Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Jeg har spurt om dette en gang før.. men jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer.. Har noen her erfaringer med det, og som vil dele med meg? Vet at det er et tilbud til oss som trenger hjelp fra forskjellige instanser, og at en får en koordinator å forholde seg til. Men hva kan en bruker forvente at koordinatoren skal hjelpe en med? Skal koordinatoren fungere som en slags mellommann mellom brukeren og de ulike instansene? Hvordan blir brukeren i såfall fulgt opp? Vil h*n f.eks ha oversikten over avtaler,timer o.l så brukeren skal slippe å tenke på det selv? Hva er din evt erfaring, og hva har du fått hjelp til? Ps. Unnskyld at jeg maser, men.. det er liksom "100" ting som skjer samtidig.. har også gjort noen søk på nettet, men ble ikke særlig klokere av det. Ds. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Ps. ser et innlegg lenger ned om temaet også. Jeg så det ikke før nå. Grunnlaget for mine spm er at jeg har fått time hos en koordinator i morgen. Ds. 0 Siter
Gjest impulskontrollen Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Du skriver at du har fått time hos koordinatoren i morgen, hvorfor kan du ikke vente med å få svar til da? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Du skriver at du har fått time hos koordinatoren i morgen, hvorfor kan du ikke vente med å få svar til da? Fordi jeg gjerne vil være litt forberedt.... ikke for noe annet! 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Det er vel personavhengig i hvilken grad koordinatoren skal engasjere seg, men jeg har aldri hørt om at de fungerer som personlige assistenter med oversikt over timebestilling og annet. Det er mer som en veiviser i hjelpeapparatet, som skal tilse at nødvendige instanser blir involvert, og at de følger opp brukeren. Ideelt sett skal det være direkte kontakt mellom bruker og faginstans, og jeg tror ikke det er koordinatorens oppgave etter at kontakt er fomidlet og tiltak iverksatt. I de situasjonene jeg har vært borti har koordinatoren vært den instansen som har blitt kontaktet av bruker/pårørende eller andre instanser i hjelpeapparatet hvis det er behov for endringer i oppfølgingen. Det er videre en person som skal tilse at alle instanser som skal være involvert faktisk er det, og det sjekkes som regel ut ved at koordinator kaller inn til møter. Hvor ofte møtene finner sted avhenger også av brukeren. Om feks noen i hjelpeapparatet signaliserer til koordinator at bruker eller andre instanser ikke følger opp det de skal, så kan koordinator gripe inn og avklare situasjonen. Timeavtaler og annet må den enkelte bruker følge opp selv, med mindre brukeren også har rett til personlig assistent. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Det er vel personavhengig i hvilken grad koordinatoren skal engasjere seg, men jeg har aldri hørt om at de fungerer som personlige assistenter med oversikt over timebestilling og annet. Det er mer som en veiviser i hjelpeapparatet, som skal tilse at nødvendige instanser blir involvert, og at de følger opp brukeren. Ideelt sett skal det være direkte kontakt mellom bruker og faginstans, og jeg tror ikke det er koordinatorens oppgave etter at kontakt er fomidlet og tiltak iverksatt. I de situasjonene jeg har vært borti har koordinatoren vært den instansen som har blitt kontaktet av bruker/pårørende eller andre instanser i hjelpeapparatet hvis det er behov for endringer i oppfølgingen. Det er videre en person som skal tilse at alle instanser som skal være involvert faktisk er det, og det sjekkes som regel ut ved at koordinator kaller inn til møter. Hvor ofte møtene finner sted avhenger også av brukeren. Om feks noen i hjelpeapparatet signaliserer til koordinator at bruker eller andre instanser ikke følger opp det de skal, så kan koordinator gripe inn og avklare situasjonen. Timeavtaler og annet må den enkelte bruker følge opp selv, med mindre brukeren også har rett til personlig