Gå til innhold

NHD/andre om unnvikende pf og reaksjoner

Anbefalte innlegg

Jeg mente vel i utgangspunktet at du skulle la være å spørre om ting vedr diagnosen din her inne, slik at du ikke skulle begynne å gruble over all synsinga du fikk.

Og at det at du spør en del her inne igjen kanskje ikke er så konstruktivt fordi du igjen og igjen søker bekreftelser både fra NHD og andre.

Det er i grunnen det jeg mener. ;)

Du har rett i det der med grubling også.. veldig viktig å passe på. Men noenganger "ser" jeg ikke selv at jeg grubler en gang. Så jeg setter pris på en sånn tilbakemelding :-)

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

6

• frosken

5

• laban

2

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet at du egentlig ikke vil være masete. Men utryggheten din og uselvstendigheten din kan oppfattes masete av andre i den forstand at du stadig må ha bekreftelse på at du tenker riktig, må ha svar på alt osv.

Jeg er ikke noe flink til å få frem hva jeg mener. Sorry! ;-)

Jeg forstår hva du mener, og setter pris på din ærlighet. Det vet du :-)

Ta det med ro :-). Alle er masete en og annen gangen. Hva så? Ingen katastrofe skjedd. De som evt synes dette kan jo bare sparke seg selv ut av tråden din?

Hilsen en også masete

Det har jeg også tenkt på.. at dersom jeg oppfattes som masete - hvorfor hvorfor svarer og leser folk da liksom..

''Unnvikende personlighet

En unnvikende personlighet er på mange måter den antisosiales rake motsetning. En unnvikende personlighet kjennetegnes av konstant følelse av utilstrekkelighet, han er ekstremt følsom for hva andre tenker og mener om ham selv. Slike personer unngår yrker som involverer mye kontakt med andre mennesker på grunn av redsel for kritikk og for ikke å bli akseptert. Naturlig nok er det vanskelig å inngå venne- og partnerforhold med andre, og personen er svært opptatt av hva andre mener og synes. Sosialt er slike personer tilbakeholdne, og ser på seg selv som mindreverdige i forhold til andre. Nye aktiviteter og risiko på personlig plan er vanskelig for personer med unnvikende personlighetsforstyrrelse''

Dette stemmer mye med slik jeg har oppfattet deg.

Ja, kjenner meg igjen i endel av dette. Men så er det der med at det er lett å misforstå også. En kjenner seg igjen i flere diagnoser, derfor har jeg ikke turt å sette meg så mye inn i symptombeskrivelser. Det har heller ikke vært mitt fokus. Mitt fokus har vært det å kunne gjøre noe med det. Men samtidig er det godt å ha fått avklart hva det er som feiler meg. Da har en evnt ny behandler og jeg et grunnlag å gå utifra og jobbe med.

Jeg har jo blitt utredet for det også, svart på spørsmål osv. Men behandler har ikke vært helt enig med seg selv, og det var nå i siste time/avslutning at han sa han likevel ville sette denne diagnosen. Kansje som følge av en reaksjon jeg viste han gangen før. Vet ikke, men det er ikke det viktige synes jeg. Grunnlaget for mitt spørsmål i denne tråden, er at jeg har lurt mye på hva disse reaksjonene skyldes.. og jeg skulle spørre han om det i siste timen, men glemte det helt. Jeg har vært "redd" for at det har vært mer, kansje flere diagnoser.

Det hele har føltes så komplekst. Jeg tenker mye på fremtiden, og om det er mulig å bli "normal" og få et bedre liv.. Ikke så lett det heller. Derfor synes jeg det er så godt å ha noe å forholde seg til. At noen som har peiling på dette, fagpersoner og andre som har gått veien før meg, kan gi meg det.

''Unnvikende personlighet

En unnvikende personlighet er på mange måter den antisosiales rake motsetning. En unnvikende personlighet kjennetegnes av konstant følelse av utilstrekkelighet, han er ekstremt følsom for hva andre tenker og mener om ham selv. Slike personer unngår yrker som involverer mye kontakt med andre mennesker på grunn av redsel for kritikk og for ikke å bli akseptert. Naturlig nok er det vanskelig å inngå venne- og partnerforhold med andre, og personen er svært opptatt av hva andre mener og synes. Sosialt er slike personer tilbakeholdne, og ser på seg selv som mindreverdige i forhold til andre. Nye aktiviteter og risiko på personlig plan er vanskelig for personer med unnvikende personlighetsforstyrrelse''

Dette stemmer mye med slik jeg har oppfattet deg.

