Gå til innhold

Hamster, noen som har?

Hushjelpen

Anbefalte innlegg

Har lyst til å kjøpe et lite hamster til datteren i huset, men har noen spørsmål:

Er det mye jobb? Hvor ofte må man skifte i buret? Trenger de stort bur? Har de det best alene eller sammen to og to?

Roter de mye med sånn "sagflis" greier?

Er det ok dyr og plassere hos andre i ferier ol? Blir de lett "tamme"?

Har litt lyst på et lite sånt nurk selv og jeg...:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se her: http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00009/Hamsterbrosjyre_klikk_9862a.pdf

Jeg er ikke så begeistret for hamster for de biter så lett og sover hele dagen. Men de store hamsterne er mer tamme enn de bittesmå. Jeg liker sånn sett bedre marsvin, de er mer sosiale, større og lever lenger, men det kan jo også være en ulempe etter som hvordan man ser det.

Husk at uansett er det _ditt_ dyr og ditt ansvar, ingen barn under 16 år har lenger lov til å ha eneansvar for dyr iflg den nye dyrevernloven.

http://www.frifagbevegelse.no/anb-nyheter/article3955176.ece

Lykke til med undersøkelsene, det er koselig med dyr i huset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt kjedelig med hamster for den sover stort sett hele dagen... Tror ikke de lett blir så veldig tamme heller. Mange anbefaler heller marsvin, men jeg liker ikke utseendet på marsvin, synes i alle fall de glatthårede ser litt ekle ut.

Har hatt hamster og den var veldig søt da! Men man kan ikke ha den på barnerommet om natten med mindre barnet sover veldig godt for den romsterer og styrer og bråker noe fryktelig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her: http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00009/Hamsterbrosjyre_klikk_9862a.pdf

Jeg er ikke så begeistret for hamster for de biter så lett og sover hele dagen. Men de store hamsterne er mer tamme enn de bittesmå. Jeg liker sånn sett bedre marsvin, de er mer sosiale, større og lever lenger, men det kan jo også være en ulempe etter som hvordan man ser det.

Husk at uansett er det _ditt_ dyr og ditt ansvar, ingen barn under 16 år har lenger lov til å ha eneansvar for dyr iflg den nye dyrevernloven.

http://www.frifagbevegelse.no/anb-nyheter/article3955176.ece

Lykke til med undersøkelsene, det er koselig med dyr i huset :-)

Heisann...vi hadde selv hamstra da minste mann var 4-5 år..Hamstren sov til rundt seks på ettermiddagen, holdt på til 22, sov litt og våknet og romstrete om natta...

først kjøpte jeg buret som du får kjøpt i dyrebutikken..synes det var litt lite,og hamstren ble hengene i "taket" og gnagde i rillene. Da jeg følte at hamstren bare ble stressa,kjøpte jeg et vanlig oppbevarings boks på ikea med hjul,slik at den var inne hos dattare mi fremtil kvelden og var i stua på natta..Dette er noen år siden, og forhåpentligvis har det kommet bedre egnet burer i butikken. Jeg skifte halm 1 gang i uka, om det var veldig varmt så flere ganger, dette vil du merke fort...pga lukta..Guldhamstren som vi hadde var veldig sosial og beit alldrig noen av oss. Det krever jo at man bevist gjør hamstren sosial og er forsiktig ved håndtering, så vil jo anbefale at en voksen er tilstede, dersom barnet skal "leke" med det..Være obs på at bryter den seg ut av buret, så har du en reall leteaksjon i vente, og faren for at den da vil bite i ledninger er stor..

Hadde både sibienhusky, katt, og hamstra, og synes at hamstra er ett fint "først" gangs dyr. Men det er ingen kosedyr, da den nok ikke kommer til å "sitte stille.":-))

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen fikk en hamster til jul for to år sida, og den lever i beste velgående ennå. :) Det skal sies at han har mye stilletid, da, for ungene er bare hos meg annenhver uke. ;)

Buret ordner guttungen hver mandag når han kommer til meg, og hver søndag kveld før han drar til faren sin. Dermed blir det i praksis gjort en gang i uka. Jeg gjør ingenting med dyret den uka jeg er aleine, annet enn å gi det mat og friskt vann annenhver dag. Hamstere sover mye på dagen og er mye våkne på nettene. Sånn sett er det sikkert mer selskap i ei rotte.

Det tok ikke lang tid å få den tam, men det var det vel i grunnen kjæresten min som stod for. Når vi stikker hånda inn i buret, kommer dyret klatrende opp i hånda vår.

Naboen gir ham mat og vann en gang i løpet av helga når jeg er borte i helgene. Har også plassert dyret hos en nabo når vi har vært på ferie, helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har, vil anbefale de store rasene, de er lettere å håndtere og forsvinner ikke så lett inn i små hull ol. hvis de stikker av. Når det er sagt er jeg veldig i mot å kjøpe dyr til små barn, selv om de ikke har eneansvaret klarer de ofte ikke å ta tilstrekkelig hensyn til dyrets ve og vel. Dyr er ikke leketøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dverghamster

Jeg kan anbefale hamster på det varmeste. Anbefaler da dverghamster. :) Vi har en dverghamster som er utrolig tam og rolig. Han er bare så utrolig søt.

Men man burde kjøpe de veldig små! Og ikke en halvstor i fra dyrebutikken!

Vi kjøpte vår den dagen den var leveringsklar, han var ikke større enn en 5.krone, kanskje mindre enn det. ;)

Så kan anbefales!

Buret trenger man ikke å skifte på så ofte, ikke rare freiene en slik liten tass gjør fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...