Gå til innhold

Hvordan gjøre gutten mindre hardhendt og voldsom

Gjest en småbarnsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest en småbarnsmamma

Jeg har en sønn som nå er to år. Han har alltid vært så "voldsom" både i kropp og stemme. Jeg mener, han kan snakke eller rope veldig HØYT, enten det er av glede eller sinne. (selv om hørselen er normal). Han slår eller kaster lekene HARDT og voldsomt, ikke av ond vilje men fordi han blir ivrig i leken. Han kan også lugge eller daske hardt for å få kontakt.

Ja jeg vet han er bare to år.

Jeg ender opp med å hysje på ham gjennom hele dagen, og å være streng om at han ikke skal slå osv. Jeg roser ham selvsagt også mye for andre ting.

Jeg merker ikke at han lærer å bli roligere eller at det bedres.

Det vondeste er at jeg merker at det påvirker meg følelsesmessig slik at jeg ofte griper meg i å mislike mitt eget barn når han er sånn. Jeg har en datter som er et par år eldre, hun har aldri vært slik. Men jeg har jo ikke lyst til å føle så forskjellig overfor barna mine.

Er det andre som har hatt samme problem med barna sine, som kan gi meg noen råd som virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aisha1365380364

Jeg synes det er flott at du er bevisst både på at han er slik (og ikke unnskylder det med at "gutter er gutter", og at du er klar over hvordan det påvirker følelsene dine. :)

Vi har også en aktiv gutt, og vi jobber med at man ikke skal kaste, ikke rope inne osv. Det går seg nok til etter hvert regner jeg med. :) (Får vår del hjelper det kanskje på at også eldstebarnet var slik, og ha blitt mye roligere.)

Jeg tror også det er lurt å være obs på at barna ikke kan noe for personligheten de er født med, og at det ikke nødvendigvis er lettere for han å være rolig enn det er for et engstelig barn å sette utfor en bratt slalombakke.. Jeg sier ikke at dere gjør forskjell altså, det aner jo ikke jeg noe om, men jeg har sett en del tilfeller det mor i huset har favorisert ei rolig jente fremfor en aktiv guttepjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det er bra du tar tak i dette så tidlig. Du har ennå sjansen til å gjøre noe med det. Jeg kan desverre ikke gi noen råd bortsett fra å se Nanny 911 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...