Gjest panikkangst er grusomt:( Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hei NHD:Jeg har symptomer på panikkanfall.D er helt forferdelig: svimmelhet, varmefølelse, svetting, problemer m å puste, redsel for at jeg plutselig skalskrike osv osv. Det varer bare rundt 10 sek, menjeg merker det litt før og litt en god stund etterpå. Er dette panikkanfall selv om de varer så kort? Det er helt forferdelig og jeg går hele tida tida og er redd for å få disse. Jeg klarer ikke gjøre noe når disse kommer og jeg begynner å bli redd forå gå på jobb, være m folk osv osv:( Hva gjør dere andre når panikkanfallene kommer? Hvordan takler dere hverdagen med panikkanfall? Jobb og andre ting? Jeg er ganske ny på dette og jeg syns d er såvondt!:(:( Har bestandlig slitt med angst i form av GADog OCD, men panikkanfallene har først kommet den siste tiden. Jeg bruker 10 mg cipralex. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Om dette kommer "bråt og uventet i situasjoner hvor de fleste ikke får slik angst", er det panikkanfall. Behandlingen er økning av Cipralex og helst kognitiv terapi hos en spesialist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2643377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest panikkanfaller grusomt:( Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Om dette kommer "bråt og uventet i situasjoner hvor de fleste ikke får slik angst", er det panikkanfall. Behandlingen er økning av Cipralex og helst kognitiv terapi hos en spesialist. NHD:d jeg er reddest for at skal skje under et panikk anfall er at jeg skalbli gal,begynne å skrike og tabbe meg skikkelig ut. Hvor ofte skjer slikt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2643428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 NHD:d jeg er reddest for at skal skje under et panikk anfall er at jeg skalbli gal,begynne å skrike og tabbe meg skikkelig ut. Hvor ofte skjer slikt? Det skjer aldri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2643431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 ''Hva gjør dere andre når panikkanfallene kommer?'' Nå er det over 1 år og 3 måneder siden eg hadde skikkelig panikkanfall, men eg hadde det i ca. 7 mnd. før det begynte å slippe taket. Første bud var alltid å ha en Valium i lomma, og der låg den lenge... ''Hvordan takler dere hverdagen med panikkanfall?'' Det var et reint helvete, det må eg innrømme, men vennene mine lot meg ikkje isolere meg. ''Jobb og andre ting? Jeg er ganske ny på dette og jeg syns d er såvondt!:(:('' Gikk på jobb så mye eg klarte, men konsentrasjonen og hukommelsen var helt borte. ''Har bestandlig slitt med angst i form av GADog OCD, men panikkanfallene har først kommet den siste tiden.'' Det har ikkje eg vært borti. ''Jeg bruker 10 mg cipralex.'' Det fikk eg og i ca. 2-3 mnd, men kunne likeså godt spist Dent. Èn valium i lomma og Lyrica 2X25 og 1x75 over lang tid (bruker det enda) var løsningen for meg. Samt en masse andre ting som mosjon, kosthold, venner, liste med ting som skulle gjøres for deretter ta litt her og litt der, og ferie!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2644335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 ''Hva gjør dere andre når panikkanfallene kommer?'' Nå er det over 1 år og 3 måneder siden eg hadde skikkelig panikkanfall, men eg hadde det i ca. 7 mnd. før det begynte å slippe taket. Første bud var alltid å ha en Valium i lomma, og der låg den lenge... ''Hvordan takler dere hverdagen med panikkanfall?'' Det var et reint helvete, det må eg innrømme, men vennene mine lot meg ikkje isolere meg. ''Jobb og andre ting? Jeg er ganske ny på dette og jeg syns d er såvondt!:(:('' Gikk på jobb så mye eg klarte, men konsentrasjonen og hukommelsen var helt borte. ''Har bestandlig slitt med angst i form av GADog OCD, men panikkanfallene har først kommet den siste tiden.'' Det har ikkje eg vært borti. ''Jeg bruker 10 mg cipralex.'' Det fikk eg og i ca. 2-3 mnd, men kunne likeså godt spist Dent. Èn valium i lomma og Lyrica 2X25 og 1x75 over lang tid (bruker det enda) var løsningen for meg. Samt en masse andre ting som mosjon, kosthold, venner, liste med ting som skulle gjøres for deretter ta litt her og litt der, og ferie!!! Hei Geir! Det er så godt å lese at det gikk over for deg! Som du kanksje husker, så fikk mannen min dette i august - og han får tilbakefall innimellom, sist nå på fredag. Kom helt uten forvarsel da. Han ser imidlertid ofte en sammenheng mellom lite søvn og anfall, eller alkohol og anfall (trenger ikke være mye i det hele tatt...) og selvsagt stress og anfall. Vi håper jo at dette går helt over. Nå jobber han 3-4 dager pr uke, og det holder. Han synes det er