bustebeisa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det har noen av mine gjort også i den alderen. Men da fikk de jammen høre det. Barna kan være kvitt vanen i 3-4årsalderen om man bare begynner avvenningen med en gang. Ærlig talt. mvh Det er vi voksne som seksualiserer slik handling. Som sagt, mine jenter var aldri interessert i slikt, foruten handa som koste under ammingen da. En gutt jeg kjenne veldig godt, kunne i lang tid fionne på å snike hånda inn under genseren til mora og andre damer han kjente godt. En uting, da ikke alle liker å bli tatt på slik, og at det ikke sømmer seg blant folk. Men hvem er det som bestemmer hva som sømmer seg blant folk eller ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det er vi voksne som seksualiserer slik handling. Som sagt, mine jenter var aldri interessert i slikt, foruten handa som koste under ammingen da. En gutt jeg kjenne veldig godt, kunne i lang tid fionne på å snike hånda inn under genseren til mora og andre damer han kjente godt. En uting, da ikke alle liker å bli tatt på slik, og at det ikke sømmer seg blant folk. Men hvem er det som bestemmer hva som sømmer seg blant folk eller ikke? Man seksualiserer da ikke en handling fordi man sier den er ugrei. Pupper er i de aller fleste kulturer privat område. (Jeg kjenner ikke noen kulturer der det er fritt fram å klå som det passer en, enten det gjelder barns kosing eller voksen seksualitet. Å lære barn at visse deler av kroppen er mer private enn andre er selvsagt svært viktig. Å la barna oppleve at deres grenser blir respektert er også viktig. Like viktig er det å lære barna å respektere andres grenser. Hvordan skal barn lære grenser om mamma er grenseløs? Om en femåring forstatt ubevisst kan kose med pupper er det noen grenser og en del oppdragelse som har manglet. Om barnet vet det tråkker over en privat grense og likevel velger å gjøre det, skal det selvsagt sies meget klart ifra. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Man seksualiserer da ikke en handling fordi man sier den er ugrei. Pupper er i de aller fleste kulturer privat område. (Jeg kjenner ikke noen kulturer der det er fritt fram å klå som det passer en, enten det gjelder barns kosing eller voksen seksualitet. Å lære barn at visse deler av kroppen er mer private enn andre er selvsagt svært viktig. Å la barna oppleve at deres grenser blir respektert er også viktig. Like viktig er det å lære barna å respektere andres grenser. Hvordan skal barn lære grenser om mamma er grenseløs? Om en femåring forstatt ubevisst kan kose med pupper er det noen grenser og en del oppdragelse som har manglet. Om barnet vet det tråkker over en privat grense og likevel velger å gjøre det, skal det selvsagt sies meget klart ifra. mvh Jeg er egentlig helt enig med deg, men ikke like krass i måten å si det på. Kan hende fordi jeg da ikke har oppdragelse, men det får så være. Det er visse kroppsdeler som er mer private enn andre. Og det er viktig at ungene lærer å sette grenser overfor seg selv, og forholde seg til grenser hos andre. Men... som da jeg satt med bena til den seks åringen på fanget forrige helg, og da strøk dem, var det en ganske ubevisst handlig fra min siden. En handling som gikk på omsorg, men ikke noe annet. Da jeg satt ved siden av bustemannen på julebordet og hadde handa på kneet og låret hans, var det også en ubevisst handling, men som likevel gav oss begge en følelse av samhørighet. Da jeg lot handa gli litt lenger opp mot hans edlere deler, var det en veldig bevisst handling, i form av litt erting. Samtidig ville jeg aldri hatt hånda slik på kneet/låret til en annen mann, eller kvinne for den saks skyld. Så om en fem åring helt ubevisst prøver å snike handa inn under genseren til mora si mens de ser barnetv, ser jeg ikke på det som en veldig fy fy handling. For meg handler det mer om total avslappelse og følelse av trygghet... og dermed en forglemmelse. At mora skal finne seg i det, sier jeg ikke. Sier heller ikke at hun ikke skal stoppe femåringen, men at det er et tegn på manglende oppdragelse, er jeg ikke enig i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg er egentlig helt enig med deg, men ikke like krass i måten å si det på. Kan hende fordi jeg da ikke har oppdragelse, men det får så være. Det er visse kroppsdeler som er mer private enn andre. Og det er viktig at ungene lærer å sette grenser overfor seg