Gjest whirlwind Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Fikk tilbud om skole/kurs og meldte meg på. Har meget stor lyst til å arbeide/gjøre noe. Og sjansen var der, kanskje et arbeid jeg endelig kunne greie etter mange år med sykdom. Javel, hadde ikke penger til dette selv, så måtte be NAV om hjelp. Snakket med en mann som virket positiv og som ville ta tak i dette allerede dagen etter. Jøss, tenkte jeg, dette var jo flott. Morgendagen kom, og gikk. En uke gikk. Jeg ringte igjen.."Neida, dessverre vært på kurs, men nå skulle det bli fart i sakene." Enda en uke, to uker, ikke noe svar kom. Jeg dro på Nav på nytt og pratet med en annet mann. Han slo opp navnet mitt på nettet. Men, nei,..."du er visst ikke registrert her du." "Men det skal selvsagt jeg hjelpe deg med, sa han, og klødde seg i hodet." "Litt vanskelig dette...har mange, sikkert 100 personer å velge i, skjønner du. Slik har systemet blitt hos oss." Ja, ja, tenkte jeg, håper jeg får et svar før skolen er startet da? Fikk endelig en saksbehandler, igjen en positiv mann som lovet "gull og grønne skoger". "Selvsagt vil dette gå i orden, skal ta det opp jeg med de rette instanser." Tror du jeg kan få et svar i løpet av denne måneden da, spurte jeg. "Selvsagt, du vil ha svar lenge før den tid..." Ventet og ventet. Ringte til NAV igjen etter 3 uker. Ble satt over til rette mann. Han hørtes ut som han hadde fallt ned fra månen. Husket ikke meg og min sak, og ikke fant han meg på dataen. Jeg eksploderte, sa han kunne glemme hele greia og hva jeg syntes om hele systemet. Sa at jeg skulle aldri sette mine bein der igjen. Tid for ettertanke: Jeg sitter her og lurer på om jeg skulle vært mere tålmodig? Jeg mistet jo skole, det som jeg ønsket meg. Tror ikke jeg kommer til å ringe NAV arbeid igjen, for er det noen vits? Nei, her i verden må man visst klare seg selv. Jeg lurer på hvilke mennesker som er ansatt på dette stedet, om de i det hele tatt har kompetanse i forhold til det de skal gjøre? Skremmende, dette gjelder sikkert ikke bare meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 NAV er inkompetanse satt i system. Mer er det ikke å si om den saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2638789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest whirlwind Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 NAV er inkompetanse satt i system. Mer er det ikke å si om den saken. Ja, har hørt det før, mange ganger, nå har jeg selv erfart det. Men det kan jo ikke få lov til å være sånn uten at noen tar tak i det? Hvis ingen klager blir det jo heller aldri noen forandring? Men hvor skal man klage helst? Media kanskje? Den vil vel ha best virkning. Disse menneskene sitter og skal gi fysisk og psykisk syke mennesker råd om å komme i skole/arbeid. Herregud!! Ikke rart at mange sykmeldte ikke kommer i jobb, de må jo gi opp før de har startet. Må være frisk og mere til for å stå på imot dette systemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2638794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ja, har hørt det før, mange ganger, nå har jeg selv erfart det. Men det kan jo ikke få lov til å være sånn uten at noen tar tak i det? Hvis ingen klager blir det jo heller aldri noen forandring? Men hvor skal man klage helst? Media kanskje? Den vil vel ha best virkning. Disse menneskene sitter og skal gi fysisk og psykisk syke mennesker råd om å komme i skole/arbeid. Herregud!! Ikke rart at mange sykmeldte ikke kommer i jobb, de må jo gi opp før de har startet. Må være frisk og mere til for å stå på imot dette systemet. For å gi deg et seriøst svar: Intensjonen med NAV er at folk skal slippe å forholde seg til mange offentlige institusjoner når de er syke. NAV skal inkludere arbeidsbiten og helsebiten til det beste for mennesket. Og den intensjonen synes jeg er veldig riktig, det var jo ikke akkurat optimalt før da man måtte forholde seg til minst 2-3 ulike kontoret som ikke samsnakket. Så _intensjonen_ er god. Problemet er da at når denne gigantreformen ble satt i gang, så fikk ikke NAV tilført noe nytt blod. De gamle, sure hurpene fra trygdekassa og de slitne a-etatsfolka skulle begynne å samarbeide, og de skulle plutselig greie enda flere oppgaver. Lære masse nytt. Og det er her det har stoppet helt opp. Da NAV ble en realitet, burde _alle ansatte_ blitt sagt opp og måtte søke på nytt. Alle stillinger skulle vært utlyst, slik at man kunne få inn folk med riktig kompetanse. Utrolig mange av de som jobber i NAV-systemet nå er et resultat av god fagforeningsjobb, de begynte som arkivarer på 19hundreogørti og har blitt igjen i systemet fordi de har lang fartstid. Alle vet at det er jævla komplisert å få gamle hunder til å lære nye triks, og det kan i høyeste grad sies om NAV. Og dette går ut over oss brukerne. Jeg har ventet i 2,5 måned på å få tilbakemelding fra min saksbehandler en gang, og nå venter jeg på svar på et brev på 4. uka. Heldigvis møtes jeg ikke med mistenksomhet når jeg endelig snakker med dem, men jeg få litt en følelse av at de lett innvilger videre rehab for å slippe å ta tak i meg og min situasjon. Jeg ønsket meg også skolegang her i høst, men den ballen forsvant med tida. Ja, det er ille som det fungerer nå, men jeg ønsker å tro at NAV en gang kan bli det som var intensjonen. Det er bare det at 90 % av de ansatte er nødt til å gå av med pensjon først, så det vil ikke skje på de første 5-10 åra. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2638797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest whirlwind Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 For å gi deg et seriøst svar: Intensjonen med NAV er at folk skal slippe å forholde seg til mange offentlige institusjoner når de er syke. NAV skal inkludere arbeidsbiten og helsebiten til det beste for mennesket. Og den intensjonen synes jeg er veldig riktig, det var jo ikke akkurat optimalt før da man måtte forholde seg til minst 2-3 ulike kontoret som ikke samsnakket. Så _intensjonen_ er god. Problemet er da at når denne gigantreformen ble satt i gang, så fikk ikke NAV tilført noe nytt blod. De gamle, sure hurpene fra trygdekassa og de slitne a-etatsfolka skulle begynne å samarbeide, og de skulle plutselig greie enda flere oppgaver. Lære masse nytt. Og det er her det har stoppet helt opp. Da NAV ble en realitet, burde _alle ansatte_ blitt sagt opp og måtte søke på nytt. Alle stillinger skulle vært utlyst, slik at man kunne få inn folk med riktig kompetanse. Utrolig mange av de som jobber i NAV-systemet nå er et resultat av god fagforeningsjobb, de begynte som arkivarer på 19hundreogørti og har blitt igjen i systemet fordi de har lang fartstid. Alle vet at det er jævla komplisert å få gamle hunder til å lære nye triks, og det kan i høyeste grad sies om NAV. Og dette går ut over oss brukerne. Jeg har ventet i 2,5 måned på å få tilbakemelding fra min saksbehandler en gang, og nå venter jeg på svar på et brev på 4. uka. Heldigvis møtes jeg ikke med mistenksomhet når jeg endelig snakker med dem, men jeg få litt en følelse av at de lett innvilger videre rehab for å slippe å ta tak i meg og min situasjon. Jeg ønsket meg også skolegang her i høst, men den ballen forsvant med tida. Ja, det er ille som det fungerer nå, men jeg ønsker å tro at NAV en gang kan bli det som var intensjonen. Det er bare det at 90 % av de ansatte er nødt til å gå av med pensjon først, så det vil ikke skje på de første 5-10 åra. Dessverre. Så vidt jeg vet kan de fleste som har vært ansatt i mange år i en kommune både høre og se. Skrive også. Det må jo gå an å ordne et system som fungerer. Personlig tror jeg erfaring, i mange tilfeller, er like nyttig som all verdens skolegang (skyt meg den som vil :-). Det å ha praktisk sans for ting er i mange tilfeller "gull verdt." Du har helt rett i at det er lett å få innvilget rehab. og lignende. Det har aldri vært noe problem for meg heller. Men det var vel motsatt det skulle være? Må si jeg er dypt sjokkert enda jeg. At det går an å ha sånne viktige jobber (det angår faktisk livet til folk), og å være så "slapp", inaktiv og ha så liten kompetanse, det skjønner jeg ikke. Det går bare ikke an!! I tillegg står det så fint på NAV arbeid på nettet. Kontakt oss, vi hjelper psykisk syke tilbake i arbeid. "Jammen sa jeg arbeid ja:" Tror det er de selv som trenger hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2639040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villniss Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ja, her i verden må man klare seg selv... Jeg har også opplevd utrolig mye sommel og tull hos NAV. Er midlertidig ufør, og ville prøve meg i arbeid før tiden renner ut. NAV lovte saksbehandler og de roste meg for villigheten min til å ville prøve å jobbe igjen. Saksbehandleren skulle hjelpe meg å finne en jobb... 7 mnd gikk uten at de lot høre fra seg, og for å gjøre en lang historie kort, så måtte jeg til slutt ordne jobb på egenhånd. Gikk fint det også. Søkte på jobb v h a internett, og er nå i jobb. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2639053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Så vidt jeg vet kan de fleste som har vært ansatt i mange år i en kommune både høre og se. Skrive også. Det må jo gå an å ordne et system som fungerer. Personlig tror jeg erfaring, i mange tilfeller, er like nyttig som all verdens skolegang (skyt meg den som vil :-). Det å ha praktisk sans for ting er i mange tilfeller "gull verdt." Du har helt rett i at det er lett å få innvilget rehab. og lignende. Det har aldri vært noe problem for meg heller. Men det var vel motsatt det skulle være? Må si jeg er dypt sjokkert enda jeg. At det går an å ha sånne viktige jobber (det angår faktisk livet til folk), og å være så "slapp", inaktiv og ha så liten kompetanse, det skjønner jeg ikke. Det går bare ikke an!! I tillegg står det så fint på NAV arbeid på nettet. Kontakt oss, vi hjelper psykisk syke tilbake i arbeid. "Jammen sa jeg arbeid ja:" Tror det er de selv som trenger