Gå til innhold

Torettssyndrom

Gjest bør jeg være bekymret?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg gikk inn på siden fordi en venninne av mener at min mann og eldste sønn har torettsyndrom. Jeg forbinder det med å rope ut stygge ord, noe som ikke passer på noen av dem. Jeg finner ikke noe om syndromet her, men hun sa det kunne være en mild grad som innebar til tider mye blunking, kremting, stamming, lese og skrivevansker. Alt dette kan stemme for dem begge. Hvordan går jeg frem for å få bekreftet om min sønn har dette syndromet? Og hvorfor står det ikke noe om det på sidene deres? Takknemlig for svar, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du staver det slik: Tourette eller tourettes, vil du nok få opp mye både her på Doktoronline og på internett generelt.

Tusen takk, jeg skal gjøre det med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Dette er en tilstand der barnet har plutsetlige raske bevegelser av muskulatur , nesten krampelikende bevelser, tics.Kan vise seg som blunking eller grimasering i ansiktet,stamming slik du beskriver.Det du beskriver likner mer på vanlig tics, som er ganske hyppig og det angis i litt. at opptil 10 % kan har tics kortere eller lenger tid ( uker-mnd).

Kan også frembringe lyder, som hosting, grynting. Det er er svært vairerende symtombilde , noen kan si hele setninger eller bare enkle ord som kan være obskjøne.

Ttilstanden kan av og til likne på hyperaktivitet, ADHD syndrom.

Sykdommen er hyppigere hos gutter enn piker, vanlig start er ved ca. 7 års alder, bedres noe med alderen, det er ingen sikker forklaring på årsaken.

Det finnes medikamenter som brukes i behandling av tilstanden, dersom det anses nøvendig.(haloperidol.)Tilstanden har en tendens til spontant å gå tilbake av seg selv.

Psykoterapi kan også være aktuelt som tilegg i behandlingen.

Jeg synes du skal få en barnelege til å undersøke barnet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...