Gå til innhold

Uttøying


Morell

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med apparattrening/vekter (på helsestudio) og uttøying? Hvor viktig er det - er det nødvendig?

Jeg trener dette, i tillegg til spinning o.a, et par g. i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk så viktig som den gamle gymlæreren din på ungdomskolen sa det var! Har skrevet et langt innlegg for en tid siden om uttøyning, det postive ved det osv....Hvis du søker, finner du det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tøyer vi?

Tøyninger tar sikte på å strekke muskel-/seneapparatet slik at det eller de ledd som muskelen virker over kan beveges fritt i hele sitt bevegelsesområde. Styrketrening gir ikke nødvendigvis muskelforkorting dersom treningen skjer i hele bevegelsesbanen. Det er heller ikke vist at tøyninger har skadeforebyggende effekt, eller at det er noe poeng å være så "myk som mulig". (Kilde:"Norsk fysikalsk medisin"-Juell 1999). Ved trening av for eksempel biceps vil en kunne oppleve at armen står "bøyd av seg selv". Dette er ikke det samme som en muskelforkorting (nevnt ovenfor), men en reflektorisk kontraksjon. En muskelforkorting kan bl.a. Skyldes arrdannelser i muskelvev eller skader på andre strukturer.

Skal vi da tøye?

Ikke tøy etter hard styrketrening. Det er en myte at tøying reduserer stølhet. Faktisk vil trening, spesielt eksentrisk og til dels statisk trening føre til mekanisk skade på muskelfibrene. Dette gjør at restitusjonstiden til muskelfibrene forlenges ytterligere. (Kilde: "Restitusjon i muskelfiberen etter styrketrening", HIO 1998). Ved tøff tøyning på muskulatur som i utgangspunktet er mekanisk skadet, kan det være rimelig å tro at arrdannelser kan oppstå. Dersom man skal tøye i forbindelse med styrketrening, bør tøyingen foregå før styrketreningen. Dersom man ønsker å oppnå økt bevegelighet anbefales det å tøye etter relativt lett trening, helst etter grundig oppvarming. Vi anbefaler heller ikke uttøyning etter harde, langvarige kondisjonsøkter, da det også her er mekannisk skade på muskelfibrene.

Sorry gamle gymlærere og Synch, men det meste av undersøkelser siste 10 år viser at tøying gir ekstra stølhet og skader ved å tøye etter hard trening.

Men misforstå ikke. Tøying er VIKTIG !! Pass bare på når du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tøyer vi?

Tøyninger tar sikte på å strekke muskel-/seneapparatet slik at det eller de ledd som muskelen virker over kan beveges fritt i hele sitt bevegelsesområde. Styrketrening gir ikke nødvendigvis muskelforkorting dersom treningen skjer i hele bevegelsesbanen. Det er heller ikke vist at tøyninger har skadeforebyggende effekt, eller at det er noe poeng å være så "myk som mulig". (Kilde:"Norsk fysikalsk medisin"-Juell 1999). Ved trening av for eksempel biceps vil en kunne oppleve at armen står "bøyd av seg selv". Dette er ikke det samme som en muskelforkorting (nevnt ovenfor), men en reflektorisk kontraksjon. En muskelforkorting kan bl.a. Skyldes arrdannelser i muskelvev eller skader på andre strukturer.

Skal vi da tøye?

Ikke tøy etter hard styrketrening. Det er en myte at tøying reduserer stølhet. Faktisk vil trening, spesielt eksentrisk og til dels statisk trening føre til mekanisk skade på muskelfibrene. Dette gjør at restitusjonstiden til muskelfibrene forlenges ytterligere. (Kilde: "Restitusjon i muskelfiberen etter styrketrening", HIO 1998). Ved tøff tøyning på muskulatur som i utgangspunktet er mekanisk skadet, kan det være rimelig å tro at arrdannelser kan oppstå. Dersom man skal tøye i forbindelse med styrketrening, bør tøyingen foregå før styrketreningen. Dersom man ønsker å oppnå økt bevegelighet anbefales det å tøye etter relativt lett trening, helst etter grundig oppvarming. Vi anbefaler heller ikke uttøyning etter harde, langvarige kondisjonsøkter, da det også her er mekannisk skade på muskelfibrene.

Sorry gamle gymlærere og Synch, men det meste av undersøkelser siste 10 år viser at tøying gir ekstra stølhet og skader ved å tøye etter hard trening.

Men misforstå ikke. Tøying er VIKTIG !! Pass bare på når du gjør det.

Dette har jeg aldri hørt før?

Også jeg som endelig har begynt å tøye ut da.....

Har ikke lest stort om tøying jeg, men alt annet som har med trening og gjøre, hvordan man bør trene osv, har jo forandret seg de siste årene, så hva vet jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gunnar Oppheim, instruktør

Hvorfor tøyer vi?

Tøyninger tar sikte på å strekke muskel-/seneapparatet slik at det eller de ledd som muskelen virker over kan beveges fritt i hele sitt bevegelsesområde. Styrketrening gir ikke nødvendigvis muskelforkorting dersom treningen skjer i hele bevegelsesbanen. Det er heller ikke vist at tøyninger har skadeforebyggende effekt, eller at det er noe poeng å være så "myk som mulig". (Kilde:"Norsk fysikalsk medisin"-Juell 1999). Ved trening av for eksempel biceps vil en kunne oppleve at armen står "bøyd av seg selv". Dette er ikke det samme som en muskelforkorting (nevnt ovenfor), men en reflektorisk kontraksjon. En muskelforkorting kan bl.a. Skyldes arrdannelser i muskelvev eller skader på andre strukturer.

