Gå til innhold

Å få en valp husren..

Gjest kanskje hundeeier snart

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje hundeeier snart

Vi funderer på å få oss hund. Det er lenge siden vi hadde hund selv og jeg lurer på om noen kan estimere hvor lang tid det vil ta å få en valp husren?

Har diskutert det med noen som mener at det ikke tar mer enn to uker og så kan valpen være hjemme alene. Jeg syns dette høres hårreisende ut, og ser for meg at det tar lengre tid, og at hunden heller ikke kan være hjemme alene en hel dag i starten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest puppyløv

Les på forumet på www.canis.no. Alltid en sak om temaet oppe.

Har selv valp for tiden, og det er herlig, men mye jobb naturligvis. Det er jo individuelt hvor raskt de blir husrene, vår valp brukte ca 2 måneder på å bli det. Uhell skjer fremdeles av og til. En valp skal heller ikke være mye alene og tilvenningen må jo skje gradvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skal prøve å huske 11 mnd tilbake :-)

Jeg fikk valp i januar. Tror det tok bortimot en mnd, da var det lite uhell, men valpen var nok over 3 mnd tror jeg før den gikk til døra og pep. Men jeg var hjemme, eller hadde den med på jobb de første mnd. Ho satt litt i bur i bilen, lå i bur på kontoret og gikk litt løs.

Hvor lang tid det tar før en valp klarer å holde seg en hel dag det vet jeg ikke, men det tar sikkert mer enn 2 uker iallefall.

Jeg ville ikke latt en så ung valp være alene hele dager, men det er jo lett for meg å si som ikke har trengt å ha valpene alene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det kan ta alt fra 2 uker til 8 mnd +.

Som oftest tar det vel 4-5 uker, men den blir jo ikke heeelt husren på så kort tid. Det skjer jo uhell innimellom.

Valpen skal ikke være alene hjemme en hel dag etter 2 uker nei. Begynner man for tidlig uten ordentlig trening, kan man lettere få en hund med separasjonsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tok det nesten fire måneder fra vi fikk hunden. Jeg husker jeg var rimelig oppgitt og desperat, og tenkte at jeg gir det to uker til, så får det bli tilbake til oppdretter. Da bedret det seg, og vi er kjempefornøy med hunden vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Nå husker ikke jeg akkurat hvor lenge vi brukte, men det vil nok variere etter hvor flink du er, og selvsagt vil det vel være forskjeller fra valp til valp.

Greier du å _alltid_ ta den ut etter at den har spist, sovet og lekt, vil det selvsagt gå raskere enn om du sluntrer unna litt innimellom. Vi fikk valp på forsommeren, hadde nydelig vær og nærmest bodde ute så for oss gikk det veldig raskt. Er det midtvinters og -25 grader vil det sikkert ta litt lenger tid...

Å sette igjen en valp alene hjemme etter to uker ville jeg aldri ha gjort. Det er en baby. Du kan selvsagt begynne å øve på å la den være alene hjemme i den alderen, men da snakker vi om minutter altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Vi fikk vår valp da hun var ti uker gammel og hun hadde så å si aldri uhell inne. Vi passet på å ha henne ut veldig ofte i starten og første ukene sov jeg på madrass sammen med henne i stua ved altandøra. Ved minste knyst våknet jeg og kunne slippe henne ut. Hun sov godt stort sett hele natta fra første stund, og ble fort trygg og husvarm da hun hadde noen i nærheten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker ikke jeg akkurat hvor lenge vi brukte, men det vil nok variere etter hvor flink du er, og selvsagt vil det vel være forskjeller fra valp til valp.

Greier du å _alltid_ ta den ut etter at den har spist, sovet og lekt, vil det selvsagt gå raskere enn om du sluntrer unna litt innimellom. Vi fikk valp på forsommeren, hadde nydelig vær og nærmest bodde ute så for oss gikk det veldig raskt. Er det midtvinters og -25 grader vil det sikkert ta litt lenger tid...

Å sette igjen en valp alene hjemme etter to uker ville jeg aldri ha gjort. Det er en baby. Du kan selvsagt begynne å øve på å la den være alene hjemme i den alderen, men da snakker vi om minutter altså.

Eller hvis man har barn og man tilfeldigvis er opptatt akkurat når valpen våkner o.l, man har ikke mange sekundene på seg før man må løfte valpen opp hvis det ikke skal gå galt da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene hos oss har alltid ligget i bur om natta de første mnd, det har ført til at de har vært natt tørre fra 3 natten. Vil jo ikke tisse i lite bur må vite :-) Har hatt buret ved siden av senga de første 2-3 ukene så jeg bare kunne putte inn en finger og kose snuta litt hvis den ble urolig utpå natta. Jeg har aldri luftet en valp på natten, de lærer raskt å holde seg.

Venner av meg som har luftet om natten har drevet med dette i mange uker, fordi valpen da har blitt vant til at det er greit å tisse da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...