Gå til innhold

Irritert på farmor

filiokus81

Anbefalte innlegg

Er jeg helt på bærtur nå, eller er jeg ilter med rette? Det lurer jeg på i dag.

Farmoren hentet storesøster (3 år) i barnehagen i dag. De har sett nisseshow, utrolig kjekt for storesøster. Lillesøster (1,5 år) er i minste laget, og var ikke med. Farmor er travel og ikke fulladet med overskudd lenger, så de (få) gangene hun finner på noe med ungene er det stort sett bare storesøster som får være med. Stort sett er det greit syns jeg, men har vel tenkt så vidt noen ganger at nå begynner minstemor etterhvert å bli såpass stor at hun kanskje kunne fått være med i blant hun også.

Men tilbake til dagen i dag. Når farmor kommer og leverer storesøster har de vært på shopping. (Det er ikke noe nytt, farmor kjøper alltid nye antrekk og dilldall til storesøster. Enda et irritasjonsmoment, og en annen diskusjon) Storesøster har fått nye sko, nye klær, ny lue, en lekehund, en disneyvarmeflaske, en liten eske med viskelær, en lommelykt og sikkert enda mer som jeg har glemt. Helt hårreisende i utgangspunktet syns jeg, men poenget er imidlertid at lillesøster (som ventet her hjemme med oss, og ikke fikk være med på nisseshow) ikke fikk NOE som HELST! Ikke en eneste bitteliten oppmerksomhet, mens storesøster vasser i nye ting. Lillesøster må se på mens farmor og storesøster pakker ut av alle posene, og får ikke røre noen ting :o(

Jeg ble så perpleks at jeg ikke sa noe der og da, men har ærlig talt lyst til å ringe bort og si min hjertens mening.

Hadde en prat med storesøster i kveld om hvor viktig det er å dele, og at det ikke er noe kjekt for lillesøster å se alle de nye tingene om ikke hun også får leke med dem.

Skjønner ikke at det er mulig en gang jeg. Skikkelig harm på minstas vegne nå. Neste gang tror jeg jeg foreslår at hun finner på noe med bare henne hvis hun bare orker en av dem, det har foreløpig aldri skjedd nemlig.

*arg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• filiokus81

12

• Lotte :o)

5

• morsan

4

• PieLill

4

Mest aktive i denne tråden

Det skjønner jeg godt. Farmor burde skjønne at dette er helt på trynet og ta en egen shoppingtur med lillesøster. Hvis hun ikke skjønner det av seg selv må dere gjøre henne oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt. Farmor burde skjønne at dette er helt på trynet og ta en egen shoppingtur med lillesøster. Hvis hun ikke skjønner det av seg selv må dere gjøre henne oppmerksom på det.

Takk, det var i grunnen det jeg ville høre :o) Greit at hun bare er 18 mnd, men hun blir jo større hun også selv om hun alltid vil være minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svigermora

Det er fint at du prøver å få storesøster til å forstå at dette ikke er riktig. Jeg er selv farmor til to jenter og har alltid prøvd å gi dem likeverdig, samme hva jeg gir dem. Jeg hadde aldri tatt med et barnebarn ut på shopping uten å høre med mamma/pappa om det var greit først. Jeg syns denne farmora er svært ubetenksom! Prøv å snakke med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke sunt for noen av dem. Kutt ut all kontakt med farmor. Hun er ond, og gudene vet hvorfor hun gjør slik forskjell.

Det var vel litt drøyt da... Man kan da ikke springe fra alle problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, det var i grunnen det jeg ville høre :o) Greit at hun bare er 18 mnd, men hun blir jo større hun også selv om hun alltid vil være minst.

''Greit at hun bare er 18 mnd, men hun blir jo større hun også...''

Det der er noe av et dårligste argumentet jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Et barn på 18 mnd skjønner absolutt ingenting av shoppingturer og slikt å i mine øyne er det helt galt å henge ut farmor fordi hun prioriterer storesøster. Jeg er sikker på at lillesøster får være med når hun blir stor nok. Du er heldig som har en farmor som tar med barnebarn på slikt, vær glad for det. La dem kose seg på tur uten å snu det til at hun har vonde hensikter. Veslas tur kommer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn på 18 mnd skjønner absolutt ingenting av shoppingturer og slikt å i mine øyne er det helt galt å henge ut farmor fordi hun prioriterer storesøster. Jeg er sikker på at lillesøster får være med når hun blir stor nok. Du er heldig som har en farmor som tar med barnebarn på slikt, vær glad for det. La dem kose seg på tur uten å snu det til at hun har vonde hensikter. Veslas tur kommer nok.

