Gå til innhold

Jente 9 år, ulidelig treg med lekser


Anbefalte innlegg

Den eneste gangen min gjør lekser uten problemer er hvis han spiser middag først og så gjør lekser. Han er utslitt etter en skoledag så han starter ikke før klokka er 18.

Dattera mi var som du sier ulidelig treg, hundre ting hun skulle gjøre mens hun gjorde lekser

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • waxo

    21

  • Dorthe

    5

  • AneM1365380603

    5

  • laban

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet jeg provoserer litt nå, kommer med litt ekstreme holdninger for å få frem et poeng. Men i den alderen datteren din er i så tror jeg ikke lekser er så viktig. Det er mye viktigere at hun leser for moro skyld, at du snakker med henne om interessante ting, at du kanskje tar henne med på museum teater og lignende. Det gjorde mine foreldre, tror aldri jeg gjorde lekser på barneskolen. Etterhvert fikk jeg en indre motivasjon til å gjøre det bra, det førte til at jeg gikk ut av ungdomsskolen og vgs med gode resultater. I dag studerer jeg realfag også med gode resultater. Tror ikke det betydde noe fra eller til om jeg gjorde lekser på barneskolen. Det er mye viktigere at du får datteren din til å se på læring som noe gøy i seg selv, så kommer resten av seg selv...

Hvilke lærere finner seg i det da?

Slik hadde vi det med 2. klassingen før, og det var helt forferdelig!

Til slutt satte vi oss ned og ble enige om noen "kjøreregler" for dette med lekser: Når hun kommer hjem på mandag, ser vi på hva slags lekser som må gjøre i løpet av uka. Så ser vi på ukeplanen _vår_, altså hvilke aktiviteter som skal foregå mandag-torsdag. Og til slutt blir vi enige om hvilke lekser som skal gjøres hvilke dager.

Til å begynne med valgte hun selv _når_ på ettermiddagen hun skulle gjøre dem, men nå har vi blitt enige om at det er best å ta det med èn gang etter skoleslutt. Det har blitt en veldig trivelig stund for oss begge, for da lager jeg middag mens hun gjør lekser. Må minne henne om å konsentrere seg innimellom, men nå går alt mye, mye bedre.

Håper dere finner ut av det!

Vi har lekser fra dag til dag, ingen arbeidsplan hvor vi kan ta det som passer. Det kommer neste år tror jeg. Så de leksene som står oppført må gjøres den dagen.

Leksene begynner vi med kl 15, og det er jo greit nok. Ho setter seg til med bøkene, men blir liksom aldri ferdig :-)

Hvordan få ho til å skjønne at det er mye bedre for ho selv at ho gjør de raskt og effektiv? da får ho jo masse tid til å gjøre akkurat det ho vil. Ho sitter jo selv hver dag og er lei fordi ho ikke får leke når de andre går fra leksebordet. Blir sur og synes det er urettferdig at de får leke :-) De er raske da, bruker maks et kvarter på leksene hver dag.

Den eneste gangen min gjør lekser uten problemer er hvis han spiser middag først og så gjør lekser. Han er utslitt etter en skoledag så han starter ikke før klokka er 18.

Dattera mi var som du sier ulidelig treg, hundre ting hun skulle gjøre mens hun gjorde lekser

Skal vi begynne så sent må vi kutte alle fritidsaktiviteter :-) De begynner kl 18 :-)

Ho er hjemme før kl 13 og spiser godt før ho skal gjøre leksene. Har ikke SFO, og ho virker absolutt ikke sliten heller når ho kommer hjem.

AneM1365380603

Vi har lekser fra dag til dag, ingen arbeidsplan hvor vi kan ta det som passer. Det kommer neste år tror jeg. Så de leksene som står oppført må gjøres den dagen.

Leksene begynner vi med kl 15, og det er jo greit nok. Ho setter seg til med bøkene, men blir liksom aldri ferdig :-)

Hvordan få ho til å skjønne at det er mye bedre for ho selv at ho gjør de raskt og effektiv? da får ho jo masse tid til å gjøre akkurat det ho vil. Ho sitter jo selv hver dag og er lei fordi ho ikke får leke når de andre går fra leksebordet. Blir sur og synes det er urettferdig at de får leke :-) De er raske da, bruker maks et kvarter på leksene hver dag.

Sønnen min gjorde også lekser tidlig før, men det ble enda mer negativt for han i og med at han gikk glipp av lek med venner. Jeg synes det går langt bedre nå som han tar dem kl 1900. Da er i tillegg minstesøster i seng, så jeg kan konsentrere meg om bare han.

Vi har lekser fra dag til dag, ingen arbeidsplan hvor vi kan ta det som passer. Det kommer neste år tror jeg. Så de leksene som står oppført må gjøres den dagen.

