alwaysme Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det kan du jo ikke ha gjort, ettersom dine sitater ikke kommer i en slik sitatboks ''slik som dette'' Aha, der lærte jeg også noe nytt!! Tusen takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kanskje hun har konsentrasjonsvansker, og blir sliten etter å ha strevd for å henge med på skolen? Lekserutiner er veldig viktig, vi har en ukonsentrert gutt, og det er bedring iår i forhold til de foregående år. Ta en prat med lærerne for å legge opp løpet fremover. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kanskje hun har konsentrasjonsvansker, og blir sliten etter å ha strevd for å henge med på skolen? Lekserutiner er veldig viktig, vi har en ukonsentrert gutt, og det er bedring iår i forhold til de foregående år. Ta en prat med lærerne for å legge opp løpet fremover. Lykke til :-) Godt poeng! Og hva med kostholdet? Spiser hun frokost, lunsj og middag før hun setter seg til med leksene? Kanskje hun er dehydrert og sulten. Ikke det beste utgangspunktet for å greie å konsentrere seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ja, jeg har observert at du har brukt den doble. Og nå klarte jeg ikke la være lenger :-) Noen gamle folk bruker lang tid på å lære nye ting;o) Har de først lært seg noe, så skal det være slik. Det er det samme når jeg kjører bil det. Nytter ikke å komme å fortelle meg at det finnes raskere og enklere veier å kjøre:-) Men fint at jeg lærte meg dette da. Blir mer oversiktelig,så takk skal du ha:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Å, som jeg kjenner meg igjen fra da sønnen var yngre. Hele kvelden gikk med på lekser. Jeg har desverre ikke noe godt råd å gi annet en at det må være mest mulig ro i rundt. Minst mulig lyder som tar konsentrasjonen vekk. Min erfaring var også at leksene gikk raskere hvis jeg satt ved siden og passet på. Det krever tålmodighet. Det har blitt mye bedre med årene her, men jeg må stadig stikke hodet inn og sjekke at han ikke lurer seg til å slå på pc`en når han gjør lekser. Slik som du har hatt det med sønnen din har jeg det nå. Alt går så mye greiere om jeg sitter og passer på. Jeg pleier å ha laptopen med meg slik at jeg har noe å holde på mens han arbeider. Han lar seg veldig lett distrahere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Godt poeng! Og hva med kostholdet? Spiser hun frokost, lunsj og middag før hun setter seg til med leksene? Kanskje hun er dehydrert og sulten. Ikke det beste utgangspunktet for å greie å konsentrere seg. Ikke noe problem med maten iallefall. Ho begynner lekser kl 15. Ho spiser en god frokost, spiser godt på skolen når kl er 11, er hjemme ca 12.45 og spiser godt da med en gang ho kommer hjem. Går ca en halvtime tur hjem fra bussen så frisk luft har ho også fått :-) Jeg tror egentlig vi rett og slett har kommet inn i en litt ond sirkel og at det har blitt en liten maktkamp ut av dette jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Ja la henne seile sin egen sjø, hun er jo gammel nok til å forstå konsekvensene nå... Og med en stund mener jeg ei uke, og da i samråd med lærer, i en periode der det ikke er så mye nytt å lære så ho ikke blir liggende bakpå.......som jeg har skrevet noen innlegg lenger ned her. Og virker det som jeg lar henne seile sin egen sjø, når jeg sitter de fleste ettermiddager og kvelder sammen med ho så ho skal få gjort leksene???????????? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Slik som du har hatt det med sønnen din har jeg det nå. Alt går så mye greiere om jeg sitter og passer på. Jeg pleier å ha laptopen med meg slik at jeg har noe å holde på mens han arbeider. Han lar seg veldig lett distrahere. Det er ikke dol du er på da, regner jeg med:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er ikke dol du er på da, regner jeg med:-) ''Det er ikke dol du er på da, regner jeg med:-)'' Aldri!!! Du trodde vel ikke det? *Plystre* ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vera_m_n Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Bare glem hele greia, ikke gidd å følge opp. Så lenge hun er ganske faglig flink er det ikke noe problem. Lekser er ikke viktige før hun kommer på ungdomsskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 ''Det er ikke dol du er på da, regner jeg med:-)'' Aldri!!! Du trodde vel ikke det? *Plystre* ;o) He he, jeg tør ikke dole så ungene kan se hva jeg skriver:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Det som sjokkerer meg mest er hvordan du beskriver din datter. Ulidelig treg, sutrende og du blir sprø av henne. Du lurer på hvorfor hun "gidder" dette. Skulle tro du snakket om en voksen person her. Du minner meg om mødrene man ser i Nanny 911. Har du noengang tenkt på at å bruke tv'n og datamaskinen som barnevakt kan være årsaken til at din datter er så ukonsentrert hjemme? Hvis du har gjort det da... Ulidelig treg- Ja det er ho når ho skal gjøre lekser, ho soser bort masse tid. Blir sprø av henne- Ja akkurat