Gå til innhold

NHD og andre - er han psykopat?

Anbefalte innlegg

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne, men jeg begynner med litt forhistorie (veldig kort fortalt)

Jeg har en kollega på jobben som var gift med en fra Afrika. De fikk et barn sammen som nå er 3 år. De er separert og har vært det i over et år. Hun er 33 år og han er 40.

Det begynte som et lykkelig ekteskap, og han var verdens godeste og snilleste og alt var bare veldig bra. Han kom med uttalige lovord og det virket som det var orden på karen. Etterhvert oppdaget hun at det ikke var tilfelle. Han er halv kriminell, eier ingenting, har ingen jobb osv. Til slutt ble min kollega lei og gjorde det slutt med han, og flyttet fra han. Dette er over et år siden.

Fra å være den snille mannen så har han forvandlet seg til et monster. Han er syklig sjalu og kontrollerende, og aksepterer ikke at hun sier det er slutt med dem. Jeg vil komme med noen eksempler:

Han bruker barnet deres som unnskyldning for å komme til henne. Han mener han har krav på å være hos henne pga barnet. Når han er hos henne leter han i alle skap og skuffer etter bevis på at hun er "utro." Han krever at han har full innsikt i mobilen hennes og gjør hun ikke som han sier så slår han henne og sparker henne.

Han kaller henne konstant for hore, motherfucker, slut og alle andre kjellsord han kan komme på. Han mener hun ikke er egnet mor til barnet fordi hun er en "hore" (noe hun på ingen måte er), og truer med å ta barnet fra henne (kidnappe barnet kanskje..jeg vet ikke)

Han står og spionerer på henne utenfor leiligheten i flere timer. Dette gjør han også når han har barnet (barnet har fortalt at de har stått ute i kulden i flere timer og sett på leiligheten deres).

Hun får ikke lov til å gjøre noe som helst på kveldene uten at han vet det. For et par uker siden hadde vi julebord, og da fikk hun beskjed om at hvis hun tenkte å gå på det så kunne hun belage seg på et par uker på sykehuset - hun ble hjemme. For litt siden så hadde vi jobbfest på en restaurant, og han ringte henne 150 ganger og kom til festen og krevde at hun dro hjem med en gang.

Han tvinger henne til å ha sex.

Han har ikke noe sted å bo, så han camper bare hos forskjellige kamerater hver natt.

Han driver med stoff, og vi har en anelse om at han selger stoff også. Han er som sagt kriminell, og har ingen jobb.

Min kollega har i smug datet en annen mann, og da eksen hennes fikk vite det så ble hun slått og han ringte mannen hun datet og truet med å drepe han hvis de så hverandre igjen.

Han har oppholdstillatelse i Sverige, men ikke i Norge, men ifølge henne så har han lov til å være i Norge 3 mnd om gangen (og trenger bare dra en kjapp tur tilbake til Sverige for så få lov til å være i Norge igjen i 3 mnd). Så hun blir visst ikke kvitt han ved å få han kastet ut av landet heller.

Min kollega har vært hos politiet. De var greie og hørte på det hun sa, men kom ikke med noen råd om hva hun kan gjøre med situasjonen. Hun har prøvd å ringe personen som skal følge opp saken men får aldri tak i han. En kveld da min kollega hadde en venninne på besøk og de hadde delt en flaske vin, troppet eksen opp utenfor leiligheten hennes og prøvde og banke ned døren. Hun ringte politiet, som kom, men da hadde han stukket av. Politiet ringte han og han er visst nok utrolig flink til å snakke folk trill rundt, så det endte med at politiet fikk inntrykk av at hun var full og gæren og ikke han (helt utrolig!!).

Når hun prøver å sette deg ned med han og forklare han at han må gå videre og at det er slutt mellom dem, responderer han bare med at han hører hun sier så, men det bestemmer ikke hun, og at hun aldri vil finne noen som elsker henne så høyt som det han gjør.

Jeg mener denne mannen er psykopat. Det virker som på meg at han er istand til å gjøre hva som helst. Man hører jo om sjalusidrap osv og hans oppførsel mot henne er virkelig skremmende etter min mening. Hun lever i et fengsel, og han absolutt ikke noe liv.

Så til grunnen til at jeg skriver her. Hva kan hun gjøre? Hva kan jeg anbefale henne å gjøre? Hun forteller meg alt, men jeg har ingen erfaring med dette og aner ikke hva jeg kan råde henne til å gjøre. En fortvilende situasjon :-/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320240-nhd-og-andre-er-han-psykopat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han er psykopat eller ikke er irrelevant. Fyren er åpenbart ikke ved sine fulle fem, og det er gode grunner til å holde seg langt unna.

Jeg ville tatt kontakt med en advokat for å få hjelp til å skaffe besøksforbud, siden det ikke virket som om hun nådde fram da hun snakket med politiet.

Ingen skal kunne trues til sex, eller måtte forklare hvor de befinner seg til en hver tid overfor en ex.

Hvordan går det med barnet oppi alt dette?

Hva han er er egentlig nokså uinteressant. Han er ikke bra for henne, og antagelig ikke for barnet heller.

Hva hun kan gjøre.

Slutte å la seg presse, true og manipulere. Hun trenger ikke å slippe ham inn i sitt hjem. Hun trenger ikke å ta telefonen hvis han ringer.

Skrive dagbok. Dokumentere alt som skjer.

Kontakte politiet igjen, hver gang han gjør noe som kan anmeldes. Anmelde. Be om besøksforbud og voldsalarm.

Skaffe seg advokat.

Om han er psykopat eller ikke er irrelevant. Fyren er åpenbart ikke ved sine fulle fem, og det er gode grunner til å holde seg langt unna.