Leksene begynner vi med kl 15, og det er jo greit nok. Ho setter seg til med bøkene, men blir liksom aldri ferdig :-)

Hvordan få ho til å skjønne at det er mye bedre for ho selv at ho gjør de raskt og effektiv? da får ho jo masse tid til å gjøre akkurat det ho vil. Ho sitter jo selv hver dag og er lei fordi ho ikke får leke når de andre går fra leksebordet. Blir sur og synes det er urettferdig at de får leke :-) De er raske da, bruker maks et kvarter på leksene hver dag.

Har du prøvd å legge ei klokke åpent foran henne? Oppmuntre henne til å jobbe så raskt at når klokka er ......., så er matteleksa ferdig og når klokka er .........., så er alle leksene ferdige og hun kan gå ut/leke etc.

De første gangene sitter du sammen med henne, oppmuntrer og hjelper til med å skrive, lese etc. Senere gjør du små "ærender" og sier du kommer tilbake når hun har gjort oppgavene fram til _dit_ (da kan hun rope på deg).

Forhåpentligvis lærer hun seg da å konsentrere seg såpass at hun kan sitte alene i lengre og lengre perioder.

Annonse

Sønnen min gjorde også lekser tidlig før, men det ble enda mer negativt for han i og med at han gikk glipp av lek med venner. Jeg synes det går langt bedre nå som han tar dem kl 1900. Da er i tillegg minstesøster i seng, så jeg kan konsentrere meg om bare han.

Det passer rett og slett ikke inn i systemet her, ikke hvis jeg skal være i nærheten. De fleste dager er en eller annen av unga på en eller annen aktivitet etter kl 18. Da er vi gjerne hjemme i 19.30 tiden og jeg må få litt kveldsmat i de. Da er kl fort 20 og jeg må få minsten i seng. Han er bare 6 og trenger å legge seg da. kl blir veldig raskt 20.15-20.30 før jeg er klar for å hjelpe til med lekser da, og da er det bare en halvtime til ho må begynne å tenke på senga.

Vi må få leksene unna tidligere på ettermiddagen.

Har du prøvd å legge ei klokke åpent foran henne? Oppmuntre henne til å jobbe så raskt at når klokka er ......., så er matteleksa ferdig og når klokka er .........., så er alle leksene ferdige og hun kan gå ut/leke etc.

De første gangene sitter du sammen med henne, oppmuntrer og hjelper til med å skrive, lese etc. Senere gjør du små "ærender" og sier du kommer tilbake når hun har gjort oppgavene fram til _dit_ (da kan hun rope på deg).

Forhåpentligvis lærer hun seg da å konsentrere seg såpass at hun kan sitte alene i lengre og lengre perioder.

Det med kl var en god ide. Begynner å jobbe med det på mandag. Kanskje jeg er heldig og det finnes en smule konkurranseinnstingt i jenta :-)

Skal vi begynne så sent må vi kutte alle fritidsaktiviteter :-) De begynner kl 18 :-)

Ho er hjemme før kl 13 og spiser godt før ho skal gjøre leksene. Har ikke SFO, og ho virker absolutt ikke sliten heller når ho kommer hjem.

Min er utslitt den først timen etter skolentid og er utrolig grinete. Og det har han vært siden han var liten. Min går på basketball 2 ganger i uka og den er fra 16-17.30 så han rekker akkurat å spise før leksetid.

Min er utslitt den først timen etter skolentid og er utrolig grinete. Og det har han vært siden han var liten. Min går på basketball 2 ganger i uka og den er fra 16-17.30 så han rekker akkurat å spise før leksetid.

Egentlig synd ikke alle fridtidsaktiviteter begynner så tidlig for unger i småskole. Her hos oss begynner alt veldig sent.

Egentlig synd ikke alle fridtidsaktiviteter begynner så tidlig for unger i småskole. Her hos oss begynner alt veldig sent.

Her er det dårlig med fritidsaktiviteter, skolen har noe som er etter skoletid, men han er ikke interessert i verken sjakk eller kor.

Her er det dårlig med fritidsaktiviteter, skolen har noe som er etter skoletid, men han er ikke interessert i verken sjakk eller kor.

Vi har vel det meste i bygda, både håndball,fotball,svømmeklubb og diverse kampsorter,tennis........... Men det er et fryktelig press på treningstidene

Annonse

Vi har vel det meste i bygda, både håndball,fotball,svømmeklubb og diverse kampsorter,tennis........... Men det er et fryktelig press på treningstidene

Det var mye fritidsaktiviteter i indre by før, men alt er lagt ned. Fotball er det her. Klubben er lagt ned, GOI har stoppet med fritidskurs, boksingen er borte, friidrett er borte, turn er borte, ballett og dans er borte, teaterskolen ble lagt ned.

