Gå til innhold

9 mnd gammel - er risgrøt fy-fy?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

''Vel, han var jo frisk inntil han ble underernært ;)''

Det skjønner jeg jo, men du tok han vel til lege? Det er jo ikke helt normalt at barn blir underernært, friske barn spiser nok mat.

Godt å høre at han er "fit for fight" nå! :-)

Jada, vi var på helsestasjonen. Han var helt frisk, han var bare ikke så glad i mat. Inntil han ble 2,5 år syntes han ikke en gang kjeks eller sjokolade var verdt all den tyggingen. Han har så mye annet han heller vil gjøre.

Nå har han lært seg at mat kan være kos, det smaker godt og det føles godt når man har mat i magen og ikke er sulten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

21

• mariaflyfly

4

• PieLill

4

• Glimtipper

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''En femåring får ikke bare P-mat av meg nei, for en femåring forstår - og tåler å gå sulten noen dager om så skulle være!''

Vi snakkes her inne like før jul i 2013... ;o)

Tjihi;-) Jeg tenkte faktisk tanken selv! Har i grunnen forspist meg litt på kameler de siste 9 mnd kjenner jeg;-)

Men ærlig talt - jeg kan ikke fordra "liker ikke" med nesa i været. Og jeg er meget sikker på at det er en av tingene som ikke får passere her i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjihi;-) Jeg tenkte faktisk tanken selv! Har i grunnen forspist meg litt på kameler de siste 9 mnd kjenner jeg;-)

Men ærlig talt - jeg kan ikke fordra "liker ikke" med nesa i været. Og jeg er meget sikker på at det er en av tingene som ikke får passere her i huset!

*Plystrer litt* Hm? Sa du noe? ;o))))

Mine spiste masse ting da de var 1-4 år. Så fulgte en periode hvor de var temmelig kresne begge to. 10-åringen har blitt mye bedre det siste året faktisk, men 8-åringen er fremdeles skeptisk...

Når jeg en sjelden gang finner noe de begge liker kjempegodt er det både 17. mai, julaften og bursdag på en gang! *Hehe* I år går faktisk de hjemmebakte pepperkakene ned på høykant hos begge to - må være første gangen! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Plystrer litt* Hm? Sa du noe? ;o))))

Mine spiste masse ting da de var 1-4 år. Så fulgte en periode hvor de var temmelig kresne begge to. 10-åringen har blitt mye bedre det siste året faktisk, men 8-åringen er fremdeles skeptisk...

Når jeg en sjelden gang finner noe de begge liker kjempegodt er det både 17. mai, julaften og bursdag på en gang! *Hehe* I år går faktisk de hjemmebakte pepperkakene ned på høykant hos begge to - må være første gangen! ;o)

He he:-) Og da varer vel jula helt til påske da?

Men altså, det er ikke sånn at jeg skal trykke i henne mat jeg ser hun brekker seg av altså! Men når store barn er kresne, så er det stort sett noe de har fått for seg. Slik er det i hvert fall med min stedatter. Hun tror virkelig at hun ikke liker det ene og det andre, men jeg ser tydelig forskjell på det og hvis det kommer noe på bordet som hun aldri har taklet lukten av! Og da får hun selvsagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jada, vi var på helsestasjonen. Han var helt frisk, han var bare ikke så glad i mat. Inntil han ble 2,5 år syntes han ikke en gang kjeks eller sjokolade var verdt all den tyggingen. Han har så mye annet han heller vil gjøre.

Nå har han lært seg at mat kan være kos, det smaker godt og det føles godt når man har mat i magen og ikke er sulten hele tiden.

Huff, da er det i alle fall godt å vite at det ungen faktisk _spiser_ gir næring. Høres slitsomt ut, altså!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde gå bra om hun ikke er spesielt disponert for laktoseintåleranse.

mvh

Tja, ikke det jeg veit om... Er dette noe som ville slått ut på en prikktest hos hudlege? Hun blei nemlig testet for veldig mange matvarer da vi var der for litt siden, uten at jeg kan huske akkurat hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke det jeg veit om... Er dette noe som ville slått ut på en prikktest hos hudlege? Hun blei nemlig testet for veldig mange matvarer da vi var der for litt siden, uten at jeg kan huske akkurat hvilke.

Da er hun vel ikke arvelig belastet.

Intoleranse er ikke en allergi og vil ikke slå ut på en prikktest. Tror det kan testes med blodprøve.

Om hun reagerer på melka vil du nok merke det. Om du vil være litt mer på den sikre siden, kan du kjøpe laktoseredusert melk til grøten.

For øvrig synes jeg ofte det gjøres alt for mye styr ut av babymat. En frisk baby er ganske robust.

Kos dere med grøten. Viktigere enn å akseptere 100 smaker før 10 mndr.s alder, er å gi barnet en positiv og god opplevelse av måltidet. At dere spiser samme mat er en slik positiv opplevelse.

Du kan evt. gi henne med egen skje fra din talerken helt i starten. 9 mndr er gammel nok til å legge merke til hva andre spiser og hva en selv ikke får. Og også stor nok til å synes det blir litt ekstra stas å få det samme som mamma.