hjelp. Misforstå meg riktig: Jeg mener _ikke_ at folk med erfaring sånn generelt er dårligere arbeidstakere enn de med "fin" utdanning. Det jeg mener, er at mange av de som i dag sitter som saksbehandlere i NAV ikke har noen formell bakgrunn, og heller ikke så god erfaring fra kundebehandling - fordi de i utgangspunktet begynte som sekretærer, arkivarer, sentralbordbetjenter osv. Så har de fått interne kurs, og i omorganiseringstider har de blitt sittende fordi de har lengre fartstid enn andre. Og i omorganiseringens navn har sekretærfunksjoner og arkivarer og sentralbordbetjenter blitt til overs. Og dermed har disse etter hvert havnet i posisjoner de ikke har sjans til å greie å ivareta. Slik er det i alle hel- og halvstatlige institusjoner jeg har vært borti, og såvidt meg bekjent er det kun Norges Idrettsforbund som har greid å gjøre en stor omorganisering med hell: De sa opp alle, og alle måtte søke på nytt. Så fikk de med seg de mest kvalifiserte, som greide å snu skuta. Disse som utgjør hovedtyngden av ansatte i NAV er sjanseløse på å få skuta på rett kjøl. Jeg har også vært innom NAV-kontorene her. De sitter og knoter med ting som Word og Excel, bruker masse tid på å åpne regneark eller redigere et brev. De er uskolerte, og burde fått slippe. Det er ikke de ansattes feil, de vil jo beholde jobbene sine. Men noen har gått på en jævla smell da de bestemte seg for hvordan NAV skal funke. Jeg skjønner godt at du er sjokkert. Jeg har kommet dit at jeg nesten bare trekker på skuldrene og går videre. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2639055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest whirlwind Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Misforstå meg riktig: Jeg mener _ikke_ at folk med erfaring sånn generelt er dårligere arbeidstakere enn de med "fin" utdanning. Det jeg mener, er at mange av de som i dag sitter som saksbehandlere i NAV ikke har noen formell bakgrunn, og heller ikke så god erfaring fra kundebehandling - fordi de i utgangspunktet begynte som sekretærer, arkivarer, sentralbordbetjenter osv. Så har de fått interne kurs, og i omorganiseringstider har de blitt sittende fordi de har lengre fartstid enn andre. Og i omorganiseringens navn har sekretærfunksjoner og arkivarer og sentralbordbetjenter blitt til overs. Og dermed har disse etter hvert havnet i posisjoner de ikke har sjans til å greie å ivareta. Slik er det i alle hel- og halvstatlige institusjoner jeg har vært borti, og såvidt meg bekjent er det kun Norges Idrettsforbund som har greid å gjøre en stor omorganisering med hell: De sa opp alle, og alle måtte søke på nytt. Så fikk de med seg de mest kvalifiserte, som greide å snu skuta. Disse som utgjør hovedtyngden av ansatte i NAV er sjanseløse på å få skuta på rett kjøl. Jeg har også vært innom NAV-kontorene her. De sitter og knoter med ting som Word og Excel, bruker masse tid på å åpne regneark eller redigere et brev. De er uskolerte, og burde fått slippe. Det er ikke de ansattes feil, de vil jo beholde jobbene sine. Men noen har gått på en jævla smell da de bestemte seg for hvordan NAV skal funke. Jeg skjønner godt at du er sjokkert. Jeg har kommet dit at jeg nesten bare trekker på skuldrene og går videre. Dessverre. Ja, skal greie meg selv jeg også heretter. Tror ikke jeg orker å gå igjennom dette systemet en gang til ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2639112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ja, skal greie meg selv jeg også heretter. Tror ikke jeg orker å gå igjennom dette systemet en gang til ihvertfall. Og det er jo ille at det blir sånn. Vi får krysse fingra for at det går rette veien! Og du - lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2639113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest whirlwind Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ja, her i verden må man klare seg selv... Jeg har også opplevd utrolig mye sommel og tull hos NAV. Er midlertidig ufør, og ville prøve meg i arbeid før tiden renner ut. NAV lovte saksbehandler og de roste meg for villigheten min til å ville prøve å jobbe igjen. Saksbehandleren skulle hjelpe meg å finne en jobb... 7 mnd gikk uten at de lot høre fra seg, og for å gjøre en lang historie kort, så måtte jeg til slutt ordne jobb på egenhånd. Gikk fint det også. Søkte på jobb v h a internett, og er nå i jobb. :-) Så flott at du har kommet deg i jobb. Har en drøm jeg også ja, selv om jeg føler jeg har fått et "slag i trynet." Men, ikke verre enn at jeg reiser meg på nytt, skal finne på noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2639114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest whirlwind Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Og det er jo ille at det blir sånn. Vi får krysse fingra for at det går rette veien! Og du - lykke til! :-) Takk, takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319922-navfor-et-system/#findComment-2639116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.