Gå til innhold

Hvor lang tid bruker du... (ikke julespm)

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nyter morgenen. Dusjer 10-15 minutt. Ordner hår og sminker meg lett. Med mange pauser- fordi noen ganger blir jeg sittende å bare lytte til radioen. Og kan ta pause for å spise frokost...

Går ingen steder før tennene er pusset.

Så er jeg RASK så er "morgenstellet" unnagjort på en time.

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

17

• Bookworm

14

• candyqueen_83

8

• Katt-ja

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Astroide
Skrevet

''bruker sjelden tid på mail på badet.

'' Det går an å gå ut og inn døra, iallfall hos meg. Det er ingen som tar over badet mens jeg holder på, heldigvis :)

Jeg surrer imidlertid mye på nettet på morgenen, det stemmer.. Jeg bare regner det ikke som en del av bad-tida. :) Ingen som tar over badet her heller.. Takk og lov.

Skrevet

Kan jeg spørre et generelt spml? Når en person har symtomer på de sykdommene, er det da noen hjelp å få, hvis man får stillet diagnose?

Hva slags hjelp gis det?

Eller er diagnosen mer for å få rettigheter i forhold til NAV og lignende? (I tillegg til at andre sykdommer utelukkes.)

Nå spurte jeg slik at du behøver ikke fortelle om din situasjon, men jeg regner med du vet svarene. Takk for hjelp - ja, hvis du orker å svare.. ;)

Hjelp ja... Et kapittel for seg, egentlig... Problemet er at det ikke finnes én behandling, verken for FM eller ME. Noe funker hos noen, men ikke hos andre. Smertelindring er selvfølgelig viktig (ved FM), tabletter, mestringsteknikker osv osv. Det er også viktig at man lærer seg å leve med sykdommen(e), med tanke på hva man orker og ikke, og når man skal gi seg (for ikke å forverre).

Hva slags hjelp man får, kommer sikkert helt an på legen og hvilken innsats man legger i det selv. Noen leger kan forbausende lite om sykdommene og vet ikke hva de skal gjøre. Andre igjen vet mye om det, og kommer med nye forslag når det ene ikke fungerer.

Selv bruker jeg smertestillende (morfin) og får psykomotorisk fysioterapi.

Hovedgrunnen til å få stilt diagnosen er jo i forhold til NAV - man får ikke innvilget noen stønader fordi man "Ikke føler seg bra", det trengs en diagnose. I tillegg er det betryggende å ha utelukket andre sykdommer. I løpet av mine 10 år før jeg fikk diagnosen har jeg blitt testet for mange skumle og potensielt dødelige sykdommer, og det er tøft når man ikke vet hva som feiler en - en bare kjenner at ikke alt er som det skal.

Jeg vet at innleggene mine blir rotete - et problem med dette er hukommelse og konsentrasjon. Jeg må skrive det jeg kommer på når jeg kommer på det, og det kan ofte føre til lite oversikt i svarene mine. Men jeg håper du har fått svar på det du lurte på, hvis ikke så bare spør.

Skrevet

Ok, det visste jeg ikke og da er det selvsagt forståelig.

Hehe, kritikken tok jeg selv på den, siden jeg som sagt før bare gikk ut fra at alle her visste at jeg var syk:-)

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg at du er syk, men det er ikke alle fora jeg er på og ikke leser jeg alt heller.

Det er forståelig det da:-)

Skrevet

Da jeg var ung, dvs i 20årene, brukte jeg 20+20+20 minutter:

1: dusje, deo, ansikt, hår, klær

2: frokost

3: sminke, tannpuss, og finne ting&tang

Nå er jeg mer komplisert. Men det er litt deilig å ta det piano, det er en god stund, for jeg liker badet mitt. Ingen kø heller :)

Skrevet

Hjelp ja... Et kapittel for seg, egentlig... Problemet er at det ikke finnes én behandling, verken for FM eller ME. Noe funker hos noen, men ikke hos andre. Smertelindring er selvfølgelig viktig (ved FM), tabletter, mestringsteknikker osv osv. Det er også viktig at man lærer seg å leve med sykdommen(e), med tanke på hva man orker og ikke, og når man skal gi seg (for ikke å forverre).

