Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jenta mi har blitt innmari finspist, og det er et prosjekt å finne ut hva en skal lage for noe til henne hver dag. Derfor må jeg innrømme at jeg ofte tyr til nesten hva enn hun måtte godta - blandt annet meieriprodukter. Til lunsj får hun blandt annet osteterninger, og til middag får hun ofte hvit saus som består av veldig mye melk. Men hun liker det så godt, og kommer nok til å bli en melkoman som mammaen sin:-) I dag har jeg liksom sluppet opp for idèer, men har innmari lyst på risgrøt for min egen del... Er det VELDIG fy-fy å gi henne det? De skal vel være året før de får slikt egentlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Små barn bør nok ikke få melkeprodukter fordi opptaket at jern reduseres. Men på den andre siden overlevde nå folk i krigen pga melka... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Små barn bør nok ikke få melkeprodukter fordi opptaket at jern reduseres. Men på den andre siden overlevde nå folk i krigen pga melka... Ok, det har med jernet å gjøre ja... Hmm, er det ingenting jeg evt kan gjøre for å veie opp for det altså? Det er nå uansett ikke slik at hun får melk på flaske! Hun får litt hver dag gjennom div mat, og samtidig får hun grøt som er jernberiket to ganger om dagen. Nei, hun tar nok ingen skade av det, og jeg synes nesten det er værre at hun går uten mat. Men... Så vil mat jo gjøre "det rette" også da! Åamei;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Vet du, nå skal jeg være slik skikkelig bedrevitermamma og vifte litt med pekefingeren. :-) Altså, du gjør barnet ditt en stor bjørnetjeneste ved å gi henne "det hun helst vil ha" allerede nå. Jeg ser at du sier hun er finspist, og du/dere velger om dere vil ha det slik framover også. Det kan være både søtt og sjarmerende nå, men hvor søtt og sjarmerende er det å ha en 5-åring som bare spiser P-mat? (Pølser, Pasta, Pannekaker - typisk barnemat...) At det er usunt å gi henne melk vet du jo, og siden du virker rimelig oppegående bør du unngå det. Bittelitt - som i ei skive ost om dagen - er ikke farlig, men hvit saus er ikke bra. :-/ Jeg hadde ikke latt mat bli et maktmiddel for henne. Jeg ville ha introdusert barnevennlig mat, som most potet i litt saus/med smør, bittesmå kjøttkakebiter/most kjøttkaker osv. Vil hun ikke ha - nei vel, så blir det ikke mat. Vi voksne kan heller ikke spise det beste vi vet hver dag. Det bør heller ikke barn. See? *Bøyer-hodet-for-harde-øksehogg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Vet du, nå skal jeg være slik skikkelig bedrevitermamma og vifte litt med pekefingeren. :-) Altså, du gjør barnet ditt en stor bjørnetjeneste ved å gi henne "det hun helst vil ha" allerede nå. Jeg ser at du sier hun er finspist, og du/dere velger om dere vil ha det slik framover også. Det kan være både søtt og sjarmerende nå, men hvor søtt og sjarmerende er det å ha en 5-åring som bare spiser P-mat? (Pølser, Pasta, Pannekaker - typisk barnemat...) At det er usunt å gi henne melk vet du jo, og siden du virker rimelig oppegående bør du unngå det. Bittelitt - som i ei skive ost om dagen - er ikke farlig, men hvit saus er ikke bra. :-/ Jeg hadde ikke latt mat bli et maktmiddel for henne. Jeg ville ha introdusert barnevennlig mat, som most potet i litt saus/med smør, bittesmå kjøttkakebiter/most kjøttkaker osv. Vil hun ikke ha - nei vel, så blir det ikke mat. Vi voksne kan heller ikke spise det beste vi vet hver dag. Det bør heller ikke barn. See? *Bøyer-hodet-for-harde-øksehogg* He he:-) Men altså... Hun får jo ikke det hun aller helst vil ha, men av det jeg regner som mat får