cabbage Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg har nylig begynt til behandling hos psykolog, og føler meg litt usikker på behandlingssituasjonen. Det går veldig tregt, jeg forstår ikke helt hvor psykologen vil hen og jeg oppfatter h*n som famlende og litt usikker. Vi brukte ca. 12 uker på utredning, tester, strukturert intervju for å sjekke psykoser osv. det ble konkludert med depresjon, angst og dissosiasjon (moderat-mild). En behandlingsplan ble satt opp, med mål (målbare) og en overordnet målsetting, noe jeg opplevde som positivt. Etter utredningen er det derimot blitt veldig stillestående. pykologen virker usikker, jeg forstår ikke hva slags informasjon h*n er ute etter. Vi bruker mye tid på hendelser som jeg føler meg veldig ferdig med. Når jeg prøver å si at det ikke er relevant i denne sammenhengen blir det tatt som tegn på at jeg ikke vil samarbeide. Jeg har gått til psykolog før og jobbet meg gjennom de aktuelle hendelsene tidligere. og egentlig lagt dem død. Når jeg forteller om ting jeg opplever som vanskelig eller traumatiske opplevelser får jeg til svar at "det høres vanskelig ut" "jeg håper du finner ut av det" Er dette vanlig respons fra psykologen? Jeg føler ikke at det er konstruktivt for meg, eller hjelper meg til å kunne jobbe videre med problemene selv. Det gjør at jeg er mindre villig til å fortelle om vanskelige ting siden jeg ikke får hjelp til å håndtere dem. neste time (over jul) skal vi ha en evaluering. Det ligger litt i kortene at psykologen ikke er fornøyd med måten vi kommunisere på og mitt distanserte kommunikasjonsmåte under timene. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Det virker som om veldig mye blir lagt på meg siden jeg er "pasienten". Jeg vil bli flinkere til å snakke på en måte som vi kan bruke konstruktivt i behandlingen, men jeg vil ha en annen respons enn "du finner nok ut av det". Hvordan kommunisere dette til psykologen uten å virke angripende og skape unødig vond stemning? Jeg er redd for at behandlingstilbudet mitt blir trukket tilbake siden jeg ike får til å være i pasientmodus på den måten psykologen mener jeg bør. Jeg går til behandling hos VOP, om psykologen og jeg ikke klarer å finne ut av det, er det mulig å bli overført til en annen behandler? Eller er jeg prisgitt den jeg har fått tildelt? Setter veldig pris på råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320371-trenger-hjelp-til-%C3%A5-bli-flinkere-pasient/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg ville tatt det opp psykologen.. Sagt noe sånt som at "jeg vil gjerne ta opp noe viktig med deg idag". Videre ville jeg sagt det som det er, dine spørsmål rundt dette og som du beskriver i innlegget ditt. Utrolig viktig å være så ærlig som du kan. Om psykologen er profesjonell, mener jeg at h*n bør lytte til det du har å si, ta det som konstruktiv kritikk, og ikke "overkjøre" deg.. Jeg undres på hvorfor psykologen sier "håper du finner utav det".. Gjelder det fortidens vonde minner, så kan jeg forstå det (på en måte, vanskelig å forklare hva jeg mener). Men du er jo der for å få hjelp til å løse og mestre nåtidens problemer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320371-trenger-hjelp-til-%C3%A5-bli-flinkere-pasient/#findComment-2644829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg ville tatt det opp psykologen.. Sagt noe sånt som at "jeg vil gjerne ta opp noe viktig med deg idag". Videre ville jeg sagt det som det er, dine spørsmål rundt dette og som du beskriver i innlegget ditt. Utrolig viktig å være så ærlig som du kan. Om psykologen er profesjonell, mener jeg at h*n bør lytte til det du har å si, ta det som konstruktiv kritikk, og ikke "overkjøre" deg.. Jeg undres på hvorfor psykologen sier "håper du finner utav det".. Gjelder det fortidens vonde minner, så kan jeg forstå det (på en måte, vanskelig å forklare hva jeg mener). Men du er jo der for å få hjelp til å løse og mestre nåtidens problemer? Jeg ville fått frem og spurt hvorfor det er så viktig å snakke om vanskelige ting som du har bearbeidet og er ferdig med. Er dette bakgrunnsopplysninger som psykologen trenger for videre behandling og mestring av de problemer du har i dag? Jeg har ikke så lang fartstid med behandling selv, så dette er bare synsing fra min side. Det viktigste er likevel at du legger det frem på en så åpen og ærlig måte som mulig måte. Det gjelder forøvrig under hele behandlingstiden, kun på denne måten kan h*n hjelpe deg (men det vet du sikkert). Evt kan du skrive ned noen stikkord som du tar med deg, som et hjelpemiddel slik at du husker det du vil si, dersom du har problemer med det.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320371-trenger-hjelp-til-%C3%A5-bli-flinkere-pasient/#findComment-2644832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.