selv, og forholde seg til grenser hos andre. Men... som da jeg satt med bena til den seks åringen på fanget forrige helg, og da strøk dem, var det en ganske ubevisst handlig fra min siden. En handling som gikk på omsorg, men ikke noe annet. Da jeg satt ved siden av bustemannen på julebordet og hadde handa på kneet og låret hans, var det også en ubevisst handling, men som likevel gav oss begge en følelse av samhørighet. Da jeg lot handa gli litt lenger opp mot hans edlere deler, var det en veldig bevisst handling, i form av litt erting. Samtidig ville jeg aldri hatt hånda slik på kneet/låret til en annen mann, eller kvinne for den saks skyld. Så om en fem åring helt ubevisst prøver å snike handa inn under genseren til mora si mens de ser barnetv, ser jeg ikke på det som en veldig fy fy handling. For meg handler det mer om total avslappelse og følelse av trygghet... og dermed en forglemmelse. At mora skal finne seg i det, sier jeg ikke. Sier heller ikke at hun ikke skal stoppe femåringen, men at det er et tegn på manglende oppdragelse, er jeg ikke enig i. ''Men... som da jeg satt med bena til den seks åringen på fanget forrige helg, og da strøk dem, var det en ganske ubevisst handlig fra min siden. En handling som gikk på omsorg, men ikke noe annet.'' Jeg ser ikke noe galt i dette, enten det er bevisst eller ubevisst, så lenge eieren av føttene ikke hadde noen innvendinger. Men det var også selvsagt deler av kroppen du ikke ville rørt. Uten at du trengte å tenke bevisst over det. Om en treåring ubevisst tok hånden under morens genser, er ikke dette så merkelig. Det kan til nød forklares som en uvane om en fireåring gjør det samme. Om en femåring derimot, uten å tenke over det tar hendene inn under mammas genser og sikter på brystene, har man begynt å sette grenser alt, alt for sent. Når du er fem år skal du ikke bare vite at dette er privat. Det skal også være innarbeidet i dine vaner og ikke-vaner. Jeg ser ingen ting mer naturlig med at en sunn og normal 5-åring går under blusen på mora si, enn at den samme femåringen griser ved bordet som en toåring. En femåring vil kunne huske at h*n har kost med mammas bryster. Jeg ønsker i hvert fall ikke at mine unger skal huske hvordan det var å leke seg med puppene mine! Dessuten er det en handling som vil gjøre de fleste til stedet beklemt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 ''Men... som da jeg satt med bena til den seks åringen på fanget forrige helg, og da strøk dem, var det en ganske ubevisst handlig fra min siden. En handling som gikk på omsorg, men ikke noe annet.'' Jeg ser ikke noe galt i dette, enten det er bevisst eller ubevisst, så lenge eieren av føttene ikke hadde noen innvendinger. Men det var også selvsagt deler av kroppen du ikke ville rørt. Uten at du trengte å tenke bevisst over det. Om en treåring ubevisst tok hånden under morens genser, er ikke dette så merkelig. Det kan til nød forklares som en uvane om en fireåring gjør det samme. Om en femåring derimot, uten å tenke over det tar hendene inn under mammas genser og sikter på brystene, har man begynt å sette grenser alt, alt for sent. Når du er fem år skal du ikke bare vite at dette er privat. Det skal også være innarbeidet i dine vaner og ikke-vaner. Jeg ser ingen ting mer naturlig med at en sunn og normal 5-åring går under blusen på mora si, enn at den samme femåringen griser ved bordet som en toåring. En femåring vil kunne huske at h*n har kost med mammas bryster. Jeg ønsker i hvert fall ikke at mine unger skal huske hvordan det var å leke seg med puppene mine! Dessuten er det en handling som vil gjøre de fleste til stedet beklemt. mvh Tingen er at jeg ser ubevisste handlinger skje, og jeg seg bevisste handlinger skje. Jeg har set både fire, fem, seks og eldra barn bevisst angripe brystene til mora si. Ikke greit i det hele tatt, men det lyser lang vei at det er en bevisst handling. Og igjen, jeg er til dels enig med deg, men ikke like bastant. Går vi tilbake til trådstarters problemstilling, leste jeg ikke overgrep i den første meldingen. Men jeg ble litt mer skeptisk i forhold til svarene trådstarter gav senere... Hva du og jeg finner som normal eller unormal folkeskikk, trenger ikke være de samme grensene andre har. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Personlig finner jeg det helt horribelt når noe fortsetter å amme etter at et barn har fyllt året. Men vet jo godt at noen fortsetter til barnet er to... og har sett ekstremtilfeller der barnet også er opp mot skolealder. Skal jeg si at det er fy fy, eller kan det være greit for den familien? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også skadelig Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Tingen er at jeg ser ubevisste handlinger skje, og jeg seg bevisste handlinger skje. Jeg har set både fire, fem, seks og eldra barn bevisst angripe brystene til mora si. Ikke greit i det hele tatt, men det lyser lang vei at det er en bevisst handling. Og igjen, jeg er til dels enig med deg, men ikke like bastant. Går vi tilbake til trådstarters problemstilling, leste jeg ikke overgrep i den første meldingen. Men jeg ble litt mer skeptisk i forhold til svarene trådstarter gav senere... Hva du og jeg finner som normal eller unormal folkeskikk, trenger ikke være de samme grensene andre har. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Personlig finner jeg det helt horribelt når noe fortsetter å amme etter at et barn har fyllt året. Men vet jo godt at noen fortsetter til barnet er to... og har sett ekstremtilfeller der barnet også er opp mot skolealder. Skal jeg si at det er fy fy, eller kan det være greit for den familien? Det skjer mye grenseoverskridende og invaderende i mange hjem uten at en skal bruke overgrepsordet på det. Det kan være skadelig selv om det ikke er seksualisert ment. Det kan likevel gripe inn i det området hos barnet som har med det seksuelle å gjøre. Eksempel; Vaske en gutt på ti i rumpa. Sprade rundt ungen din naken selv om ungen din er ukomfortabel med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det skjer mye grenseoverskridende og invaderende i mange hjem uten at en skal bruke overgrepsordet på det. Det kan være skadelig selv om det ikke er seksualisert ment. Det kan likevel gripe inn i det området hos barnet som har med det seksuelle å gjøre. Eksempel; Vaske en gutt på ti i rumpa. Sprade rundt ungen din naken selv om ungen din er ukomfortabel med det. Det handler så klart om å ta hensyn, men vi er alle veldig forskjellige. Jeg mener det er viktig med åpenhet i forhold til nakenhet. Synes ikke foreldrene trenger gjemme seg for små barn, men med en gang jeg merket at ungene her i huset ikke syntes det var greit at jeg gikk naken fra badet til soverommet, tok jeg så klart hensyn til det. Men hos noen skjer det når barnet er sju-åtte kanskje, hos andre går det nakne fra badet til soverommet hele livet. Noen 10 åringer har kanskje behov for hjelp til å bli vasket i rompa, mens andre har klart det alene i mange år. Jeg vet at desverre så har ikke alle mennesker de rette antennene, eller desverre de rette hensiktene, men jeg har en naiv drøm om at folk har såpass mye vett at de ser hvor grensene til hvert enkelt individ går. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Man seksualiserer da ikke en handling fordi man sier den er ugrei. Pupper er i de aller fleste kulturer privat område. (Jeg kjenner ikke noen kulturer der det er fritt fram å klå som det passer en, enten det gjelder barns kosing eller voksen seksualitet. Å lære barn at visse deler av kroppen er mer private enn andre er selvsagt svært viktig. Å la barna oppleve at deres grenser blir respektert er også viktig. Like viktig er det å lære barna å respektere andres grenser. Hvordan skal barn lære grenser om mamma er grenseløs? Om en femåring forstatt ubevisst kan kose med pupper er det noen grenser og en del oppdragelse som har manglet. Om barnet vet det tråkker over en privat grense og likevel velger å gjøre det, skal det selvsagt sies meget klart ifra. mvh ''Hvordan skal barn lære grenser om mamma er grenseløs? '' Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også skadelig Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det handler så klart om å ta hensyn, men vi er alle veldig forskjellige. Jeg mener det er viktig med åpenhet i forhold til nakenhet. Synes ikke foreldrene trenger gjemme seg for små barn, men med en gang jeg merket at ungene her i huset ikke syntes det var greit at jeg gikk naken fra badet til soverommet, tok jeg så klart hensyn til det. Men hos noen skjer det når barnet er sju-åtte kanskje, hos andre går det nakne fra badet til soverommet hele livet. Noen 10 åringer har kanskje behov for hjelp til å bli vasket i rompa, mens andre har klart det alene i mange år. Jeg