En annen ting som plager meg veldig, er at jeg kansje kan oppfattes som at jeg avviser andre (i RL), fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal te meg for å bli akseptert, og fordi jeg føler meg utrygg på andre. Jeg ser an humøret på den andre, og en som er utadvent er lett å omgås, mens andre blir jeg veldig lett usikker på.

En annen ting jeg synes er veldig rart, er hvorfor de aller fleste av mine venner er utadvente.. hva ser de i meg, liksom. Jeg oppfatter meg selv som veldig kjedelig fordi jeg ikke tør "være meg selv", men derimot er det godt når jeg først tør det - da er jeg en som sprer både glede og humor. Sånn har jeg begynt å bli på jobben, når ei som jeg begynner å føle meg trygg på, er der. Da kan vi ha det riktig morsomt og trivelig, vi går veldig godt sammen, og hun er veldig utadvent, og jeg kommer hjem fra jobb med mer energi enn jeg hadde før jeg dro.

for noen år siden hadde jeg en slik venninne, vi var som erteris (men jeg viste henne ikke at jeg slet). Fordi andre sa det, ble det så jeg avviste henne pga ting og tang som skjedde. Det angrer jeg på den dag i dag, savner henne masse, og har hatt mye vondt som følge av det :-(

Annonse

Du trengte ikke svare :-) Tenkte bare å sette igang litt tanker, egentlig synsing fra min side.

Har jo lest endel av det du har skrevet her inne. Tror nok diagnosen din stemmer i forhold til det du skriver.

Håper virkelig du får hjelp til å jobbe med dette, må være slitsom å ha det sånn.

Hehe, tenkte meg det, at du ville jeg skulle tenke på det, men var som sagt ikke sikker. Spørsmålene ble lett å svare på, fordi jeg har tenkt tankene før :-)

Men jeg skal ikke gi opp. Behandleren min ga meg egentlig et godt håp når vi avsluttet. Det eneste som bekymrer meg nå, er om jeg vil få hjelp eller ikke. Men jeg håper det, dessuten skulle mitt lokale dps innhente journaler fra levanger, og da ser de jo hva vi har kommet frem til.

Jeg kjenner meg litt igjen i det agurken skriver her. Har vanskelig for å

takle det når jeg ikke får svar her inne. Føler ingen bryr seg. Utlevert meg

uten å få hjelp. Blir mer deprimert av dette. Reagerer slik i mange andre

situasjoner også

Har selv lurt på hvorfor jeg reagerer slik og tror nok at det kan være på grunn av den sårbarheten som følger med uvpf

Kan jeg spørre deg om du også har denne diagnosen? Jeg har jo sett at du sliter, og at du har lurt på om det kan være eupf (hvis jeg husker riktig). Kansje du har svaret på mange av dine plager i denne diagnosen?

Jeg har nemlig tenkt i samme baner selv, og noen her inne har også antydet det pga mine reaksjoner og slik du beskriver det. Men nå føler jeg at jeg har fått svar på det, og at jeg kan slå meg til ro med det, spesielt fordi nhd svarte meg på det. Det gir liksom en trygghet at en fagperson "bekreftet" det. Og han har jo vært "vitne" til mine reaksjoner i lang tid, akkurat som andre her inne.

Det er vondt å føle seg avvist og/eller ikke likt. Utryggheten, sårbarheten som du nevner på. Jeg har ikke lyst til å være sånn :-( Men det går an å gjøre noe med det. Jeg for min del har hatt fremgang som følge av å lære å tenke alternative tanker, og at min behandler styrket selvtilliten min (vi er akkurat like gamle, og det har vært en kjempefordel for meg i tillegg til at han var en mannlig terapeut - fordi det er ift jevngamle og menn jeg sliter aller mest). Han ga meg mer troen på meg selv.

Dessuten har jeg hatt mye trening her inne.. med hjelp av andre brukere. Det har også vært til stor hjelp. Sånn sett har jeg tro på at gruppeterapi kan hjelpe. Men heller ikke her inne, turte jeg "slippe meg løs" før jeg ble trygg nok til det.

Kan jeg spørre om du får behandling for dine problemer? Jeg håper at du får det, for jeg vet hvor slitsomt det er å ha det sånn ift flere områder i livet.

Det har jeg også tenkt på.. at dersom jeg oppfattes som masete - hvorfor hvorfor svarer og leser folk da liksom..

