Gå til innhold

Når barna selv kjøper julegaver

morsan

Anbefalte innlegg

Spørsmålene i denne tråden gjelder barn som selv er ute og kjøper gaver til foreldre, besteforeldre, søsken, venner etc.

Hvilken personkrets kjøper barnet gaver til? Påvirker dere dette i noen grad, og sier at "du må huske på den og den"?

Hvor mye penger bruker barnet på slike gaver?

Får barnet penger fra foreldrene til gaveinnkjøp?

Følger dere barnet på innkjøpsrundene?

Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna gir ennå mest hjemmelagde gaver, og er for små til å handle på egen hånd.

Pappaen pleier å få noe fra dem, det har jeg ofte kjøpt for dem. Det beste er jo om vi finner noe sammen, alt. at jeg tar dem med og kjøper noe jeg har tenkt på på forhånd.

I tillegg pleier de å kjøpe noe til ene onkelen sin, det gjøres på omtrent samme måte.

Jeg betaler gavene, og de kan koste alt fra 50-300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 13 og overraskende god til å kjøpe gaver (slår faren - som trenger hint så kraftige at de egentlig er som en innkjøpsliste å regne - i støvlene ;). Vi er derfor ikke med på handlerunde lenger, men kan være med å drodle litt før innkjøp kanskje.

Foruten å kjøpe til besteforeldre og oss, kjøper han til fire- fem kompiser som han bytteavtale med på forhånd. De har på forhånd (etter vår oppfordring) avtalt pris, og i år koster bestekompisens gave 110, mens resten koster +/- 40. Han bruker _litt_ av ukelønna til dette, vi står nok fort for 80-90 % av kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene mine er store nok til å handle selv, de kjøper bare til hverandre og lillesøsteren. De er ikke glad i å ut å handle, så derfor blir jeg ofte med dem og hinter om hva de kanskje kunne kjøpe. De får pengene av oss, ca 200kr til hver søskengave.

Så kjøper de tre en gave til mamma og pappa, også for våre penger. Eldstemann har en liten lørdagsjobb og betaler kjærestens gave selv. Til venner har det brukt å ligge på en 50lapp bare for gøy skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milde måne

Her kjøper ungene til hverandre av penger de får av oss,det ligger på rundt hundre kroner,pleier å være med dem å handle.

Gaver til venner ligger på rundt hundre kroner de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mine to eldste kjøper til noen venner hver. Den eldste kjøper hva hun vil til hvem hun vil. Det kan sønnen min også, men i år spurte han om jeg kan handle for han.

Jeg fikk i oppdrag å kjøpe noe fint til kjæresten hans, og det gjorde jeg med glede. Jeg brukte litt mer enn jeg hadde planlagt, men hun er ei utrolig kjekk jente, så en kan trygt si at jeg handlet fra hjertet.

De får ikke handle for mer enn en hundrings til hver venn. Kjæresten hans fikk for det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentungen på 12 kjøpte to nøster alpakkagarn til meg i bursdagsgave for et par mnd siden. Da var jeg rimelig imponert - hun hadde tuslet bort på nærsenteret selv og handlet, og traff spikeren med gaven. Men som hun selv sa det etterpå: Du ønsker deg jo bare garn og snille barn!

Til jul blir det gave til foreldre, besteforeldre, lillesøsteren og tante. Mest hjemmelaget i form av malte kopper og skåler, da kjøper vi inn det som trengs av utstyr. Pappaen får sokker hun har kjøpt, jeg får noe strikkegreier hun har kjøpt, lillesøsteren en liten leke. Sånt betaler hun selv, men mormor pleier ofte å komme med et bidrag til julegavene hennes, så hun går ikke så mye i minus...

VI har et ok nærsenter rett ved skolen, så det er lett for henne å handle selv - evt handler hun når hun allikevel er med oss på et eller annet.

Jeg har pleid å passe på at besteforeldre får noe hjemmelaget av henne helt siden hun ble stor nok til å kunne mekke noe som gikk an å bruke - det skal ikke så mye til hvis man har et par porselenstusjer og en kopp eller et gryteunderlag å tegne på. Men i år har hun selv laget liste og tenkt igjennom selv, uten at vi har gjort noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen på 12 kjøpte to nøster alpakkagarn til meg i bursdagsgave for et par mnd siden. Da var jeg rimelig imponert - hun hadde tuslet bort på nærsenteret selv og handlet, og traff spikeren med gaven. Men som hun selv sa det etterpå: Du ønsker deg jo bare garn og snille barn!