Skal vi da tøye?

Ikke tøy etter hard styrketrening. Det er en myte at tøying reduserer stølhet. Faktisk vil trening, spesielt eksentrisk og til dels statisk trening føre til mekanisk skade på muskelfibrene. Dette gjør at restitusjonstiden til muskelfibrene forlenges ytterligere. (Kilde: "Restitusjon i muskelfiberen etter styrketrening", HIO 1998). Ved tøff tøyning på muskulatur som i utgangspunktet er mekanisk skadet, kan det være rimelig å tro at arrdannelser kan oppstå. Dersom man skal tøye i forbindelse med styrketrening, bør tøyingen foregå før styrketreningen. Dersom man ønsker å oppnå økt bevegelighet anbefales det å tøye etter relativt lett trening, helst etter grundig oppvarming. Vi anbefaler heller ikke uttøyning etter harde, langvarige kondisjonsøkter, da det også her er mekannisk skade på muskelfibrene.

Sorry gamle gymlærere og Synch, men det meste av undersøkelser siste 10 år viser at tøying gir ekstra stølhet og skader ved å tøye etter hard trening.

Men misforstå ikke. Tøying er VIKTIG !! Pass bare på når du gjør det.

Angående uttøying; tøying er hensiktsmessig for å øke kroppens smidighet og tøyelighet. Å være myk forebygger mot at strekkskader så lett oppstår. Utøverne kan med øket smidighet bevege seg lettere innenfor rammene for maks. leddutslag. Likevel er den viktigste forebyggelse mot strekkskade at muskulaturen er varm, og at ubevisste og brå bevegelser unngås.

Tøying styrker bindevevets slitestyrke.

Utover det kravet som stilles til utøverens tøyelighet, har det ingen hensikt å øke smidigheten ytterligere. Man blir ikke sikrere mot strekkskader jo mykere man er.

Tøying belaster bindevevet og vil på den måten kunne medføre treningsverk, gangsperre, stivhet, sårhet og stølhet. Sammen med annen trening kan hard tøying føre til overbelastninger med smerte og skade som konsekvens.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt før?

Også jeg som endelig har begynt å tøye ut da.....

Har ikke lest stort om tøying jeg, men alt annet som har med trening og gjøre, hvordan man bør trene osv, har jo forandret seg de siste årene, så hva vet jeg....

Men, dette er noe individuelt.

Dersom du ikke får økt stølhet av å tøye, er det bare å gjøre det! Da er du av de som tåler det.

Flere kontrollerte studier viser imidlertid at de fleste får økt stølhet etter å ha tøyd i etterkant av hard trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, dette er noe individuelt.

Dersom du ikke får økt stølhet av å tøye, er det bare å gjøre det! Da er du av de som tåler det.

Flere kontrollerte studier viser imidlertid at de fleste får økt stølhet etter å ha tøyd i etterkant av hard trening.

Uttøying hjelper nok mot stølheten min ja, men jeg tøyer stort sett litt etter hvert sett jeg tar. Dersom jeg ikke gjør det blir jeg så stiv at uttøying etter treningen vil bli for vondt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttøying hjelper nok mot stølheten min ja, men jeg tøyer stort sett litt etter hvert sett jeg tar. Dersom jeg ikke gjør det blir jeg så stiv at uttøying etter treningen vil bli for vondt....

Det er flere sider ved tøyingen, og ved å tøye meget lett rett etter settene som du gjør, vil du sannsynligvis på den ene siden ødelegge mindre enn om du ventet til slutt, men samtidig få den gunstige normaliseringen av refleksaktiviteten. Det siste er bare min teori. Men du kan tenke deg selv etter bicepsøvelser når albuleddet er i 90 grader. Det er stort sett refleksaktivitet som holder den der, ikke pga at det er skjedd forkortninger i muskelen.

(Tøyningseffekten er dels forlengning av bindevev i muskulaturen, men minst like viktig er det at det skjer en normalisering av refleksaktiviteten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere sider ved tøyingen, og ved å tøye meget lett rett etter settene som du gjør, vil du sannsynligvis på den ene siden ødelegge mindre enn om du ventet til slutt, men samtidig få den gunstige normaliseringen av refleksaktiviteten. Det siste er bare min teori. Men du kan tenke deg selv etter bicepsøvelser når albuleddet er i 90 grader. Det er stort sett refleksaktivitet som holder den der, ikke pga at det er skjedd forkortninger i muskelen.

(Tøyningseffekten er dels forlengning av bindevev i muskulaturen, men minst like viktig er det at det skjer en normalisering av refleksaktiviteten.)

Jeg har alltid tøyd etter hver øvelse pga at jeg faktisk blir sterkere etter jeg har tøyd ut muskelen...Kan yte mer på øvelse nummer 2 hvis jeg tøyer muskelen i mellom. + at jeg merker jeg ikke blir så støl når jeg tøyer ut. Nå kan dette være noe psykisk, bare noe jeg tror da vettu, men...det er ihvertfall det jeg har trodd, og ment etter egen erfaring hittil...

Jeg vet det er bevist/skrevet at tøyning etter en god oppvarming kan øke styrken med 10% ..husker ikke hvor jeg så dette(ett eller annet sportsblad). Men 10% høres litt mye ut. Så mye merker jeg ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...