litt nederlag å ikke kunne jobbe fullt.... Men vi som familie har fått det bedre i høst, blitt mer sammensveiset, og han ser jo mye mer til barna nå enn før :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2644340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hei Geir! Det er så godt å lese at det gikk over for deg! Som du kanksje husker, så fikk mannen min dette i august - og han får tilbakefall innimellom, sist nå på fredag. Kom helt uten forvarsel da. Han ser imidlertid ofte en sammenheng mellom lite søvn og anfall, eller alkohol og anfall (trenger ikke være mye i det hele tatt...) og selvsagt stress og anfall. Vi håper jo at dette går helt over. Nå jobber han 3-4 dager pr uke, og det holder. Han synes det er litt nederlag å ikke kunne jobbe fullt.... Men vi som familie har fått det bedre i høst, blitt mer sammensveiset, og han ser jo mye mer til barna nå enn før :-) ''Han ser imidlertid ofte en sammenheng mellom lite søvn og anfall, eller alkohol og anfall (trenger ikke være mye i det hele tatt...) og selvsagt stress og anfall.'' Alle de kombinasjonene var inne i bildet hos meg også. Det første eg gjorde når eg fikk panikkangst for første gang 1 januar 2007, var å kutte alkoholen totalt, og det har eg fortsatt med... Eg begynte også å legge meg nøyaktig klokka 2230 hver bidige kveld, enten det var hverdag eller helg, og stod opp til noenlunde samme tid. Brukte også Melatonin om kveldene (det gjør eg enda), men slurver mer med legginga no... Når det gjelder stress så sa eg NEI til det meste, og rydda unna alt (det eg var herre over) som gav meg dårlig samvittighet. Men eg er ikkje garantert å ikkje få det igjen, men eg skal ihvertfall gjøre så godt eg kan for å forebygge. Hils gubben og si han må ta noen drastiske valg, om han vil bli raskt frisk. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2644344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest panikkangst er grusomt Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 ''Han ser imidlertid ofte en sammenheng mellom lite søvn og anfall, eller alkohol og anfall (trenger ikke være mye i det hele tatt...) og selvsagt stress og anfall.'' Alle de kombinasjonene var inne i bildet hos meg også. Det første eg gjorde når eg fikk panikkangst for første gang 1 januar 2007, var å kutte alkoholen totalt, og det har eg fortsatt med... Eg begynte også å legge meg nøyaktig klokka 2230 hver bidige kveld, enten det var hverdag eller helg, og stod opp til noenlunde samme tid. Brukte også Melatonin om kveldene (det gjør eg enda), men slurver mer med legginga no... Når det gjelder stress så sa eg NEI til det meste, og rydda unna alt (det eg var herre over) som gav meg dårlig samvittighet. Men eg er ikkje garantert å ikkje få det igjen, men eg skal ihvertfall gjøre så godt eg kan for å forebygge. Hils gubben og si han må ta noen drastiske valg, om han vil bli raskt frisk. :-) hvilke drastiskr valg? hva jobbermannen din m prust? har han fåttanfall på jobb? hvor lengevarer et anfall? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2644778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Panikanfall er grusomt Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det skjer aldri. Hvor ofte merker de i nærheten at man har et panikk anfall? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2644985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 hvilke drastiskr valg? hva jobbermannen din m prust? har han fåttanfall på jobb? hvor lengevarer et anfall? Mannen min jobber mye i forhold til kunder, der han treffer folk og holder ulike typer kurs. men han har også en del kontorarbeid og rapportskriving. I dårlige perioder har han kun gjort kontorarbeid uten tidspress - men den siste måneden har han gjort mye av kundearbeidet også. Ja, han har fått anfall på jobb, på trening og i bilen. Han må konsentrere seg, puste "i firkant" og fokusere på at det går over. Her hjemme har han av og til lagt seg ned, men han prøver å ikke "flykte" fra situasjonen. Anfallene varer fra kanksje 10 minutter til bortimot en time. Han er ganske "shaky" og bleik resten av dagen, og av og til dagen/dagene etter også, hvis det har vært kraftig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2645171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Panikkangst er grusomt Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Mannen min jobber mye i forhold til kunder, der han treffer folk og holder ulike typer kurs. men han har også en del kontorarbeid og rapportskriving. I dårlige perioder har han kun gjort kontorarbeid uten tidspress - men den siste måneden har han gjort mye av kundearbeidet også. Ja, han har fått anfall på jobb, på