Gå til innhold

Noen erfaringer med tolvon?

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter et legebytte, fått utskrevet tolvon til innsovning.

Jeg er selvfølgelig glad for å få hjelp med søvnen, endelig. Men jeg lurer på om noen har erfaringer med denne medisinen? Positive, negative.

Og hvor tidlig på kvelden jeg bør ta den for å ha best effekt ved leggetid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319933-noen-erfaringer-med-tolvon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

21

• rovana

2

• muskath

1

• Faure

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Tolvon gir vektøking.

Ps. Er denne nye legen i 60-årene eller rundt der omkring?

Jeg leste at tolvon -kan- gi vektøkning, men jeg skal følges godt opp, så det oppdager vi nok i tide.

Han er ikke i 60-årene. Han ga meg tolvon fordi han håpet det kunne hjelpe med en sammensatt problematikk i forhold til innsovning uten å ty til avhengighetsskapende medikamenter.

Jeg leste at tolvon -kan- gi vektøkning, men jeg skal følges godt opp, så det oppdager vi nok i tide.

Han er ikke i 60-årene. Han ga meg tolvon fordi han håpet det kunne hjelpe med en sammensatt problematikk i forhold til innsovning uten å ty til avhengighetsskapende medikamenter.

Hva med Truxal eller små doser Nozinan? Disse gir ikke vektøkning, og er ikke avhengighetsskapende. Personlig skjønner jeg ikke helt hva som er det store problemet med å gi medisiner som er "avhengighetsskapende". Stilnoct er en glimrende innsovningsmedisin, og selv om den er klassifisert som et B-preparat, er det kjent at den selv etter lengre tids bruk ikke gir store seponeringsvansker. Brukte den selv fast i over 6 måneder, og hadde ingen problemer med å slutte med den.

Og selv om man skulle bli avhengig av et B-preparat, så spør jeg meg selv so what? Disse medisinene er "snille" med leveren, og har ikke alvorlige bivirkninger etter lengre tids bruk. De medisinene jeg ikke greier å slutte med, er de "ikke-avhengighetsskapende" antidepressivaene klassifisert som C-preparater.

Annonse

Gjest lurerpådetjeg

Jeg er kjempefornøyd med Tolvon. Den gir økt appetitt men matinntaket kan du selv styre. Jeg har bedre effekt av Tolvon enn diverse B preparater.

Jeg tar medisinen 2 timer før leggetid.

I følge NHD skal det være 4 pillefri dager i måneden for å opprettholde god effekt.

Hva med Truxal eller små doser Nozinan? Disse gir ikke vektøkning, og er ikke avhengighetsskapende. Personlig skjønner jeg ikke helt hva som er det store problemet med å gi medisiner som er "avhengighetsskapende". Stilnoct er en glimrende innsovningsmedisin, og selv om den er klassifisert som et B-preparat, er det kjent at den selv etter lengre tids bruk ikke gir store seponeringsvansker. Brukte den selv fast i over 6 måneder, og hadde ingen problemer med å slutte med den.

Og selv om man skulle bli avhengig av et B-preparat, så spør jeg meg selv so what? Disse medisinene er "snille" med leveren, og har ikke alvorlige bivirkninger etter lengre tids bruk. De medisinene jeg ikke greier å slutte med, er de "ikke-avhengighetsskapende" antidepressivaene klassifisert som C-preparater.

Nå har jeg ikke lest meg opp på de forskjellige medikamentene og stoler på legens vurdering. Jeg prøver det han ønsker jeg skal prøve, i første omgang :)

Annonse

jeg la på meg,etter å ha spist i søvne.men er alternativet depresjon ville jeg nok heller brukt tolvon,og vært obs på matinntak

Alternativet er å være så livredd for å sovne at jeg holder meg våken til klokka tre-fire på natten. Så jeg gir den et forsøk.

Takk for svar :)

Jeg er kjempefornøyd med Tolvon. Den gir økt appetitt men matinntaket kan du selv styre. Jeg har bedre effekt av Tolvon enn diverse B preparater.

Jeg tar medisinen 2 timer før leggetid.

I følge NHD skal det være 4 pillefri dager i måneden for å opprettholde god effekt.

Jeg er ingen storspiser uansett, så jeg klarer nok å regulere matinntaket. Med mindre den virker så godt at jeg slapper av i musklene og blir kvitt den store klumpen jeg har i halsen ;)

Tolvon er et middel som jeg brukte mot depresjon. Det hjelp meg for depresjonen. Jeg brukte det i 2 1/5 - 3 år og la på meg 15 kg. Og når jeg ville slutte, måtte jeg trappe ned dosen, jeg måtte ikke slutte tvert.

La du på deg fordi du spiste mer eller la du på deg uavhengig av matinntaket?

Jeg brukte mikromengde for 10 år siden en periode, men måtte slutte fordi jeg sov hele tiden. Så den virker på søvn, i alle fall!

Godt du får hjelp! :-)

Hehe, godt å høre :)

Og ja, det var deilig å bli hørt. "Hva slags tanker har du gjort deg om hvordan jeg kan hjelpe deg?" spurte han. Endelig en lege som ville -hjelpe-.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...