assistent. Tusen takk for svar! Jeg tror at jeg skjønner litt mer nå.. har to oppfølgningsspørsmål, hvis du har tid og vil/kan svare :-) ''Ideelt sett skal det være direkte kontakt mellom bruker og faginstans, og jeg tror ikke det er koordinatorens oppgave etter at kontakt er fomidlet og tiltak iverksatt. '' Ok, så da skal koordinatorens oppgave kun være å påpasse at brukeren får den hjelpen h*n trenger, og gå inn som en slags "mellommann" og "ordne opp" om så ikke skjer? Det skal mao fungere som en trygghet, slik at brukeren får den hjelpen h*n trenger? Og omvendt, at instansene kan kontakte koordinatoren dersom brukeren "uteblir" (hvis du forstår hva jeg mener)? ''Det er videre en person som skal tilse at alle instanser som skal være involvert faktisk er det, og det sjekkes som regel ut ved at koordinator kaller inn til møter. '' Møter med meg og/eller de ulike instansene? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Når er IP nyttig? Har det noen hensikt å involvere enda en instans, siden flere allerede er inne i bildet? Det funker jo slik det er.. er redd det blir bare rot utav dette.. enda mer å passe på, tenke på. Begynner å bli lei av hele helsevesenet og det hele, og det å måtte fortelle "historien" gang på gang.. og ikke minst det å måtte forholde seg til så mange. Slitsomt! Vurderer å bare droppe hele møtet med enda en ny person å forholde seg til (. 0 Siter
Gjest Milde måne Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Når er IP nyttig? Har det noen hensikt å involvere enda en instans, siden flere allerede er inne i bildet? Det funker jo slik det er.. er redd det blir bare rot utav dette.. enda mer å passe på, tenke på. Begynner å bli lei av hele helsevesenet og det hele, og det å måtte fortelle "historien" gang på gang.. og ikke minst det å måtte forholde seg til så mange. Slitsomt! Vurderer å bare droppe hele møtet med enda en ny person å forholde seg til (. Enig med deg,det kan bli for mange å forholde seg til og for mange møter,og å fortelle ting om og om igjen blir også slitsomt. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Enig med deg,det kan bli for mange å forholde seg til og for mange møter,og å fortelle ting om og om igjen blir også slitsomt. Ja, jeg ser ikke helt poenget med å ha det.. 0 Siter
Gjest Milde måne Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Ja, jeg ser ikke helt poenget med å ha det.. Men meningen er jo at det skal bli lettere for deg å ha en koordinator. Det blr det også hvis han gjør jobben sin. 0 Siter
Gjest ikke jeg Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Enig med deg,det kan bli for mange å forholde seg til og for mange møter,og å fortelle ting om og om igjen blir også slitsomt. Jo flere kokker jo mer søl. Du har vært i dette systemet en stund og forholdt deg til mange instanser. Jeg ville ikke hatt enda et menneske/instans å forholde meg til selv. 0 Siter
trampetroll Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Når er IP nyttig? Har det noen hensikt å involvere enda en instans, siden flere allerede er inne i bildet? Det funker jo slik det er.. er redd det blir bare rot utav dette.. enda mer å passe på, tenke på. Begynner å bli lei av hele helsevesenet og det hele, og det å måtte fortelle "historien" gang på gang.. og ikke minst det å måtte forholde seg til så mange. Slitsomt! Vurderer å bare droppe hele møtet med enda en ny person å forholde seg til (. '' Har det noen hensikt å involvere enda en instans, siden flere allerede er inne i bildet? Det funker jo slik det er.. er redd det blir bare rot utav dette.. enda mer å passe på, tenke på. '' Hvis du mener det fungerer slik det er har det ingen hensikt. Det må være noe du selv ønsker og mener er nødvendig. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Tusen takk for svar! Jeg tror at jeg skjønner litt mer nå.. har to oppfølgningsspørsmål, hvis du har tid og vil/kan svare :-) ''Ideelt sett skal det være direkte kontakt mellom bruker og faginstans, og jeg tror ikke det er koordinatorens oppgave etter at kontakt er fomidlet og tiltak iverksatt. '' Ok, så da skal koordinatorens oppgave kun være å påpasse at brukeren får den hjelpen h*n trenger, og gå inn som en slags "mellommann" og "ordne opp" om så ikke skjer? Det skal mao fungere som en trygghet, slik at brukeren får den hjelpen h*n trenger? Og omvendt, at instansene kan kontakte koordinatoren dersom brukeren "uteblir" (hvis du forstår hva jeg mener)? ''Det er videre en person som skal tilse at alle instanser som skal være involvert faktisk er det, og det sjekkes som regel ut ved at koordinator kaller inn til møter. '' Møter med meg og/eller de ulike instansene? Koordinatorene oppsto vel som et svar på "en dør inn"-politikken, som NAV også er et resultat av. Når det er mer omfattende utfordringer for en bruker, så er det en ekstra belastning for brukeren å finne fram i systemet selv. Her kommer koordinatoren inn. For å tilse at det er nødvendig kommunikasjon mellom de forskjellige instansene som brukeren må forholde seg til. Det er et tillegg til den direkte kontakten mellom bruker og fagtjenestene. På de fleste møtene koordinatorer organiserer, så mener jeg at brukeren er tilstede. Brukermedvirkning er et prinsipp som står sterkt, og jeg mener brukers rett til medvirkning er lovfestet med virkning fra nyåret. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Når er IP nyttig? Har det noen hensikt å involvere enda en instans, siden flere allerede er inne i bildet? Det funker jo slik det er.. er redd det blir bare rot utav dette.. enda mer å passe på, tenke på. Begynner å bli lei av hele helsevesenet og det hele, og det å måtte fortelle "historien" gang på gang.. og ikke minst det å måtte forholde seg til så mange. Slitsomt! Vurderer å bare droppe hele møtet med enda en ny person å forholde seg til (. Jeg tror en IP kan være et godt hjelpemiddel for mange som strever med å få struktur på livene sine og komme seg ut av vanskelige situasjoner. Det handler om å bygge opp et helhetlig system hvor mål og mening med tiltakene skal være klart for alle parter som er involvert. Om situasjonen er slik at du allerede forholder deg til et mangehodet-systemtroll, så tror jeg du kan finne muligheten til å senke skuldrene ved hjelp av en koordinator. Hvis vedkommende fungerer godt, hvilket koordinatorene i vår kommune gjør, så kan det være til stor hjelp for å skape system, struktur, oversiktelighet og trygghet på at man får den hjelpen man skal ha uten å måtte sloss for det selv hver eneste gang. Lykke til på møtet - og vær positiv til at de gjør det for å støtte deg! 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Det er vel personavhengig i hvilken grad koordinatoren skal engasjere seg, men jeg har aldri hørt om at de fungerer som personlige assistenter med oversikt over timebestilling og annet. Det er mer som en veiviser i hjelpeapparatet, som skal tilse at nødvendige instanser blir involvert, og at de følger opp brukeren. Ideelt sett skal det være direkte kontakt mellom bruker og faginstans, og jeg tror ikke det er koordinatorens oppgave etter at kontakt er fomidlet og tiltak iverksatt. I de situasjonene jeg har vært borti har koordinatoren vært den instansen som har blitt kontaktet av bruker/pårørende eller andre instanser i hjelpeapparatet hvis det er behov for endringer i oppfølgingen. Det er videre en person som skal tilse at alle instanser som skal være involvert faktisk er det, og det sjekkes som regel ut ved at koordinator kaller inn til møter. Hvor ofte møtene finner sted avhenger også av brukeren. Om feks noen i hjelpeapparatet signaliserer til koordinator at bruker eller andre instanser ikke følger opp det de skal, så kan koordinator gripe inn og avklare situasjonen. Timeavtaler og annet må den enkelte bruker følge opp selv, med mindre brukeren også har rett til personlig assistent. Takk for at du tok deg tid til å svare, bikku. Er litt klokere nå ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.