hun velge ja. Jeg synes dette er vanskelig, for på nyåret begynner jeg å jobbe annenhver uke, og da blir det ingen pupp på dagtid. Jeg jobber 10 timer om dagen... Innen det er vi også avhengig av å ha kuttet ut nattpuppen, ellers er jeg jo mannevond på jobb... Men hvordan skal jeg gjøre dette når hun ikke spiser annet? Vi har tenkt at hun får få litt av det hun har lyst på nå - så hun lærer seg å spise mat. Så får vi gradvis innføre annet etterhvert... En femåring får ikke bare P-mat av meg nei, for en femåring forstår - og tåler å gå sulten noen dager om så skulle være! Potet kommer ut igjen i vinkel - uansett hvilken form hun får det i! Hun spiser kjøttkaker/kyllingpølser stort sett hver dag, men veeeeldig lite! Helst skal hun kun ha pastaskruer i saus... Veit jammen ikke hva jeg skal gjøre her jeg altså, for akkurat nå er det om å gjøre å få i ungen mat, slik at hun lærer seg å spise seg mett på det - og ikke bare tenke at hun jo kan ta litt pupp hvis hun blir sulten! Ingen øksehugg herfra, jeg tok det opp her for å høre hva dere mente:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 He he:-) Men altså... Hun får jo ikke det hun aller helst vil ha, men av det jeg regner som mat får hun velge ja. Jeg synes dette er vanskelig, for på nyåret begynner jeg å jobbe annenhver uke, og da blir det ingen pupp på dagtid. Jeg jobber 10 timer om dagen... Innen det er vi også avhengig av å ha kuttet ut nattpuppen, ellers er jeg jo mannevond på jobb... Men hvordan skal jeg gjøre dette når hun ikke spiser annet? Vi har tenkt at hun får få litt av det hun har lyst på nå - så hun lærer seg å spise mat. Så får vi gradvis innføre annet etterhvert... En femåring får ikke bare P-mat av meg nei, for en femåring forstår - og tåler å gå sulten noen dager om så skulle være! Potet kommer ut igjen i vinkel - uansett hvilken form hun får det i! Hun spiser kjøttkaker/kyllingpølser stort sett hver dag, men veeeeldig lite! Helst skal hun kun ha pastaskruer i saus... Veit jammen ikke hva jeg skal gjøre her jeg altså, for akkurat nå er det om å gjøre å få i ungen mat, slik at hun lærer seg å spise seg mett på det - og ikke bare tenke at hun jo kan ta litt pupp hvis hun blir sulten! Ingen øksehugg herfra, jeg tok det opp her for å høre hva dere mente:-) Puh, godt du ikke kom med øksa! :-) I og med at du skal ut i jobb, er det enda viktigere å gi henne gode matvaner. Husk, ingen friske, normale unger sulter seg til døde. Det kan være viktig å huske på når det røyner på som verst! :-) Om hun ikke spiser mye, så spiser hun litt. Og er du smart, så lar du måltider være eneste tilgangen på mat. Herunder også boller, kjeks, pupp osv. Innfør faste tider for mat, og hold deg til dem. Er sulten der, så spiser hun det hun trenger for å bli mett. En god regel å huske er at du bestemmer _hva_ hun skal spise, hun bestemmer _hvor mye_. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Puh, godt du ikke kom med øksa! :-) I og med at du skal ut i jobb, er det enda viktigere å gi henne gode matvaner. Husk, ingen friske, normale unger sulter seg til døde. Det kan være viktig å huske på når det røyner på som verst! :-) Om hun ikke spiser mye, så spiser hun litt. Og er du smart, så lar du måltider være eneste tilgangen på mat. Herunder også boller, kjeks, pupp osv. Innfør faste tider for mat, og hold deg til dem. Er sulten der, så spiser hun det hun trenger for å bli mett. En god regel å huske er at du bestemmer _hva_ hun skal spise, hun bestemmer _hvor mye_. Boller og kjeks?! Slikt får hun ikke! Hvis jeg ga inntrykk av at jeg driver og skjemmer bort ungen med alt mulig digg, så er det feil altså! Hun blir alltid tilbudt pupp før jeg legger henne for en dupp, men stort sett tar hun ikke imot. I dag spiste hun veldig lite til lunsj, men nå spiste hun jammen mye til middag også:-) Det blei ikke risgrøt, men heller ikke helt etter din meny - det blei pastaskruer og kjøttkaker i brun saus. Det gikk ned på helkant:-) Jeg innser jo selvfølgelig at du har rett - hrmf;-) Jeg må nok begynne å jobbe litt med dette nå før nyttår, slik at overgangen blir litt mykere for henne. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med ammingen da... Hun vil ikke ha det som et helt måltid på dagen lenger, så jeg har pleid å gi henne litt når hun skal sove som sagt. Men skal jeg kutte det helt ut da mener du? Det er jammen ikke lett dette nei... Man ser for seg hvor flink man skal være og hvor sunn mat ungen skal få og greier og greier... Godt å ha dere altså, som setter en litt på plass noen ganger:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Puh, godt du ikke kom med øksa! :-) I og med at du skal ut i jobb, er det enda viktigere å gi henne gode matvaner. Husk, ingen friske, normale unger sulter seg til døde. Det kan være viktig å huske på når det røyner på som verst! :-) Om hun ikke spiser mye, så spiser hun litt. Og er du smart, så lar du måltider være eneste tilgangen på mat. Herunder også boller, kjeks, pupp osv. Innfør faste tider for mat, og hold deg til dem. Er sulten der, så spiser hun det hun trenger for å bli mett. En god regel å huske er at du bestemmer _hva_ hun skal spise, hun bestemmer _hvor mye_. ''Husk, ingen friske, normale unger sulter seg til døde.'' Jeg arresterer deg litt på den, jeg. Barn sulter seg kanskje ikke til døde, men de kan sulte seg underernærte. Det gjorde min lille pjokk i ett-årsalderen. Han var nesten bare skinn og bein, og manglet både det ene og det andre. *ser på gutten som langer i seg mengder med paprika og salat for øyeblikket* Men det gikk nå over, da. Heldigvis 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Ok, det har med jernet å gjøre ja... Hmm, er det ingenting jeg evt kan gjøre for å veie opp for det altså? Det er nå uansett ikke slik at hun får melk på flaske! Hun får litt hver dag gjennom div mat, og samtidig får hun grøt som er jernberiket to ganger om dagen. Nei, hun tar nok ingen skade av det, og jeg synes nesten det er værre at hun går uten mat. Men... Så vil mat jo gjøre "det rette" også da! Åamei;-) Jeg har en baby som er ca. 1 mnd yngre. Jeg har ennå ikke begynt å lage maten selv til henne, men får vel begynne med det, for hun er innmari kresen. Fikk tips av ei venninne at ungen hennes mislikte ferdigmat, men spiste masse når han fikk sånn som hun hadde laget. Babyen min spiser maks et halvt glass om hun liker maten, ellers går det bare et par små skjeer ned... men serverer dessert ved siden så hun blir litt mett. Er et styr dette her.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Boller og kjeks?! Slikt får hun ikke! Hvis jeg ga inntrykk av at jeg driver og skjemmer bort ungen med alt mulig digg, så er det feil altså! Hun blir alltid tilbudt pupp før jeg legger henne for en dupp, men stort sett tar hun ikke imot. I dag spiste hun veldig lite til lunsj, men nå spiste hun jammen mye til middag også:-) Det blei ikke risgrøt, men heller ikke helt etter din meny - det blei pastaskruer og kjøttkaker i brun saus. Det gikk ned på helkant:-) Jeg innser jo selvfølgelig at du har rett - hrmf;-) Jeg må nok begynne å jobbe litt med dette nå før nyttår, slik at overgangen blir litt mykere for henne. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med ammingen da... Hun vil ikke ha det som et helt måltid på dagen lenger, så jeg har pleid å gi henne litt når hun skal sove som sagt. Men skal jeg kutte det helt ut da mener du? Det er jammen ikke lett dette nei... Man ser for seg hvor flink man skal være og hvor sunn mat ungen skal få og greier og greier... Godt å ha dere altså, som setter en litt på plass noen ganger:-) Jeg tror jeg hadde kjørt på med forskjellige grønnsaker og reint kjøtt, jeg. Og ang den hvite sausen - hvis hun liker den så godt, så bruk den til å lage en grønnsaksgrateng! Også hadde jeg kjørt på med grovt brød med sunt pålegg. Leverpostei liker jo alle unger! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 ''Husk, ingen friske, normale unger sulter seg til døde.'' Jeg arresterer deg litt på den, jeg. Barn sulter seg kanskje ikke til døde, men de kan sulte seg underernærte. Det gjorde min lille pjokk i ett-årsalderen. Han var nesten bare skinn og bein, og manglet både det ene og det andre. *ser på gutten som langer i seg mengder med paprika og salat for øyeblikket* Men det gikk nå over, da. Heldigvis Jeg lar meg gjerne arrestere, jeg, men ikke på dette. :-) Som sagt, unger som er _friske_ sulter seg ikke til døde, men de vil selvfølgelig få mangelsykdommer om de ikke får mat. Da går de over fra en _frisk_ tilstand til en syklig tilstand. Hva skjedde med gutten din, da? Godt at han spiser nå! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg tror jeg hadde kjørt på med forskjellige grønnsaker og reint kjøtt, jeg. Og ang den hvite sausen - hvis hun liker den så godt, så bruk den til å lage en grønnsaksgrateng! Også hadde jeg kjørt på med grovt brød med sunt pålegg. Leverpostei liker jo alle unger! Feil! Mi liker IKKE leverpostei! Selv uten brød, bare på skje, kommer den rett ut igjen. Grønnsaksgrateng var jammen lurt! Hun elkser kremet blomkål og brokkolisuppe, så en grateng med noe slikt ville nok være topp:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Boller og kjeks?! Slikt får hun ikke! Hvis jeg ga inntrykk av at jeg driver og skjemmer bort ungen med alt mulig digg, så er det feil altså! Hun blir alltid tilbudt pupp før jeg legger henne for en dupp, men stort sett tar hun ikke imot. I dag spiste hun veldig lite til lunsj, men nå spiste hun jammen mye til middag også:-) Det blei ikke risgrøt, men heller ikke helt etter din meny - det blei pastaskruer og kjøttkaker i brun saus. Det gikk ned på helkant:-) Jeg innser jo selvfølgelig at du har rett - hrmf;-) Jeg må nok begynne å jobbe litt med dette nå før nyttår, slik at overgangen blir litt mykere for henne. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med ammingen da... Hun vil ikke ha det som et helt måltid på dagen lenger, så jeg har pleid å gi henne litt når hun skal sove som sagt. Men skal jeg kutte det helt ut da mener du? Det er jammen ikke lett dette nei... Man ser for seg hvor flink man skal være og hvor sunn mat ungen skal få og greier og greier... Godt å ha dere altså, som setter en litt på plass noen ganger:-) ''Boller og kjeks?! Slikt får hun ikke! Hvis jeg ga inntrykk av at jeg driver og skjemmer bort ungen med alt mulig digg, så er det feil altså!'' Nei-nei-nei, guri land, det har jeg _ikke_ inntrykk av! Men jeg ville bare nevne det, har hørt utrolig mange foreldre som sier at ungene ikke spiser - men så tupper de i seg diverse gjennom dagen som ikke akkurat er mat. Det var mer en sånn "føre var"-greie. ''I dag spiste hun veldig lite til lunsj, men nå spiste hun jammen mye til middag også:-) Det blei ikke risgrøt, men heller ikke helt etter din meny - det blei pastaskruer og kjøttkaker i brun saus. Det gikk ned på helkant:-)'' Så bra! :-) ''Jeg