Det er fordi dol i tillegg til mye annet, også er et nettsamfunn hvor vanlige sosiale spilleregler blir ansett som relevante.

Hvis det står en unge ved siden av deg i butikken og maser om å få godteri, så legger du merke til det selv om det ikke er din egen unge og dermed heller ikke noe du har noe med. Din dol historie inneholder både de gode og dårlige elementene ved det å delta i et nettsamfunn. Du får direkte tilbakemeldinger på godt og vondt - folk både bryr seg i utpreget grad på en positiv måte, og de irriterer seg i en nesten like stor grad over det som fremstår som dine umodne trekk. Tror ikke det går an å ignorere at du faktisk deltar i et sosialt samspill med andre når du velger å skrive såpass mye på dol som du har gjort.

Det er fordi dol i tillegg til mye annet, også er et nettsamfunn hvor vanlige sosiale spilleregler blir ansett som relevante.

Hvis det står en unge ved siden av deg i butikken og maser om å få godteri, så legger du merke til det selv om det ikke er din egen unge og dermed heller ikke noe du har noe med. Din dol historie inneholder både de gode og dårlige elementene ved det å delta i et nettsamfunn. Du får direkte tilbakemeldinger på godt og vondt - folk både bryr seg i utpreget grad på en positiv måte, og de irriterer seg i en nesten like stor grad over det som fremstår som dine umodne trekk. Tror ikke det går an å ignorere at du faktisk deltar i et sosialt samspill med andre når du velger å skrive såpass mye på dol som du har gjort.

Jeg tror jeg forstår.. og det både vil og skal jeg respektere. Skulle bare ønske jeg hadde forstått det før.

Det gjør litt vondt å "høre" deg "si" det, fordi det ikke har vært mitt ønske å være til bry eller plage for andre. Det å være til bry for noen, er noe jeg hater. Virkelig. Men jeg tror at jeg forstår.

Jeg har heller ikke hatt noen ønsker om å "stikke meg ut" hvis det er noen som tenker på det. Jeg kunne valgt å skrive under anonyme nick. Men jeg har ikke gjort det, fordi jeg så at jeg vokste på det. Det har mao vært en stor fordel for meg selv, men jeg skjønner at det har plaget andre i mer eller mindre grad, hvis jeg nå har forstått deg riktig. Det skal jeg ta hensyn til.

Jeg har hele tiden tenkt at nhd og/eller webmaster hadde sagt fra dersom det er negativt. Samtidig har jeg ikke helt skjønt hvorfor så mange negative tilbakemeldinger har blitt "godtatt". Men jeg har tenkt som så at de ikke har sett det alltid, og jeg har også sett at andre brukere har fått verre tilbakemeldinger enn jeg har fått, og at det har med meg å gjøre, de umodne trekkene som du sier.

Men jeg begynner å forstå at når jeg får flere og flere brukere tilbakemeldinger på at folk irrriterer seg, så betyr det like mye og at jeg må handle deretter. Dessuten var det aldri mitt mål å "bosette" meg her, og det står jeg fortsatt for.

Jeg er lei for at jeg ikke har oppfattet det slik tidligere.

Ble det flytting på deg?

Håper det går bedre med både deg og barna nå : )

Nei, vi har ikke flyttet. Det er mulig vi blir værende pga flere årsaker. Det veier iallefall tyngre nå enn det har gjort tidligere. Det føles mer "riktig" om du forstår.

Vi har det bedre, spesielt fordi eksen er langt unna oss, og fordi vi alle har (hatt) fremgang.

takk som spør :-)

Jeg tror jeg forstår.. og det både vil og skal jeg respektere. Skulle bare ønske jeg hadde forstått det før.

Det gjør litt vondt å "høre" deg "si" det, fordi det ikke har vært mitt ønske å være til bry eller plage for andre. Det å være til bry for noen, er noe jeg hater. Virkelig. Men jeg tror at jeg forstår.

Jeg har heller ikke hatt noen ønsker om å "stikke meg ut" hvis det er noen som tenker på det. Jeg kunne valgt å skrive under anonyme nick. Men jeg har ikke gjort det, fordi jeg så at jeg vokste på det. Det har mao vært en stor fordel for meg selv, men jeg skjønner at det har plaget andre i mer eller mindre grad, hvis jeg nå har forstått deg riktig. Det skal jeg ta hensyn til.