Hva slags hjelp man får, kommer sikkert helt an på legen og hvilken innsats man legger i det selv. Noen leger kan forbausende lite om sykdommene og vet ikke hva de skal gjøre. Andre igjen vet mye om det, og kommer med nye forslag når det ene ikke fungerer.

Hovedgrunnen til å få stilt diagnosen er jo i forhold til NAV - man får ikke innvilget noen stønader fordi man "Ikke føler seg bra", det trengs en diagnose. I tillegg er det betryggende å ha utelukket andre sykdommer. I løpet av mine 10 år før jeg fikk diagnosen har jeg blitt testet for mange skumle og potensielt dødelige sykdommer, og det er tøft når man ikke vet hva som feiler en - en bare kjenner at ikke alt er som det skal.

Jeg vet at innleggene mine blir rotete - et problem med dette er hukommelse og konsentrasjon. Jeg må skrive det jeg kommer på når jeg kommer på det, og det kan ofte føre til lite oversikt i svarene mine. Men jeg håper du har fått svar på det du lurte på, hvis ikke så bare spør.

Det var veldig opplysende. Oppklarende, og .. hva sa du? at du skriver rotete - det synes jeg ikke. Jeg synes de sykdomsbildene er veldig interessante. Men samtidig leit at de er langvarige og at mange ikek forstår seg på det. Dessuten har de, for noen som er tøffe i trynet, et visst mistenkelig skjær over seg. Det må være leit å leve med slike holdninger, hvis man møter det. TAkk for svar :)

Skrevet

Nyter morgenen. Dusjer 10-15 minutt. Ordner hår og sminker meg lett. Med mange pauser- fordi noen ganger blir jeg sittende å bare lytte til radioen. Og kan ta pause for å spise frokost...

Går ingen steder før tennene er pusset.

Så er jeg RASK så er "morgenstellet" unnagjort på en time.

''Med mange pauser'' *flirer*

Kjenner meg igjen i 'pauser' :)))

Skrevet

Ca. 1 minutt, 2 hvis eg må drite.

1 minutt på å drite!!?? Da kan du umulig være mann?? :-O

Skrevet

1 minutt på å drite!!?? Da kan du umulig være mann?? :-O

Og det er innkludert tørkinga og vask av hendene.

Skrevet

Det tar bare noen sekunder å ta på min iallefall... Spørs kanskje hvilken type du bruker? Jeg bruker en pudderlignende sak, men den heter altså foundation. Ser veldig naturlig ut på huden. Jeg bruker Glo MIneral sin og den er veldig lett å legge.

Høres kjekt ut. Hvor selges den typen? (Glo Minerals)

Skrevet

Jøss, en mann utenom det vanlige ;-P

Skrevet

''Og det er innkludert tørkinga og vask av hendene.''

*urk*

Skrevet

En ting jeg lurer litt på - i forbindelse med at min datter sannsynligvis har enten FM eller ME...

Siden det er så mange symptomer,- da burde man jo faktisk ta en skikkelig checkup jevnlig, og ikke bare til å begynne med for å utelukke andre sykdommer? Hvordan skille eventuelle nye sykdommer når det hele tiden er smerter rundt omkring de fleste steder i kroppen...?

Skrevet

Høres kjekt ut. Hvor selges den typen? (Glo Minerals)

Jeg lette lenge på nettet for å finne en forhandler her i Norge og den eneste jeg fant (noen mnd siden), var denne: http://www.haugesund-hudpleieklinikk.no/?pageid=293

Jeg sendte dem en mail og sa hva jeg ønsket. Etter noen dager kom foundationen i posten. Jeg liker forresten veldig godt concealeren (kun en farge, highlight) også. Jeg har hørt at noen med tørr hud synes foundationen kan være litt vanskelig å få utover (jeg har blandingshud). Selv tror jeg problemet bunner i at de bruker "pudder-puta" (hva heter det tro? ;-)) som følger med. Denne synes jeg er altfor tynn og vanskelig å bruke. Jeg har en slik "pute" av merke "Kanebo" (sjekk hos parfymerier som fører Kanebo). Denne puta kan brukes veldig lenge (kanskje noen år?) og jeg vasker den innimellom med Zalo og lunkent vann.

