Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 ''Boller og kjeks?! Slikt får hun ikke! Hvis jeg ga inntrykk av at jeg driver og skjemmer bort ungen med alt mulig digg, så er det feil altså!'' Nei-nei-nei, guri land, det har jeg _ikke_ inntrykk av! Men jeg ville bare nevne det, har hørt utrolig mange foreldre som sier at ungene ikke spiser - men så tupper de i seg diverse gjennom dagen som ikke akkurat er mat. Det var mer en sånn "føre var"-greie. ''I dag spiste hun veldig lite til lunsj, men nå spiste hun jammen mye til middag også:-) Det blei ikke risgrøt, men heller ikke helt etter din meny - det blei pastaskruer og kjøttkaker i brun saus. Det gikk ned på helkant:-)'' Så bra! :-) ''Jeg innser jo selvfølgelig at du har rett - hrmf;-) Jeg må nok begynne å jobbe litt med dette nå før nyttår, slik at overgangen blir litt mykere for henne.'' Det er nok lurt, ja, det kan ta litt tid å innarbeide nye rutiner og vaner. ''Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med ammingen da... Hun vil ikke ha det som et helt måltid på dagen lenger, så jeg har pleid å gi henne litt når hun skal sove som sagt. Men skal jeg kutte det helt ut da mener du?'' Ånei, ikke kutte puppen enda om hun vil ha, men spare den f.eks. til kvelden eller morgenen eller noe slik. Hvis hun ikke vil ha til måltidene så er jo det greit. Uansett, tilby pupp til slutt i måltidet. ''Det er jammen ikke lett dette nei... Man ser for seg hvor flink man skal være og hvor sunn mat ungen skal få og greier og greier... Godt å ha dere altså, som setter en litt på plass noen ganger:-)'' Nåja, det er vel ingen som greier å leve fullstendig etter alle disse rådene man får, men man tar noen valg og lever etter disse. Så lenge man tar aktive _valg_ mener jeg at man kan leve med dem, noe annet blir det om man etablerer (u)vaner og ikke er særlig bevisst. Tror du fikser dette veldig godt, jeg! :-) Ok, godt jeg ikke har gitt det inntrykket:-) Hvis vi er borte noe sted, og jeg blir tar en pepperkake for eksempel, så lar jeg henne gjerne ta en bit av den. Mange hever øyenbrynene av det, men det synes jeg er ok. Jeg spiser heller ikke pepperkaker hele dagen hjemme, bare hvis jeg er borte. Så hvorfor skal ikke hun få smake det samme? Men her hjemme har vi ikke sånt i hus, og hadde vi hatt det hadde hun ikke fått noe likevel. For det første hadde det ikke vært noe igjen - jeg er en skikkelig moms! For det andre er jeg ikke vant med slik småspising hjemmefra selv, og synes ikke noe om det! Jeg prøver å holde på denne kveldspuppen så godt jeg kan, også fordi hun blir så rolig og sovner så lett etterpå da. Men hun spiser jo grøt også på kvelden, for å holde seg mett noen timer, og da er det gjerne ikke så veldig gjevt med pupp etterpå. Men på natten vil hun _gjerne_ ha:-) Og om morgenen før vi står opp... Og det kommer jeg til å holde på så lenge som mulig ja. Dette er nok litt sårt for meg bare, for jeg synes det er så kost å amme, og da er hun så knyttet til meg. Også blir hun så fort stor osv osv...! Dette med uvaner er nok nettopp greia ja. Man har en plan, også merker man egentlig ikke at man sakte men sikkert viker vekk fra den... Plutselig er man et helt annet sted, og det er godt å bli minnet om hva som egentlig var tanken;-) Takk for tilliten forresten, man føler seg visst alltid som en nybegynner i dette "yrket"! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Vel, han var jo frisk inntil han ble underernært Ingenting spesielt skjedde, i grunnen. Jeg tok det så med ro jeg klarte og passet på at alt han faktisk spiste var næringsrikt. Frukt, grønnsaker, grøt med jern, melkeprodukter osv. Plutselig ble det bedre og bedre. Han kan fremdeles være småspist, men han får i seg mye grønnsaker i løpet av en dag. Er glad i brødskiver, men spiser tilnærmet ikke kjøtt. Så jeg passer på at han spiser leverpostei og makrell i tomat osv. Han er glad i bacon, så det får han en gang i blant. Nå er han normalvektig, ser frisk ut og har masse energi ''Vel, han var jo frisk inntil han ble underernært ;)'' Det skjønner jeg jo, men du tok han vel til lege? Det er jo ikke helt normalt at barn blir underernært, friske barn spiser nok mat. Godt å høre at han er "fit for fight" nå! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Ok, godt jeg ikke har gitt det inntrykket:-) Hvis vi er borte noe sted, og jeg blir tar en pepperkake for eksempel, så lar jeg henne gjerne ta en bit av den. Mange hever øyenbrynene av det, men det synes jeg er ok. Jeg spiser heller ikke pepperkaker hele dagen hjemme, bare hvis jeg er borte. Så hvorfor skal ikke hun få smake det samme? Men her hjemme har vi ikke sånt i hus, og hadde vi hatt det hadde hun ikke fått noe likevel. For det første hadde det ikke vært noe igjen - jeg er en skikkelig moms! For det andre er jeg ikke vant med slik småspising hjemmefra selv, og synes ikke noe om det! Jeg prøver å holde på denne kveldspuppen så godt jeg kan, også fordi hun blir så rolig og sovner så lett etterpå da. Men hun spiser jo grøt også på kvelden, for å holde seg mett noen timer, og da er det gjerne ikke så veldig gjevt med pupp etterpå. Men på natten vil hun _gjerne_ ha:-) Og om morgenen før vi står opp... Og det kommer jeg til å holde på så lenge som mulig ja. Dette er nok litt sårt for meg bare, for jeg synes det er så kost å amme, og da er hun så knyttet til meg. Også blir hun så fort stor osv osv...! Dette med uvaner er nok nettopp greia ja. Man har en plan, også merker man egentlig ikke at man sakte men sikkert viker vekk fra den... Plutselig er man et helt annet sted, og det er godt å bli minnet om hva som egentlig var tanken;-) Takk for tilliten forresten, man føler seg visst alltid som en nybegynner i dette "yrket"! ''Takk for tilliten forresten, man føler seg visst alltid som en nybegynner i dette "yrket"!'' Nåja, det kommer hele tiden nye epoker som man må lære, så noe særlig annet enn nybegynner blir man visst aldri. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Det er sant! Saken med brun saus er at den virker litt salt... Og hvit skal hun jo helst ikke ha! Jeg tilsetter det egentlig bare for at maten ikke skal være så tørr... Men jeg skal til hudlegen med henne på onsdag faktisk, så da kan jeg høre med ham ang tomat:-) Psst: Lag brun saus sjøl - da vet du nøyaktig hva du har oppi. Og det er ikke vanskelig, det handler kun om litt trening. Du har rett i at det er svinaktig mye salt i posesaus. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Merkelig hvordan ting forandrer seg egentlig. For 15 år siden, da jentene mine var små, var 6mnd det magiske tallet for melkeprodukter. Da kunne man trygt introdusere både helmelk (ja da var det best med helmelk) og annet som idag er fy til slike smårollinger. Man kunne legge vekk morsmelkerstatningen og tappe melk rett fra pakken, og yoghurt var daglig kost for babyer. Jeg tror ikke melk er mer farlig nå idag..selv om det er andre anbefalinger. Om noen år er det andre ting som ikke er bra. He-he, det har vel heller noe med at forskningen har tatt over, da. Det var jo ikke farlig å røyke under svangerskap heller før, men det er vel godt nok bevist nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Mi vil ikke ha most mat... Derfor blei det hjemmelaget helt fra hun var 6 mnd. Det tar tid å få i henne maten på denne måten, fordi hun helst vil plukke opp bitene og spise dem selv. Men så får jeg hjelpe til litt med skjea innimellom, så går det jo ned litt. Jeg kjøper en pakke kjøttkaker, steker dem opp og fryser to og to. Så koker jeg pasta for to dager og en pose saus, mens kjøttkakene tiner i varmt vann. En kjøttkake og halvparten av pastaen og sausen blandes i en bolle og settes i kjøleskapet til neste dag. Resten storkoser hun seg med:-) Det er bare til å hoppe i det - jeg vedder for at hun synes det er morsomt å få sitte med en pastaskrue i hånda og tygge! men