Lotte :o) Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 ''Men selvfølgelig, svigers er de man blir lettest sure på. Tenk litt på at det er vanskelig å behage svigerdøtre. ;-)'' *he he* snat nok! :-) Tenker litt på det innimellom når jeg leser innlegg på dol om svigermødre/farmødre... Jeg burde få koblet junior sammen med datteren til Arve Juritzen, for da slipper jeg å konkurrere med en mormor om hvem som er den beste bestemoren...;-) Hehe! Kanskje jeg må komme deg i forkjøpet å arrangere et ekteskap - tanken der var god! ;-) Evt. må snuppa her og junior hos deg spleises - da må det jo bare bli fryd og gammen *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228556828' post='4032600] Hadde det vært din mor som hadde handlet masse klær og stæsj til ungen, så hadde du kanskje sett på det som hyggelig og penger spart? Likeledes at hun var med på nisseshow = du fikk alenetid sammen med minsta. Hva skal en 18 mnd-unge på show? Hun på 18 mnd arver sikkert mye etter hun største. Du får lære ungen å si "min tur" til farmor. Det bør løse det meste. Men jeg synes at hun minste er veldig ung enda, og skjønner ikke at dette er noe stort problem ennå? Hvis du synes det er ille, kan du ha noe på luringa til minsta, neste gang farmor dukker opp. Da bør farmor ta hintet. Men selvfølgelig, svigers er de man blir lettest sure på. Tenk litt på at det er vanskelig å behage svigerdøtre. ;-) Men å si din hjertens mening om dette, er urutinert. Det ene ordet har lett for å ta det andre, og det er forferdelig dumt. Hvis dette skal taes opp, er det din manns jobb. Tenk langsiktig. "Min tur". Genial løsning, det får nok farmor til å tenke seg om litt, og huske at det er to "store" jenter, ikke bare en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228563434' post='4032638] Hehe! Kanskje jeg må komme deg i forkjøpet å arrangere et ekteskap - tanken der var god! ;-) Evt. må snuppa her og junior hos deg spleises - da må det jo bare bli fryd og gammen *s* Ja, arrangert ekteskap fremstår som mer og mer forlokkende;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ja, arrangert ekteskap fremstår som mer og mer forlokkende;-) Fram til nå har arrangerte ekteskap vært veldig undervurdert ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228566924' post='4032680] Fram til nå har arrangerte ekteskap vært veldig undervurdert ;-) Absolutt! Man kan overhodet ikke sammenligne det med slik det var for vår generasjon;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Absolutt! Man kan overhodet ikke sammenligne det med slik det var for vår generasjon;-) Vi vil jo helt klart det best for alle parter! *s* Spørs bare hvem som blir _mest_ fornøyde, hehe ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det er positivt at hun vil gjøre ting med barna. Men det blir fullstendig feil å bare gi til den ene. Og særlig når det gjøres så åpenlyst foran den andre. Kan hende har ikke farmor oppdaget at den andre har blitt stor nok i massevis til å skjønne hva hun går glipp av. Kanskje en idé å la pappa ta den samtalen med moren sin. For det kan selvsagt ikke fortsette slik. Ellers er jeg stor tilhenger av at besteforeldre tar et barn av gangen. Barebarn og besteforeldre skal nytes. To på en gang blir kanskje bare pes for alle parter. Men man må sørge for at det over tid, blir jevn fordeling. Og selvsagt at om man kommer hjem med masse nyinnkjøpt, er det like mye til både den som har vært med og den som har vært hjemme. Det er bedre at de ingen av dem får enn en slik skjevfordeling. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Et barn på 18 mnd skjønner absolutt ingenting av shoppingturer og slikt å i mine øyne er det helt galt å henge ut farmor fordi hun prioriterer storesøster. Jeg er sikker på at lillesøster får være med når hun blir stor nok. Du er heldig som har en farmor som tar med barnebarn på slikt, vær glad for det. La dem kose seg på tur uten å snu det til at hun har vonde hensikter. Veslas tur kommer nok. ''Veslas tur kommer nok.'' Den minste vil bestandig være minst. Og om man ikke er bevisst kan det bli en stor skjevfordeling. Jeg synes mengden oppmerksomhet og gaver i dette tilfellet er så skjevfordelt at det er nødvendig å ta tak i. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Greit nok at en 18 mnd unge ikke skjønner noe av shopping, men når storesøster får masse leker og de lager det til den stasen å pakke ut alt dette foran lillesøster som ikke får noen ting..... En på 18 mnd skjønner da såpass!!! Enig. Dessuten er det ikke så lurt på sikt å vende den største til at lillesøster fint kan være salderingspost. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Takk, det var i grunnen det jeg ville høre ) Greit at hun bare er 18 mnd, men hun blir jo større hun også selv om hun alltid vil være minst. La for all del pappaen ta dette opp med sin mor. Det er den riktige veien og gå. Dessuten er du kanskje litt for sint til å klare og ta det opp mest mulig konstruktivt. Vær forsiktig med å kritisere at hun skjemmer bort barna med gaver. Besteforeldre må få lov å skjemme litt bort. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 ''Men tror du ikke farmor syns storesøster var stor og enkel å ha med å gjøre da hun var 18 mnd?'' Det vet jeg ingen ting om, og ikke synes jeg det er så relevant heller. Lillesøster bryr seg garantert ikke om hva som har skjedd før hun ble født. Jeg ser for meg at både storesøster og farmor fikk mye mer ut av både nisseshow og hverandres selskap siden lillesøster ikke var med. Lillesøster forstår ikke hva som foregår. Så da er det egentlig bare svigerdatters følelser det handler om. Nei, sånn jeg ser det handler det egentlig mest om farmors bånd til yngste barnebarn. Det blir ikke knyttet, hvis man aldri er sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 ''Men tror du ikke farmor syns storesøster var stor og enkel å ha med å gjøre da hun var 18 mnd?'' Det vet jeg ingen ting om, og ikke synes jeg det er så relevant heller. Lillesøster bryr seg garantert ikke om hva som har skjedd før hun ble født. Jeg ser for meg at både storesøster og farmor fikk mye mer ut av både nisseshow og hverandres selskap siden lillesøster ikke var med. Lillesøster forstår ikke hva som foregår. Så da er det egentlig bare svigerdatters følelser det handler om. Poenget er at alle gavene ble pakket ut rett for nesa på minstemor, som ikke fikk noenting. Det er ikke greit syns jeg. Nisseshow og shopping er hun selvsagt for liten til, det mener jo jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Greit nok at en 18 mnd unge ikke skjønner noe av shopping, men når storesøster får masse leker og de lager det til den stasen å pakke ut alt dette foran lillesøster som ikke får noen ting..... En på 18 mnd skjønner da såpass!!! Nettopp det er mitt poeng også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg kan forstå at farmor ikke orker å ha med begge og at hun synes det er slitsomt å ha den minste alene foreløpig. Med litt forsiktig påtrykk kan dette ordne seg når begge blir større. Det jeg absolutt ikke forstår, er at hun ikke tenker på at de burde kjøpe noe til lillesøsteren også. Jeg synes også det er helt vilt å gjøre mye utav oppakkingen og framvisninten rett foran nesa hennes. Forøvrig skjønner jeg pgså godt at du synes det er irriterende at hun prøver å gjøre dilleshopping til en vanlig aktivitet dem imellom. Men det er en sånn typisk ting man forsøker å bite i seg for å bevare det gode forholdet... Ja det er nettopp det. Jeg skjønner ikke at det ikke streifer henne midt i alle de hundre gavene til storesøster at kanskje lillesøster kunne få en liten ting også. Og så alt det styret når de kom inn døra, da lillesøster var kjempenysgjerring på alle posene og ikke en eneste liten ting oppi dem var til henne ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228556828' post='4032600] Hadde det vært din mor som hadde handlet masse klær og stæsj til ungen, så hadde du kanskje sett på det som hyggelig og penger spart? Likeledes at hun var med på nisseshow = du fikk alenetid sammen med minsta. Hva skal en 18 mnd-unge på show? Hun på 18 mnd arver sikkert mye etter hun største. Du får lære ungen å si "min tur" til farmor. Det bør løse det meste. Men jeg synes at hun minste er veldig ung enda, og skjønner ikke at dette er noe stort problem ennå? Hvis du synes det er ille, kan du ha noe på luringa til minsta, neste gang farmor dukker opp. Da bør farmor ta hintet. Men selvfølgelig, svigers er de man blir lettest sure på. Tenk litt på at det er vanskelig å behage svigerdøtre. ;-) Men å si din hjertens mening om dette, er urutinert. Det ene ordet har lett for å ta det andre, og det er forferdelig dumt. Hvis dette skal taes opp, er det din manns jobb. Tenk langsiktig. Poenget er ikke nisseshow og shopping, det skjønner jo jeg også at er i tidligste laget til minsta. Poenget er at storesøster får hundre gaver mens lillesøster ikke får noe som helst. Og at alle disse gavene pakkes opp rett for nesa hennes. Det syns jeg var vondt å se på, selv om hun ikke lagde så mye baluba der og da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Sitat: "Jeg ble så perpleks at jeg ikke sa noe der og da, men har ærlig talt lyst til å ringe bort og si min hjertens mening." Ikke gjør det. Farmor har sikkert gjort alt i beste mening, men bare vært litt tankeløs og glemt minstemor, i gleden over å kunne kjøpe ting til storesøster. Du har sikkert rett. Og jeg har ikke sagt noe. Men jeg syns det begynner å bli en sørgelig trend at lillesøster blir glemt og at støresøster får all oppmerksomheter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg er veldig enig med laban under her. Man må ha forståelse for at bestemødre kan synes det er mye å ta seg av to veldig små barn. Jeg kunne se på dette fra sidelinjen med mine søstre og deres barn - den ene lot mormor få gjøre ting med ett og ett barn, for å knytte seg nærmere