i den situasjonen blir jeg litt sprø, ja. Etter 12 timer leksehjelp på en av unga i uka, da blir jeg litt sprø jeg, og en smule stresset :-) De andre to trenger meg også litt..... Sutrete- ja i den situasjonen sitter ho kanskje halvparten av tiden og sutrer fordi ho må gjøre lekser når de andre er ute og leker og har det gøy. Ho sutrer - skal jeg da når jeg forklarer hvordan det er si at ho traller og synger????? Skjønner ikke hvorfor ho gidder- Ja, ho vet selv at ho ikke rekker å leke den dagen i det hele tatt når ho sitter der og ikke gjør leksa. Lekser først og lek etterpå. Når ho bruker 3 timer på leksene, blir det minimalt med lek. Det vet ho veldig godt. Det er nesten rett fra lekser til natta. Jeg skjønner ikke hvorfor ho gidder det når ho vet og har erfart over lengre tid at det blir lite lek og lite kos. Bruke tv som barnevakt- Det gidder jeg ikke kommentere en gang. Bare lurer litt på hvor du fikk det fra i innlegget mitt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 He he, jeg tør ikke dole så ungene kan se hva jeg skriver:-) Jeg har laptopen slik at han umulig kan se hva jeg holder på med. Jeg tror ikke han er så interessert i mine skriverier, men tenåringen ville nok lest alt med stor interesse 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Bare glem hele greia, ikke gidd å følge opp. Så lenge hun er ganske faglig flink er det ikke noe problem. Lekser er ikke viktige før hun kommer på ungdomsskolen. Ehh, hva??? Tror nok det er greit å ha greie rutiner på lekser før ungdomsskolen...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 WOW, gratulerer! 'WOW, gratulerer!'' sånn tru? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 WOW, gratulerer! ''WOW, gratulerer!'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 ''WOW, gratulerer!'' Sånn var det :-)))))))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vera_m_n Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ehh, hva??? Tror nok det er greit å ha greie rutiner på lekser før ungdomsskolen...... Jeg vet jeg provoserer litt nå, kommer med litt ekstreme holdninger for å få frem et poeng. Men i den alderen datteren din er i så tror jeg ikke lekser er så viktig. Det er mye viktigere at hun leser for moro skyld, at du snakker med henne om interessante ting, at du kanskje tar henne med på museum teater og lignende. Det gjorde mine foreldre, tror aldri jeg gjorde lekser på barneskolen. Etterhvert fikk jeg en indre motivasjon til å gjøre det bra, det førte til at jeg gikk ut av ungdomsskolen og vgs med gode resultater. I dag studerer jeg realfag også med gode resultater. Tror ikke det betydde noe fra eller til om jeg gjorde lekser på barneskolen. Det er mye viktigere at du får datteren din til å se på læring som noe gøy i seg selv, så kommer resten av seg selv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg vet jeg provoserer litt nå, kommer med litt ekstreme holdninger for å få frem et poeng. Men i den alderen datteren din er i så tror jeg ikke lekser er så viktig. Det er mye viktigere at hun leser for moro skyld, at du snakker med henne om interessante ting, at du kanskje tar henne med på museum teater og lignende. Det gjorde mine foreldre, tror aldri jeg gjorde lekser på barneskolen. Etterhvert fikk jeg en indre motivasjon til å gjøre det bra, det førte til at jeg gikk ut av ungdomsskolen og vgs med gode resultater. I dag studerer jeg realfag også med gode resultater. Tror ikke det betydde noe fra eller til om jeg gjorde lekser på barneskolen. Det er mye viktigere at du får datteren din til å se på læring som noe gøy i seg selv, så kommer resten av seg selv... Er vel enig i en del av det du skriver. Det skal være gøy å lære, og leksene er jo ikke akkurat motiverende ettersom de er repetisjoner av det de har drevet med tidligere på dagen. Men jeg synes egentlig at unga bare skal gjøre leksene sine jeg, det er liksom bare sånn det er. Og ikke tror jeg det ville vært særlig populært på skolen om de ikke ble gjort heller :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Kanskje hun har konsentrasjonsvansker, og blir sliten etter å ha strevd for å henge med på skolen? Lekserutiner er veldig viktig, vi har en ukonsentrert gutt, og det er bedring iår i forhold til de foregående år. Ta en prat med lærerne for å legge opp løpet fremover. Lykke til :-) Vi har rutiner på når leksene skal gjøres blandt annet. De starter kl 15, da har ho god tid før leksene til å komme seg hjem og spise. Da har ho også egentlig plenty med tid til å få gjort leksene før middag og fritidsaktiviteter. På en vanlig leksedag er det 1-2 sider med lesing og tilhørende spørsmål, en side i matte og noen gloser eller øveord til diktat som skal gjøres. Det er jo nesten ingenting. Men når sant skal sies kunne ikke jeg heller hatt hjemmekontor..........hadde vært alt for mange andre ting jeg ville gjøre og jeg ville ikke vært strukturert nok :-) Forslag til rutiner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.