Gå til innhold

Depresjon og "lyslampe?"

Anbefalte innlegg

Leser at ved bipolar lidelse frarådes det å bruke sånne lamper.

Men jeg blir deprimert og syk hvert år på denne tiden. Slår visst aldri feil. Er passert 40 og blir bare verre med årene ser det ut som.

Bruker medisiner, men virker ikke som dette er nok. Virker som lyset/årstidene styrer veldig mye av dette hos meg.

Tror du at "hvis jeg er forsiktig", kan kjøpe meg en sånn lampe. Kun til bruk i 3-4 måneder om vinteren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319989-depresjon-og-lyslampe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det tror jeg du driste deg til.

Sannsynligheten for å utløse mani dersom du også bruker medisiner er minimal.

Tusen takk :-). Er det bare å kjøpe en som de har på forskjellige apotek/helseartikler rundt omkring, eller er noen bedre enn andre? Hvis du vet?

Vet de koster sånn ca 2500 kr. Vet du om det er mange som har utbytte av dem? Mye penger å bruke hvis det er tvilsomt om den virker liksom ?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk :-). Er det bare å kjøpe en som de har på forskjellige apotek/helseartikler rundt omkring, eller er noen bedre enn andre? Hvis du vet?

Vet de koster sånn ca 2500 kr. Vet du om det er mange som har utbytte av dem? Mye penger å bruke hvis det er tvilsomt om den virker liksom ?

Jeg kjenner ikke noe til de ulike lampene.

Derimot vet jeg at en noen steder kan leie dem for en tid, og at leieprisen trekkes fra om en kjøper. Dermed har en mulighet til utprøving først.

Gjest good luck.

Jeg kjenner ikke noe til de ulike lampene.

Derimot vet jeg at en noen steder kan leie dem for en tid, og at leieprisen trekkes fra om en kjøper. Dermed har en mulighet til utprøving først.

Du kan kjøpe på Expert. Philips, kr 2000. 500 i tillegg med garanti.

Det er absolutt en effekt med slike lamper

Ta det litt med ro i starten da du kan få hodepine.

Annonse

Jeg kan ikke svare i fhd til BP, men i fhd til eget bruk. Ekstremvarianten av lysbehandling er å sitte pal og stirre inn i skjermen på nært hold. Det fikser jeg ikke! Men jeg får helt klart bedre morgener av å ha den på som bakgrunnsbelysning på kjøkkenet, og forsøker å holde meg med ansiktet mot den når jeg spiser og ordner klart for dagen.

Gjest good luck.

Jeg kan ikke svare i fhd til BP, men i fhd til eget bruk. Ekstremvarianten av lysbehandling er å sitte pal og stirre inn i skjermen på nært hold. Det fikser jeg ikke! Men jeg får helt klart bedre morgener av å ha den på som bakgrunnsbelysning på kjøkkenet, og forsøker å holde meg med ansiktet mot den når jeg spiser og ordner klart for dagen.

Men du skal da ikke se rett inn i den. Det er ikke riktig bruk, men du må ha øynene slik at lyset kommer inn i dem. Så vidt gløtte opp av og til.

Bruksanvisningen er ganske tydelig på bruken.

Men du skal da ikke se rett inn i den. Det er ikke riktig bruk, men du må ha øynene slik at lyset kommer inn i dem. Så vidt gløtte opp av og til.

Bruksanvisningen er ganske tydelig på bruken.

Jeg overdrev kanskje litt :)

Det viktigste er at jeg ikke har ro i kroppen til å sitte så lenge stille i passende avstand fra lampa. Drømmen er en PC med bakgrunnsbelysning som kompenserer for tapt sollys. Kanskje jeg skal tipse en av produsentene!

Annonse

Det viktigste er at jeg ikke har ro i kroppen til å sitte så lenge stille i passende avstand fra lampa. Drømmen er en PC med bakgrunnsbelysning som kompenserer for tapt sollys. Kanskje jeg skal tipse en av produsentene!

Ja, gjør det. PC med sollys må være tingen ja :)

Gjest lyslampe

Men du må gjerne sitte foran pcen med lyslampa ved siden av. Eller du kan sitte foran og lese avisa o. l

Det går helt fint så lenge lyset kommer inn i øynene, og så kan en titte litt opp av og til. Det er litt lyst i begynnelsen men det venner en seg raskt til synes jeg. Jeg bruker den om morgenen mens jeg spiser frokost og er inne og leser nettavis og slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...