vet at desverre så har ikke alle mennesker de rette antennene, eller desverre de rette hensiktene, men jeg har en naiv drøm om at folk har såpass mye vett at de ser hvor grensene til hvert enkelt individ går. Jeg har ikke den samme naive drømmen. Jeg tror dessverre mange voksne trenger bevisstgjøring rundt dette. Nettopp fordi de ikke selv har seksuelle baktanker med det de gjør. Det er en ting med seksuelle overgrep, det kan alle være enig i er skadelig. Men jeg kjenner mange som har opplevd ting i bsrndommen som var grenseoverskridende for dem, og som har ganske like symptomer i voksen alder som om de ble utsatt for overgrep. Jeg vet om to som vokste opp i samme familie. Den ene syntes ting var greit, den andre syntes barndommens overskridelser av hennes grenser var som overgrep å regne. Dette er et vanskelig område, det er sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg har ikke den samme naive drømmen. Jeg tror dessverre mange voksne trenger bevisstgjøring rundt dette. Nettopp fordi de ikke selv har seksuelle baktanker med det de gjør. Det er en ting med seksuelle overgrep, det kan alle være enig i er skadelig. Men jeg kjenner mange som har opplevd ting i bsrndommen som var grenseoverskridende for dem, og som har ganske like symptomer i voksen alder som om de ble utsatt for overgrep. Jeg vet om to som vokste opp i samme familie. Den ene syntes ting var greit, den andre syntes barndommens overskridelser av hennes grenser var som overgrep å regne. Dette er et vanskelig område, det er sikkert. At der er et vanskelig tema, det er jeg helt enig i. Nettopp fordi alle er forskjellige og reagerer forskjellig på samme tingen. Slik du nevnte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Tingen er at jeg ser ubevisste handlinger skje, og jeg seg bevisste handlinger skje. Jeg har set både fire, fem, seks og eldra barn bevisst angripe brystene til mora si. Ikke greit i det hele tatt, men det lyser lang vei at det er en bevisst handling. Og igjen, jeg er til dels enig med deg, men ikke like bastant. Går vi tilbake til trådstarters problemstilling, leste jeg ikke overgrep i den første meldingen. Men jeg ble litt mer skeptisk i forhold til svarene trådstarter gav senere... Hva du og jeg finner som normal eller unormal folkeskikk, trenger ikke være de samme grensene andre har. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Personlig finner jeg det helt horribelt når noe fortsetter å amme etter at et barn har fyllt året. Men vet jo godt at noen fortsetter til barnet er to... og har sett ekstremtilfeller der barnet også er opp mot skolealder. Skal jeg si at det er fy fy, eller kan det være greit for den familien? Jeg har ikke sagt noe om overgrepsordet. Men å ikke sørge for at et barn på fem er bevisst nok på sine handlinger til å ikke grabbe puppen til mora si er omsorgssvikt. Man kan ikke bli så flytende på grenser og hva som er rett og galt at man ikke ser det. Det er stor froskjell på amming og fingring med puppen til mamma. Ammingen har en hensikt. Å fingre med puppen i femårsalderen er usunn intimitet, sexualitet eller ikke. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg har ikke sagt noe om overgrepsordet. Men å ikke sørge for at et barn på fem er bevisst nok på sine handlinger til å ikke grabbe puppen til mora si er omsorgssvikt. Man kan ikke bli så flytende på grenser og hva som er rett og galt at man ikke ser det. Det er stor froskjell på amming og fingring med puppen til mamma. Ammingen har en hensikt. Å fingre med puppen i femårsalderen er usunn intimitet, sexualitet eller ikke. mvh Omsorgssvikt.... Og hvordan i all verden skal denne familien da behandles? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Omsorgssvikt.... Og hvordan i all verden skal denne familien da behandles? Det finnnes grader av alt, skjønner du. ;-) Og jeg synes absolutt man har sviktet noe den omsorgen man bør vise et barn om det i en alder av 5 år kan sette seg ned å dille med puppene til mamma, under genseren hennes, uten barnet en gang enser hva h*n holder på med. Og jeg skjønner jo mer og mer hvor vanskelig det kan være å forklare et voksent menneske at det er fullstendig galt å ikke sette slike grenser fra et tidlig tidspunkt. Lenge før puppefingringen har rukket å bli et ubevisst mønster/uvane. Man lærer barn hva som er privat på kroppen på samme måte som man lærer dem å lukke munnen når de tygger eller holde seg for munnen når de hoster. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det finnnes grader av alt, skjønner du. ;-) Og jeg synes absolutt man har sviktet noe den omsorgen man bør vise et barn om det i en alder av 5 år kan sette seg ned å dille med puppene til mamma, under genseren hennes, uten barnet en gang enser hva h*n holder på med. Og jeg skjønner jo mer og mer hvor vanskelig det kan være å forklare et voksent menneske at det er fullstendig galt å ikke sette slike grenser fra et tidlig tidspunkt. Lenge før puppefingringen har rukket å bli et ubevisst mønster/uvane. Man lærer barn hva som er privat på kroppen på samme måte som man lærer dem å lukke munnen når de tygger eller holde seg for munnen når de hoster. mvh Egentlig er vi jo enige, bare ordspråket ditt er litt for hardt i mitt hode. Jeg har sett mye "puppekosing" opp gjennom årene. Og alle mødrene jeg har sett oppleve dette, har slått ned på det. Men jeg finner det ikke unaturlig at en unge forsøker å kose, men om mora hadde tillatt det eller oppfordret til det, hadde jeg sett på det som mer "skummelt". :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Egentlig er vi jo enige, bare ordspråket ditt er litt for hardt i mitt hode. Jeg har sett mye "puppekosing" opp gjennom årene. Og alle mødrene jeg har sett oppleve dette, har slått ned på det. Men jeg finner det ikke unaturlig at en unge forsøker å kose, men om mora hadde tillatt det eller oppfordret til det, hadde jeg sett på det som mer "skummelt". :-) Jeg finner det fullstendig unaturlig at en unge på 5 gjør dette. For å i det hele tatt komme på å gjøre det, og tro at det er greit eller ikke være seg bevisst sin egen handling, må mor ha sviktet grovt på grensesettingen i flere år. Slikt er to-treårsstadie. Jeg har aldri truffet en 5-åring som distre tar hånden innenfor mammas klær og grabber puppen. Og hadde jeg gjort det, ville jeg reagert - og det ville de fleste femåringer også. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg finner det fullstendig unaturlig at en unge på 5 gjør dette. For å i det hele tatt komme på å gjøre det, og tro at det er greit eller ikke være seg bevisst sin egen handling, må mor ha sviktet grovt på grensesettingen i flere år. Slikt er to-treårsstadie. Jeg har aldri truffet en 5-åring som distre tar hånden innenfor mammas klær og grabber puppen. Og hadde jeg gjort det, ville jeg reagert - og det ville de fleste femåringer også. mvh Hvordan ville du reagert? Jeg har sett og oplevd mange forskjellige familier. Og mye av det som skjer i det forskjellige familiene, kunne ikke falt meg inn at det skal skje i min familie, men det betyr ikke at jeg mener at foreldrene har sviktet. Om en unge smatter når den spiser, er det omsorgsvikt? Du som nevnte det eksemplet. Eller et barn som ikke sitter stille ved bordet? Jeg har for eksempel sett ei etnisk norsk mor amme sin fem år gamle sønn. Dattera hadde hun ammet til hun var tre, for da ble broren født. For meg personlig, er dette helt uhørt. Ikke delikat å se på heller, men for dem var dette en naturlig greie. Nevnte seks åring som je strøk over bena forrige helg... tvilingsøstra angrep moras pupper, med vilje og litt ramp. Av alt annet jeg har opplevd sammen med en familien, har jeg aldri sett tegn på omsorgsvikt. En uting at hun gjorde det hun gjorde, men jeg dømmer ikke foreldrene for den handlingen. Det er viktig å lære barna grensesetting, men vi har alle forskjellige grenser. Og dermed ka det være vel så viktig å lære ungene å lese hvor andres grenser går. At et nei betyr nei. Stopp betyr stopp osv. Jeg synes det er fælt å se toåringer gå med smukk midt på dagen. Synes det er fælt at de bruker det i det hele tatt. Men jeg dømmer ikkeforeldrenesm lar barnet bruke smokk. Selv var jeg så heldig at begge jentene sluttet på en naturlig måte å bruke smokk rundt ett års alderen. Om det var min fortjeneste, eller naturligfordem å slutte da, vet jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hvordan ville du reagert? Jeg har sett og oplevd mange forskjellige familier. Og mye av det som skjer i det forskjellige familiene, kunne ikke falt meg inn at det skal skje i min familie, men det betyr ikke at jeg mener at foreldrene har sviktet. Om en unge smatter når den spiser, er det omsorgsvikt? Du som nevnte det eksemplet. Eller et barn som ikke sitter stille ved bordet? Jeg har for