Gjest sliter med migrene Skrevet 5. desember 2008 Skrevet 5. desember 2008 Når en lege skriver ut et annet medikament enn det faste, som i mitt tilfelle er anfallsmedisinen Maxalt, har det noe med pasienten å gjøre? Fikk den ikke pga nye regler sa de i resepsjonen, det sa de ingenting om da jeg ringte og bestilte den. Hva kan det bety da? Nå er et anfall på vei og i tillegg er jeg bekymret for om det har noe med meg å gjøre. Jeg skjønner ingenting, og jeg var dum nok til ikke å spørre. Det er kun Maxalt som virker på meg. Har du noen generell formening hva dette kan komme av? Ikke er den ifølge felleskatalogen.no utgått heller. Jeg har aldri misbrukt medisiner eller noe sånt, jeg røyker ikke eller drikker engang (Tusen takk for hjelpa!! 0 Siter
frosken Skrevet 5. desember 2008 Skrevet 5. desember 2008 Felleskatalogen angir følgende forskrivningsregler: Vilkår: 139 En hodepinekalender skal brukes ved oppstart og endring av migrenebehandling. Det skal dokumenteres i journalen at hodepinekalender er brukt. Hvis bruk av hodepinekalender ikke kan gjennomføres, må årsaken journalføres. 140 Ved oppstart og endring av behandling skal sumatriptan tabletter forsøkes først. I tillegg kan inntil 2 andre triptan-preparater forskrives samtidig. Hvert forskrevne triptan-preparat skal forsøkes ved minst 3 migreneanfall med mindre pasienten opplever uakseptable bivirkninger. Pakningsstørrelsen forskrevet skal være tilpasset antall doseringer nødvendig for utprøving. - Hvis pasienten ikke oppnår ønsket effekt eller får uakseptable bivirkninger av triptan-preparatene som er forsøkt, kan ytterligere 3 triptan-preparater forskrives samtidig. - Etter utprøving kan pasienten fortsette behandling med andre triptan-preparater enn sumatriptan tabletter kun dersom det i hodepinekalenderen er vist at: 1. De har bedre effekt og/eller mindre bivirkninger enn sumatriptan tabletter, eller 2. Sumatriptan tabletter alene ikke er tilstrekkelig for optimal anfallsbehandling. - Årsaken til behandling med andre triptan-preparater enn sumatriptan tabletter skal dokumenteres i journalen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.