Gjest GSG Skrevet 6. desember 2008 Skrevet 6. desember 2008 Hei, jeg er en mann på 58 år, og har hatt av en stemningslidelse, ( kronisk deprimert ) etter at jeg fikk et depressivt sammenbrudd for snart i snart 30 år siden, Ble uføretrygdet for ca. 12 år siden (etter at jeg hadde gått på attføring i ca. 6 år.) med diagnosen "nevrose Depressiv " Har bare brukt antidepressive, men syntes ikke at det har gitt noe særlig effekt. Siden jeg er gift og har barn og også barnebarn nå, har det vært, og er veldig tungt å forholde seg sosialt til dem, og selvfølgelig til min kone, men det har nok etter vert, vært verst for henne å ha et forhold til meg, nettopp fordi jeg ikke har kunnet dele noen opplevelser med henne, slik jeg har fungert. Tok opp min tilstand med legen i 1999 for å få henvisning til psykiater, men kommer aldri noe lenger en til pleiere og utfylling av skjemaer, noe som jeg tror kan ha virket misvisende, fordi jeg ikke har kunnet uttrykt meg klart nok. Jeg ville ta opp "elektrosjokk" da, noe som jeg etter vert har fått mer og mer tro på, i hvertfall når det gjelder min situasjon. Men fikk bare beskjed om å øke dosen min på antidepressiva, noe jeg føler ikke er bra. Har prøvd høye doser tidligere uten resultat, og har nå tatt medisiner uavbrutt i 18 år, men har bare tatt en liten dose di siste 10 årene for å forebygge tungere depresjoner Har også prøvd å sjekke om jeg har " AD HD" men tror ikke jag har det. Den senere tiden så vurdere jeg sterkt om jeg lider av "Bi polar lidelse 2" Jeg har alltid vert veldig kreativ på det kunstneriske, før sammenbruddet. Da var jeg det en kan kalle et stemningsmenneske, hadde ingen beviste lidelser på det psykiske området på den tiden, selv om både min far og bror og søster hadde det. Jeg har jo etter vert tatt opp igjen noen kunstneriske aktiviteter, men det tok en tid, for i mange år ble det bare plikter som tok all tid å krefter av meg, siden jeg hadde skaffet meg familie. Sist jeg var hos fastlegen min, så leser han på pc-en og nevner "personlighetsforstyrrelse ? Hva har personlighetsforstyrrelse med dette å gjøre ? Enda en grunn til å få en henvendelse igjen. Og denne gang håper jeg å komme direkte til en psykiater som jeg kan snakke med. Har ikke behov å prate om noe annet en det som kan hun eller han kan gi meg den rette diagnosen, og gi meg den behandling som er best. Så spørsmålet er nå : Hvordan går jeg frem for å bli tatt på alvor med diagnose ring og behandling, uten at det går for lang tid, eller for mye tid bort ? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. desember 2008 Skrevet 6. desember 2008 Ingen bør komme så langt som til attføring og i hvert fall ikke uføretrygd uten at de er diagnostisert av en psykiater eller psykologspesialist. Det er faktisk meget sannsynlig at du kan ha en bipolar II lidelse. Mer enn halvparten av de som får diagnosen tilbakevendende depresjon har egentlig bipolar lidelse. Dårlig effekt av AD styrker dette. Du bør rediagnostiseres og evt prøve Lamictal eller Lithionit. Du bør også få prøve ECT om ikke annet virker på depresjonen din. 0 Siter
Per Pleks Skrevet 6. desember 2008 Skrevet 6. desember 2008 Det høres ut som fastlegen din har utredet/behandlet deg mangelfullt. Be instendig om henvisning til psykiater/psykiatrisk poliklinikk. Hvis legen ikke ordner dette for deg syns jeg du skal bytte fastlege. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. desember 2008 Skrevet 6. desember 2008 Ingen bør komme så langt som til attføring og i hvert fall ikke uføretrygd uten at de er diagnostisert av en psykiater eller psykologspesialist. Det er faktisk meget sannsynlig at du kan ha en bipolar II lidelse. Mer enn halvparten av de som får diagnosen tilbakevendende depresjon har egentlig bipolar lidelse. Dårlig effekt av AD styrker dette. Du bør rediagnostiseres og evt prøve Lamictal eller Lithionit. Du bør også få prøve ECT om ikke annet virker på depresjonen din. Hei igjen, og takk for svaret. Jo jeg har gått gjennom hele systemet, også samtale med Psykiater før jeg ble trygden. Det var i 1994 tror jeg, mens jeg gikk på attføring. Jeg følte at vi ikke fikk tak i problemet. Prøvde også litium et år, men husker ikke hva det kaltes da, men husker at det ikke ga noe ønskede effekt. Etter dette, så fikk jeg et brev om å søke uføretrygd fra den samme psykiateren. Tror at han han måtte da sette en diagnose på meg, uten at det skulle bety den riktige. GSG 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.