eksempel sett ei etnisk norsk mor amme sin fem år gamle sønn. Dattera hadde hun ammet til hun var tre, for da ble broren født. For meg personlig, er dette helt uhørt. Ikke delikat å se på heller, men for dem var dette en naturlig greie. Nevnte seks åring som je strøk over bena forrige helg... tvilingsøstra angrep moras pupper, med vilje og litt ramp. Av alt annet jeg har opplevd sammen med en familien, har jeg aldri sett tegn på omsorgsvikt. En uting at hun gjorde det hun gjorde, men jeg dømmer ikke foreldrene for den handlingen. Det er viktig å lære barna grensesetting, men vi har alle forskjellige grenser. Og dermed ka det være vel så viktig å lære ungene å lese hvor andres grenser går. At et nei betyr nei. Stopp betyr stopp osv. Jeg synes det er fælt å se toåringer gå med smukk midt på dagen. Synes det er fælt at de bruker det i det hele tatt. Men jeg dømmer ikkeforeldrenesm lar barnet bruke smokk. Selv var jeg så heldig at begge jentene sluttet på en naturlig måte å bruke smokk rundt ett års alderen. Om det var min fortjeneste, eller naturligfordem å slutte da, vet jeg ikke. Det er alminnelig språkbruk å si at man reagerer på ting uten at det nødvendigvis fører til aktiv handling. Det er mange ting man reagerer på som det er ganske situasjonsbetinget om man gjør noe med. ;-) Det er da enorm forskjell på å smatte ved bordet og å ikke ha peiling på at mors pupper er privat område i en alder av fem. Og det er mye enklere å lære et barn at pupper er privat område enn å få dem til å ikke smatte og slafse ved bordet. Jeg kan ikke se at dette er sammenlignbart med en unge som går etter puppene på f. Det siste barnet kjenner grensene, men utfordrer mamma eller spøker på en dårlig måte. Det eneste som ville fått meg til å heve øyelokkene ved en slik situasjon, var om barnet ikke på en eller annen måte ble satt på plass. Du sier at det ikke nødvendigvis er noe galt i at en 5-6-åring er så fullstendig bevisstløs i forhold til andres grenser at h*n i ren distraksjon og av gammel vane, uten å tenke over det, tar hånden innenfor mammas klær og fingrer med puppene hennes. En femåring kan ikke gjøre noe slikt uten at mamma i årevis har forsømt seg grovt i sin grensesetting. Hun må ha vært nærmest grenseløst. Folk har ulike standarder i forhold til barns bordmanerer. Noe handler om ulike bordkulturer, noe om ulike prioriteringer, noe om hva det enkelte barn faktisk kan klare. Men jeg har hittil ikke truffet noen 5-6åring som er fullstendig grenseløse og fullstendig uten bordmanerer. En femåring som ikke har peiling på at mammas pupper er private, er totalt grenseløs på dette området. Det er i så fall mors feil. For en fem-seksåring vil ikke holde fingrene av fatet i fem år og så komme på at pupper er kule og kose med. Et barn som _ubevisst_ grabber mammas pupper, kan umulig ha fått sunne grenser. Det er en smal sak og lære et barn sunne grenser på dette området fra barnet er ganske lite. Og det er et stort problem på mange områder om man forsømmer noe så grunnleggende. Mamma er barnets gullstandard i forhold til grenser. Det er over hodet ikke sammenlignbart med å stryke barnet på føttene eller de andre banalitetene du lister opp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det er alminnelig språkbruk å si at man reagerer på ting uten at det nødvendigvis fører til aktiv handling. Det er mange ting man reagerer på som det er ganske situasjonsbetinget om man gjør noe med. ;-) Det er da enorm forskjell på å smatte ved bordet og å ikke ha peiling på at mors pupper er privat område i en alder av fem. Og det er mye enklere å lære et barn at pupper er privat område enn å få dem til å ikke smatte og slafse ved bordet. Jeg kan ikke se at dette er sammenlignbart med en unge som går etter puppene på f. Det siste barnet kjenner grensene, men utfordrer mamma eller spøker på en dårlig måte. Det eneste som ville fått meg til å heve øyelokkene ved en slik situasjon, var om barnet ikke på en eller annen måte ble satt på plass. Du sier at det ikke nødvendigvis er noe galt i at en 5-6-åring er så fullstendig bevisstløs i forhold til andres grenser at h*n i ren distraksjon og av gammel vane, uten å tenke over det, tar hånden innenfor mammas klær og fingrer med puppene hennes. En femåring kan ikke gjøre noe slikt uten at mamma i årevis har forsømt seg grovt i sin grensesetting. Hun må ha vært nærmest grenseløst. Folk har