Gjest Helenemor Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 HEI Vi har en datter på 6 mnd. Hun er 71 cm lang og veier 8,3 kg. (2,9 kg og 49 cm ved fødsel). Utviklingen har eksplodert kan man si når hun ble rundt 4 mnd. Fra å være liten og sped og litt treig i utvikling er hun nå langt fremme. Hun er blid, fornøyd og frisk. Spiser godt, 3 måltider med fast føde om dagen samt morsmelkerstatning. Problemet er at hun er så urolig om natten. Det begynte ved 4mnd alder med at hun gråt litt i søvne og lagde diverse lyder. Vi gjorde ingenting med det, for hun sov vidre. Men etterhvert så har det tatt seg opp kraftig. Hun gråter veldig mye og er ganske hysterisk. Det virker som hun drømmer for når jeg tar henne opp så er øynene igjen og hun ser helt borte ut. Noen ganger har hun litt rykninger og ser redd ut. Jeg prøver ikke å få kontakt, for da blir det bare værre. Jeg bare holder henne tett inntil meg og legger henne ned igjen. Men noen netter begynner hun bare på nytt og i de siste har jeg ikke greid å roe henne. Har prøvd å la henne ligge i fred og det kan virke som det funker bedre, men ikke alltid.Hun får ikke mat om natten og er ikke intresert heller, og hun ligger på vårt rom. Ikke hver natt hun holder på så ille, men hun ligger alltid og lager diverse lyder. Det gjør vi ingeting med for hun sover videre. Disse gråtetoktene er værst første halvdel av natten. Hun legger seg ca 19.00 og sover til rundt 05.00. Da våkner hun og begynner å skravle og jeg legger henne i min seng så sovner vi videre til rund 7.00. Hun sover lite om dagen, og har alltid gjort det. (ca 2 timer til sammen fordelt på 3 økter) så når kvelden kommer er hun ganske sliten. Og å holde henne oppe lenger går ikke. Jeg blir også veldig sliten av dette for hun vekker meg jo hver gang hun lager en lyd. Så jeg har tenkt å legge henne på eget rom nå. Er det sånn at hun drømmer? Kan så små babyer ha mareritt?. Kan vi gjøre noe for å hjelpe henne med dette, eller skal vi bare la henne ligge i fred?. Når hun våkner på morgenen er hun helt upåvirket og trenger ikke mere søvn enn når hun har en rolig natt, så hun er tydelig uthvilt. Men det er ikke jeg!. Har spurt på helsestasjonen, men det virket ikke som dette var et veldig kjent problem og jeg ble rådet til å prøve å la henne ligge i fred. Men jeg får jo vondt av ungen stakkar. Har tenkt på at hun vokser så fort og utviklingen også går så fort..Har dette noe med saken å gjøre? Hilsen sliten mamma 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Det første du forteller er at du har en flott jente som trives og som utvikler seg slik at hun nå er langt fremme. Den første konklusjonen er derfor at hun er frisk, og at søvnproblemet ikke har sammenheng med noe alvorlig problem. Du forteller også at hun er i fin form og godt humør om dagen og med lite søvnbehov. Da forstår vi at hun får nok søvn i løpet av natten, og at skriketoktene ikke forstyrrer henne så meget som det forstyrrer dere. Jeg er enig med deg i at hun nå bør få sitt eget rom, slik at ikke også alle smålydene hun kommer med skal forstyrre dere. Hvorfor hun gråter så mye og vanskelig lar seg trøste er det vansjkelig å vite, men drømmer eller mareritt eksisterer ikke i denne alderen. Det virker heller ikke som hun har knip i magen, eller at hun er sulten. Prøv en tid fremover å være konsekvent ved ikke å ta henne opp, hold rummet relativt mørkt, hold på henne eller snakk beroligende, slik at hun vet du er trøstende til stede. Dersom dette ikke har noen effekt i løpet av en ukes tid, kan det være grunn til å forsøke det som kalles Ferbers metode. Det består i å gå inn til barnet, berolige med noen setninger, så forlate det i noen minutter, komme tilbake og trøste igjen, så borte litt lenger, kanskje 5 minutter, så igjen trøstende ord, og igjen borte. Et barn på 6 måneder forstår hva som skjer, og regelen er at når denne metoden gjennomføres konsekvent vil det ha effekt hos de aller fleste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.