innser jo selvfølgelig at du har rett - hrmf;-) Jeg må nok begynne å jobbe litt med dette nå før nyttår, slik at overgangen blir litt mykere for henne.'' Det er nok lurt, ja, det kan ta litt tid å innarbeide nye rutiner og vaner. ''Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med ammingen da... Hun vil ikke ha det som et helt måltid på dagen lenger, så jeg har pleid å gi henne litt når hun skal sove som sagt. Men skal jeg kutte det helt ut da mener du?'' Ånei, ikke kutte puppen enda om hun vil ha, men spare den f.eks. til kvelden eller morgenen eller noe slik. Hvis hun ikke vil ha til måltidene så er jo det greit. Uansett, tilby pupp til slutt i måltidet. ''Det er jammen ikke lett dette nei... Man ser for seg hvor flink man skal være og hvor sunn mat ungen skal få og greier og greier... Godt å ha dere altså, som setter en litt på plass noen ganger:-)'' Nåja, det er vel ingen som greier å leve fullstendig etter alle disse rådene man får, men man tar noen valg og lever etter disse. Så lenge man tar aktive _valg_ mener jeg at man kan leve med dem, noe annet blir det om man etablerer (u)vaner og ikke er særlig bevisst. Tror du fikser dette veldig godt, jeg! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg har en baby som er ca. 1 mnd yngre. Jeg har ennå ikke begynt å lage maten selv til henne, men får vel begynne med det, for hun er innmari kresen. Fikk tips av ei venninne at ungen hennes mislikte ferdigmat, men spiste masse når han fikk sånn som hun hadde laget. Babyen min spiser maks et halvt glass om hun liker maten, ellers går det bare et par små skjeer ned... men serverer dessert ved siden så hun blir litt mett. Er et styr dette her.... Mi vil ikke ha most mat... Derfor blei det hjemmelaget helt fra hun var 6 mnd. Det tar tid å få i henne maten på denne måten, fordi hun helst vil plukke opp bitene og spise dem selv. Men så får jeg hjelpe til litt med skjea innimellom, så går det jo ned litt. Jeg kjøper en pakke kjøttkaker, steker dem opp og fryser to og to. Så koker jeg pasta for to dager og en pose saus, mens kjøttkakene tiner i varmt vann. En kjøttkake og halvparten av pastaen og sausen blandes i en bolle og settes i kjøleskapet til neste dag. Resten storkoser hun seg med:-) Det er bare til å hoppe i det - jeg vedder for at hun synes det er morsomt å få sitte med en pastaskrue i hånda og tygge! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg lar meg gjerne arrestere, jeg, men ikke på dette. :-) Som sagt, unger som er _friske_ sulter seg ikke til døde, men de vil selvfølgelig få mangelsykdommer om de ikke får mat. Da går de over fra en _frisk_ tilstand til en syklig tilstand. Hva skjedde med gutten din, da? Godt at han spiser nå! :-) Vel, han var jo frisk inntil han ble underernært Ingenting spesielt skjedde, i grunnen. Jeg tok det så med ro jeg klarte og passet på at alt han faktisk spiste var næringsrikt. Frukt, grønnsaker, grøt med jern, melkeprodukter osv. Plutselig ble det bedre og bedre. Han kan fremdeles være småspist, men han får i seg mye grønnsaker i løpet av en dag. Er glad i brødskiver, men spiser tilnærmet ikke kjøtt. Så jeg passer på at han spiser leverpostei og makrell i tomat osv. Han er glad i bacon, så det får han en gang i blant. Nå er han normalvektig, ser frisk ut og har masse energi 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Mi vil ikke ha most mat... Derfor blei det hjemmelaget helt fra hun var 6 mnd. Det tar tid å få i henne maten på denne måten, fordi hun helst vil plukke opp bitene og spise dem selv. Men så får jeg hjelpe til litt med skjea innimellom, så går det jo ned litt. Jeg kjøper en pakke