Gjest Ikke flink i geometri. Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Dette forstår jeg ikke! Det står: Hvor mange SIDER har en kule? Hvor mange HJØRNER har en kule? Hvor mange KANTER har en kule? Hvor mange SIDER har en sylinder? Hvor manhe HJØRNER har en sylinder? Hvor mange KANTER har en sylinder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er sikkert lov å skrive null.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spiky Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 ''Det står: Hvor mange SIDER har en kule? Hvor mange HJØRNER har en kule? Hvor mange KANTER har en kule?'' Dette er vel et lurespørsmål for å få 8-åringene til å tenke. Svaret er 0, 0 sider, 0 hjørner, 0 kanter ''Hvor mange SIDER har en sylinder? Hvor manhe HJØRNER har en sylinder? Hvor mange KANTER har en sylinder?'' Hvis det er en topp og en bunn på sylinderen så kan man vel kalle dette sider. Men ellers er vel svaret 0 her også. En sylinder har ihvertfall ikke hjørner eller kanter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 ''Det står: Hvor mange SIDER har en kule? Hvor mange HJØRNER har en kule? Hvor mange KANTER har en kule?'' Dette er vel et lurespørsmål for å få 8-åringene til å tenke. Svaret er 0, 0 sider, 0 hjørner, 0 kanter ''Hvor mange SIDER har en sylinder? Hvor manhe HJØRNER har en sylinder? Hvor mange KANTER har en sylinder?'' Hvis det er en topp og en bunn på sylinderen så kan man vel kalle dette sider. Men ellers er vel svaret 0 her også. En sylinder har ihvertfall ikke hjørner eller kanter. Typiske lurespørsmål, som sikkert ville fått sønnen min til å bli liggende søvnløs :/. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Typiske lurespørsmål, som sikkert ville fått sønnen min til å bli liggende søvnløs :/. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 '' Hvor mange SIDER har en kule? Hvor mange HJØRNER har en kule? Hvor mange KANTER har en kule?'' Tja, en kule har vel en side, ingen hjørner og ingen kanter? ''Hvor mange SIDER har en sylinder? Hvor manhe HJØRNER har en sylinder? Hvor mange KANTER har en sylinder?'' Og en sylinder - er det med en topp- og bunnflate tro, eller et rør. hmm. med topp- og bunn: 3 sider, ingen hjørner og 2 kanter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 ''Det står: Hvor mange SIDER har en kule? Hvor mange HJØRNER har en kule? Hvor mange KANTER har en kule?'' Dette er vel et lurespørsmål for å få 8-åringene til å tenke. Svaret er 0, 0 sider, 0 hjørner, 0 kanter ''Hvor mange SIDER har en sylinder? Hvor manhe HJØRNER har en sylinder? Hvor mange KANTER har en sylinder?'' Hvis det er en topp og en bunn på sylinderen så kan man vel kalle dette sider. Men ellers er vel svaret 0 her også. En sylinder har ihvertfall ikke hjørner eller kanter. tja,- en kule har vel en side? overflaten? Og en sylinder har vel kanter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 '' Hvor mange SIDER har en kule? Hvor mange HJØRNER har en kule? Hvor mange KANTER har en kule?'' Tja, en kule har vel en side, ingen hjørner og ingen kanter? ''Hvor mange SIDER har en sylinder? Hvor manhe HJØRNER har en sylinder? Hvor mange KANTER har en sylinder?'' Og en sylinder - er det med en topp- og bunnflate tro, eller et rør. hmm. med topp- og bunn: 3 sider, ingen hjørner og 2 kanter? ''Tja, en kule har vel en side'' Har ikke peiling, men jeg ville ikke tro en kule har en _side_, uten at jeg helt kjenner definisjonen her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 ''Tja, en kule har vel en side'' Har ikke peiling, men jeg ville ikke tro en kule har en _side_, uten at jeg helt kjenner definisjonen her. Hehe,- hva med utsiden? Nei, vet ikke helt definisjonen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hvilken bok/side er dette? En kule: 0 En sylinder... har den topp og bunn, så er det to sider, er den hul så er det to kanter... *definere seg ihjel* Hjørner? *blæh* Jeg ville sagt ingen. *OMG* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 En SIDE er en flate på overflaten. En kule har derfor en side. (litt flåsete kan