Til jul blir det gave til foreldre, besteforeldre, lillesøsteren og tante. Mest hjemmelaget i form av malte kopper og skåler, da kjøper vi inn det som trengs av utstyr. Pappaen får sokker hun har kjøpt, jeg får noe strikkegreier hun har kjøpt, lillesøsteren en liten leke. Sånt betaler hun selv, men mormor pleier ofte å komme med et bidrag til julegavene hennes, så hun går ikke så mye i minus...

VI har et ok nærsenter rett ved skolen, så det er lett for henne å handle selv - evt handler hun når hun allikevel er med oss på et eller annet.

Jeg har pleid å passe på at besteforeldre får noe hjemmelaget av henne helt siden hun ble stor nok til å kunne mekke noe som gikk an å bruke - det skal ikke så mye til hvis man har et par porselenstusjer og en kopp eller et gryteunderlag å tegne på. Men i år har hun selv laget liste og tenkt igjennom selv, uten at vi har gjort noe som helst.

'' Men som hun selv sa det etterpå: Du ønsker deg jo bare garn og snille barn!''

Så søtt! :-) (Og så rimer det!)

''Til jul blir det gave til foreldre, besteforeldre, lillesøsteren og tante. Mest hjemmelaget''

Hmmmm lurere på om det er et jentefenomen. Utenom det han har gjort på skola, er det ikke mye entusiasme å spore når det gjelder slikt. Jeg har kjøpt ymse utstyr uten at han har hatt det minste lyst til å prøve... Har en kvartveis malt kopp fra 2006 til mormor + tre blanke til de resterende besteforeldrene...

''jeg får noe strikkegreier hun har kjøpt, lillesøsteren en liten leke.''

VET du dette allerede? ;-) Junior var på markedet på Rådhusplassen og kjøpte gave til oss. Jeg vet ikke hva han har kjøpt til meg, for det er vedlig hemmelig, men papirposen det ligger i er ganske liten, så jeg vil tippe på et slags smykke. Far i huset får en metallring med dødningeskalle på....

Han kjøpte også til besteforeldrene der - da var han i et telt med samisk brukskunst og kjøpte fyrstikkeskeholder i tre med påbrent mønster av reinsdyr. ;-) (Jeg har hjulpet til med å pakke inn dette - han var der med klassen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Men som hun selv sa det etterpå: Du ønsker deg jo bare garn og snille barn!''

Så søtt! :-) (Og så rimer det!)

''Til jul blir det gave til foreldre, besteforeldre, lillesøsteren og tante. Mest hjemmelaget''

Hmmmm lurere på om det er et jentefenomen. Utenom det han har gjort på skola, er det ikke mye entusiasme å spore når det gjelder slikt. Jeg har kjøpt ymse utstyr uten at han har hatt det minste lyst til å prøve... Har en kvartveis malt kopp fra 2006 til mormor + tre blanke til de resterende besteforeldrene...

''jeg får noe strikkegreier hun har kjøpt, lillesøsteren en liten leke.''

VET du dette allerede? ;-) Junior var på markedet på Rådhusplassen og kjøpte gave til oss. Jeg vet ikke hva han har kjøpt til meg, for det er vedlig hemmelig, men papirposen det ligger i er ganske liten, så jeg vil tippe på et slags smykke. Far i huset får en metallring med dødningeskalle på....

Han kjøpte også til besteforeldrene der - da var han i et telt med samisk brukskunst og kjøpte fyrstikkeskeholder i tre med påbrent mønster av reinsdyr. ;-) (Jeg har hjulpet til med å pakke inn dette - han var der med klassen.)

Mulig det er en jentegreie, ja - hun har alltid vært glad i å lage ting, så hun er ikke så vanskelig å motivere. Jeg synes at det er poeng at hun også skal gi og ikke bare få.

Jeg vet hva jeg får, ja. Var med da hun kjøpte det... Hun vet mye at det hun får av meg også, av nøyaktg samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...