Jeg ville tatt kontakt med en advokat for å få hjelp til å skaffe besøksforbud, siden det ikke virket som om hun nådde fram da hun snakket med politiet.

Ingen skal kunne trues til sex, eller måtte forklare hvor de befinner seg til en hver tid overfor en ex.

Hvordan går det med barnet oppi alt dette?

Ja enig i at det kanskje er irrelevant om han er psykopat eller ikke, så lenge han har denne oppførselen.

Han er snill og grei med barnet,, enn så lenge.. men hun har endelig bestemt seg for at han ikke skal se barnet lenger. Men det er ikke så lett å få til. Han truer jo med det ene og det andre så hun føler hennes valgmuligheter er få.

Jeg tror ikke hun kan gjøre så mye dessverre. Men hun behøver ikke å åpne døra når han kommer. La ham stå utenfor å bråke så naboene ringer politiet i steden for at hun ringer. Politiet gir beskjed videre til barnevernet hvis det er bråk i en leilighet når det er unger tilstedet.

Annonse

Hva han er er egentlig nokså uinteressant. Han er ikke bra for henne, og antagelig ikke for barnet heller.

Hva hun kan gjøre.

Slutte å la seg presse, true og manipulere. Hun trenger ikke å slippe ham inn i sitt hjem. Hun trenger ikke å ta telefonen hvis han ringer.

Skrive dagbok. Dokumentere alt som skjer.

Kontakte politiet igjen, hver gang han gjør noe som kan anmeldes. Anmelde. Be om besøksforbud og voldsalarm.

Skaffe seg advokat.

"Slutte å la seg presse, true og manipulere. Hun trenger ikke å slippe ham inn i sitt hjem. Hun trenger ikke å ta telefonen hvis han ringer."

Hun slipper han ikke lenger inn i sitt hjem. Han vet det og barnet vet det. I forrige uke oppsøkte han henne på jobb og fulgte etter henne hjem. Da sa barnet til faren at han ikke får lov til å komme inn i leiligheten. Da ble han sittende utenfor leiligheten istedet. Hun burde ha ringt politiet, men desverre så mistet hun litt tillit til dem etter episoden forleden da hun ringte sist.

"Skrive dagbok. Dokumentere alt som skjer."

Det var lurt.

"Kontakte politiet igjen, hver gang han gjør noe som kan anmeldes. Anmelde. Be om besøksforbud og voldsalarm."

Jeg har rådet henne til dette. Det eneste hun er redd for når det gjelder besøksforbud er at dette skal trigge han til å gjøre noe skikkelig galt. Han er jo helt uberegnelig.

"Skaffe seg advokat."

Jeg skal råde henne til det.

"Slutte å la seg presse, true og manipulere. Hun trenger ikke å slippe ham inn i sitt hjem. Hun trenger ikke å ta telefonen hvis han ringer."

Hun slipper han ikke lenger inn i sitt hjem. Han vet det og barnet vet det. I forrige uke oppsøkte han henne på jobb og fulgte etter henne hjem. Da sa barnet til faren at han ikke får lov til å komme inn i leiligheten. Da ble han sittende utenfor leiligheten istedet. Hun burde ha ringt politiet, men desverre så mistet hun litt tillit til dem etter episoden forleden da hun ringte sist.

"Skrive dagbok. Dokumentere alt som skjer."

Det var lurt.

"Kontakte politiet igjen, hver gang han gjør noe som kan anmeldes. Anmelde. Be om besøksforbud og voldsalarm."

Jeg har rådet henne til dette. Det eneste hun er redd for når det gjelder besøksforbud er at dette skal trigge han til å gjøre noe skikkelig galt. Han er jo helt uberegnelig.

"Skaffe seg advokat."

Jeg skal råde henne til det.

''Hun burde ha ringt politiet, men desverre så mistet hun litt tillit til dem etter episoden forleden da hun ringte sist.''

Ja, det burde hun gjort. Og det må hun gjøre heretter, hver gang det skjer noe.

Hvordan man blir møtt av politiet er veldig avhengig av hvem man snakker med der. En gang er hun heldig, en annen gang er hun uheldig. Etter hvert lærer man seg hvilke navn man skal spørre etter. Underveis må man bare dyrke litt hard hud.

Ja enig i at det kanskje er irrelevant om han er psykopat eller ikke, så lenge han har denne oppførselen.

Han er snill og grei med barnet,, enn så lenge.. men hun har endelig bestemt seg for at han ikke skal se barnet lenger. Men det er ikke så lett å få til. Han truer jo med det ene og det andre så hun føler hennes valgmuligheter er få.

''Han er snill og grei med barnet,, enn så lenge.. men hun har endelig bestemt seg for at han ikke skal se barnet lenger.''

Det var godt å høre at han er snill og grei med barnet, derfor lurer eg på koffor ho har bestemt seg for at han ikkje skal få se barnet?

Da kan fyren bli desperat og farlig er eg redd!

''Han er snill og grei med barnet,, enn så lenge.. men hun har endelig bestemt seg for at han ikke skal se barnet lenger.''

Det var godt å høre at han er snill og grei med barnet, derfor lurer eg på koffor ho har bestemt seg for at han ikkje skal få se barnet?

Da kan fyren bli desperat og farlig er eg redd!

Kanskje hun er redd for at barnet skal bli bortført. Jeg hadde aldri overlatt et barn til en slik person iallefall.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, han er psykopat.

Hun trenger en person som kan følge henne til politiet. En som er norsk, som er tydelig og som klart gir inntrykk av at saken ikke får koke bort i kålen. Politiet har vansker med disse typene da de er under press fra organisasjoner som i media hevder at dette er rasisme.

Hun er er voldsoffer og har krav på bistandsadvoket. Jeg tror det er veien å gå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...