man jo svare to sider, utsiden og innsiden :-)) En KANT er der du tegner strek hvis du tegner figuren. Kanten er en linje mellom to sider som står i vinkel på hverandre. En kule har ingen kanter, en sylinder har to. Øverst og nederst. Et HJØRNE er et punkt der to eller flere kanter møtes i vinkel. Hverken kule eller sylinder har hjørner. Jeg syns det er best å hjelpe til med slike lekser ved å finne den omtalte figuren og vise den til barnet, så h*n kan ta og kjenne på og evt telle sider, kanter og hjørner fysisk på figuren. En kule kan være en ball eller en klinkekule, en sylinder kan være et glass med lokk eller en rund, jevn pinne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er sikkert lov å skrive null.... Men en kule har jo _en_ side...? Dog ingen hjørner. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 En SIDE er en flate på overflaten. En kule har derfor en side. (litt flåsete kan man jo svare to sider, utsiden og innsiden :-)) En KANT er der du tegner strek hvis du tegner figuren. Kanten er en linje mellom to sider som står i vinkel på hverandre. En kule har ingen kanter, en sylinder har to. Øverst og nederst. Et HJØRNE er et punkt der to eller flere kanter møtes i vinkel. Hverken kule eller sylinder har hjørner. Jeg syns det er best å hjelpe til med slike lekser ved å finne den omtalte figuren og vise den til barnet, så h*n kan ta og kjenne på og evt telle sider, kanter og hjørner fysisk på figuren. En kule kan være en ball eller en klinkekule, en sylinder kan være et glass med lokk eller en rund, jevn pinne. ''(litt flåsete kan man jo svare to sider, utsiden og innsiden :-))'' Bare hvis kula er hul, vel? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228902034' post='4035628] Hvilken bok/side er dette? En kule: 0 En sylinder... har den topp og bunn, så er det to sider, er den hul så er det to kanter... *definere seg ihjel* Hjørner? *blæh* Jeg ville sagt ingen. *OMG* Ifølge læreren til min på 5. trinn er det ikke nødvendigvis noen fasit på slike oppgaver, de er ofte laget for å få en til å tenke og gruble og ressonere bare. ) Vi har av og til noen slike runder hjemme når ingen av oss egentlig skjønner hva det spørres etter i oppgaven... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke flink i geometri. Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Men en kule har jo _en_ side...? Dog ingen hjørner. ) Godt å se at det ikke er bare jeg som lurer .. hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ifølge læreren til min på 5. trinn er det ikke nødvendigvis noen fasit på slike oppgaver, de er ofte laget for å få en til å tenke og gruble og ressonere bare. ) Vi har av og til noen slike runder hjemme når ingen av oss egentlig skjønner hva det spørres etter i oppgaven... Ja, det aner meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 En kule har ingen sider, ingen kanter og ingen hjørner. En sylinder har to sider, ingen kanter og ingen hjørner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Men en kule har jo _en_ side...? Dog ingen hjørner. ) Det er ikke en side på en kule, den har _ingen_ sider - den er rund. Jeg skjønner tankegangen, men i geometri er ikke en kule under definisjonen av en side... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228902542' post='4035653] Ja, det aner meg... Da ender det som regel med at jeg sier:"Da får du si til læreren at vi tenkte sånn og sånn og at løsningen derfor ble slik." Han har nå ennå ikke kommet tilbake med en negativ reaksjon fra læreren. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 En kule har ingen sider, ingen kanter og ingen hjørner. En sylinder har to sider, ingen kanter og ingen hjørner. ''En kule har ingen sider, ingen kanter og ingen hjørner.'' Uenig. Kula har en flate, ergo har den en side. Dog ingen kanter og ingen hjørner. ''En sylinder har to sider, ingen kanter og ingen hjørner.'' Uenig her også. Sylinderen har toppen, bunnen og rundt = 3 sider, to kanter der sidene og topp/bunn møtes,men ingen hjørner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.