Gå til innhold

Er husredd om natta...

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaSusanna
Skrevet

Hei. Jeg sliter med at jeg er så husredd, spesielt om natta. Og det er enda verre nå som det er mørkt ute. Sliter med litt angst til vanlig, men det er om natta det er verst. Har prøvd å ha på tv på soverommet, men da må jeg ha av lyden i tilfelle jeg "ikke hører" om noen prøver å bryte seg inn. Samtidig er stillheten skremmende. Bor alene. Hva gjør dere når dere er husredde? Har dere noen mestringstrategier?

Fortsetter under...

Skrevet

Har du noengang opplevd noe vondt i huset ditt eller der du har bodd?

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg har alltid vært husredd i større eller mindre grad selv om det har blitt bedre med årene. Som barn var jeg alltid engstelig for å være hjemme alene og jeg husker spesielt at jeg aldri kunne legge meg til å sove med ryggen til døra i fall noen kom inn. Nå var jeg mest redd for spøkelser og skrømt og da hjelper det ikke å låse døra.

Nå er jeg voksen og kan i perioder være husredd. Det er mer som om uhyggen kommer snikende og det er vanskelig å riste den av seg. Fremdeles er det skrømt jeg er mest redd for. Jeg kan gjerne gå til sengs med ytterdøra ulåst, vi bor på et lite sted og jeg er ikke redd for at noen skal ta seg inn. Jeg kan feks plutselig se for meg at det er noe på badet og dess mer jeg tenker på det, dess mer redd blir jeg.

Min stratergi er å ikke la tankene fly avgårde med meg, heller tenke logisk og se etter om det faktisk er noe å være redd for. Å se tv og høre på radio kan hjelpe det også, man føler seg ikke så alene.

Håper noen har gode råd til deg.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg har alltid vært husredd i større eller mindre grad selv om det har blitt bedre med årene. Som barn var jeg alltid engstelig for å være hjemme alene og jeg husker spesielt at jeg aldri kunne legge meg til å sove med ryggen til døra i fall noen kom inn. Nå var jeg mest redd for spøkelser og skrømt og da hjelper det ikke å låse døra.

Nå er jeg voksen og kan i perioder være husredd. Det er mer som om uhyggen kommer snikende og det er vanskelig å riste den av seg. Fremdeles er det skrømt jeg er mest redd for. Jeg kan gjerne gå til sengs med ytterdøra ulåst, vi bor på et lite sted og jeg er ikke redd for at noen skal ta seg inn. Jeg kan feks plutselig se for meg at det er noe på badet og dess mer jeg tenker på det, dess mer redd blir jeg.

Min stratergi er å ikke la tankene fly avgårde med meg, heller tenke logisk og se etter om det faktisk er noe å være redd for. Å se tv og høre på radio kan hjelpe det også, man føler seg ikke så alene.

Håper noen har gode råd til deg.

Skrevet

Jeg kjenner noen som sliter veldig med dette.

Er det relle farer du frykter, som i innbrudd og overfall?

Eller er det redsel mot mulige åndelige ting, spøkelser med mer

Eller er det husreddhet, mørket, en generell mer udefinerbar redsel.

Jeg spør da jeg har merket meg at denne jeg kjenner godt er spesifikt redd for overfall, noen som kan komme og voldta overfalle henne, tyver med mer. Andre jeg kjenner er redd andre ting. I hennes bakgrunn fant vi et slikt eksempel som godt kan ha satt skrekken i henne. Hun har hatt mye folk hos seg om nettene, og kjøpt seg hund, tyverialarmer med mer, men egentlig tror jeg ikke det hjelper noe særlig, for det sitter i tankene hennes, og hennes tiltak er ytre, og klarer ikke berolige i særlig grad.

Tror kanskje man kan ha ulik tilnærming til dette ut i fra årsak, men til syvende og siste er det tankene dine du kan styre. Ingen ting annet rundt deg, annet enn å følge rimelige råd for sikkerhet. Tanker er det kognitive terapeuter som er best med.

Dette må være en veldig slitsom angst.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Da jeg nettopp hadde flyttet hjemmefra, oppdaget jeg at jeg var noe husredd. Nettopp om kvelden og natta.

Husker ikke om jeg gjorde noe spesielt med det. Men det gikk over. Jeg kan ikke si når heller, for jeg husker ikke.

Så blir jeg sittende å lure på hvorfor jeg ikke er husredd lengre....Og eneste jeg kommer på er at jeg har ikke TID lengre til å la fantasien løpe løpsk.

Så kanskje du kan forsøke holde deg opptatt med noe hyggelig frem til leggetid, og tenke videre på dette hyggelige mens du forsøker sove? Dette kan være en trivelig roman, morsom lydbok, TV/radio... sosial omgang osv?

Annonse

Skrevet

Da jeg nettopp hadde flyttet hjemmefra, oppdaget jeg at jeg var noe husredd. Nettopp om kvelden og natta.

Husker ikke om jeg gjorde noe spesielt med det. Men det gikk over. Jeg kan ikke si når heller, for jeg husker ikke.

Så blir jeg sittende å lure på hvorfor jeg ikke er husredd lengre....Og eneste jeg kommer på er at jeg har ikke TID lengre til å la fantasien løpe løpsk.

Så kanskje du kan forsøke holde deg opptatt med noe hyggelig frem til leggetid, og tenke videre på dette hyggelige mens du forsøker sove? Dette kan være en trivelig roman, morsom lydbok, TV/radio... sosial omgang osv?

Det var et godt forslag :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...