Jeg har hele tiden tenkt at nhd og/eller webmaster hadde sagt fra dersom det er negativt. Samtidig har jeg ikke helt skjønt hvorfor så mange negative tilbakemeldinger har blitt "godtatt". Men jeg har tenkt som så at de ikke har sett det alltid, og jeg har også sett at andre brukere har fått verre tilbakemeldinger enn jeg har fått, og at det har med meg å gjøre, de umodne trekkene som du sier.

Men jeg begynner å forstå at når jeg får flere og flere brukere tilbakemeldinger på at folk irrriterer seg, så betyr det like mye og at jeg må handle deretter. Dessuten var det aldri mitt mål å "bosette" meg her, og det står jeg fortsatt for.

''Det har mao vært en stor fordel for meg selv, men jeg skjønner at det har plaget andre i mer eller mindre grad, hvis jeg nå har forstått deg riktig.''

Jeg kan ikke se at du har plaget andre. Derimot så mener jeg at noe av grunnen til at du periodevis har fått mye negative tilbakemeldinger - men også hele tiden mye støtte - har sammenheng med at det er noe i din oppførsel som "irriterer" andre fra tid til annen. Jeg synes ikke det gjør noe om folk av og til irriteres, men tenker samtidig at du kanskje kan lære noe av disse reaksjonene - vel og merke hvis de formidles på en rimelig ok måte.

Vi er mange som bryr oss om både deg og barna dine, og ønsker at ting skal gå bra for dere. Det betyr ikke at vi ikke samtidig kan registrere måter å forholde seg til ting på, som vi av mer eller mindre gode grunner fra tid til annen påpeker.

Nettsamfunn har den pussige egenskapen at man både kommer nær og samtidig har avstand til andre. Dermed vil du sannsynligvis få mer direkte kommentarer her, enn du vil få i RL såfremt du ikke omgås folk som er svært direkte. Slik sett har dol visse fellestrekk med konfronterende former for gruppeterapi.

''Jeg har hele tiden tenkt at nhd og/eller webmaster hadde sagt fra dersom det er negativt. Samtidig har jeg ikke helt skjønt hvorfor så mange negative tilbakemeldinger har blitt "godtatt"''

Til tross for at du blir lei deg og til tross for at du ikke ser det selv der og da, så er negative tilbakemedinger også nødvendige for din utvikling.

Annonse

Ikke blås dette så veldig opp. Det er ingen grunn til å tenke sanksjoner mot deg selv.

Ingen sier noe annet enn det du har forstått selv - at du er usikker og trenger mye bekreftelse.

Noen få blir lett irritert på sånt fordi de har så i de grader nok med seg og sitt. Det er ikke så rart at det er en slik gruppe her på dette forumet.

Vi andre takler det helt greit. Men du har bedt om ærlige reaksjoner, og det får du. Vær glad du ikke virker så fjern at folk bare jatter med deg :-)

Ønsker deg og dine en riktig god jul!

Ikke blås dette så veldig opp. Det er ingen grunn til å tenke sanksjoner mot deg selv.

Ingen sier noe annet enn det du har forstått selv - at du er usikker og trenger mye bekreftelse.

Noen få blir lett irritert på sånt fordi de har så i de grader nok med seg og sitt. Det er ikke så rart at det er en slik gruppe her på dette forumet.

Vi andre takler det helt greit. Men du har bedt om ærlige reaksjoner, og det får du. Vær glad du ikke virker så fjern at folk bare jatter med deg :-)

Ønsker deg og dine en riktig god jul!

Jeg synes ikke jeg blåser det opp, sitter her og er rolig jeg :-)

Men jeg synes faktisk det er godt å "snakke ut" om det, fordi dette er noe som jo har såret meg flere ganger, samtidig som jeg har satt veldig stor pris på at folk er ærlige - det er det jeg har vokst aller mest på - særlig når "kjente nick" har gjort det. Det er stort sett når ukjente nick gjør det at jeg blir i tvil og tror at det har noe med meg å gjøre.

God jul til deg også :-)

''Jeg har hele tiden tenkt at nhd og/eller webmaster hadde sagt fra dersom det er negativt. Samtidig har jeg ikke helt skjønt hvorfor så mange negative tilbakemeldinger har blitt "godtatt"''

Til tross for at du blir lei deg og til tross for at du ikke ser det selv der og da, så er negative tilbakemedinger også nødvendige for din utvikling.

