Gjest snafse Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hei, Jeg nærmer meg 30 år (gutt). Har fåt diagnostisert alvorlig sosial fobi/generell angst og tvangshanslinger. Gikk frem og tilbake på diverse mestringskurs, vanlige psykologtimer osv i over 1 år. Ting bedret seg og jeg fikk attføring som gjorde jeg fikk tatt noen kurs og kom meg ut i jobb. Nå har jeg i likhet med mange andre mistet jobben. Jeg har den sosiale fobien under kontroll, dvs jeg kan utføre daglige ting og tvangshandlingene er også under kontroll. Men jeg er kommet inn i en dyp depresjon. Depresjon har tidligere vært en selvfølge under isoleringsperioder (opptil 2mnd) osv men nå ser jeg ingen lys i ende av tunellen. Samtidig har jeg ikke gitt opp. Fastlegen min er av de bedre jeg har vært borte i av fastleger. Jeg er igjen henvist til DPS og fikk svar om jeg har fått en time hos en sosionom. Ikke vet jeg hvordan en sosionom kan hjelpe meg nå men jeg må vel takke for det jeg får. Fastlegen min vil foreløpig ikke legge seg opp i den medisinske behandlingen min som består av 50mg paroxetin og tolvon for søvnløshet. Tolvon har jeg nettopp gitt opp som søvnmiddel, uansett dose fungerer ikke dette lenger. Zolpidem har jeg fått for 4-5 uker og har ikke sovet så godt så lenge jeg kan huske. Men dette er i følge fastlegen ikke noe jeg kan bruke over tid. Noe som selvsagt bekymrer meg. Uten bruk av søvnpreperater kan jeg gå 3-4 døgn uten å få sove og selv da blir ikke søvnen verken tung eller lang nok. Sånn rent økonomisk klarer jeg meg så lenge jeg nå ikke får avslag på en rehabiliteringssøknad fra NAV. Jeg var på attføring men som nevnt over er jeg ikke "i funksjon" for tiden, så rehabilitering var den eneste uteveien jeg kunne se for meg. Denne depresjonen/angstfølelsen er så sterk at jeg ikke vet hvor lenge jeg orker å leve med det. Hadde jeg bare hatt en trygghet i at jeg kunne sove uten problemer tror jeg ting hadde sett litt annerledes ut. men alt er på en måte mørkt. Hva bør jeg gjøre for å komme ut av dette? Kan nevne at jeg ellers er fysisk frisk, avholdsmann og trener så mye som mulig. Allikavel er kroppen og sinnet på en måte i fedr med å gi opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320295-psyk-og-s%C3%B8vnl%C3%B8s/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurerpådetjeg Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 For å opprettholde virkning på Tolvon skal det være 4 dager pause hver måned. Prøv det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320295-psyk-og-s%C3%B8vnl%C3%B8s/#findComment-2643922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hei :-). Ikke bra å slite sånn, søvn er noe av det verste. Jeg har fått endel generelle råd for søvn, men ikke alltid dette virker heller. Medisiner virker til en viss grad, har du forsøkt truxal f.eks? Ellers er det lurt å ikke drikke kaffe etter ca kl. 17. Legge seg til samme tid hver kveld og stå opp til samme tid. Hvis du ikke får sove og ligger der og vrir deg, stå heller opp og sett deg i en stol ei stund. Ta en kopp kamille-te f.eks. Har netter jeg også hvor jeg ikke får sove. Istedet for å stresse med å få sove, så står jeg da opp, leser litt, prøver å få tankene over på noe positivt (hvis det nytter). Vet ikke om dette gi noen mening, bare et forsøk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320295-psyk-og-s%C3%B8vnl%C3%B8s/#findComment-2643925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hei :-). Ikke bra å slite sånn, søvn er noe av det verste. Jeg har fått endel generelle råd for søvn, men ikke alltid dette virker heller. Medisiner virker til en viss grad, har du forsøkt truxal f.eks? Ellers er det lurt å ikke drikke kaffe etter ca kl. 17. Legge seg til samme tid hver kveld og stå opp til samme tid. Hvis du ikke får sove og ligger der og vrir deg, stå heller opp og sett deg i en stol ei stund. Ta en kopp kamille-te f.eks. Har netter jeg også hvor jeg ikke får sove. Istedet for å stresse med å få sove, så står jeg da opp, leser litt, prøver å få tankene over på noe positivt (hvis det nytter). Vet ikke om dette gi noen mening, bare et forsøk :-) Synes det var meningsfulle og gode råd:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320295-psyk-og-s%C3%B8vnl%C3%B8s/#findComment-2643926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Synes det var meningsfulle og gode råd:) Tusen takk, fikk jeg kanskje gjort noe meningsfullt idag også :-). Sliter visst litt med denne prokrastineringen min jeg idag (har lært meg et nytt ord ;-). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320295-psyk-og-s%C3%B8vnl%C3%B8s/#findComment-2643928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.