ulike standarder i forhold til barns bordmanerer. Noe handler om ulike bordkulturer, noe om ulike prioriteringer, noe om hva det enkelte barn faktisk kan klare. Men jeg har hittil ikke truffet noen 5-6åring som er fullstendig grenseløse og fullstendig uten bordmanerer. En femåring som ikke har peiling på at mammas pupper er private, er totalt grenseløs på dette området. Det er i så fall mors feil. For en fem-seksåring vil ikke holde fingrene av fatet i fem år og så komme på at pupper er kule og kose med. Et barn som _ubevisst_ grabber mammas pupper, kan umulig ha fått sunne grenser. Det er en smal sak og lære et barn sunne grenser på dette området fra barnet er ganske lite. Og det er et stort problem på mange områder om man forsømmer noe så grunnleggende. Mamma er barnets gullstandard i forhold til grenser. Det er over hodet ikke sammenlignbart med å stryke barnet på føttene eller de andre banalitetene du lister opp. mvh Banalitetene om bordskikk, var det du som trakk frem først. Når jeg snakket om å stryke på ben og føtter, var det i forhold til trådstarters svar i til en annen. Det ble der nevnt stryking på innsiden av lår. Jeg brukte og benstrykingen som et eksempel på en ubevissthandling, men som gikk på det å være trygg, vise ømhet og godhet. For meg er det naturlig at enkelte barn søker mors pupper. I likehet med deg kan jeg gjøre meg tanker og reagere på mors handling i forhold til barnets klassing/kos/tafsing. Regner med at du har lest jubalongs svar i nakentråden. Der skriver hun om hva som er helt greit i deres familie. Når du bruker så sterke ord som omsorgsvikt i forhold til dette emnet, blir jeg kverrulerende i forhold til deg. For meg blir ordet omsorgsvikt noe jeg forbinder med å ta kontakt med barnevernet for å verne om barnet. Det finnes også forskjellige former for kos med pupper. Jeg har sett dem som nærmest prøver å rive av mors skjorte, men jeg har også sett dem som stryker forsiktig på siden av mors pupp. Jeg har også snakket om min hånd på bustemanns lår under julebordet hans. Jeg synes det er godt med kroppskontakt og under julebordet var handa mi på hans lår og kne en til dels ubevisst handling i forhold til det å føle meg trygg i forsamlingen, uten at jeg stjal hans oppmerksomhet og kunne slippe han fri. Jeg hadde aldri tatt hånda slik på mannen som satt på den andre siden av meg. Hverken bevisst eller ubevisst. For vi har ikke det båndet. Det var heller ikke noe seksuelt over handa mi på benet til bustemann, men jeg kan starte en seksuell handling på samme måte, når jeg har det i tankene. Jeg jobber i et mannsdominert miljø. Har i mange år vært helt alene kvinne på avdelinga. Den dagen en av mine kolleger kløp meg i siden, følte jeg meg endelig som en av gutta. Han gjorde det på samme måte med meg, som han gjorde det med de mannlige kollegene. Så etter et halvt år, var vi så trygge på hverandre at vi tok det for det det var. Da en annen kollega fra en annen avdeling kløp meg på omtrent samme sted, snudde jeg meg rundt og sendte ham et blikk som sendte ham to skritt bakover. Og da han fikk beskjed om å aldri gjøre det der igjen, unnskyldte han seg og jeg fikk blomster dagen etter. Han hadde gjort omtrent det samme, men samtidig hadde han helt andre tanker bak handlingen. Hele min innvolvering i denne tråden, startet med trådstarters bekymring. Og slik jeg leste trådstarters bekymring, gikk tankene mot overgrep. Derfor mine svar om at noen barn koser med puppene til mor. At det kan være en naturlig handling fra barnets side. Når trådstarter senere snakker om at mor stopper barnet i lek for slik kos, ringer der mange alarmbjeller i hodet mitt. Da er det ikke snakk om naturlige handlinger lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Banalitetene om bordskikk, var det du som trakk frem først. Når jeg snakket om å stryke på ben og føtter, var det i forhold til trådstarters svar i til en annen. Det ble der nevnt stryking på innsiden av lår. Jeg brukte og benstrykingen som et eksempel på en ubevissthandling, men som gikk på det å være trygg, vise ømhet og godhet. For meg er det naturlig at enkelte barn søker mors pupper. I likehet med deg kan jeg gjøre meg tanker og reagere på mors handling i forhold til barnets klassing/kos/tafsing. Regner med at du har lest jubalongs svar i nakentråden. Der skriver hun om hva som er helt greit i deres familie. Når du bruker så sterke