Noen ganger ser jeg det der og da, andre ganger ikke, andre ganger der igjen kan jeg se det i ettertid, når jeg har klart å fordøye det om du forstår. Sånn er det med råd jeg har fått også - jeg kan bl.a henge langt etter meg selv for så å tenke når det "går opp for meg" at "var det det h*n mente ja...."

Og det er ingen tvil om at negative tilbakemeldinger gir utvikling. Hvis ikke hadde jeg sluttet å være her for lengst, tror jeg.

Noen ganger ser jeg det der og da, andre ganger ikke, andre ganger der igjen kan jeg se det i ettertid, når jeg har klart å fordøye det om du forstår. Sånn er det med råd jeg har fått også - jeg kan bl.a henge langt etter meg selv for så å tenke når det "går opp for meg" at "var det det h*n mente ja...."

Og det er ingen tvil om at negative tilbakemeldinger gir utvikling. Hvis ikke hadde jeg sluttet å være her for lengst, tror jeg.

Jeg er ihvertfall glad for at det går fremover med deg og at du begynner å slå deg mer til ro. Som du selv sa så får du neturer innimellom, men det går uansett fremover. Det er gledelig lesning:-)

Jeg synes ikke jeg blåser det opp, sitter her og er rolig jeg :-)

Men jeg synes faktisk det er godt å "snakke ut" om det, fordi dette er noe som jo har såret meg flere ganger, samtidig som jeg har satt veldig stor pris på at folk er ærlige - det er det jeg har vokst aller mest på - særlig når "kjente nick" har gjort det. Det er stort sett når ukjente nick gjør det at jeg blir i tvil og tror at det har noe med meg å gjøre.

God jul til deg også :-)

Jeg mente ikke at du overreagerte, bare at du ikke skulle bli lei deg. Ta det for det frosken og de andre har forklart at det er.

''Det har mao vært en stor fordel for meg selv, men jeg skjønner at det har plaget andre i mer eller mindre grad, hvis jeg nå har forstått deg riktig.''

Jeg kan ikke se at du har plaget andre. Derimot så mener jeg at noe av grunnen til at du periodevis har fått mye negative tilbakemeldinger - men også hele tiden mye støtte - har sammenheng med at det er noe i din oppførsel som "irriterer" andre fra tid til annen. Jeg synes ikke det gjør noe om folk av og til irriteres, men tenker samtidig at du kanskje kan lære noe av disse reaksjonene - vel og merke hvis de formidles på en rimelig ok måte.

Vi er mange som bryr oss om både deg og barna dine, og ønsker at ting skal gå bra for dere. Det betyr ikke at vi ikke samtidig kan registrere måter å forholde seg til ting på, som vi av mer eller mindre gode grunner fra tid til annen påpeker.

Nettsamfunn har den pussige egenskapen at man både kommer nær og samtidig har avstand til andre. Dermed vil du sannsynligvis få mer direkte kommentarer her, enn du vil få i RL såfremt du ikke omgås folk som er svært direkte. Slik sett har dol visse fellestrekk med konfronterende former for gruppeterapi.

Jeg er helt enig med deg, at såfremt slike tibakemeldinger formidles på en konstruktiv (er det riktig ord?) måte, så er det helt ok. Det har jeg sagt mange ganger også, at jeg setter stor pris på :-) Og det gjør jeg, virkelig. Hvis ikke hadde jeg ikke turt å bruke forumet som jeg har gjort. Men samtidig har det vært "godt" for meg å kunne gi en ærlig tilbakemelding også - at det har såret meg, gjort meg sint, irritert, fortvilet osv. På den måten lærer jeg noe av det også.

Jeg vil jo gjerne lære noe nytt idag også, så hvis du vil utdype hva du mener med "min oppførsel" her inne, så hadde jeg satt stor pris på det :-)

''Nettsamfunn har den pussige egenskapen at man både kommer nær og samtidig har avstand til andre. Dermed vil du sannsynligvis få mer direkte kommentarer her, enn du vil få i RL såfremt du ikke omgås folk som er svært direkte. Slik sett har dol visse fellestrekk med konfronterende former for gruppeterapi.''

Nettopp! Og om du hadde kjent meg i "RL" hadde du tydelig sett min gode og positive utvikling ! :-) Jeg er stolt av denne utviklingen, og jeg er også stolt av og svært takknemlig for at andre har orket å engasjere seg, på godt og vondt om du forstår hva jeg mener (ikke negativt ment).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...