Gå til innhold

Småspist baby

Gjest babydillah

Anbefalte innlegg

Gjest babydillah

Baby på 8 mnd, hun spiser ivrig av bryst, men når det gjelder andre måltider er hun småspist...

har begynt å gi henne mat først, så pupp... men likevel. Selv om hun spiser lite av maten, spiser hun masse av puppen.

Hun er rett og slett kresen. Dessert elsker hun, så det kan hun spise mye av selv om hun er "mett" av middagen.

Har til nå kun gitt grøt og middagsglass av ulike typer.

Det går litt greiere med grøten nå, pleier å gi henne to sorter, "nattgrøten" til kvelden og en fullkornsgrøt med noe fruktgreier til frokost (husker ikke navnet), de grøtene liker hun, før måtte jeg alltid ha fruktmos i for at hun skulle spise noe.

Men appetitten varierer og det går treigt å få i henne, hun spiser sjeldent opp all grøten, men det går i alle fall bedre enn med middagen.

Til middag spiser hun kanskje et halvt glass om hun liker maten, ellers bare noen få skjeer som jeg må dytte i henne... gir jeg henne dessert derimot gafler hun i seg. Har lurt henne noen ganger, med å gi henne litt dessert, så tror hun at hun får dessert og gaper opp - men får middag..da grynter hun.

Tenkte prøve gi henne hjemmelaget mat, har dere noen oppskrifter på mat som babyer garantert liker? Og hvor finmost skal den være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn holdt eldste min på også. Og når han endelig begynte å få litt str på porsjonene ble han syk. Vi dreiv med smaksprøver lenge lenge. De mengdene du beskriver hadde faktsk vært store porsjoner til å være ham

Jeg har inntrykk av at noen babyer har lang innkjøringsperiode på fast føde, og at smaksprøveperioden er på flere uker. -og noen babyer liker ikke den milde smaken av babymat men vil heller ha krydret mat med en gang.

Jeg hadde lagt mer vekt på å variere kosten og venne babyen til flere smaker enn av at h*n skulle spise en hel tallerken grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen er de nysgjerrige på hva de rundt seg spiser. Hadde prøvd å servere det samme i den grad det er mulig.

Mose middagsmaten. krydre litt mindre. Men sitte sammen og spise og kose seg. Våre har vært lunkne til middagsglass. Men fruktgrøtene likte de. Og vanlig middag elsket de.

Alle tre har vært slik mer eller mindre. Vi har heller sterkere krydder i gryten etter at mat til babyen er tatt ut.

Hva med å mose banan eller eple i grøt, så det blir mer smak?

La babyen få smake mat av deres tallerken, vekke interesse og bli nysgjerrig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her spiste ikke grøt lenger da han var 8 mnd, og puppen var tom da, og ikke tok han flaske heller.

Han spiste det samme som oss andre. Brød med pålegg til frokost,lunch og kvelds, melk i kopp/glass, og han spiste vanlig middag. Kjøttkaker,fiskeboller,lungemos,leverkaker og grønnsaker etc. Likte mat med mye smak

Når han var så stor som 8 mnd knuste jeg bare maten litt med gaffelen, men der er det jo veldig forskjell fra unge til unge hva de vil ha av klumper da. Noen brekker seg jo hvis det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært individuelt hvor finmost ungene vil ha det.

Hva med å koke gulrot og mose den med en gaffel, gjerne sammen med litt melk du har pumpet ut. Eller potet, eller andre grønnsaker. Most banan. Most eple. Og ikke minst smakebiter fra din talerken. Noen barn liker det ikke om man blander for mange smaker.

Grøt er ikke noe must. Selv synes jeg det er et ekkelt kliss...

Noen barn vil i den alderen kose seg stort med å selv putte f.eks. maiskorn, små gulrotbiter, makaron eller erter i munnen. Andre vil brekke seg av så store biter.

Små brødbiter med litt pålegg på går også an.

Det er egentlig ikke så viktig om det er middagsglass eller "dessert" hun får. Det viktige er at hun får et positivt forhold til maten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...