Bookworm Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Både ME og FM? Himmel og hav... Men er ikke symptomene veldig like på de to + at de jo ikke kan diagnostiseres ved sikre tester (á la blodprøver etc.) - så hvordan fant du ut at du har begge..? Det er riktig at symptomene er veldig like, og et av hovedsymptomene ved FM er utmattelse (i tillegg til smertene). Det er riktig at ingen av sykdommene vises på blodprøver e.l. så det er utelukkelsesmetoder som brukes. Dvs. at jeg har fått utelukket alle andre mulige sykdommer som kunne gitt tilsvarende symptomer. FM har en del klare diagnosekriterier (bl.a. tenderpoints) som er vanvittig klare på meg, så FM-diagnosen er 100% sikker. Når det gjelder ME i tillegg, er diagnosen stilt på bakgrunn av at jeg ikke er i stand til å hente meg inn igjen etter fysisk eller psykisk stress. Dette er vanlig ved ME, men ikke fullt så vanlig ved FM. Altså - ME forverres av fysisk eller psykisk aktivitet og stress, mens FM ikke forverres i like stor grad. Du virket overrasket over at jeg har begge diagnosene - det er faktisk utrolig vanlig og blir oppdaget mer og mer av nå. Disse to sykdommene henger veldig sammen - kanskje er FM en av utløsningsmekanismene til ME (slik som kyssesyken)...? 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Det kan være, men da hadde hun nok sagt at det var på grunn av sykdom. Men jeg vet også at det er friske personer som bruker så lang tid på badet:-) Siden jeg har skrevet opp og ned her tidligere om mine diagnoser tenkte jeg ikke på å presisere det i dette innlegget. Jeg tenkte ikke på at ikke alle har lest det jeg har skrevet tidligere. Jeg tenkte at kommentaren: "for ikke å slite meg ut" forklarte situasjonen, liksom:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Det er riktig at symptomene er veldig like, og et av hovedsymptomene ved FM er utmattelse (i tillegg til smertene). Det er riktig at ingen av sykdommene vises på blodprøver e.l. så det er utelukkelsesmetoder som brukes. Dvs. at jeg har fått utelukket alle andre mulige sykdommer som kunne gitt tilsvarende symptomer. FM har en del klare diagnosekriterier (bl.a. tenderpoints) som er vanvittig klare på meg, så FM-diagnosen er 100% sikker. Når det gjelder ME i tillegg, er diagnosen stilt på bakgrunn av at jeg ikke er i stand til å hente meg inn igjen etter fysisk eller psykisk stress. Dette er vanlig ved ME, men ikke fullt så vanlig ved FM. Altså - ME forverres av fysisk eller psykisk aktivitet og stress, mens FM ikke forverres i like stor grad. Du virket overrasket over at jeg har begge diagnosene - det er faktisk utrolig vanlig og blir oppdaget mer og mer av nå. Disse to sykdommene henger veldig sammen - kanskje er FM en av utløsningsmekanismene til ME (slik som kyssesyken)...? Jeg vet ikke så veldig mye om dette ennå - men holder på å lese meg opp - dessverre. Det er min datter som strever med symptomer, vi har lenge tenkt ME (siden det startet etter kyssesyken) - men tenker nå også på FM. Har bestilt nok en time hos fastlege, og håper på å få henvisning til spesialist. For det er vel det som må til? Hun er ikke så veldig hardt angrepet - hun går på skole - men må nok takke sitt lyse hode for at det funker, for det har blitt en del fravær... Må man ta spinalprøve for å utelukke annen sykdom,- f.eks. MS? 