Greit nok at en 18 mnd unge ikke skjønner noe av shopping, men når storesøster får masse leker og de lager det til den stasen å pakke ut alt dette foran lillesøster som ikke får noen ting..... En på 18 mnd skjønner da såpass!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håper dere greier å si ifra

Vi har vært i litt samme situasjon, men da var det ikke våre to barn det gjalt. Snarere at det eldste barnebarnet (vår niese, to år eldre enn vår datter) alltid var den som fikk være med på besøk, på handletur, på cafe, på hyttetur, på kino osv. Og hun vil jo alltid være eldst... Nå har det gått såpass lang tid at hun og bestemoren har fått et langt nærere forhold til det eldste barnebarnet, i og med at de har hatt så veldig mye tid sammen. Og da blir det bare mer forskjellsbehandling, for hun er naturlig nok den som er mest fortrolig med bestemor nå.

Det kan jo selvsagt jevne seg ut, men det er ingen selvfølge. Med visse unntak vil det eldste barnet være enklest å ta med seg. (Da vår var avhengig av puppen kunne det andre barnebarnet overnatte, da vår hadde sluttet med pupp kunne det andre å snakke osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en 18 mnd unge ikke skjønner noe av shopping, men når storesøster får masse leker og de lager det til den stasen å pakke ut alt dette foran lillesøster som ikke får noen ting..... En på 18 mnd skjønner da såpass!!!

Enig med deg! De fleste unger på 18 mnd skjønner ganske mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Greit at hun bare er 18 mnd, men hun blir jo større hun også...''

Det der er noe av et dårligste argumentet jeg vet om.

Men tror du ikke farmor syns storesøster var stor og enkel å ha med å gjøre da hun var 18 mnd?

Har selv ei svigermor som bare "ser" eldstemann, men da hun var like liten som minsta er nå var hun jaggu stor nok fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke farmor syns storesøster var stor og enkel å ha med å gjøre da hun var 18 mnd?

Har selv ei svigermor som bare "ser" eldstemann, men da hun var like liten som minsta er nå var hun jaggu stor nok fordet.

''Men tror du ikke farmor syns storesøster var stor og enkel å ha med å gjøre da hun var 18 mnd?''

Det vet jeg ingen ting om, og ikke synes jeg det er så relevant heller. Lillesøster bryr seg garantert ikke om hva som har skjedd før hun ble født.

Jeg ser for meg at både storesøster og farmor fikk mye mer ut av både nisseshow og hverandres selskap siden lillesøster ikke var med. Lillesøster forstår ikke hva som foregår. Så da er det egentlig bare svigerdatters følelser det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forstå at farmor ikke orker å ha med begge og at hun synes det er slitsomt å ha den minste alene foreløpig. Med litt forsiktig påtrykk kan dette ordne seg når begge blir større.

Det jeg absolutt ikke forstår, er at hun ikke tenker på at de burde kjøpe noe til lillesøsteren også. Jeg synes også det er helt vilt å gjøre mye utav oppakkingen og framvisninten rett foran nesa hennes.

Forøvrig skjønner jeg pgså godt at du synes det er irriterende at hun prøver å gjøre dilleshopping til en vanlig aktivitet dem imellom. Men det er en sånn typisk ting man forsøker å bite i seg for å bevare det gode forholdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært din mor som hadde handlet masse klær og stæsj til ungen, så hadde du kanskje sett på det som hyggelig og penger spart? Likeledes at hun var med på nisseshow = du fikk alenetid sammen med minsta. Hva skal en 18 mnd-unge på show? Hun på 18 mnd arver sikkert mye etter hun største.

Du får lære ungen å si "min tur" til farmor. Det bør løse det meste. Men jeg synes at hun minste er veldig ung enda, og skjønner ikke at dette er noe stort problem ennå?

Hvis du synes det er ille, kan du ha noe på luringa til minsta, neste gang farmor dukker opp. Da bør farmor ta hintet.

Men selvfølgelig, svigers er de man blir lettest sure på. Tenk litt på at det er vanskelig å behage svigerdøtre. ;-)

Men å si din hjertens mening om dette, er urutinert. Det ene ordet har lett for å ta det andre, og det er forferdelig dumt. Hvis dette skal taes opp, er det din manns jobb. Tenk langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Sitat: "Jeg ble så perpleks at jeg ikke sa noe der og da, men har ærlig talt lyst til å ringe bort og si min hjertens mening."

Ikke gjør det.

Farmor har sikkert gjort alt i beste mening, men bare vært litt tankeløs og glemt minstemor, i gleden over å kunne kjøpe ting til storesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med laban under her.

Man må ha forståelse for at bestemødre kan synes det er mye å ta seg av to veldig små barn.

