Gå til innhold

Økonomisk rådgiving

Anbefalte innlegg

Hvis en har rotet til privatøkonomien så grundig at en sitter helt fast i forhold til gjeld, skatt osv - hvilke muligheter har en med å få hjelp til å komme ut av uføret?

Vil tro at advokater er dyre? Finnes det noen offentlige instanser som tilbyr rådgiving og hjelp til å sette opp en plan for nedbetaling av ulike lån?

Hvordan er prosedyrene for å innkreve f.eks. skatt? Først bankkonti, så tvangssalg av bil, innbo, osv? Vedkommende eier ikke huset h*n bor i, tror jeg. Hvis vedkommende ikke har nok verdier å selge, er det fengsel da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320298-%C3%B8konomisk-r%C3%A5dgiving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt kontakt med banken først, lagt alle kortene på bordet. De har som regel peiling og erfaring med slike ting og kan fungere som rådgivere.

Er det inkassosaker, vil jeg tro politiet allerede er inne i bildet? Da er det svært viktig og ha en dialog med dem også.

Ellers tror jeg det finnes eksperter på slike ting, mener å ha lest om gjeldsanering og sånt. Kanskje kommunekassen kan gi et svar på dette?

Her har jeg ingen erfaring, heldigvis, men det finne smuligheter til å få hjelp via gjeldsordningsloven, som du kan lese emr om her:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023973322.12

Foruten dette, tror jeg ikke advokater er veien å gå. Man måtte ha tatt kontakt med hver enkelt av sine kreditorer for å forsøke å få f eks betalingsutsettelse eller delvis gjeldssanering. Kontakter man banken, vil vel de først og fremst bare bry seg om banklånet til vedkommende, og ikke alle andre forpliktelser, så man måtte eventuelt ha kontaktet flere enn bare banken.

Skattekrav og andre offentlige går som regel foran alt annet.

''Hvis vedkommende ikke har nok verdier å selge, er det fengsel da?''

nei, det finnes ikke gjeldsfengsel i Norge. Noe annet er at man kan bli idømt fengsel for forhold som har ført til det økonomiske uføret, f eks konkurskriminalitet, underslag, bedrageri osv.

Annonse

I hvertfall min kommune får man hjelp av en gjeldsrådgiver, som feks kan hjelpe en å ta kontakt med de ulike kreditorer, få betalingsutsettelser, dele opp betaling, osv osv.

Det er gratis.

Jeg har selv fått time hos en sånn en og kunne visst forvente å få god hjelp til å ordne opp så jeg kommer meg på rett kjøl økonomisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...