Gå til innhold

Diagnose 5.1 Avvikende foreldretilstand

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tarantellen

Jeg synes det er merkelig om du ikke har den minste ide om hva dette kan skyldes. Har du ingen aning?

Jeg har ideer om hva det kan bety så jeg har noen aning, men jeg spør for å være sikker! Jeg tror det betyr at foreldrene til barnet er skilt, derfor er det avvikende foreldretilstand, kan det stemme? Kan du vær så snill å gi meg et bedre svar og ikke et nedlatende svar.

Jeg synes det er merkelig om du ikke har den minste ide om hva dette kan skyldes. Har du ingen aning?

En jeg snakket med på BUP sa det var standard å skrive det under diagnos på foreldre som er enslig forsørger, stemmer dette? Jeg ringte for å få svar på hva det betyr og fikk det svaret. Jeg skrev inn her for å høre om dette kan stemme siden jeg synes det var merkelig. Det er ikke noe avvikende i forlhold som har med oppdragelse fra min side, det har heller aldri vært nevnt. Jeg røyker ikke,drikker ikke, er ikke psykisk syk eller lignende så jeg synes avvikende foreldretilstand hørtes veldig rart ut og fikk da som svar at det bare betyr at barnet vokser opp med eneforsørger. Jeg spør her fordi jeg er usikker på svaret jeg har fått om det virkelig stemmer at det er standard å skrive det under diagnose på barn som bor kun med en av foreldrene.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ideer om hva det kan bety så jeg har noen aning, men jeg spør for å være sikker! Jeg tror det betyr at foreldrene til barnet er skilt, derfor er det avvikende foreldretilstand, kan det stemme? Kan du vær så snill å gi meg et bedre svar og ikke et nedlatende svar.

Svaret var ikke ment nedlatende, kun spørrende. Synes det hadde vært merkelig å sette en slik "diagnose" dersom det ikke er åpenbart hva det betyr.

Jeg mener at "skilt" ikke i seg selv skal gi en slik kategorisering. Hvis det derimot er mye krangling om samvær, sabotering av samvær, andre forhold som går ut over barnet, bør en slik tilleggsbeskrivelse brukes.

Gjest Tarantellen

Svaret var ikke ment nedlatende, kun spørrende. Synes det hadde vært merkelig å sette en slik "diagnose" dersom det ikke er åpenbart hva det betyr.

Jeg mener at "skilt" ikke i seg selv skal gi en slik kategorisering. Hvis det derimot er mye krangling om samvær, sabotering av samvær, andre forhold som går ut over barnet, bør en slik tilleggsbeskrivelse brukes.

Nei, faren har aldri vært med i bildet, faren bor i USA og har aldri tatt kontakt. Tror jeg må ringe til legen som har skrevet epikrisen, jeg kan heller ikke forstå denne diagnosen og at den kun skal stå der fordi barnet bor og bli forsørget kun av en av foreldrene. Jeg tar det som en fornærmelse, avvikende foreldretilstand, det høres jo helt skrekkelig ut.

Annonse

Nei, faren har aldri vært med i bildet, faren bor i USA og har aldri tatt kontakt. Tror jeg må ringe til legen som har skrevet epikrisen, jeg kan heller ikke forstå denne diagnosen og at den kun skal stå der fordi barnet bor og bli forsørget kun av en av foreldrene. Jeg tar det som en fornærmelse, avvikende foreldretilstand, det høres jo helt skrekkelig ut.

Da er det vel derfor da, fordi faren ikke er inne i bildet i det hele tatt...

Da er det vel derfor da, fordi faren ikke er inne i bildet i det hele tatt...

ja, det er det jeg har blitt fortalt at hun har fått den diagnosen: avvikende foreldretilstand....fordi faren ikke er med, at jeg er aleneforsørger, ble fortalt at det er vanlig å gjøre det der det stilles diagnoser for barn med eneforsørger, og jeg synes det var snålt.

Gjest Tarantellen(upsups)

ja, det er det jeg har blitt fortalt at hun har fått den diagnosen: avvikende foreldretilstand....fordi faren ikke er med, at jeg er aleneforsørger, ble fortalt at det er vanlig å gjøre det der det stilles diagnoser for barn med eneforsørger, og jeg synes det var snålt.

ikke hun men han

Når foreldre er skilte er det avvikende foreldresituasjon og må diagnostiseres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...