Jeg fant en annen, utenlandsk side, også. Har ikke prøvd å bestille derfra, men mulig det er billigere der?: http://www.gloskincare.com/home.asp

Skrevet

Jeg lette lenge på nettet for å finne en forhandler her i Norge og den eneste jeg fant (noen mnd siden), var denne: http://www.haugesund-hudpleieklinikk.no/?pageid=293

Jeg sendte dem en mail og sa hva jeg ønsket. Etter noen dager kom foundationen i posten. Jeg liker forresten veldig godt concealeren (kun en farge, highlight) også. Jeg har hørt at noen med tørr hud synes foundationen kan være litt vanskelig å få utover (jeg har blandingshud). Selv tror jeg problemet bunner i at de bruker "pudder-puta" (hva heter det tro? ;-)) som følger med. Denne synes jeg er altfor tynn og vanskelig å bruke. Jeg har en slik "pute" av merke "Kanebo" (sjekk hos parfymerier som fører Kanebo). Denne puta kan brukes veldig lenge (kanskje noen år?) og jeg vasker den innimellom med Zalo og lunkent vann.

Jeg fant en annen, utenlandsk side, også. Har ikke prøvd å bestille derfra, men mulig det er billigere der?: http://www.gloskincare.com/home.asp

Takk!

Men det må vel være vanskelig å bestemme farge når man bestiller over nett?

Skrevet

Takk!

Men det må vel være vanskelig å bestemme farge når man bestiller over nett?

Det er litt vanskelig, ja... Jeg søkte på google og og fant ut at Tone Damli Aaberge brukte dette merket og der sto det også hvilken nyanse hun brukte ;-)

Dette var i sommer og jeg var ganske solbrun. Tok da sjansen på å bestille samme nyanse som hun bruker og den passa perfekt :)

For en mnd siden bestilte jeg en ny i en nyanse lysere, og den er også perfekt:)

Tror nesten du bare må satse på at fargen blir riktig....

Skrevet

En ting jeg lurer litt på - i forbindelse med at min datter sannsynligvis har enten FM eller ME...

Siden det er så mange symptomer,- da burde man jo faktisk ta en skikkelig checkup jevnlig, og ikke bare til å begynne med for å utelukke andre sykdommer? Hvordan skille eventuelle nye sykdommer når det hele tiden er smerter rundt omkring de fleste steder i kroppen...?

Det du sier det, er faktisk veldig viktig. Når man har en slik diagnose, er det veldig lett å koble alle plager og smerter med den - men man skal være obs på nye ting.

Jeg går bestandig til legen når det dukker opp nye symtomer, for å utelukke andre årsaker enn det jeg allerede har.

Både FM'ere og ME'ere er underdiagnostiserte grupper, fordi man bestandig skylder på de sykdommene.

Skrevet

Det er litt vanskelig, ja... Jeg søkte på google og og fant ut at Tone Damli Aaberge brukte dette merket og der sto det også hvilken nyanse hun brukte ;-)

Dette var i sommer og jeg var ganske solbrun. Tok da sjansen på å bestille samme nyanse som hun bruker og den passa perfekt :)

For en mnd siden bestilte jeg en ny i en nyanse lysere, og den er også perfekt:)

Tror nesten du bare må satse på at fargen blir riktig....

Hehe, Tone D.Å. er jo kastanjebrun, tror jeg ville se gal ut i samme nyanse. Vet du hvilken Mia Gundersen bruker? ;)

Neida, får vel satse på en "natural" light eller medium, i så fall, tenker jeg.

En sånn svampesak har jeg, men om den ikke funker skal jeg sjekke ut Kanebo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...