til det barnet og samtidig ha en mer "overkommelig" oppgave. Den andre søsteren min var veldig opptatt av at mormor måtte ta begge på én gang, ellers ble det "urettferdig", og dessuten var det ingen avlastning for søsteren min om hun fortsatt måtte passe det ene barnet selv... Fra sidelinja kunne jeg se at mormor noen ganger syntes det ble litt mye med to små barn på én gang - det er noe helt annet når de blir litt større og lettere å passe på, ikke trenger så mye hjelp til alt osv. Men man trenger jo ikke vente til yngstebarnet blir så stort at hun orker begge på én gang - hva med å foreslå at hun kan ta med yngstejenta alene noen ganger? Hun tok kanskje med eldstejenta på tur da hun var 18 måneder også? Jeg synes du også kan si fra på en pen måte at hun burde ikke foreta full oppakking i lillesøsters påsyn, og helst kjøpe noe til henne også. Det er virkelig overraskende at farmor ikke skjønner dette selv, og jeg skjønner godt ønsket ditt om å sette henne på plass! Likevel vil jeg råde deg til å si det mest mulig forsiktig. For dere er tross alt heldige som har en farmor som tar med seg barn på slike opplegg - det er ikke alle av oss som er i nærheten engang av å ha det slik...;-) Farmor mener det jo bare godt, så hun trenger ikke kjeft men forsiktig korrigering og "hjelp" til å komme på rett kjøl, slik at dere alle kan ha glede av henne i mange år framover! :-) En eksplosjon kan få henne til å tenke at det er deg og dine følelser som er problemet, og hun kan ende opp med å trekke seg litt for langt unna av frykt for å tråkke deg på tærne. Takk for svar. Du har sikkert mye rett i det du skriver. Og jeg forventer absolutt ikke at hun skal ta begge med seg når hun først tilbyr seg, men det hadde vært så kjekt om hun av og til kunne tatt bare lillesøster med seg også. Både for lillesøsters del, og for at storesøster ikke får følelsen av å være favoritten - det blir ikke kjekt for søskenforholdet fremover. Og så er det jo kjekt for oss foreldre å få litt alenetid med den eldste i blant også. Jeg har ikke sagt noe enda. Jeg ender vel med å holde munn, og heller foreslå at lillesøster får være med på et eller annet neste gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Takk for svar. Du har sikkert mye rett i det du skriver. Og jeg forventer absolutt ikke at hun skal ta begge med seg når hun først tilbyr seg, men det hadde vært så kjekt om hun av og til kunne tatt bare lillesøster med seg også. Både for lillesøsters del, og for at storesøster ikke får følelsen av å være favoritten - det blir ikke kjekt for søskenforholdet fremover. Og så er det jo kjekt for oss foreldre å få litt alenetid med den eldste i blant også. Jeg har ikke sagt noe enda. Jeg ender vel med å holde munn, og heller foreslå at lillesøster får være med på et eller annet neste gang. Det er mye lettere å ha med seg en 3-åring enn en på halvannet da, så sånn sett skjønner jeg farmor godt... Men kjøpefilosofien hennes kjøper jeg ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Min mor tar vanligvis bare det ene barnet med seg, og det synes store og små er helt greit. Hun er ingen ungdom lenger, og spesielt en sånn liten kan slite ut hvem som helst. Vi har pleid å vente med å sende små med henne til de forstår hva det innebærer, at de kan glede seg til noen timer med bestemor. De små har hun vært mye med her hos oss. Det hender hun kjøper noe til den som er med, og det godtar de andre. De vet at neste gang er det deres tur, og at det går opp i opp totalt sett. Jeg synes likevel det var litt ubetenksomt at den eldste hos deg kom hjem med så mye uten at den minste fikk noe som helst. Jeg ville ikke sagt noe før den minste ble litt større. Dere legger tydelig merke til hvis noen synes noe er urettferdig. Jeg tror farmor da skjønner at den minste også trenger tid med henne. Nisseshow og shopping er minstemor for liten til enda, det er jeg helt enig i. Det var gavene som var poenget - de var overveldende mange, og ble pakket ut rett for nesa på en nysgjerrig 1,5 åring som ikke fikk noenting. At besteforeldre ikke har overskudd til flere små på en gang er helt i orden, det har jeg ingenting i mot at jentene lærer seg å forholde seg til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Skjønner godt at du er irritert! Dette er jo ikke serlig hyggelig. Skjønner ikke at farmor kan stå der å pakke opp alle tingene rett forran nesa på lillesøster! Greit at lillesøster er for liten til å være med på nisseshow og shopping. Men hun kunne i det minste fått en liten ting hun også. I alle fall når storesøster fikk så mye. Men det kan jo hende at farmor tror at lillesøster er såpass liten at hun ikke skjønner at storesøster har fått så mange ting. Takk for støtten ) Tenker det samme som deg, og håper dette ikke vedvarer i årene fremover. Tror jeg skal foreslå at farmor bare tar med seg minsta neste gang hun vil tilbringe noen timer med en av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.