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Jeg vet ikke så veldig mye om dette ennå - men holder på å lese meg opp - dessverre. Det er min datter som strever med symptomer, vi har lenge tenkt ME (siden det startet etter kyssesyken) - men tenker nå også på FM. Har bestilt nok en time hos fastlege, og håper på å få henvisning til spesialist. For det er vel det som må til? Hun er ikke så veldig hardt angrepet - hun går på skole - men må nok takke sitt lyse hode for at det funker, for det har blitt en del fravær... Må man ta spinalprøve for å utelukke annen sykdom,- f.eks. MS? Huff, så trist å høre om din datter. Men ikke se helt svart på det altså, det er så mange forskjellige grader av både FM og ME, og formen varierer veldig i perioder. Så hun kan godt bli veldig velfungerende likevel. Ja, dere må om fastlegen - be om henvisning til revmatolog eller nevrolog. Hvilke prøver som tas, og hvilken spesialist man må til, kommer litt an på symptomene. Jeg selv har ikke tatt spinalprøve, da det ikke har vært noen indikasjoner på MS (eller annen nevrologisk sykdom) - men det kommer som sagt an på symptomene. FM har klart revmatiske symptomer, og hovedsakelig vil det bli tatt blodprøver for å sjekke for dette - ellers røntgen o.l for å se etter regelrett skade eller slitasje... ME går på ren sykehistorikk og utelukkelse. Vet at mange som stiller ME-diagnosen vil at pas. skal til nevrolog først, fordi ME kan gi nevrologiske symptomer (det gjør også FM til en viss grad - hukommelse, konsentrasjon osv). Så start hos fastlegen - det er forskjellige holdninger til begge sykdommene, så be selv om henvisning til revmatolog/nevrolog hvis ikke legen foreslår dette selv. Jeg måtte be om alt selv - holdt på i ti år før jeg fikk diagnoser og hver eneste henvisning ba jeg om selv(!). Endte til slutt opp i det private, og da ble det fast på sakene:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Huff, så trist å høre om din datter. Men ikke se helt svart på det altså, det er så mange forskjellige grader av både FM og ME, og formen varierer veldig i perioder. Så hun kan godt bli veldig velfungerende likevel. Ja, dere må om fastlegen - be om henvisning til revmatolog eller nevrolog. Hvilke prøver som tas, og hvilken spesialist man må til, kommer litt an på symptomene. Jeg selv har ikke tatt spinalprøve, da det ikke har vært noen indikasjoner på MS (eller annen nevrologisk sykdom) - men det kommer som sagt an på symptomene. FM har klart revmatiske symptomer, og hovedsakelig vil det bli tatt blodprøver for å sjekke for dette - ellers røntgen o.l for å se etter regelrett skade eller slitasje... ME går på ren sykehistorikk og utelukkelse. Vet at mange som stiller ME-diagnosen vil at pas. skal til nevrolog først, fordi ME kan gi nevrologiske symptomer (det gjør også FM til en viss grad - hukommelse, konsentrasjon osv). Så start hos fastlegen - det er forskjellige holdninger til begge sykdommene, så be selv om henvisning til revmatolog/nevrolog hvis ikke legen foreslår dette selv. Jeg måtte be om alt selv - holdt på i ti år før jeg fikk diagnoser og hver eneste henvisning ba jeg om selv(!). Endte til slutt opp i det private, og da ble det fast på sakene:-) Tusen takk for råd!! Går ofte litt tregt hos fastlegen, ja. Har ofte vært inne på evt. psykiske årsaker til problemer...og det begynner vi å bli litt lei av... Men det var ham selv som ymtet frampå om FM nå,- så regner med at han gir en henvisning nå neste gang..... Og godt å høre at det ikke nødvendigvis er bare elendighet... Hun fungerer forsåvidt for tiden,- men det er leit at hun så å si aldri har det ordentlig bra,- det er alltid minst en ting som plager, ledd/muskelsmerter, hodepine, "stikk" rundt omkring ellers i kroppen, kvalme, magesmerter osv. Og trett og uopplagt... Men hun er flink til å gjøre det som må gjøres selv om hun ikke har det bra. Kanskje _for_ flink...men hun vil jo gjerne fullføre skolen,- og er i tillegg ærgjerrig når det gjelder karakterer... 0 Siter
tonie Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Det tar vel ca en halv time, tenker jeg. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Jeg bruker en time på badet. Litt mindre de dagene jeg ikke gidder å fjerne mascara, men klæsjer nytt oppå den gamle ;O) 0 Siter