Jeg kunne se på dette fra sidelinjen med mine søstre og deres barn - den ene lot mormor få gjøre ting med ett og ett barn, for å knytte seg nærmere til det barnet og samtidig ha en mer "overkommelig" oppgave. Den andre søsteren min var veldig opptatt av at mormor måtte ta begge på én gang, ellers ble det "urettferdig", og dessuten var det ingen avlastning for søsteren min om hun fortsatt måtte passe det ene barnet selv...

Fra sidelinja kunne jeg se at mormor noen ganger syntes det ble litt mye med to små barn på én gang - det er noe helt annet når de blir litt større og lettere å passe på, ikke trenger så mye hjelp til alt osv.

Men man trenger jo ikke vente til yngstebarnet blir så stort at hun orker begge på én gang - hva med å foreslå at hun kan ta med yngstejenta alene noen ganger? Hun tok kanskje med eldstejenta på tur da hun var 18 måneder også?

Jeg synes du også kan si fra på en pen måte at hun burde ikke foreta full oppakking i lillesøsters påsyn, og helst kjøpe noe til henne også. Det er virkelig overraskende at farmor ikke skjønner dette selv, og jeg skjønner godt ønsket ditt om å sette henne på plass! Likevel vil jeg råde deg til å si det mest mulig forsiktig. For dere er tross alt heldige som har en farmor som tar med seg barn på slike opplegg - det er ikke alle av oss som er i nærheten engang av å ha det slik...;-)

Farmor mener det jo bare godt, så hun trenger ikke kjeft men forsiktig korrigering og "hjelp" til å komme på rett kjøl, slik at dere alle kan ha glede av henne i mange år framover! :-)

En eksplosjon kan få henne til å tenke at det er deg og dine følelser som er problemet, og hun kan ende opp med å trekke seg litt for langt unna av frykt for å tråkke deg på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228556828' post='4032600]

Hadde det vært din mor som hadde handlet masse klær og stæsj til ungen, så hadde du kanskje sett på det som hyggelig og penger spart? Likeledes at hun var med på nisseshow = du fikk alenetid sammen med minsta. Hva skal en 18 mnd-unge på show? Hun på 18 mnd arver sikkert mye etter hun største.

Du får lære ungen å si "min tur" til farmor. Det bør løse det meste. Men jeg synes at hun minste er veldig ung enda, og skjønner ikke at dette er noe stort problem ennå?

Hvis du synes det er ille, kan du ha noe på luringa til minsta, neste gang farmor dukker opp. Da bør farmor ta hintet.

Men selvfølgelig, svigers er de man blir lettest sure på. Tenk litt på at det er vanskelig å behage svigerdøtre. ;-)

Men å si din hjertens mening om dette, er urutinert. Det ene ordet har lett for å ta det andre, og det er forferdelig dumt. Hvis dette skal taes opp, er det din manns jobb. Tenk langsiktig.

''Men selvfølgelig, svigers er de man blir lettest sure på. Tenk litt på at det er vanskelig å behage svigerdøtre. ;-)''

*he he* snat nok! :-) Tenker litt på det innimellom når jeg leser innlegg på dol om svigermødre/farmødre... Jeg burde få koblet junior sammen med datteren til Arve Juritzen, for da slipper jeg å konkurrere med en mormor om hvem som er den beste bestemoren...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min mor tar vanligvis bare det ene barnet med seg, og det synes store og små er helt greit. Hun er ingen ungdom lenger, og spesielt en sånn liten kan slite ut hvem som helst. Vi har pleid å vente med å sende små med henne til de forstår hva det innebærer, at de kan glede seg til noen timer med bestemor. De små har hun vært mye med her hos oss.

Det hender hun kjøper noe til den som er med, og det godtar de andre. De vet at neste gang er det deres tur, og at det går opp i opp totalt sett.

Jeg synes likevel det var litt ubetenksomt at den eldste hos deg kom hjem med så mye uten at den minste fikk noe som helst.

Jeg ville ikke sagt noe før den minste ble litt større. Dere legger tydelig merke til hvis noen synes noe er urettferdig. Jeg tror farmor da skjønner at den minste også trenger tid med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Skjønner godt at du er irritert! Dette er jo ikke serlig hyggelig. Skjønner ikke at farmor kan stå der å pakke opp alle tingene rett forran nesa på lillesøster!

Greit at lillesøster er for liten til å være med på nisseshow og shopping. Men hun kunne i det minste fått en liten ting hun også. I alle fall når storesøster fikk så mye.

Men det kan jo hende at farmor tror at lillesøster er såpass liten at hun ikke skjønner at storesøster har fått så mange ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...