kjøttkaker, steker dem opp og fryser to og to. Så koker jeg pasta for to dager og en pose saus, mens kjøttkakene tiner i varmt vann. En kjøttkake og halvparten av pastaen og sausen blandes i en bolle og settes i kjøleskapet til neste dag. Resten storkoser hun seg med:-) Det er bare til å hoppe i det - jeg vedder for at hun synes det er morsomt å få sitte med en pastaskrue i hånda og tygge! Jeg husker ikke helt hvordan det er med tomater, om man helst skal vente med det til ungen er ett år (avhengig av allergier). Jeg vet at atopisk eksem kan bli verre av det hos noen. Men om hun kan spise tomatsaus, så hadde jeg satset en del på det. Tomatsaus er mye sunnere og inneholder flere vitaminer enn hvit- og brun saus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg husker ikke helt hvordan det er med tomater, om man helst skal vente med det til ungen er ett år (avhengig av allergier). Jeg vet at atopisk eksem kan bli verre av det hos noen. Men om hun kan spise tomatsaus, så hadde jeg satset en del på det. Tomatsaus er mye sunnere og inneholder flere vitaminer enn hvit- og brun saus. Det er sant! Saken med brun saus er at den virker litt salt... Og hvit skal hun jo helst ikke ha! Jeg tilsetter det egentlig bare for at maten ikke skal være så tørr... Men jeg skal til hudlegen med henne på onsdag faktisk, så da kan jeg høre med ham ang tomat:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Merkelig hvordan ting forandrer seg egentlig. For 15 år siden, da jentene mine var små, var 6mnd det magiske tallet for melkeprodukter. Da kunne man trygt introdusere både helmelk (ja da var det best med helmelk) og annet som idag er fy til slike smårollinger. Man kunne legge vekk morsmelkerstatningen og tappe melk rett fra pakken, og yoghurt var daglig kost for babyer. Jeg tror ikke melk er mer farlig nå idag..selv om det er andre anbefalinger. Om noen år er det andre ting som ikke er bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Merkelig hvordan ting forandrer seg egentlig. For 15 år siden, da jentene mine var små, var 6mnd det magiske tallet for melkeprodukter. Da kunne man trygt introdusere både helmelk (ja da var det best med helmelk) og annet som idag er fy til slike smårollinger. Man kunne legge vekk morsmelkerstatningen og tappe melk rett fra pakken, og yoghurt var daglig kost for babyer. Jeg tror ikke melk er mer farlig nå idag..selv om det er andre anbefalinger. Om noen år er det andre ting som ikke er bra. Det de har funnet ut nå er at kumelkprotenene er annerledes enn menneskemelkproteinene, og at de ikke er bra for tarmsystemet for menneskebabyer. Det gir faktisk små blødninger i tarmen. http://www.babyverden.no/templates/Article____4394.aspx http://www.matoghelse.no/artikler/innsikt/hvor-godt-taaler-vi-melk-fra-husdyr.aspx 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Merkelig hvordan ting forandrer seg egentlig. For 15 år siden, da jentene mine var små, var 6mnd det magiske tallet for melkeprodukter. Da kunne man trygt introdusere både helmelk (ja da var det best med helmelk) og annet som idag er fy til slike smårollinger. Man kunne legge vekk morsmelkerstatningen og tappe melk rett fra pakken, og yoghurt var daglig kost for babyer. Jeg tror ikke melk er mer farlig nå idag..selv om det er andre anbefalinger. Om noen år er det andre ting som ikke er bra. Det er sant. Slik er det jo med alle matvarer omtrent. Men det er jo også fordi man faktisk finner ut nye ting etterhvert da... Uansett tror jeg ikke det er _farlig_ å gi en 9 mnd gammel baby melk, men det er godt mulig det er _bedre_ å la være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.