Man må jo ikke gi babyer så mye de ikke liker at de virkelig lærer seg å kjempe mot det som blir servert.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg tror faktisk hun elsker meg for posesausen min også jeg:-) Eller bare for meg faktisk...

Men det kan absolutt være oppbyggende å ha et lite tannløst glis som mumser i seg av maten en svett og nervøst har skramlet sammen med blikket stivt ned i kokeboka! Jeg skal jammen prøve:-)

Klart - du kan gjøre hva du vil, i grunnen, og motta hemningsløs kjærlighet tilbake! Men samvittigheten din vil være snøhvit om du lager brun saus sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg gjerne arrestere, jeg, men ikke på dette. :-)

Som sagt, unger som er _friske_ sulter seg ikke til døde, men de vil selvfølgelig få mangelsykdommer om de ikke får mat. Da går de over fra en _frisk_ tilstand til en syklig tilstand.

Hva skjedde med gutten din, da? Godt at han spiser nå! :-)

Men da blir de jo syke av matmangel, de lider ikke matmangel pga at de er syke.

Friske barn kan ha så dårlig appetitt at man må passe godt på at de får i seg nok. Særlig om de i tillegg har høy forbrenning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! Mi liker IKKE leverpostei! Selv uten brød, bare på skje, kommer den rett ut igjen.

Grønnsaksgrateng var jammen lurt! Hun elkser kremet blomkål og brokkolisuppe, så en grateng med noe slikt ville nok være topp:-)

Lag brokkolisuppe fra scratch på Gordon Ramsay-vis:

Kjempesunt og godt!

En annen ting som er mildt og godt som små barn ofte liker, er avocado. I Latin-Amerika er dette det første barn får når de begynner med fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kjempesunt og godt!

En annen ting som er mildt og godt som små barn ofte liker, er avocado. I Latin-Amerika er dette det første barn får når de begynner med fast føde.

''En annen ting som er mildt og godt som små barn ofte liker, er avocado.''

Mine elsket avokado og banan sammen. Mmmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En annen ting som er mildt og godt som små barn ofte liker, er avocado.''

Mine elsket avokado og banan sammen. Mmmm!

Min lille nevø spiser også det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er hun vel ikke arvelig belastet.

Intoleranse er ikke en allergi og vil ikke slå ut på en prikktest. Tror det kan testes med blodprøve.

Om hun reagerer på melka vil du nok merke det. Om du vil være litt mer på den sikre siden, kan du kjøpe laktoseredusert melk til grøten.

For øvrig synes jeg ofte det gjøres alt for mye styr ut av babymat. En frisk baby er ganske robust.

Kos dere med grøten. Viktigere enn å akseptere 100 smaker før 10 mndr.s alder, er å gi barnet en positiv og god opplevelse av måltidet. At dere spiser samme mat er en slik positiv opplevelse.

Du kan evt. gi henne med egen skje fra din talerken helt i starten. 9 mndr er gammel nok til å legge merke til hva andre spiser og hva en selv ikke får. Og også stor nok til å synes det blir litt ekstra stas å få det samme som mamma.

Man må jo ikke gi babyer så mye de ikke liker at de virkelig lærer seg å kjempe mot det som blir servert.

mvh

Å ja, hun er absolutt stor nok til å legge merke til at hun får kveldsgrøt mens vi andre spiser lørdagsmiddag for eksempel;-) Da blir det haraball! Og å få spise av min tallerken, eller at jeg later som om jeg spiser litt av hennes - det er toppen!

Trodde laktoseintoleranse var en allergi jeg... Men hadde hun hatt det, så hadde vi vel merket det da hun fikk hvit saus to dager på rad?

Det blei ingen grøt i går, men hun får nok smake til søndag - da skal vi på grøtfest hos farmor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesunt og godt!

Oi, det var da serdeles enkelt! Men den osten kan jeg jammen stå over veit jeg;-) Tviler på at hun synes det er like digg når den ikke er kremet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var da serdeles enkelt! Men den osten kan jeg jammen stå over veit jeg;-) Tviler på at hun synes det er like digg når den ikke er kremet da...

Men poenget er jo at du skal lage den fra scrath, og ikke bruke halvfabrikata. ;) Jeg ville selvsagt sløyfet både valnøtter og chevre til småbarn, bare så det er sagt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er jo at du skal lage den fra scrath, og ikke bruke halvfabrikata. ;) Jeg ville selvsagt sløyfet både valnøtter og chevre til småbarn, bare så det er sagt! :)

Ja for all del:-) Joda, lage fra bunnen av er greit, men det går kanskje ann å mikse litt med oppskriften likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, hun er absolutt stor nok til å legge merke til at hun får kveldsgrøt mens vi andre spiser lørdagsmiddag for eksempel;-) Da blir det haraball! Og å få spise av min tallerken, eller at jeg later som om jeg spiser litt av hennes - det er toppen!

Trodde laktoseintoleranse var en allergi jeg... Men hadde hun hatt det, så hadde vi vel merket det da hun fikk hvit saus to dager på rad?

Det blei ingen grøt i går, men hun får nok smake til søndag - da skal vi på grøtfest hos farmor:-)

Nam!

Kos dere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...