Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har sett reinsdyr?

Jeg lurer på hvor man kan dra for å få sett det.

Skrevet

Har sett fra veien som går over Dovre. =) Europaveien that is. E6?

Gjest whirlwind
Skrevet

Hvis du har vært snill i hele år vil det komme en rødkledd mann og et reinsdyr på besøk på julaften ;-)

Eller er det vel reinsdyr i mange fjell i Norge. Mest i Nord-Norge, Finnmarksvidda f.eks. Det spørs hvor du bor?

Skrevet

Mange ganger. :o) De finnes jo i fjellheimen mange steder.

Skrevet

Jeg så en hel flokk tidligere i dag. Men akkurat nå er det mange som slakter, så det er vel ikke den triveligste tida av året å se reinen på..

Skrevet

Mange ganger. :o) De finnes jo i fjellheimen mange steder.

Jeg må dra til fjellheimen.

Skrevet

Har du vært der?

Ja. kjempe flott natur, bør oppleves :0)

AneM1365380603
Skrevet

Folk nordfra ler jo når vi sier "reinsdyr". Det heter "rein" der oppe. Jeg kom i skade for å kalle dyret "reinsdyr", og det ble endel latter :o)

Jeg har sett dyret noen ganger, men det er noen år siden sist.

Skrevet

Folk nordfra ler jo når vi sier "reinsdyr". Det heter "rein" der oppe. Jeg kom i skade for å kalle dyret "reinsdyr", og det ble endel latter :o)

Jeg har sett dyret noen ganger, men det er noen år siden sist.

Neida, bare si reinsdyr, du. Det er bare søtt.

Men du har nok rett i at det høres en smule litterært og gammeldags ut. Om enn ikke så ille som å kalle lommeboka for portemonet, så kanskje som å kalle kyr for krøtter - med andre ord et gammelt begrep som fortsatt er levende for noen, men foreldet for andre ;)

Skrevet

En uke langt innpå hardangervidda, så får du vel sett dem på avstand, når de løper fra deg. Jeg har sett dem iallfall.

AneM1365380603
Skrevet

Neida, bare si reinsdyr, du. Det er bare søtt.

Men du har nok rett i at det høres en smule litterært og gammeldags ut. Om enn ikke så ille som å kalle lommeboka for portemonet, så kanskje som å kalle kyr for krøtter - med andre ord et gammelt begrep som fortsatt er levende for noen, men foreldet for andre ;)

Det som ble litt morsomt i den forbindelse er at jeg er nordfra, men har bodd her jeg bor nå halve livet. Jeg har ofte selv syntes at "reinsdyr" er et morsomt navn på dyret, så er jeg visst havnet i fella selv ;)

Det er ingen tvil om at en blir påvirket av dialekten der en bor.

Gjest fine dyr
Skrevet

Jeg bor på vestlandet og har sett reinsdyr mange ganger. Synes det er litt artig at jeg har bodd ti år langt i nord, uten å sett et eneste reinsdyr eller smakt reinsdyr kjøtt der. her på vestlandet har jeg spist det flere ganger.

Har og sett reinsdyr på Hardangervidda, både på fotturer og når vi har kjørt over vidda.

Gjest Hinnøya
Skrevet

Jepp, Hinnøya har en stor flokk.

Pleide å kalve på dyrkamarka til foreldrene mine, utrolig søtt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...