Gjest veldig takknemlig for svar Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Har fått Pranolol 20 mg hos fastlegen, men det er uklart hvor stor dose hvor mange tabletter jeg kan ta... Derfor spør jeg deg, hvor mange tabletter kan jeg ta? Tar de for skjelvinger og uro i sosiale sammenhenger. ( Er kvinne på 37 år,) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 T TABLETTER 20 mg, 40 mg og 80 mg: Hver tablett inneh.: Propranolol. hydrochlorid. 20 mg, resp. 40 mg et 80 mg, lactos. et const. q.s. Med delestrek. Indikasjoner: Angina pectoris. Hypertensjon. Arytmier, spesielt ved supraventrikulær takykardi, for reduksjon av ventrikkelfrekvensen ved atrieflimmer og ved ventrikulære ekstraslag. Sekundærprofylakse etter hjerteinfarkt. Migreneprofylakse. Benign essensiell tremor. Symptomatisk ved tyreotoksikose. Som tilleggsmedikasjon til alfablokkerende preparater ved feokromocytom. Dosering: Individuell dosering og lavest mulig effektiv dose. Tablettene bør gis i standardisert relasjon til måltider. Voksne: Angina pectoris: Startdose 20-40 mg 3 ganger daglig, gradvis økning med 1 ukes mellomrom. Vanlig vedlikeholdsdose 160-240 mg pr. dag. Når optimal døgndose er nådd, kan den forsøksvis gis som 2 enkeltdoser. Hypertensjon: Vanlig startdose er 80 mg pr. dag (1 tablett à 40 mg 2 ganger daglig). Dosen økes gradvis etter behov opp til 320 mg pr. dag. Før hver dosejustering bør behandlingen pågå 1-3 uker for å sikre at det nye blodtrykksnivået har stabilisert seg. Kan også kombineres med andre antihypertensiva. Arytmier: Initialt 10 mg 3-4 ganger daglig. Dosen kan økes til 40 mg 3-4 ganger daglig. Sekundærprofylakse etter hjerteinfarkt: Behandlingsstart bør skje innen 3 uker med 40 mg 4 ganger daglig. Vedlikeholdsbehandling: 160 mg daglig fordelt på 2-3 enkeltdoser. Migreneprofylakse: Startdose 20 mg 3 ganger daglig i 1 uke. Dosen økes deretter til vanlig vedlikeholdsdose: 40-60 mg 3 ganger daglig. Benign essensiell tremor: Startdose 20 mg 2-3 ganger daglig. Med 1 ukes mellomrom økes døgndosen med 20-40 mg. Vanlig vedlikeholdsdose 40 mg 3 ganger daglig. Eldre pasienter bør ha en døgndose under 120 mg. Symptomatisk ved tyreotoksikose: 10-40 mg 3-4 ganger daglig. 0 Siter
Gjest veldig takknemlig for svar Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 T TABLETTER 20 mg, 40 mg og 80 mg: Hver tablett inneh.: Propranolol. hydrochlorid. 20 mg, resp. 40 mg et 80 mg, lactos. et const. q.s. Med delestrek. Indikasjoner: Angina pectoris. Hypertensjon. Arytmier, spesielt ved supraventrikulær takykardi, for reduksjon av ventrikkelfrekvensen ved atrieflimmer og ved ventrikulære ekstraslag. Sekundærprofylakse etter hjerteinfarkt. Migreneprofylakse. Benign essensiell tremor. Symptomatisk ved tyreotoksikose. Som tilleggsmedikasjon til alfablokkerende preparater ved feokromocytom. Dosering: Individuell dosering og lavest mulig effektiv dose. Tablettene bør gis i standardisert relasjon til måltider. Voksne: Angina pectoris: Startdose 20-40 mg 3 ganger daglig, gradvis økning med 1 ukes mellomrom. Vanlig vedlikeholdsdose 160-240 mg pr. dag. Når optimal døgndose er nådd, kan den forsøksvis gis som 2 enkeltdoser. Hypertensjon: Vanlig startdose er 80 mg pr. dag (1 tablett à 40 mg 2 ganger daglig). Dosen økes gradvis etter behov opp til 320 mg pr. dag. Før hver dosejustering bør behandlingen pågå 1-3 uker for å sikre at det nye blodtrykksnivået har stabilisert seg. Kan også kombineres med andre antihypertensiva. Arytmier: Initialt 10 mg 3-4 ganger daglig. Dosen kan økes til 40 mg 3-4 ganger daglig. Sekundærprofylakse etter hjerteinfarkt: Behandlingsstart bør skje innen 3 uker med 40 mg 4 ganger daglig. Vedlikeholdsbehandling: 160 mg daglig fordelt på 2-3 enkeltdoser. Migreneprofylakse: Startdose 20 mg 3 ganger daglig i 1 uke. Dosen økes deretter til vanlig vedlikeholdsdose: 40-60 mg 3 ganger daglig. Benign essensiell tremor: Startdose 20 mg 2-3 ganger daglig. Med 1 ukes mellomrom økes døgndosen med 20-40 mg. Vanlig vedlikeholdsdose 40 mg 3 ganger daglig. Eldre pasienter bør ha en døgndose under 120 mg. Symptomatisk ved tyreotoksikose: 10-40 mg 3-4 ganger daglig. Dette ble litt vel mye informasjon, håper NHD kan gi et enklere svar. Men takk :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Det er ingen dokumentasjon på at dette er god behandling ved psykiske lidelser. Jeg forskriver det derfor aldri. Jeg mener du skal prøve deg frem med 20 mg x 3. 0 Siter
Gjest prano Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg vet ikke helt hvorfor mange fastleger skriver ut denne medisinen til dette formålet. Men jeg vil be deg være litt forsiktig da det er en medisin som virkelig kan sette ned blodtrykket. Jeg prøvde den selv forebyggende mot migrene. Det endte ganske fatalt. Det er mulig min reaksjon var et sjeldent unntak. Men nå har vel du muligens tenkt å ta det av og til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.