Gå til innhold

Ferbers metode - baby og søvn

Gjest babydillah

Anbefalte innlegg

Gjest babydillah

Vil prøve å lære babyen min å sove selv, har lest om skrikemetoden eller hva den nå kalles, der man skal sitte ved sengen og la ungen grine i gjerne 3 timer...

Jeg har også lest om Ferbers metode

hvor man går inn og ut av rommet etter visste intervaller om ungen begynner å gråte.

Ferbers metode.http://www.babyverden.no/templates/Article____71287.aspx

Hva syns dere om den metoden? Er det noen her som har erfaring med å bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamma til ettåring

Syns ikke en skal begynne å bruke Ferber før babyen er minst 4 måneder. Ville ikke latt ungen ligge alene for å hyle. hva lærer babyen av det? At det ikke nytter å be om hjelp for mamma og pappa ignorerer en? Det er en metode som heter "no cry sleep soloution", har selv ikke brukt det men du kan jo forsøke det først? Er også noe som kalles hysj-metoden. Karin Naphaug har skrevet bok om barn og søvn, du kan jo lese den eller se på sovekarin.no. Det er viktig med søvn, men ville ikke latt en liten baby ligge å skrike lenge alene. De trenger mye nærhet og å vite at de får respons. Selv om det virker som spedbarnstida er lang mens den står på så går det fort når en ser tilbake på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? Vi brukte "skrikemetoden" rundt 8 mnd alder. Jeg vet ikke hva nedre grense er, men jeg syns kanskje 6mnd er minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babydillah

Hvor gammelt er barnet? Vi brukte "skrikemetoden" rundt 8 mnd alder. Jeg vet ikke hva nedre grense er, men jeg syns kanskje 6mnd er minimum.

Hun er 8 mnd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overbevist om at babyer lever av mat og nærkontakt, og at det siste er viktigere enn mange tror.

Når de gråter og det ikke er pga. sult, full bleie eller smerter, regner jeg med at det er hudkontakt de trenger.

Vi har aldri brukt Ferbers metode, men derimot sørget for nærhet og varme når babyen trenger det. Tror nok at det har spart både oss og barnet for mye unødvendig frustrasjon, usikkerhet og gråt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er veldig forskjellige, så man får prøve seg fram. Noen barn vil koses i søvn, andre vil helst være for seg selv.

To-tre skrikenetter og så får både store og små sove godt, kan virkelig være verdt det.

Jeg synes opplegget med å fyke fram og tilbake, høres veldig pes ut. Tror også det kan virke forvirrende på barnet. Skal du være der, eller skal du gå? Den kan også fungere som opplæring i å skrike seg til ting.

Finner man ut at noe absolutt ikke funker, bør man styre unna det. Det blir bare forvirring og trass ut av slikt.

Vi har for det meste brukt kosemetoden, bare-pappa-metoden og bestemormetoden.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt denne metoden.

Fordelen er at du ser på klokka. Et minutt med skriking kan fortone seg som en evighet for foreldrene, men man vet jo at det ikke er særlig lenge. Jeg tror aldri jeg har latt ungene skrike i mer enn 5 minutter før jeg har vært inne hos dem.

Men våre unger er veldig kveldstrøtte og lette å få i seng. De er nå 6, 8 og 10 år, og har enda ikke forstått at det går an å mase på foreldrene etter leggetid :o)

Når foreldrene er så slitne at de har lyst til å hive den skrikende ungen i veggen, er dette en super metode. Man slapper på en måte av mens klokka går, og klarer derfor å være rolig og avslappet når man går inn til ungen igjen. Det går ikke mange dager før leggingen går som en lek. Det er virkelig deilig å få kvelden for seg selv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at barnet er 8 mnd gammelt, og da synes jeg det er greit å venne dem til å sovne selv.

Jeg har prøvd begge metoder, og funnet ut at det å sitte inne hos barnet har fungert best for mine.

Jeg har da gardert meg med noe å holde på med (bok, mobil, soduko) og bare vært synlig. Har ikke gitt ungen oppmerksomhet, bare vært tilstede.

Det har da tatt 3-4 netter, så har det hele vært greit :)

Jeg har nå 3 unger som sovner greit og sover godt hele nettene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...