Gjest vingla Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 jeg har problemer med å si nei.å si nei til avtaler jeg vet jeg ikke har tid til,jobben,menn som sjekker meg opp,tilogmed kvinner som har sjekket meg opp(er ikke lesbisk)har jeg ikke klart å si fra at jeg ikke er interessert i.jeg er livende redd for å såre andre.unngår heller å svare,stikker av,eller kommer med unnskyldning om at jeg er syk osv.så ender jeg med å bruke masse energi på å gjemme meg for alle disse som jeg lyver for...hjelp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg drev en gang med selvhevdingsgrupper. Første bud for dette problem er å ikke si nei med en gang. Si dette må jeg tenke på. Når du får tenkt over ting i ro og fred, er det lettere å finne ut hva en egentlig vil. I 2008 er det lettere å si nei. Vi har jo email og SMS. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vingla Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg drev en gang med selvhevdingsgrupper. Første bud for dette problem er å ikke si nei med en gang. Si dette må jeg tenke på. Når du får tenkt over ting i ro og fred, er det lettere å finne ut hva en egentlig vil. I 2008 er det lettere å si nei. Vi har jo email og SMS. jo det er sant.når noen sender meg melding eller mail er det lettere å lyve å finne på en unnskyldning.det er når jeg blir spurt direkte eller når jeg blir oppringt at jeg ikke klarer å si nei.jeg sitter med tre eller to avtaler til samme tidspunkt flere ganger fordi jeg ikke har turt å si nei til noen av de.eller flere menn (eller kvinner)på en kveld som alle tror at jeg er interessert.men det er kanskje lurt å prøve å si at jeg må tenke litt på det.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 jo det er sant.når noen sender meg melding eller mail er det lettere å lyve å finne på en unnskyldning.det er når jeg blir spurt direkte eller når jeg blir oppringt at jeg ikke klarer å si nei.jeg sitter med tre eller to avtaler til samme tidspunkt flere ganger fordi jeg ikke har turt å si nei til noen av de.eller flere menn (eller kvinner)på en kveld som alle tror at jeg er interessert.men det er kanskje lurt å prøve å si at jeg må tenke litt på det.. Du trenger ingen unnskyldning for å si nei! Slutt å lyve og dikte opp syltynne grunner som man lett gjennomskuer i alle fall. Slikt er ikke kjekt å høre på. Du er sjef over ditt liv og din tid. Du trenger ikke stå til rengskap for kreti og pleti for dine valg og prioriteringer. Si / skriv ganske enkelt: "Beklager det passer ikke. Kanskje en annen gang." Om du ønsker at det skal bli noe en annen gang. Om det ikke passer fordi du vil være hjemme og se på TV eller fordi du skal i et viktig jobbintervju, spiller absolutt ingen rolle. At det ikke passer for deg er grunn nok i massevis. "Beklager jeg har ikke lyst til å gå ut med deg." Om du ikke ønsker at dere skal treffes på noe senere tidspunkt. Poenget er at det ikke handler om å gi andre en grunn de vil finne akseptabel for at du ikke blir med på deres forslag. Det handler om at du er i din fulle rett til å bestemme hva du selv skal gjøre. Om du sier nei på denne måten og med denne holdningen, vil det etter hvert bli lettere å gjøre det. Du slipper å kave med og lyve på deg dumme unnskyldninger. Og du blir etter hvert tryggere på at du har lov å si nei. Iblant vil noen bli skuffet. Men skuffelse er noe vi mennesker må takle. Og de blir uansett ikke på langt nær så skuffet over et nei på forhånd, som når de skjønner at de har slept deg med på noe du slett ikke har lyst til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hattifnatt1 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du trenger ingen unnskyldning for å si nei! Slutt å lyve og dikte opp syltynne grunner som man lett gjennomskuer i alle fall. Slikt er ikke kjekt å høre på. Du er sjef over ditt liv og din tid. Du trenger ikke stå til rengskap for kreti og pleti for dine valg og prioriteringer. Si / skriv ganske enkelt: "Beklager det passer ikke. Kanskje en annen gang." Om du ønsker at det skal bli noe en annen gang. Om det ikke passer fordi du vil være hjemme og se på TV eller fordi du skal i et viktig jobbintervju, spiller absolutt ingen rolle. At det ikke passer for deg er grunn nok i massevis. "Beklager jeg har ikke lyst til å gå ut med deg." Om du ikke ønsker at dere skal treffes på noe senere tidspunkt. Poenget er at det ikke handler om å gi andre en grunn de vil finne akseptabel for at du ikke blir med på deres forslag. Det handler om at du er i din fulle rett til å bestemme hva du selv skal gjøre. Om du sier nei på denne måten og med denne holdningen, vil det etter hvert bli lettere å gjøre det. Du slipper å kave med og lyve på deg dumme unnskyldninger. Og du blir etter hvert tryggere på at du har lov å si nei. Iblant vil noen bli skuffet. Men skuffelse er noe vi mennesker må takle. Og de blir uansett ikke på langt nær så skuffet over et nei på forhånd, som når de skjønner at de har slept deg med på noe du slett ikke har lyst til. mvh jo jeg prøver å gjøre det.men det er som en angst jeg får inni meg og jeg klarer ikke annet enn å