adelie Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Det er riktig at symptomene er veldig like, og et av hovedsymptomene ved FM er utmattelse (i tillegg til smertene). Det er riktig at ingen av sykdommene vises på blodprøver e.l. så det er utelukkelsesmetoder som brukes. Dvs. at jeg har fått utelukket alle andre mulige sykdommer som kunne gitt tilsvarende symptomer. FM har en del klare diagnosekriterier (bl.a. tenderpoints) som er vanvittig klare på meg, så FM-diagnosen er 100% sikker. Når det gjelder ME i tillegg, er diagnosen stilt på bakgrunn av at jeg ikke er i stand til å hente meg inn igjen etter fysisk eller psykisk stress. Dette er vanlig ved ME, men ikke fullt så vanlig ved FM. Altså - ME forverres av fysisk eller psykisk aktivitet og stress, mens FM ikke forverres i like stor grad. Du virket overrasket over at jeg har begge diagnosene - det er faktisk utrolig vanlig og blir oppdaget mer og mer av nå. Disse to sykdommene henger veldig sammen - kanskje er FM en av utløsningsmekanismene til ME (slik som kyssesyken)...? Kan jeg spørre et generelt spml? Når en person har symtomer på de sykdommene, er det da noen hjelp å få, hvis man får stillet diagnose? Hva slags hjelp gis det? Eller er diagnosen mer for å få rettigheter i forhold til NAV og lignende? (I tillegg til at andre sykdommer utelukkes.) Nå spurte jeg slik at du behøver ikke fortelle om din situasjon, men jeg regner med du vet svarene. Takk for hjelp - ja, hvis du orker å svare.. 0 Siter
mrxx Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Du har hørt om sykdom, ikke sant? Adeleie traff forresten blink med svaret til deg - ME (og FM),,, Ok, det visste jeg ikke og da er det selvsagt forståelig. 0 Siter
mrxx Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Siden jeg har skrevet opp og ned her tidligere om mine diagnoser tenkte jeg ikke på å presisere det i dette innlegget. Jeg tenkte ikke på at ikke alle har lest det jeg har skrevet tidligere. Jeg tenkte at kommentaren: "for ikke å slite meg ut" forklarte situasjonen, liksom:-) Jeg har ikke fått med meg at du er syk, men det er ikke alle fora jeg er på og ikke leser jeg alt heller. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Kan greie å få unnagjort dusj, sminke og hår på 15- 20 minutter. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Jeg dusjer også, men ikke lenge. Håret er kort og tørker av seg selv mens jeg lager frokost og matpakker og spiser. Jeg trenger ikke kle meg "stivt" på jobb, så det er bare å trekke på noen hverdagsklær. Kan ikke skylde på at det er formelle krav til antrekk på jobb jeg heller, men jeg bruker faktisk en time fra jeg står opp til jeg går ut døra gitt. En halvtime på badet, 20 min på frokost og matpakker + 10 min på generellt dill... Kan knipe inn til en halvtime om tiden er knapp, men da består frokost av gående buffet.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 ''Om jeg ikke dusjer - 3 min.'' Hmm... og hva sier tannlegen? Eller pusser du bare tenna, og ikke noe annet ..hehe.... Jeg tror jeg bruker 3 minutter på tenna iallfall! Jeg er da på badet før frokost og pusser tenner etter frokost. Men står neppe i 3 min og pusser, alikevel får jeg alltid skryt av tannlegen. ) 0 Siter
laban Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 ''Håret er kort og tørker av seg selv '' Da hadde jeg sett rimelig kjip ut, --- du har sikkert tykt hår med fall.... eller hadde du krøller, ejg husker ikke.. Neida, jeg har hår som det ikke er stort å gjøre med. Ikke tykt, men jeg grer litt luft i det når det er vått. Skulle gjerne hatt mer fall, det har blitt flatere med årene... 0 Siter