trening og i bilen. Han må konsentrere seg, puste "i firkant" og fokusere på at det går over. Her hjemme har han av og til lagt seg ned, men han prøver å ikke "flykte" fra situasjonen. Anfallene varer fra kanksje 10 minutter til bortimot en time. Han er ganske "shaky" og bleik resten av dagen, og av og til dagen/dagene etter også, hvis det har vært kraftig. Hei Prust:) Tusen takk for svar! Hvordan reagerte sjefen/arbeidskollegaer da mannen din sa han slet med panikkanfall? Jeg har ikke turdt å fortelle det til noen på jobb enda. Merket noen av arbeidskollegene at mannen din fikk panikk på jobb? Hva skjedde da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2645834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hei Prust:) Tusen takk for svar! Hvordan reagerte sjefen/arbeidskollegaer da mannen din sa han slet med panikkanfall? Jeg har ikke turdt å fortelle det til noen på jobb enda. Merket noen av arbeidskollegene at mannen din fikk panikk på jobb? Hva skjedde da? Vet ikke helt hvor mye han har sagt til kollegaer, men sjefen har han pratet mye med. Han har møtt full forståelse der, og sjefen er inneforstått med at han gjør det han kan på gode dager, og må ta det med ro hvis han blir dårlig. Han har fått det i jobbsammenheng, men jeg tror vel at det stort sett mest er han selv som merker det. De første ukene var anfallene veldig kraftige, og han kunne ikke ha fungert på jobb. Nå blir han veldig stille og bleik når anfallene kommer, og urolig i kroppen (reiser seg og går rundt litt....). Du bør gå til legen din, hvis du ikke allerede har gjort det! Mannen min fikk topp oppfølging fra både fastlege og psykiater! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2646166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Panikkangst er grusomt Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Vet ikke helt hvor mye han har sagt til kollegaer, men sjefen har han pratet mye med. Han har møtt full forståelse der, og sjefen er inneforstått med at han gjør det han kan på gode dager, og må ta det med ro hvis han blir dårlig. Han har fått det i jobbsammenheng, men jeg tror vel at det stort sett mest er han selv som merker det. De første ukene var anfallene veldig kraftige, og han kunne ikke ha fungert på jobb. Nå blir han veldig stille og bleik når anfallene kommer, og urolig i kroppen (reiser seg og går rundt litt....). Du bør gå til legen din, hvis du ikke allerede har gjort det! Mannen min fikk topp oppfølging fra både fastlege og psykiater! Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg:) Så heldig mannen din har vært da som har møtt så god forståelse fra sjefen og fått god oppfølging av psykiater/fastlege. Har du tid til å svare på et par spørsmål til? Er det i utgangspunktet stort arbeidspress på jobben til mannen din? Hvilken behandling har han fått av fastlege/psykiater. Hvilken oppfølging får han nå? Bruker han noen medisiner? Selv har jeg vært hos fastlegen, men føler ikke jeg får noen særlig forståelse. Jeg blir ikke henvist videre noe sted heller..Har fått medisiner.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2646342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg:) Så heldig mannen din har vært da som har møtt så god forståelse fra sjefen og fått god oppfølging av psykiater/fastlege. Har du tid til å svare på et par spørsmål til? Er det i utgangspunktet stort arbeidspress på jobben til mannen din? Hvilken behandling har han fått av fastlege/psykiater. Hvilken oppfølging får han nå? Bruker han noen medisiner? Selv har jeg vært hos fastlegen, men føler ikke jeg får noen særlig forståelse. Jeg blir ikke henvist videre noe sted heller..Har fått medisiner.. Ja, mannen min har stort arbeidspress på jobb, særlig halvåret fra mars til september. Han fikk panikkangstanfallene i slutten av august. Han har møtt stor forståelse fra arbeidsgiver om situasjonen. Han fikk rekvisisjon fra fastlegen til akuttpsykiatrisk team i kommunen, der de tar inn pasienter på kort varsel, og gir timer i en kort periode. Han var da hos psykiater der 3 ganger tror jeg (med to ukers mellomrom mellom hver gang). Fastlegen har han vært hos fast annenhver uke (de ukene han gikk hos psykiater var han hos fastelgen imellom disse timene). Han har gått på Cipralex hele tiden, 10 mg. De første ukene måtte han ha sovetablett (husker ikke navnet) for å få sove. Utenom medisin har "resepten" vært: *sove *ut og gå i skogen *trene *ikke rømme fra situasjonen når anfallene kommer *puste riktig *tenke riktig - at dette går over :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320254-nhdandre-om-panikkanfall/#findComment-2647406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.