jeg er så redd hun skal få i halsen, hun er ikke vant til biter. Har begynt på 8 mnd glassa nå, der er det litt biter. F.eks. pastabiter, i begynnelsen var hun skeptisk, men nå ser det ut til at hun liker det. Har prøvd å gi henne brødbiter, men virker ikke helt som hun skjønner det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 He he:-) Men altså... Hun får jo ikke det hun aller helst vil ha, men av det jeg regner som mat får hun velge ja. Jeg synes dette er vanskelig, for på nyåret begynner jeg å jobbe annenhver uke, og da blir det ingen pupp på dagtid. Jeg jobber 10 timer om dagen... Innen det er vi også avhengig av å ha kuttet ut nattpuppen, ellers er jeg jo mannevond på jobb... Men hvordan skal jeg gjøre dette når hun ikke spiser annet? Vi har tenkt at hun får få litt av det hun har lyst på nå - så hun lærer seg å spise mat. Så får vi gradvis innføre annet etterhvert... En femåring får ikke bare P-mat av meg nei, for en femåring forstår - og tåler å gå sulten noen dager om så skulle være! Potet kommer ut igjen i vinkel - uansett hvilken form hun får det i! Hun spiser kjøttkaker/kyllingpølser stort sett hver dag, men veeeeldig lite! Helst skal hun kun ha pastaskruer i saus... Veit jammen ikke hva jeg skal gjøre her jeg altså, for akkurat nå er det om å gjøre å få i ungen mat, slik at hun lærer seg å spise seg mett på det - og ikke bare tenke at hun jo kan ta litt pupp hvis hun blir sulten! Ingen øksehugg herfra, jeg tok det opp her for å høre hva dere mente:-) ''Jeg synes dette er vanskelig, for på nyåret begynner jeg å jobbe annenhver uke, og da blir det ingen pupp på dagtid. Jeg jobber 10 timer om dagen... Innen det er vi også avhengig av å ha kuttet ut nattpuppen, ellers er jeg jo mannevond på jobb... Men hvordan skal jeg gjøre dette når hun ikke spiser annet?'' Det går seg som regel fint til. Min yngste var 8 mnd da jeg begynte å jobbe og da fullammet jeg han for han ville ikke ha noe annet. Det tok noen dager før han skjønte at det ikke var noe pupp på menyen på dagtid, så begynte han å spise. Han gikk nok litt ned i vekt, men hadde mye å gå på så vi var ikke så bekymret. Da han begynte i barnehagen som 1-åring, spiste han det samme som de andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 ''Jeg synes dette er vanskelig, for på nyåret begynner jeg å jobbe annenhver uke, og da blir det ingen pupp på dagtid. Jeg jobber 10 timer om dagen... Innen det er vi også avhengig av å ha kuttet ut nattpuppen, ellers er jeg jo mannevond på jobb... Men hvordan skal jeg gjøre dette når hun ikke spiser annet?'' Det går seg som regel fint til. Min yngste var 8 mnd da jeg begynte å jobbe og da fullammet jeg han for han ville ikke ha noe annet. Det tok noen dager før han skjønte at det ikke var noe pupp på menyen på dagtid, så begynte han å spise. Han gikk nok litt ned i vekt, men hadde mye å gå på så vi var ikke så bekymret. Da han begynte i barnehagen som 1-åring, spiste han det samme som de andre. ''Det tok noen dager før han skjønte at det ikke var noe pupp på menyen på dagtid, så begynte han å spise.'' Av ren nysgjerrighet: Hvordan gikk de dagene for den som passet ham? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Psst: Lag brun saus sjøl - da vet du nøyaktig hva du har oppi. Og det er ikke vanskelig, det handler kun om litt trening. Du har rett i at det er svinaktig mye salt i posesaus. :-) Lage selv??! Åhh, visste at den kommentaren måtte komme;-) "Lage mat" er for meg "tilsett vann"... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 ''Det tok noen dager før han skjønte at det ikke var noe pupp på menyen på dagtid, så begynte han å spise.'' Av ren nysgjerrighet: Hvordan gikk de dagene for den som passet ham? Det var faren. Det gikk merkelig nok veldig bra, han holdt humøret oppe og far i aktivitet. Spiste mye pupp om ettermiddag/kveld, da, så han dekket vel nesten dagsbehovet da. Men jeg var steinhard om natten, kunne jo ikke risikere at han snudde døgnet helt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Lage selv??! Åhh, visste at den kommentaren måtte komme;-) "Lage mat" er for meg "tilsett vann"... He-he, det trenger jo ikke være slik! Du er jo oppegående, ikke sant, og en oppskrift kan du lese. Og gjøre. :-) Alt for disse søte små, vett'u! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Det var faren. Det gikk merkelig nok veldig bra, han holdt humøret oppe og far i aktivitet. Spiste mye pupp om ettermiddag/kveld, da, så han dekket vel nesten dagsbehovet da. Men jeg var steinhard om natten, kunne jo ikke risikere at han snudde døgnet helt. Utrolig bra, altså! Og det var sikkert smart å ikke ha full servering natta lang, da hadde det neppe blitt så gøy. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 men jeg er så redd hun skal få i halsen, hun er ikke vant til biter. Har begynt på 8 mnd glassa nå, der er det litt biter. F.eks. pastabiter, i begynnelsen var hun skeptisk, men nå ser det ut til at hun liker det. Har prøvd å gi henne brødbiter, men virker ikke helt som hun skjønner det. Det tenkte jeg også, og det var folka her inne som ba meg begynne å gi henne biter. Det hadde jeg ikke engang vurdert, for jeg så for meg at alt kunne settes i halsen! Men det gikk faktisk innmari greit:-) Jeg ga henne jo veldig små biter til å begynne med da, men så måtte hun snart få noen større, for hun ville jo så gjerne plukke dem opp og putte dem i munnen selv. Nå putter hun gjerne en hel pastaskrue i munnen og svelger den hel:-) Kjøtt skal gjerne være delt litt mindre da, i hvert fall hvis hun ikke er _kjemesulten_. Hva med å begynne med noe slikt da - pasta? Ha litt olje i før du tar det på tallerkenen, så er det glatt og fint og sklir rett ned. Får neppe satt seg fast... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 ''Jeg synes dette er vanskelig, for på nyåret begynner jeg å jobbe annenhver uke, og da blir det ingen pupp på dagtid. Jeg jobber 10 timer om dagen... Innen det er vi også avhengig av å ha kuttet ut nattpuppen, ellers er jeg jo mannevond på jobb... Men hvordan skal jeg gjøre dette når hun ikke spiser annet?'' Det går seg som regel fint til. Min yngste var 8 mnd da jeg begynte å jobbe og da fullammet jeg han for han ville ikke ha noe annet. Det tok noen dager før han skjønte at det ikke var noe pupp på menyen på dagtid, så begynte han å spise. Han gikk nok litt ned i vekt, men hadde mye å gå på så vi var ikke så bekymret. Da han begynte i barnehagen som 1-åring, spiste han det samme som de andre. Mi har _ikke_ mye å gå på - hun er laaaaang og tyyyyynn! Ved forrige måling var hun 75 lang og veide såvidt over 8 kg... Men nå fullammer jeg jo ikke heller da. Hun spiser jo ikke mye pupp på dagtid lenger - vil ikke ha. Så da blir vel ikke overgangen så innmari stor. Det med nattpuppen blir nok uansett værst, men det må jo alle igjennom... Men hvis man velger å ikke kutte nattpuppen - vil barnet da gjøre det selv etterhvert? Eller er det noe som _må_ gjøres uansett om man skal gå hjemme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 He-he, det trenger jo ikke være slik! Du er jo oppegående, ikke sant, og en oppskrift kan du lese. Og gjøre. :-) Alt for disse søte små, vett'u! :-) Joda, jeg kan lese! Gjøre kan jeg også! Likevel er det sjelden maten min blir seende slik ut som på bildet i kokeboka, og jeg tviler på at den i boka smaker noe i nærheten av slik min mat gjør:-( Men da er det vel kanskje lurt å begynne i det små da - lage saus! Heldigvis veit hun ikke så mye om hvordan ting "skal" se ut og smake enda, og godtar sikkert sausen min uten å rynke på nesa;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Joda, jeg kan lese! Gjøre kan jeg også! Likevel er det sjelden maten min blir seende slik ut som på bildet i kokeboka, og jeg tviler på at den i boka smaker noe i nærheten av slik min mat gjør:-( Men da er det vel kanskje lurt å begynne i det små da - lage saus! Heldigvis veit hun ikke så mye om hvordan ting "skal" se ut og smake enda, og godtar sikkert sausen min uten å rynke på nesa;-) Nemlig - snuppa kommer til å ELSKE deg og maten din, vet du! Man må tørre å prøve igjen og igjen. Jeg har lagd mat i uoverskuelig tid (ja, jeg er urgammal!), men fortsatt går jeg på snørra innimellom. Så må man prøve igjen. Min mat ser heller ikke ut som på bildet i kokeboka, i grunnen aldri, men den smaker jo godt allikevel. Detta fikser du! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Mi har _ikke_ mye å gå på - hun er laaaaang og tyyyyynn! Ved forrige måling var hun 75 lang og veide såvidt over 8 kg... Men nå fullammer jeg jo ikke heller da. Hun spiser jo ikke mye pupp på dagtid lenger - vil ikke ha. Så da blir vel ikke overgangen så innmari stor. Det med nattpuppen blir nok uansett værst, men det må jo alle igjennom... Men hvis man velger å ikke kutte nattpuppen - vil barnet da gjøre det selv etterhvert? Eller er det noe som _må_ gjøres uansett om man skal gå hjemme? Før eller siden vil vel barnet kutte nattpuppen selv, senest når de slutter å amme. Men om de slutter å våkne er en annen sak... Mitt inntrykk er vel at de fleste trenger en eller annen form for avvenning av mat og oppmerksomhet om natten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Nemlig - snuppa kommer til å ELSKE deg og maten din, vet du! Man må tørre å prøve igjen og igjen. Jeg har lagd mat i uoverskuelig tid (ja, jeg er urgammal!), men fortsatt går jeg på snørra innimellom. Så må man prøve igjen. Min mat ser heller ikke ut som på bildet i kokeboka, i grunnen aldri, men den smaker jo godt allikevel. Detta fikser du! :-) Jeg tror faktisk hun elsker meg for posesausen min også jeg:-) Eller bare for meg faktisk... Men det kan absolutt være oppbyggende å ha et lite tannløst glis som mumser i seg av maten en svett og nervøst har skramlet sammen med blikket stivt ned i kokeboka! Jeg skal jammen prøve:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Før eller siden vil vel barnet kutte nattpuppen selv, senest når de slutter å amme. Men om de slutter å våkne er en annen sak... Mitt inntrykk er vel at de fleste trenger en eller annen form for avvenning av mat og oppmerksomhet om natten. Hun våkner jo flere ganger hver natt nå også, uten å trenge mat. Da putter jeg bare inn smokken, også sovner hun igjen. Men hva pleier man å finne på da, mener du? For våkne vil de jo gjøre dersom man bråavvenner dem også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 He he:-) Men altså... Hun får jo ikke det hun aller helst vil ha, men av det jeg regner som mat får hun velge ja. Jeg synes dette er vanskelig, for på nyåret begynner jeg å jobbe annenhver uke, og da blir det ingen pupp på dagtid. Jeg jobber 10 timer om dagen... Innen det er vi også avhengig av å ha kuttet ut nattpuppen, ellers er jeg jo mannevond på jobb... Men hvordan skal jeg gjøre dette når hun ikke spiser annet? Vi har tenkt at hun får få litt av det hun har lyst på nå - så hun lærer seg å spise mat. Så får vi gradvis innføre annet etterhvert... En femåring får ikke bare P-mat av meg nei, for en femåring forstår - og tåler å gå sulten noen dager om så skulle være! Potet kommer ut igjen i vinkel - uansett hvilken form hun får det i! Hun spiser kjøttkaker/kyllingpølser stort sett hver dag, men veeeeldig lite! Helst skal hun kun ha pastaskruer i saus... Veit jammen ikke hva jeg skal gjøre her jeg altså, for akkurat nå er det om å gjøre å få i ungen mat, slik at hun lærer seg å spise seg mett på det - og ikke bare tenke at hun jo kan ta litt pupp hvis hun blir sulten! Ingen øksehugg herfra, jeg tok det opp her for å høre hva dere mente:-) ''En femåring får ikke bare P-mat av meg nei, for en femåring forstår - og tåler å gå sulten noen dager om så skulle være!'' Vi snakkes her inne like før jul i 2013... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.