Jeg tror ikke det kommer nok unger.

Det var mye fritidsaktiviteter i indre by før, men alt er lagt ned. Fotball er det her. Klubben er lagt ned, GOI har stoppet med fritidskurs, boksingen er borte, friidrett er borte, turn er borte, ballett og dans er borte, teaterskolen ble lagt ned.

Jeg tror ikke det kommer nok unger.

Kjedelig

AneM1365380603

Det passer rett og slett ikke inn i systemet her, ikke hvis jeg skal være i nærheten. De fleste dager er en eller annen av unga på en eller annen aktivitet etter kl 18. Da er vi gjerne hjemme i 19.30 tiden og jeg må få litt kveldsmat i de. Da er kl fort 20 og jeg må få minsten i seng. Han er bare 6 og trenger å legge seg da. kl blir veldig raskt 20.15-20.30 før jeg er klar for å hjelpe til med lekser da, og da er det bare en halvtime til ho må begynne å tenke på senga.

Vi må få leksene unna tidligere på ettermiddagen.

Jeg skjønner godt det blir vanskelig. Vi har forsøkt endel varianter selv, og nå går kveldene til lekser. Det fungerer så bra her at vi skal fortsette med det til han får større rom. Da skal lekser gjøres der, mens pugginga foregår sammen med meg.

Noen ganger blir jeg sliten av at kveldene går til lekselesing, men han er heldigvis blitt mer selvstendig. Jeg synes også det er viktig at leksestunden skal være så positiv som mulig. Vi har det av og til så hyggelig at storesøster blir sjalu, og da synes jeg vi er kommet langt :o)

Gi datteren din skryt for den minste framgang. Fortell henne at hun er blitt moden og selvstendig når hun fortjener det, så går det seg kanskje til :)

Gjest ViViola

Vi har lekser fra dag til dag, ingen arbeidsplan hvor vi kan ta det som passer. Det kommer neste år tror jeg. Så de leksene som står oppført må gjøres den dagen.

Leksene begynner vi med kl 15, og det er jo greit nok. Ho setter seg til med bøkene, men blir liksom aldri ferdig :-)

Hvordan få ho til å skjønne at det er mye bedre for ho selv at ho gjør de raskt og effektiv? da får ho jo masse tid til å gjøre akkurat det ho vil. Ho sitter jo selv hver dag og er lei fordi ho ikke får leke når de andre går fra leksebordet. Blir sur og synes det er urettferdig at de får leke :-) De er raske da, bruker maks et kvarter på leksene hver dag.

Det er vel bare "the hard way" som funker. Det gjorde det her, i alle fall, for den eldste måtte sitte til hun var ferdig med det vi var enige om. Og det gikk i begynnelsen ut over både leketid og barne-tv.

Men hun har skjønt det, heldigvis.

Overse sutringen, gjenta mantraet "Du får også leke når du er ferdig med leksene" - og håpe at poenget synker inn...

Det er vel bare "the hard way" som funker. Det gjorde det her, i alle fall, for den eldste måtte sitte til hun var ferdig med det vi var enige om. Og det gikk i begynnelsen ut over både leketid og barne-tv.

Men hun har skjønt det, heldigvis.

Overse sutringen, gjenta mantraet "Du får også leke når du er ferdig med leksene" - og håpe at poenget synker inn...

Ja, det synker nok inn til slutt får man tro :-)

Egentlig synd ikke alle fridtidsaktiviteter begynner så tidlig for unger i småskole. Her hos oss begynner alt veldig sent.

Jeg ser motsatt på tidspunktet fritidsaktivitene starter på.

Synes at mange starter alt for tidlig i forhold til arbeiddagens slutt. Her får ungene bare gå på aktiviteter som starter tidligst kl 17.00. Har ikke mulighet til å komme meg hjem tidligere og kjøre de på aktiviteter.

Her løste vi det med stoppeklokke.

Stoppeklokka startes idet hun er klar til å begynne med mateleksa. Og mistes blyanten/ viskelæret/ sokken/ etc etc stoppes klokka. For den måler eksakt, effektiv arbeidstid.

Når mateleksa er ferdig, stoppes klokka, mens norskbøkene letes frem, ei kjeks spises, et toalettbesøk utføres. Og når alt er klappet og klart, startes klokka igjen.

Max effektiv leksetid er 1 time. Hvis det står igjen masse lekser etter det, skrives melding: "... klarte dessverre ikke å gjøre unna alle leksene i dag". Dette er på forhånd klargjort med skolen, om at sånn skal vi ha det.

Det hjalp her. Nå går alt så meget bedre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...