det ikke er så mye nytt de skal lære, så ikke ho blir liggende bakpå :-)

Ja la henne seile sin egen sjø, hun er jo gammel nok til å forstå konsekvensene nå...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...