Åsemor Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Men er du klar for å møte verden da? Bor du på landet? Noen ganger har jeg fundert over om jeg burde bo på landet, ikke akkurat for å gå rett i fjøset, men at alt ble enklere. Men så vil jeg ikke bli sånn kjerring (har ikke krøllete selv-stelt hår) som ser ut som jeg driter i hvordan jeg ser ut... Men du har sikkert en annen forklaring på hvorfor du er så lettstelt I dag tror jeg nesten ikke jeg var innom badet engang, jeg forsov meg. Ingen som merket noe, da jeg var på skolen. Jeg sukket litt over at jeg ikke engang hadde fått børstet håret, men som gubben sier så har jeg verdens enkleste hår som aldri trenger noe som helst. Dusjer på kveldene så jeg er nesten nydusjet når jeg står opp. Hiver i meg en tyggis på vei ut hvis jeg ikke rekker å børste tennene (eller får anledning til det, med to små bøller som løper rundt og ikke gir mor et sekund). Så ja, jeg er representabel selv de dagene jeg gnir søvnen ut av øya mens jeg sitter i bilen. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Jeg er så velsignet naturlig pen at det går veldig fort: Drøye 5 minutt på dusj/tørk. Ingen lotion nødvendig på ferskenhuden min. Håret lufttørker, og blir nesten sånn som på film - helt uten styling. Tannpuss er unnagjort på ett minutt, da stråler perleraden etter puss og tanntråd. In my dreams... Men tidsbruken stemmer ganske bra. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Jeg MÅ dusje og vaske håret hver morgen. Bruker ca 2-3 minutter på dette. Body Lotion har jeg ikke tid til å ta på meg annet enn i helga ;-) Jeg har på ansiktsvann, øyekrem og hudkrem, samt foundation, eyeliner, mascara, rouge og lipgloss. Tilsammen bruker jeg ca fem minutter på dette. Håret styler jeg med hårskum før jeg føntørrer det og har i en dæsj voks tilslutt. Håret er gjort på 3-4 minutter vil jeg tro. Tannpuss tilslutt, maks 2 minutter. Jeg bruker altså ca 15 minutter på morgenstellet mitt. I tillegg hjelper jeg unger, rer sengene etc., så den korrekte tida blir nok 20-25 minutter ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Jeg MÅ dusje og vaske håret hver morgen. Bruker ca 2-3 minutter på dette. Body Lotion har jeg ikke tid til å ta på meg annet enn i helga ;-) Jeg har på ansiktsvann, øyekrem og hudkrem, samt foundation, eyeliner, mascara, rouge og lipgloss. Tilsammen bruker jeg ca fem minutter på dette. Håret styler jeg med hårskum før jeg føntørrer det og har i en dæsj voks tilslutt. Håret er gjort på 3-4 minutter vil jeg tro. Tannpuss tilslutt, maks 2 minutter. Jeg bruker altså ca 15 minutter på morgenstellet mitt. I tillegg hjelper jeg unger, rer sengene etc., så den korrekte tida blir nok 20-25 minutter ;-) ''Jeg har på ansiktsvann, øyekrem og hudkrem, samt foundation, eyeliner, mascara, rouge og lipgloss. Tilsammen bruker jeg ca fem minutter på dette.'' Imponerende. Bruker sjelden foundation, blant annet fordi det tar så mye tid, synes jeg. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 ''Jeg har på ansiktsvann, øyekrem og hudkrem, samt foundation, eyeliner, mascara, rouge og lipgloss. Tilsammen bruker jeg ca fem minutter på dette.'' Imponerende. Bruker sjelden foundation, blant annet fordi det tar så mye tid, synes jeg. Det tar bare noen sekunder å ta på min iallefall... Spørs kanskje hvilken type du bruker? Jeg bruker en pudderlignende sak, men den heter altså foundation. Ser veldig naturlig ut på huden. Jeg bruker Glo MIneral sin og den er veldig lett å legge. 0 Siter
Gjest dustedama Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Man må more seg med det man kan:-) Se f eks dette brevet som ble sendt fra en ansatt ved den britiske ambassaden i Moskva under krigen: http://www.ntk.net/2000/02/25/moscow.gif Hilarious!! *s* Nå fikk jeg meg en god latter. Ha-Ha 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.