Gå til innhold

NHD - Ortomolekylær psykiatri?

Anbefalte innlegg

Gjest quacksalver

Jeg er behandler i det offentlige hjelpeapparatet. En psykiater her har delt ut info om ortomolekylær psykiatri. Jeg kan ikke si at jeg kjenner det igjen fra det jeg har lest av faglitteratur. Det ser ut for meg som en alternativ forståelsesmåte. Er det likevel anerkjent?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319683-nhd-ortomolekyl%C3%A6r-psykiatri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hylende piperenser

Det er gjort en del forskning på mat- ernæring og psykiske lidelser, så det finnes en god del empiri som kan støtte denne tenkemåten.

Klart vitaminer og mineraler har noe å si for psyken vår.

Den dagen vi mener at det ikke har det, så er jaggumeg vitenskapen gått seg vill.

Gjest Hylende piperenser

Alexander Schaff har forsket mye på dette.

Han har gitt ut en bok som du kan lese.

Forskning viser bla at massemordere i fengsler har høy grad av bly i kroppen.

Forskning der de senket sukkerinnholdet og ga mye "riktige" vitaminer og mineraler (husker ikke hvilke i farten) i ungdomsfengsel, minket den antisosiale atferden til tenåringene betraktelig.

Forskning på schizofreni viser at de som fikk store doser av sink, og tror det var b12 elns og et annet stoff, hadde MYE bedre utkom enn de som ikke gjorde det.

Så, ja. Det er empiri på dette. Men det er desverre et neglisjert felt. Enn så lenge.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alexander Schaff har forsket mye på dette.

Han har gitt ut en bok som du kan lese.

Forskning viser bla at massemordere i fengsler har høy grad av bly i kroppen.

Forskning der de senket sukkerinnholdet og ga mye "riktige" vitaminer og mineraler (husker ikke hvilke i farten) i ungdomsfengsel, minket den antisosiale atferden til tenåringene betraktelig.

Forskning på schizofreni viser at de som fikk store doser av sink, og tror det var b12 elns og et annet stoff, hadde MYE bedre utkom enn de som ikke gjorde det.

Så, ja. Det er empiri på dette. Men det er desverre et neglisjert felt. Enn så lenge.

Om en gjør et søk på denne A. Schaff i PubMed eller Google Scholar, får en ingen treff. I slike tilfeller børe være kritisk til hvilken "forskning" det dreier seg om.

Gjest Hylende piperenser

Om en gjør et søk på denne A. Schaff i PubMed eller Google Scholar, får en ingen treff. I slike tilfeller børe være kritisk til hvilken "forskning" det dreier seg om.

Jeg vet, jeg skal sjekke opp navnet når jeg får mulighet, tror jeg har skrevet det feil.

Tok det fra hodet, og så i ettertid at jeg var for rask.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...