ord som omsorgsvikt i forhold til dette emnet, blir jeg kverrulerende i forhold til deg. For meg blir ordet omsorgsvikt noe jeg forbinder med å ta kontakt med barnevernet for å verne om barnet. Det finnes også forskjellige former for kos med pupper. Jeg har sett dem som nærmest prøver å rive av mors skjorte, men jeg har også sett dem som stryker forsiktig på siden av mors pupp. Jeg har også snakket om min hånd på bustemanns lår under julebordet hans. Jeg synes det er godt med kroppskontakt og under julebordet var handa mi på hans lår og kne en til dels ubevisst handling i forhold til det å føle meg trygg i forsamlingen, uten at jeg stjal hans oppmerksomhet og kunne slippe han fri. Jeg hadde aldri tatt hånda slik på mannen som satt på den andre siden av meg. Hverken bevisst eller ubevisst. For vi har ikke det båndet. Det var heller ikke noe seksuelt over handa mi på benet til bustemann, men jeg kan starte en seksuell handling på samme måte, når jeg har det i tankene. Jeg jobber i et mannsdominert miljø. Har i mange år vært helt alene kvinne på avdelinga. Den dagen en av mine kolleger kløp meg i siden, følte jeg meg endelig som en av gutta. Han gjorde det på samme måte med meg, som han gjorde det med de mannlige kollegene. Så etter et halvt år, var vi så trygge på hverandre at vi tok det for det det var. Da en annen kollega fra en annen avdeling kløp meg på omtrent samme sted, snudde jeg meg rundt og sendte ham et blikk som sendte ham to skritt bakover. Og da han fikk beskjed om å aldri gjøre det der igjen, unnskyldte han seg og jeg fikk blomster dagen etter. Han hadde gjort omtrent det samme, men samtidig hadde han helt andre tanker bak handlingen. Hele min innvolvering i denne tråden, startet med trådstarters bekymring. Og slik jeg leste trådstarters bekymring, gikk tankene mot overgrep. Derfor mine svar om at noen barn koser med puppene til mor. At det kan være en naturlig handling fra barnets side. Når trådstarter senere snakker om at mor stopper barnet i lek for slik kos, ringer der mange alarmbjeller i hodet mitt. Da er det ikke snakk om naturlige handlinger lenger. ''...blir jeg kverrulerende i forhold til deg....''' Der er vi helt enige. Du kverrulerer på den minste detalj i det jeg skriver og ser helt bort fra annet meningsinnhold i ordene enn det du har bestemt deg for er riktig. Jeg synes at det er et grovt svik mot barnet å i en alder av fem år ikke ha vært i nærheten av å lære det grenser i forhold til mors kropp. Et så grovt svik at det er en lett grad av omsorgssvikt. Slike grenser er for fundamentale i et barns utvikling til å gi f. i. Særlig med tanke på hvor mye lettere en slik grense er å lære barnet, enn noe såpass trivielt som bordmanerer. Du synes ikke det er så farlig at et barn på fem år ikke har fått nok grensesetting til at det ikke uten å i det hele tatt tenke over hva det gjør kan tafse på mammas pupper. Om en fireåring er tilsynelatende bevisstløs på slike grenser, er det svært alarmerende. Når barnet er 5-6 er det full krise. Så da er vi grunnleggende uenig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 ''...blir jeg kverrulerende i forhold til deg....''' Der er vi helt enige. Du kverrulerer på den minste detalj i det jeg skriver og ser helt bort fra annet meningsinnhold i ordene enn det du har bestemt deg for er riktig. Jeg synes at det er et grovt svik mot barnet å i en alder av fem år ikke ha vært i nærheten av å lære det grenser i forhold til mors kropp. Et så grovt svik at det er en lett grad av omsorgssvikt. Slike grenser er for fundamentale i et barns utvikling til å gi f. i. Særlig med tanke på hvor mye lettere en slik grense er å lære barnet, enn noe såpass trivielt som bordmanerer. Du synes ikke det er så farlig at et barn på fem år ikke har fått nok grensesetting til at det ikke uten å i det hele tatt tenke over hva det gjør kan tafse på mammas pupper. Om en fireåring er tilsynelatende bevisstløs på slike grenser, er det svært alarmerende. Når barnet er 5-6 er det full krise. Så da er vi grunnleggende uenig. mvh Kan du da fortelle meg konkret hva som er faren og hvorfor det er mangel på grensesetting? Og hva kan eventuelle konsekvenser bli. Du sier mye klokt i mange tråder som omhandler barn og forhold, men av og til sier du noen "rare" ting også. Kan jeg få lov å spørre om du jobber med noe av dette? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.