Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke se folk i øynene?

Anbefalte innlegg

Gjest Hanukkah Haiku

I andre kulturer er det frekt å se folk i øynene. Grunnen til at jeg lurer på dette er om det er ok at jeg ikke ser de som f.eks. sitter i kassa på butikken i øynene. Jeg har gjort det til nå, men finner at jeg blir stresset av å tenke på hva slags humør vedkommende er i før jeg skal betale for meg.

Fortsetter under...

Gjest Hanukkah Haiku

Uhøfflig er det vel ikke. Har selv sittet i kassa, og ga blaffen i om folk så meg i øynene eller ikek. Som oftest gjorde de vel ikke det.

Er stor forskjell på de som sitter i kassa ja, men jeg tror mange får beskjed nå om å søke øyekontakt og si hei. Jeg hadde foretrukket om de var roboter heller.

Er stor forskjell på de som sitter i kassa ja, men jeg tror mange får beskjed nå om å søke øyekontakt og si hei. Jeg hadde foretrukket om de var roboter heller.

Sikker på at du ønsker det? Når man må henvende seg til de i kassa får man i alle fall _litt_ trening i det sosiale...

Det går an å være hyggelig i stemmen selv om en ikke glor folk rett i øya. Det gjør jeg ofte med folk i kassa.

Gjest Hanukkah Haiku

Det går an å være hyggelig i stemmen selv om en ikke glor folk rett i øya. Det gjør jeg ofte med folk i kassa.

Ja det kan man, men jeg føler at det er veldig uhøflig å ikke se personen i ansiktet om personen sier hei. Er det jeg som er for høflig?

Annonse

Gjest Hanukkah Haiku

Sikker på at du ønsker det? Når man må henvende seg til de i kassa får man i alle fall _litt_ trening i det sosiale...

Har vært hyggelig mot kassapersonale i minst 10 år, og det har ikke hjulpet noen ting på noe som helst.

Et lite tips som jeg selv fikk av noen for mange, mange år siden. Funker bra:

istedenfor å se folk inn i øynene kan du sikte blikket ditt mot vedkommendes panne :) H*n vil oppfatte det som at du ser rett inn i øynene mens du selv slipper å få blikkkontakt :) Genialt!

Ja det kan man, men jeg føler at det er veldig uhøflig å ikke se personen i ansiktet om personen sier hei. Er det jeg som er for høflig?

Der må vel alle kjenne litt på sine egne grenser, men jeg føler meg ikke uhøflig selv om jeg ikke ser alle dypt i øya. Av og til er et nanoblikk nok. Men jeg er vennlig og imøtekommende nok. Jeg tar jo ikke alltid disse innøvde hilsingene deres, som sikkert er godt ment (bevareser), dypt personlig til meg. Av og til har jeg nok med varer, lommebøker som er der de ikke skal være og en guttunge som driver meg til vannvidd med masing om Flaxlodd. Det er normalt at slikt varierer litt. Nå bor jeg ikke på verdens minste sted og kjenner ikke personalet rundt omkring personlig.

Jeg for min del synes ikke det er uhøflig.. derimot synes jeg det er ok å si "hei". Mange er stresset i en sånn "situasjon", det ser jeg på jobben. Det viktigste synes jeg er at en ikke er uhøflig på den måten at en sier eller gjør noe negativt.

istedenfor å se folk inn i øynene kan du sikte blikket ditt mot vedkommendes panne :) H*n vil oppfatte det som at du ser rett inn i øynene mens du selv slipper å få blikkkontakt :) Genialt!

Det tipset skal jeg og prøve :-)

Gjest Hanukkah Haiku

Æh? Da ville jeg føle meg dum tror jeg. Jeg gidder ikke late som, men takk for tipset.

Jeg har lagt merke til at i de senere årene er folk i kassa på matbutikken mye flinkere til å si "hei" til hver enkelt som kommer, og jeg antar at dette skyldes jobbtrening/-instruks. Jeg synes det er hyggelig, og særlig fordi de nøyer seg med et kjapt og blidt hei uten slik "amerikansk dilldallhilsing" som jeg bare synes blir "fånigt", for å si det på svensk;-)

Jeg har faktisk ikke tenkt på om de ser meg inn i øynene eller ikke, men jeg antar at de gjør det helt kort. Og det fremstår sikkert som naturlig rett og slett fordi de fleste av dem ikke problematiserer det om man skal se folk inn i øynene eller ikke eller om man skal stirre på panna deres osv osv.

Har man et naturlig forhold til det, blir det et kjapt blikk i "øyen-retning"; er man stresset på hvordan man skal forholde seg til dette, kan det vel lett bli for påfallende at man ser i øynene eller på død og liv ikke skal se dem i øynene.

Jeg skulle tro at for en som sitter i kassa, blir dagen mye hyggeligere når man hilser på folk enn dersom man bare sitter der som en maskin. Jeg sier også i de fleste tilfeller "ha det bra" når jeg går (kommer an på hvor opptatt de er av neste kunde), og jeg sier _selvsagt_ takk når jeg får vekslepenger/kvittering, evt posen med varene hvis det er f eks en klesbutikk.

Annonse

Har vært hyggelig mot kassapersonale i minst 10 år, og det har ikke hjulpet noen ting på noe som helst.

Det vet du vel ikke, for du vet jo ikke hvordan det hadde vært om du _ikke_ hadde gjort dette, og heller handlet mat av maskiner i 10 år.

Gjest Hanukkah Haiku

Det vet du vel ikke, for du vet jo ikke hvordan det hadde vært om du _ikke_ hadde gjort dette, og heller handlet mat av maskiner i 10 år.

Jo jeg antar at jeg ikke hadde grudd meg til å gå på butikken fordi jeg føler å måtte hilse er noe jeg må gjøre for at de ikke skal mislike meg.

Jo jeg antar at jeg ikke hadde grudd meg til å gå på butikken fordi jeg føler å måtte hilse er noe jeg må gjøre for at de ikke skal mislike meg.

Det er ikke bra å være helt isolert. Kassapersonellet i butikken er i alle fall litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...