lyve,for å slippe å såre noen.jeg vet jo at en ikke burde bli såret av at jeg sier nei.men heller av at jeg lyver.rasjonellt vet jeg det,men følelses messig er det mye vanskeligere..jeg er så vant med å lyve,at noen ganger gjør jeg det før jeg selv har merket det.og det er nesten det verste.jeg føler også at når jeg en skjelden gang prøver å si at jeg ikke vet,så blir jeg presset av andre.og da klarer jeg iallefall ikke å si nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vingla Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du trenger ingen unnskyldning for å si nei! Slutt å lyve og dikte opp syltynne grunner som man lett gjennomskuer i alle fall. Slikt er ikke kjekt å høre på. Du er sjef over ditt liv og din tid. Du trenger ikke stå til rengskap for kreti og pleti for dine valg og prioriteringer. Si / skriv ganske enkelt: "Beklager det passer ikke. Kanskje en annen gang." Om du ønsker at det skal bli noe en annen gang. Om det ikke passer fordi du vil være hjemme og se på TV eller fordi du skal i et viktig jobbintervju, spiller absolutt ingen rolle. At det ikke passer for deg er grunn nok i massevis. "Beklager jeg har ikke lyst til å gå ut med deg." Om du ikke ønsker at dere skal treffes på noe senere tidspunkt. Poenget er at det ikke handler om å gi andre en grunn de vil finne akseptabel for at du ikke blir med på deres forslag. Det handler om at du er i din fulle rett til å bestemme hva du selv skal gjøre. Om du sier nei på denne måten og med denne holdningen, vil det etter hvert bli lettere å gjøre det. Du slipper å kave med og lyve på deg dumme unnskyldninger. Og du blir etter hvert tryggere på at du har lov å si nei. Iblant vil noen bli skuffet. Men skuffelse er noe vi mennesker må takle. Og de blir uansett ikke på langt nær så skuffet over et nei på forhånd, som når de skjønner at de har slept deg med på noe du slett ikke har lyst til. mvh jo jeg prøver å gjøre det.men det er som en angst jeg får inni meg og jeg klarer ikke annet enn å lyve,for å slippe å såre noen.jeg vet jo at en ikke burde bli såret av at jeg sier nei.men heller av at jeg lyver.rasjonellt vet jeg det,men følelses messig er det mye vanskeligere..jeg er så vant med å lyve,at noen ganger gjør jeg det før jeg selv har merket det.og det er nesten det verste.jeg føler også at når jeg en skjelden gang prøver å si at jeg ikke vet,så blir jeg presset av andre.og da klarer jeg iallefall ikke å si nei. – hattifnatt1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg drev en gang med selvhevdingsgrupper. Første bud for dette problem er å ikke si nei med en gang. Si dette må jeg tenke på. Når du får tenkt over ting i ro og fred, er det lettere å finne ut hva en egentlig vil. I 2008 er det lettere å si nei. Vi har jo email og SMS. Det skulle vært flere slike grupper,mange som trenger dem både store og små. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 jo jeg prøver å gjøre det.men det er som en angst jeg får inni meg og jeg klarer ikke annet enn å lyve,for å slippe å såre noen.jeg vet jo at en ikke burde bli såret av at jeg sier nei.men heller av at jeg lyver.rasjonellt vet jeg det,men følelses messig er det mye vanskeligere..jeg er så vant med å lyve,at noen ganger gjør jeg det før jeg selv har merket det.og det er nesten det verste.jeg føler også at når jeg en skjelden gang prøver å si at jeg ikke vet,så blir jeg presset av andre.og da klarer jeg iallefall ikke å si nei. – hattifnatt1 Prøv å trene på det, skritt for skritt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du trenger ingen unnskyldning for å si nei! Slutt å lyve og dikte opp syltynne grunner som man lett gjennomskuer i alle fall. Slikt er ikke kjekt å høre på. Du er sjef over ditt liv og din tid. Du trenger ikke stå til rengskap for kreti og pleti for dine valg og prioriteringer. Si / skriv ganske enkelt: "Beklager det passer ikke. Kanskje en annen gang." Om du ønsker at det skal bli noe en annen gang. Om det ikke passer fordi du vil være hjemme og se på TV eller fordi du skal i et viktig jobbintervju, spiller absolutt ingen rolle. At det ikke passer for deg er grunn nok i massevis. "Beklager jeg har ikke lyst til å gå ut med deg." Om du ikke ønsker at dere skal treffes på noe senere tidspunkt. Poenget er at det ikke handler om å gi andre en grunn de vil finne akseptabel for at du ikke blir med på deres forslag. Det handler om at du er i din fulle rett til å bestemme hva du selv skal gjøre. Om du sier nei på denne måten og med denne holdningen, vil det etter hvert bli lettere å gjøre det. Du slipper å kave med og lyve på deg dumme unnskyldninger. Og du blir etter hvert tryggere på at du har lov å si nei. Iblant vil noen bli skuffet. Men skuffelse er noe vi mennesker må takle. Og de blir uansett ikke på langt nær så skuffet over et nei på forhånd, som når de skjønner at de har slept deg med på noe du slett ikke har lyst til. mvh Et utrolig godt innlegg fra deg (igjen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319951-hvordan-l%C3%A6rer-jeg-%C3%A5-si-nei/#findComment-2639488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.